Dölehäst?!?!

sissu

Trådstartare
Är det någon här som har kunskap om denna ras eller kanske själv har en eller vet om de finns här i Sverige.

Skillnader mellan denna ras och vår Nordsvensk. Har läst en del trådar, men skulle vilja ha lite info. om dess temprament, psyke, ridbarhet och prissättningen på Dölehästen.

MVH/
 
Ja det finns dölehästar i Sverige.
Ett exempel är den isabellfärgade nordsvenska hingsten Isvind (imp. Norge).
Nordsvenska hästen byggdes en gång i tiden upp med hjälp av en hel del dölehästar.
 
OK. Byter de benämning till Nordsvensk efter import eller kallas de Dölehästar även här??

Har letat men hittar inga alls. Behöver man lära sig stamboken för att veta vilka som har Dölehäst i sig för att finna dom ?.

MVH/
 
Nej nog heter de dölehäst även här - en nordsvensk är ju en nordsvensk om än med döleblod. Jag vet bara att de KAN vara släkt med den engelska Dalesponnyn - de skulle alltså ha mer än bara namnet gemensamt (Döle/Dale som alltså betyder dal). Var med i Dales Pony Society ett tag i England och det pratades lite om Döle där även om det mest talas om den nuvarande brittiska Dalesstammen som kommer av Clydesdalehästar och en känd walesisk travponny.
 
Dölehästar som stamboksförs i Sverige räknas väl som nordsvenskar. Isvind är en godkänd nordsvensk hingst men int en godkänd Dölehingst.
I stamboken syns det vilka hästar som kommer från Norge.
 
Jag är inte helt säker på hur det ligger till. Men jag skulle tro att de kallas nordsvenskar om de stambokförs i Sverige. I annat fall kallas de nog för döle. De kommer ju in i den nordsvenska stamboken när de stambokförs i alla fall.

Å andra sidan så är det ju i princip samma häst ändå. Raserna är ju släkt med varandra. Jag tror inte att du hittar en nordsvensk brukshäst som inte har något norsk blod i sig.

I stamboken ser man vilka som har norsk härstamning nära in på sig på att deras förfäder har ett N före sitt stamboksnummer. De är då stamboksförda i Norge. Sen finns det ju såklart importerade hästar som kanske är födda i Norge, men stamboksförda i Sverige och alltså har svenska nummer. Andra hingstar som är importerade är t.ex. Haugsvarten, Ellabron, Teige Blesen och Skrimsblessen.

För att förtydliga historien med Isvind.
Han godkändes aldrig för avel i Norge. (dölehästar)
Men sen blev han godkänd i Sverige och blev stamboksförd i nordsvenska stamboken. Och då tycker i alla fall jag att det är en nordsvensk. Man säger ju så åtminstone.
 
Ja men vissa fjordhästarna har ju också döleblod i sig, även oom det inte är önskvärt. De kan man ju ändå inte kalla nordsvensk. :confused:
 
Genetiskt sett kan det inte vara någon skillnad på nordisar och döl, vare sig av bruks- eller travtyp. Båda de svenska varianterna av dessa raser är i mycket hög grad uppbyggda av norskt material och de liknar varandra mycket, oavsett vilken sida av gränsen hästen är född och registrerad på.

Här är en norsk annonssida med egen rubrik för dölehästar där du bör kunna kolla priser:

http://www.hest.no/marked/

Anneli
 
Ha ha :rofl: :rofl:

Skiljer nog lite mer mellan döle och fjord än vad det gör mellan döle och nordsvensk.
 
Jag var skötare till en dölehäst för några år sen, så visst finns det dölehästar i Sverige. Dom är nog dock inte så vanliga här vad jag vet. Har inte så stor erfarenhet av dölehästar, men jag tycker inte att dom skiljer sig märkvärt från nordisarna. Har hört att dölehästar kan bli lynniga och aggressiva när dom blir äldre, men jag kan inte svara på om det är sant.

MVH/ Zanna :rofl:
 
Nya uppgifter om huruvida Isvind var godkänd i Norge eller ej.

Han var godkänd som treåring men fick inte sitt körprov godkänt som fyraåring. Han fick en kårad son i Norge i våras, Georg.
 
Här kommer en synpunkt från en bekant, som är duktig på det här området.


Ett spännande fenomen är att vi ser alla dölar som nordsvenskar när de kommer hit men norrmännen inte ser alla nordsvenskar som dölar. Flera nordsvenska hingstar har gått till Norge men de får inte verka i döleavel, t.ex Orkan, Pegasus och Rasmus. Det betraktas som korsningsavel. Likadant är det med ston som exporteras till Norge. Flera ston har sålts härifrån och betäckts med dölehingstar men fått åka till Sverige för att stambokföras.
 
Dom är väldigt vanliga här i Norge, skiljer mellan tung och lätt døl. Lettdøl är i princip samma som kallblodstravare. Stod en tungdöl i stallet ett tag, hon var maffig men inte spec grov, 150-155cm tror jag. Em mkt envis och ganska svårriden dam som gillade att galoppera fort och backade in i ett hus och förstörde väggen två ggr! :D
 
Dölarna och nordsvenskarna skiljer sig på det viset att norskarnas hingstlinjer i stort sett går tillbaka på Odin xx (utom travarna) medan våra går tillbaka på Toftebrun N 82.
 
Sv: Dölehäst?!?!

Vill bara meddela att Isvind klarade sitt körprov i Norge. Fördelen med dölehästar är att de i Norge gör en lynnesbedömning för att man ska veta hur stabilt psyke de har, ISvind, Teigeblessen, Haugsvarten, Skrimsblessen har alla 10p av 10 på lynnet. Själv föder jag upp hästar med dölestam enbart för att jag vet att jag får en häst som jag kan hantera samt få nöjda köpare till. Har hört av kunder som köper av mig att de på en del stall inte får gå in till hästen de ska köpa utan att den tränsas, binds upp i boxen och trycks in i väggen med hjälp av en bräda. Detta är hästar som inte har så mycket dölestam i sig. Tycker själv inte att det ska behöva vara på det viset och de som inte kan hantera hästar på rätt sätt ska inga ha.
 
Sv: Dölehäst?!?!

Bruksprovet i Norge görs på Starum innan visningen som fyraåringar. De står där under en månads tid och kan så göra eftersom staten skjuter till pengar. Frågan är bara hur länge till! Det vore önskvärt även i Sverige med ett längre bruksprov där en kusk fick köra och bedöma lydnad och lynne. Vi har inte staten i ryggen och jag har hört att den är på väg att dra bort sitt stöd även i Norge.

Både Ellabron och Isvind står med 0 premie medan övriga norska hingstar som verkat/verkar i Sverige och varit godkända i Norge åtminstone har haft 3 premie. Hur förklarar du det?
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 094
Senast: athena
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 770
Senast: Puffindog
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 265
Senast: MJLee
·
Hundavel & Ras Någon som vet någonting alls om denna sällsynta ras? Trodde den var ”ny”, men det verkar som om den godkändes av FCI redan på 60-talet...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp