Dölehäst?!?!

Sv: Dölehäst?!?!

oj det var länge sedan nån var in här och skrev men jag puttar lite då.
jag har en dölehäst! :bump:

haft andra raser genom åren men det här är faktiskt en häst som är helt underbar på ALLA vis.
totalt lugn i psyket, glad hela tiden och villig att jobba och tycker det är kul.
otroligt lyhörd och vill göra alla till lags.
lägger in en bild på honom...

nähä det får jag göra en annan gång för pixbox håller på att fixa med sidan.
 
Sv: Dölehäst?!?!

hej!

Jag har importerat några Döle ston,och ska ha uppfödning på dom,bor ett par mil norr om Sundsvall.
(otroligt fina och bra hästar)
 
Sv: Dölehäst?!?!

Hej!

Jag har både Nordsvenskar,nsv/döl,+ importerade Dölehästar,
Temperamentet är väldigt bra,mjuka,lättlärda hästar,men det har i regel nsv också,man kan i princip säga att det är samma ras,vi har ju byggt upp den nsv stammen med dölehingstar,och dom går ju in i den nsv stammboken om dom inte har travblod i stammen inom 5 led,

men idag skilljer dom sig åt på en del saker,dom är ofta rörligare,högre ben lyft i rörelserna,graciösare,och ett otroligt bra psyke,ofta mer tagel och hovskägg också än nsv,
Nsv aveln på 40-60 talet,då man ville ha mycket massa och storlek på hästarna,och gärna med ett väldigt lugnt psyke,för att dra stora timmerlass och gå i jordbruket,det har gjort att nsv i regel är lite tyngre och har lite sämre mer markbundna gångarter.
medans dölehästarna har avlats på samma vis som alltid,med lite inslag av trav,men ändå behållit rastypen,dom har också alltid bedömt lynnet på hästarna på premieringar,
som rid/körhäst så föredrar jag dölehästen,men det finns även väldigt fina nordsvenskar som håller bra standard.
dölehästarna är dyrare,men istället så får man in nytt blod,och det är bra,för den nsv aveln blir bara snävare och snävare,snart är dom släkt med varann allihop.(synd)
 
Sv: Dölehäst?!?!

Hej!

Vad är det för stam på din dölehäst?
har du importerat den själv?
 
Sv: Dölehäst?!?!

vad är det för stam på din dölehäst
oj det var länge sedan nån var in här och skrev men jag puttar lite då.
jag har en dölehäst! :bump:

haft andra raser genom åren men det här är faktiskt en häst som är helt underbar på ALLA vis.
totalt lugn i psyket, glad hela tiden och villig att jobba och tycker det är kul.
otroligt lyhörd och vill göra alla till lags.
lägger in en bild på honom...

nähä det får jag göra en annan gång för pixbox håller på att fixa med sidan.
 
Sv: Dölehäst?!?!

Nej! Isvind klarade inte sitt körprov som 4-åring i Norge
likaså den nu importerade Ellabron vart utslagen.
Isvind är inte godkänd för avel i Norge:
 
Sv: Dölehäst?!?!

:)Hej!
Rider en renrasig dölehäst - import från Norge. Hon är slankare i kroppen, men tung, med ganska höga bakben, mycket hovskägg och man+svans. Svart med vit bläs.
Är betäckt med dölehingst.
Temprament..har ju bara ridit henne, men hon är väldigt följsam och har bra gångarter MEN ett labilt psyke, snarare nervig är rädd. Obstinat! Svår att bära upp sig pga tyngden.:devil:
Vill hon inte kan man icke tvinga henne,med några medel.
Då sticker hon mulen under armen på en och tycker - gå du som är orädd.
Mycket kelig och framförallt en enkvinnashäst.
Jag tycker det är bra att man håller på de linjer som finns kvar..
Resten av hästarna i stallet är nordisar och de är så olika till sätt och kroppsbyggnad.
Vill du ha en god, tillgiven vän, finns det i dölehästen men du måste ha tålamod!!
Jag har ridit damen, i fråga i 3 år och först nu börjar det funka.
Hennes förra föl (ren döle) såldes för 22 000:- som 2-åring.
 
Sv: Re: Dölehäst?!?!

Dom är väldigt vanliga här i Norge, skiljer mellan tung och lätt døl. Lettdøl är i princip samma som kallblodstravare. Stod en tungdöl i stallet ett tag, hon var maffig men inte spec grov, 150-155cm tror jag. Em mkt envis och ganska svårriden dam som gillade att galoppera fort och backade in i ett hus och förstörde väggen två ggr! :D

EN såkallad lettdøl (ej korrekt benävning!) är inte i princip det samma som en kallblodig travare; det är en kallblodig travare. Namnen tung og lett døl skall inte användas mer, då det heter døl och kaldblodstraver.

Norska och svenska travaren är samma blod, och avlas om varandra. Doch verkar det som att det används mer döle på nordsvensk, än nordsvensk på döle. Tycker många nordsvenskar ser mycket tyngre ut än dölhästen.
 
Sv: Dölehäst?!?!

Skitsnack, nordsvensken i norr är en lätt och smidig liten häst och har mycket gemensamt med den norska Dölen, det är samma häst som vandrat över gränsen ett otal gånger hos fjällbönderna. Den tunga ardennerkorsningen har aldrig fungerat i norr med mycket snö och lite foder. Min morfars hästar hade en lätt och modern typ, likaså resten av hästarna som fanns i de trakterna som visades med skådepenningar på premieringarna. :love:
 
Sv: Dölehäst?!?!

Ta en tur över till Stav i Norge och titta på hingstpremieringarna där, och sedan en tur till Grevagården och dom Nordsvenska hingstpremieringarna, då kanske du också ser skillnaden på dom??
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 096
Senast: athena
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 770
Senast: Puffindog
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 265
Senast: MJLee
·
Hundavel & Ras Någon som vet någonting alls om denna sällsynta ras? Trodde den var ”ny”, men det verkar som om den godkändes av FCI redan på 60-talet...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp