Dödsorsaken??

maria_b

Trådstartare
Hade precis börjat släppa att min fölunge dog och accepterat läget , då veterinären ringde igår.

För er som inte vet historien så var det iallafall så att mitt sto fölade 18 maj, vi missade själva fölningen o hittade fölet dött i boxen. Veterinären kom ut och konstaterade att stoet haft en svår förlossning då hon hade inre skador, men misstänkte iallafall att fölet var dödfött då bakhovarna visade tecken på att det kunde vara¨så, så det var skönt för oss o veta att vi inget kunnat göra.

I vilket fall som helst, igår ringde veterinären eftersom hon ´tagit vävnadsprover på fölis. Hon berättade att det inte var något virus eller nån infektion som ställt till det vilket var en stor lättnad då stoet oxå kommit i kontakt med andra dräktiga ston. MEN, hon berättade oxå att de undersökt lungorna och hittat lite syre i den ena! Den andra var helt tom. Fölis var alltså svag när han föddes.

Nu känner jag bara att herregud, hade han kunnat överlevt?? Tänk om det var så att den svåra förlossningen berodde på ett felläge som hade kunnat rättas till och fölet blivit normalt? Eller var det så att förlossningen var svår pga att fölet var svagt och något inuti som ändå inte kunnat göras något åt? Veterinären konstaterade att fölet legat o tryckt på nått ställe i stoet då hon var väldigt öm där, så läget kanske inte gått att rätta. Någon som haft erfarenhet av detta o kanske varit med vid nån fölning då fölet sedan dött o man hittat syre i bara ena lungan eller liknande?`Tror ni fölet var för svagt för att kunna rädda? Och skulle hon kunna klämma ur sig ungen utan hjälp även om det var ett felläge, och sedan orka ställa sig upp ganska snart efter?

Jag vet att man inte ska ta på sig skulden, men jag känner att tänk om... O inför nästa års fölning, ska jag sitta uppe dygnet runt då?:crazy: Vågar ju inte riskera nått igen..

Tacksam för svar..
 
Sv: Dödsorsaken??

Ibland så är det nog tyvärr så att man får acceptera naturens gång. Klart man inte vill att det ska gå såhär! Men man ska absolut inte anklaga sig själv! Kanske det hade gått att rädda, kanske inte. Får man aldrig reda på. Är ledsen för din skull. Hoppas det går bättre nästa år!

Kramar
 
Sv: Dödsorsaken??

Ett föl som är friskt och livsdugligt kommer ur fosterhinnorna och börjar andas själv enligt vår veterinär. Vi har haft ett sto som hade två svåra förlossningar och sista gången med inre skador på stoet utan att fölet låg i direkt felläge, båda klarade sig dock, men hon kunde inte få fler föl sedan. Chansen att ni hade kunnat göra något är inte stor om fölet hade levat och var svagt.
I stallet jag stod i förra året föddes ett svagt föl som trots snabba insatser från veterinär bara levde ett dygn.
Anklaga inte dig själv, det mest troliga är att ni inte kunde ha räddat fölet.
 
Sv: Dödsorsaken??

Håller med till nästan 100%, vill bara tillägga att vårt gamla nordsvenska sto behövde hjälp med att få hål på hinnorna vid alla sina förlossningar(hitills 5 st) detta beroende på att hon hade extremt starka o sega hinnor- jag försökte ett år att riva upp dom med händerna, men det gick inte...

Ibland får man bara acceptera att allt inte går vägen- försök att glömma och gå vidare, jag är säker på att du gjorde allt rätt...
 
Sv: Dödsorsaken??

Okej.. Hinnan var borttagen men om det är stoet eller fölet som gjort det vet jag inte. :cry: Jag förstår att det är svårt att rädda svaga föl men det kanske inte hade varit svagt ifall man hade kunnat gripa in under förlossningen... Men nu går det ju ändå inte göra något åt saken. Tänker mest på om vi får henne dräktig nu på nytt hur jag ska göra nästa år. Vågar inte riskera att missa fölningen då, men det är ju ett tag kvar dit.
 
Sv: Dödsorsaken??

Antagligen var fölet svagt eftersom det inte klarade sig.
Det stoet som hade två svåra förlossningar med två friska föl fick året innan dessa ett dödfött föl. Jag tror det ska gå bra med ditt föl nästa gång, man får konstatera att en viss procent av fölen föds döda eller dör vid förlossningen oavsett vad man gör för att förhindra det. Man blir såklart ledsen och rädd för att det ska hända igen, men jag hoppas att du vågar försöka igen.
 
Sv: Dödsorsaken??

elle12 skrev:
man får konstatera att en viss procent av fölen föds döda eller dör vid förlossningen oavsett vad man gör för att förhindra det.


Fast procentsatsen skiljer sig MYCKET beroende på om man övervakar eller inte....
 
Sv: Dödsorsaken??

elle12 skrev:
Ett föl som är friskt och livsdugligt kommer ur fosterhinnorna och börjar andas själv enligt vår veterinär.

Då anser jag att din veterinär är ute och cyklar.


Det händer att ston har tjocka och sega fosterhinnor som även relativt stora och välmående föl inte får hål på. Vissa menar att vi idag har en så "maxad" foderstat åt stona att de bygger upp allting så ordentligt att det nästan blir för kraftigt. Finns ju även de som menar att fölen kan bli nästan väl stora i vissa lägen, och hänvisar det till extremt bra foderstat.
Jag säger inte att det är så här, jag är inte kunnig nog att avgöra detta eventuella samband, men jag har hört resonemanget från flera håll.

Däremot är jag helt säker på att det finns många exempel på starka friska föl som behövt hjälp för att komma ur sin fostersäck!
Jag tror också att många döda föl som man inte passat på kanske dött av syrebrist trots att de kanske till slut fått upp säcken, eller att deras mamma har hjälpt till med det (för sent).

Passa era ston, risken är alltid där!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dödsorsaken??

CK skrev:
Fast procentsatsen skiljer sig MYCKET beroende på om man övervakar eller inte....
Ja, naturligtvis ska man övervaka fölningen, jag menade bara att hon ska våga betäcka igen och att stoet troligen får ett friskt föl nästa gång.Vi kommer aldrig att få reda på hur det var i detta fallet, jag berättade bara om mina erfarenheter.

Man kan dock missa fölningar fast man övervakar så gott man kan, mitt förstagångssto visade inte ett tecken på fölning och fölade ute i hagen i år, det tog ca 10 minuter från att hon lagt sig till att det var klart enligt grannar som såg det, jag kom precis är hon rest sig. Nu gick allt bra som tur var, men det var inte vad jag hade planerat, vi som hade både fölvakt och webbkamera nattetid när hon stod inne. Ett par gamla uppfödare jag känner som fött upp ca 350 hästar har berättat om vakande och bl a att de har gått på toaletten och stoet då har fölat. Men man ska försöka göra allt för att inte missa det.
 
Sv: Dödsorsaken??

gragge skrev:

Då anser jag att din veterinär är ute och cyklar.

Det är mycket möjligt att de är, två stuteriveterinärer med ca 25 års erfarenhet, men så sa de när vårt föl var dödfött.
Vi vakar alltid på fölen så gott vi kan, fölvakt + webbkamera som går in till datorn som är konstant påslagen i sovrummet utan skärmsläckare = vi ser henne hela tiden på natten, vi kollar ca var 30:e minut i hagen när det närmar sig. Man kan missa ändå som jag skrev i förra inlägget. Jag uppmande ingen till att inte vaka!
 
Sv: Dödsorsaken??

elle12 skrev:
Man kan dock missa fölningar fast man övervakar så gott man kan, mitt förstagångssto visade inte ett tecken på fölning och fölade ute i hagen i år, det tog ca 10 minuter från att hon lagt sig till att det var klart... Nu gick allt bra som tur var, men det var inte vad jag hade planerat.

Jag har varit med om ungefär samma men då gick det inte bra.
De ärren sitter djupt, det lovar jag.
Om jag bara...... om om om

Men till slut måste man bara gå vidare. Acceptera att man rår inte på allt här i tillvaron och hoppas lyckan står en bi nästa gång. Men lätt är det inte.

För övrigt föddes ju Flippans bäbis helt själv och allt gick ju bra där. Hon stog bara i boxen hux flux så visst går det bra i de flesta fall.
 
Sv: Dödsorsaken??

KL

Mitt föl hade problem att ta sig ur fostersäcken, vi fick riva upp den med händerna och inte ens det var särskilt lätt då den var hal och seg. När vi väl fick upp den så var han också svagare än normalt och det tog nära sex timmar innan han kunde stå och dia för egen maskin (vi lyfte upp honom hela natten så han fick i sig råmjöken)

Under denna tid ringde vi som galningar till elva olika veterinärer och inte en enda svarade !!!!!!!

Räddningen blev en tjej som har haft många föl, hon kunde svara på de flesta frågor tills vi fick tag i en veterinär morgonen efter.

Hade vi inte varit med under fölningen hade kanske inte fölet levat idag, det vet vi ju inte. Men han är pigg och otroligt stark nu, det verkar som om det härdat honom lite ändå.
 
Sv: Dödsorsaken??

Fast just idetta fall verkar det ju som att inte fostersäcken var problemet. Nu är jag inte alls bra på förlossningar men om fölet klarat sig så långt och ändå inte överlevt så var det kanske för svagt för att överleva överhuvudtaget? Problemen kanske hade kommit förr eller senare?
 
Sv: Dödsorsaken??

elle12 skrev:
Vi vakar alltid på fölen så gott vi kan, fölvakt + webbkamera som går in till datorn som är konstant påslagen i sovrummet utan skärmsläckare = vi ser henne hela tiden på natten, vi kollar ca var 30:e minut i hagen när det närmar sig. Man kan missa ändå som jag skrev i förra inlägget. Jag uppmande ingen till att inte vaka!

Jag förstod det, att du inte menade att man inte skulle vaka. Såg att jag svarat lite bakvänt. Sorry.
Vi hade gjort som du och ändå gick det inte vägen, hon "lurade oss". Dvs vi var inte tillräckligt observanta och nogranna. Vi var borta mindre än 10 min och under den tiden gick allt fel.

Jag tror aldrig jag når punkten när jag gjort allt så bra så jag skall kunna slippa dåligt samvete om det går fel.

Det var inte min mening att låta tvär, det är bara ett känsligt tema. Jag ber om ursäkt.
 
Sv: Dödsorsaken??

Det är lugnt :)

Det blir väldigt mycket känslor inblandade när ett föl dör, och hade vi kunnat gjort något, vad som helst, annorlunda med stoet eller vad det nu var som gjorde att ett föl föddes dött ett år så skulle vi gjort det. Man får bara gå vidare och anstränga sig ännu mer nästa gång. Jag har varit med om sådana som gått 4 veckor över tiden, och då är man inte trevlig att umgås med pga allt vakande.
 
Sv: Dödsorsaken??

elle12 skrev:
Det är lugnt :)

Jag har varit med om sådana som gått 4 veckor över tiden, och då är man inte trevlig att umgås med pga allt vakande.

Tack :) kände att jag blev lite väl tvär.

Ja, flera här på Buke har ju fått på 365-370 dagar i år. Är det dessutom långa vak med mjölk osv under hela tiden är man nog inget charmtroll mot slutet direkt :crazy:
 
Sv: Dödsorsaken??

Jag tror iallafall inte att fostersäcken var problemet. Fölet låg helt fritt ifrån den när vi hittade honom. Och den såg inte speciellt tjock o stark ut, men det var ju ioförsig inte så att jag började känna på den..

Han verkar inte ha varit speciellt fysiskt svag när han legat i magen, han har mer eller mindre haft disco där inne så hela magen rystat. Men de kanske kan vara svaga i magen även fast de kör rodeo där inne?

Kan ju tillägga att han var väldigt stor och välskapt så några fysiska svagheter syntes inte.

Någon som varit med om att man bara upptäckt syre i ena lungan? Nu var det visserliggen inte så mkt syre så han har nog inte tagit mer än något andetag själv..

Hovarna jag nämnde, var väldigt "upplukrade" i bakhovarna nertill, någon som har erfarenhet av det? Det var det som gjorde att veterinären först trodde att han legat död nått dygn i magen, för då kan det tydligen bli så..
 
Sv: Dödsorsaken??

Jag förlorade en fölunge för 2 år sedan. Den blev 1½ månad gammal och hittades död i hagen en morgon. Vid midnatt lekte den för fullt och var sedan död vid 10 tiden. Inga synliga spår av en spark utan det såg ut som den ramlat ner och dött knall fall. Det är jobbigt och jag förstår dig. Det är nog så att en del föl har något fel inombords som gör att de inte klarar sig. Jag tröstade mig med att bättre nu än om några år så den inte faller död ner under ryttare.:crazy: Vårt sto var deprimerat i flera månader efter detta.
 
Sv: Dödsorsaken??

Tycker jättesynd om dig! Skickar massor med tröst kramar!
Var det inte du som skulle ha ett föl efter Cornetto? Var det de fölet som dog?
 
Sv: Dödsorsaken??

Sanette skrev:
Tycker jättesynd om dig! Skickar massor med tröst kramar!
Var det inte du som skulle ha ett föl efter Cornetto? Var det de fölet som dog?


Tack.. Jo det var jag som skulle ha ett Cornettoföl o det var han som dog:cry: Skulle inte du oxå få med honom? PMa gärna lite bilder till mig om den kommit!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 649
Senast: Dopy
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 127
Senast: Habina
·
Hästvård förra veckan kom vi äntligen iväg till veterinären med min häst. Jag har länge misstänkt att det är något fel men så har det ena stunden...
Svar
5
· Visningar
2 845
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp