Dömd pga yrke?

Fast få tycker en lägenhet i miljonprogram är lika tilltalande som en villa med sjötomt.
Men klart grannar påverkar, jag har aldrig sagt nåt annat. Men det är inte för att grannen är rik, utan för att hen är lugn och inte märks av.
Va? Missförstår jag nu igen, eller menar du att grannar i sjötomtsområden är lugnare och märks mindre än grannar i lägenhetsområde? Det får vara jävligt stora tomter i så fall.
Herregud, ungarna har bullriga motorfordon på både land och i vatten innan de vuxit ur barnvagnen, föräldrarna har bilar så stora att de tar upp hela kvarteret, tusen jävla studsmattor och sen poolpartyn🤮🤑
 
Ah - jag fattar. J.
Jag tror precis som du att få väljer just för att det är statusfyllt med en viss adress. Däremot så blir konsekvensen sen att hur valet utfaller blir en sorts markör i sig. Inte att statusen i första han är drivkraften

Håller med. Sen är det väl en stark drivkraft för vissa. De där statuskåta karriäristerna som nämns i tråden finns ju också, olyckligtvis känner jag några av dem :meh: Men för många är det nog andra drivkrafter som styr primärt, skulle jag gissa.
 
Jag blir inte dömd pga mitt arbete däremot pga branschen. Sen bedöms jag sällan ha mitt jobb pga mitt utseende och beteende.
Min titel ska vita, medelålders män med akademisk bakgrund ha.
 
Va? Missförstår jag nu igen, eller menar du att grannar i sjötomtsområden är lugnare och märks mindre än grannar i lägenhetsområde? Det får vara jävligt stora tomter i så fall.
Herregud, ungarna har bullriga motorfordon på både land och i vatten innan de vuxit ur barnvagnen, föräldrarna har bilar så stora att de tar upp hela kvarteret, tusen jävla studsmattor och sen poolpartyn🤮🤑

Vet inte om du är seriös nu men du jämför studsmattor med områden där det förkommer droghandel och skjutningar?
Behöver inte ens vara så illa, man kan ju tröttna på att folk använder porten som sopstation och toalett också. Tex.
 
Skarpnäck :love: Min födelseort. Men visst blev det ett lågstatusområde förbaskat snabbt, det stämmer. Inte konstigt när det redan var vilda västern i Bagis precis bredvid.
Jag är uppväxt i Bagarmossen under 80-talet det var ett var en lugn plats mestadels även om fanns områden i Bagarmossen dvs miljonprogrammets fler bostadshus där det kunde vara bråkigt. Det var inte närheten till Bagarmossen som gav Skarpnäck lågstatus utan det faktum att det byggdes under en period då få vågade investera i fastigheter. Man hade svårt att fylla lägenheterna och de som flyttade dit var således personer som hade svårt att få bostad på annat håll. Ju fler byggnader som kom upp desto bättre blev det men stämpeln blev man inte av med. Min poäng är att områden inte bedöms av hur bra eller praktiska de är, många områden har exakt samma värden (en familjshus, nära kollektivtrafik, natur, skolor etc) som andra, med den skillnaden att människorna som äger/bor i husen har en lägre status. Då får området en lägre status.
 
Vet inte om du är seriös nu men du jämför studsmattor med områden där det förkommer droghandel och skjutningar?
Behöver inte ens vara så illa, man kan ju tröttna på att folk använder porten som sopstation och toalett också. Tex.
Alla områden med lågstatus är inte kriminellt belastade och människor i statusområden är verkligen inte lättare att tas med. Jag har vänner som jobbar som tjänstemän i statuskommuner i sthlm och de som bor i de områdena är då inte lätta att tas med.
 
Jag är uppväxt i Bagarmossen under 80-talet det var ett var en lugn plats mestadels även om fanns områden i Bagarmossen dvs miljonprogrammets fler bostadshus där det kunde vara bråkigt. Det var inte närheten till Bagarmossen som gav Skarpnäck lågstatus utan det faktum att det byggdes under en period då få vågade investera i fastigheter. Man hade svårt att fylla lägenheterna och de som flyttade dit var således personer som hade svårt att få bostad på annat håll. Ju fler byggnader som kom upp desto bättre blev det men stämpeln blev man inte av med. Min poäng är att områden inte bedöms av hur bra eller praktiska de är, många områden har exakt samma värden (en familjshus, nära kollektivtrafik, natur, skolor etc) som andra, med den skillnaden att människorna som äger/bor i husen har en lägre status. Då får området en lägre status.

Du ser ingen skillnad mellan Midsommarkransen och Skarpnäck tex?
Miljonprogrammen är lika härliga som söders höjder?
 
Alla områden med lågstatus är inte kriminellt belastade och människor i statusområden är verkligen inte lättare att tas med. Jag har vänner som jobbar som tjänstemän i statuskommuner i sthlm och de som bor i de områdena är då inte lätta att tas med.

”Och nu sjunger vi We shall overcome”
 
Jag är uppväxt i Bagarmossen under 80-talet det var ett var en lugn plats mestadels även om fanns områden i Bagarmossen dvs miljonprogrammets fler bostadshus där det kunde vara bråkigt. Det var inte närheten till Bagarmossen som gav Skarpnäck lågstatus utan det faktum att det byggdes under en period då få vågade investera i fastigheter. Man hade svårt att fylla lägenheterna och de som flyttade dit var således personer som hade svårt att få bostad på annat håll. Ju fler byggnader som kom upp desto bättre blev det men stämpeln blev man inte av med. Min poäng är att områden inte bedöms av hur bra eller praktiska de är, många områden har exakt samma värden (en familjshus, nära kollektivtrafik, natur, skolor etc) som andra, med den skillnaden att människorna som äger/bor i husen har en lägre status. Då får området en lägre status.

Så är det absolut. Min pappa växte upp i Bagarmossen under 60, 70 och 80-tal och har dock en annan bild av sin uppväxt där. Han bodde i miljonprogrammen och hade kanske inte helt rätt vänner heller. Vi var sedan en utav de familjerna som fick en lägenhet i Skarpnäck, fick till och med välja mellan två som var lediga. När jag för ett par år sedan dejtade en kille som bodde just i Skarpnäck så hade jag inte varit där på många år och hela stället kändes liksom ”hemma” i hela magen. Ja ja, nog med sidospår. Du har helt rätt om Skarpnäck, det är en riktigt drömmig plats att bo på på många sätt. Nära naturreservatet, Flaten, grönt och fint. Det har oförtjänt låg status.
 
Du ser ingen skillnad mellan Midsommarkransen och Skarpnäck tex?
Miljonprogrammen är lika härliga som söders höjder?
Du får nog utveckla den frågan för jag förstår den inte, jag har inte så bra koll på Midsommarkransen. Skarpnäck är jag både uppväxt bredvid och det togs upp många gånger under utbildningen som ett exempel på god stadsbyggnad, vilket är ironiskt för mig som är uppväxt med Skarpnäcks "lågstatus stämpel".
 
Du får nog utveckla den frågan för jag förstår den inte, jag har inte så bra koll på Midsommarkransen. Skarpnäck är jag både uppväxt bredvid och det togs upp många gånger under utbildningen som ett exempel på god stadsbyggnad, vilket är ironiskt för mig som är uppväxt med Skarpnäcks "lågstatus stämpel".

Du menar att orters status enbart beror på
de boendes status men egentligen är de boende hyvens typer. Så alla har bara inte fattat hur härligt det är i Skarpnäck? Att de bosätter sig på Söder istället är bara för att de vill ha status?
 
”Och nu sjunger vi We shall overcome”
Jag jobbar med de här frågorna, har precis gjort lite projekt i ett område med väldigt dålig status. Men det är inte ett område som är kriminellt belastat det är bara många människor i området som inte har särskilt hög status dvs pensionärer, invandrare, arbetslösa, ensamstående med barn, sjukpensionärer och ny utflugna. Både området och lägenheterna är fina men numera slitna. Däremot är det många utanför området som TROR att det är mycket kriminalitet i området men defakto är det inte det. Sen finns det områden i Sverige där kriminaliteten är hög men så är det ju inte i större delen av de områdena de är liksom helt vanliga områden, bara inte tjusiga.
 
Du menar att orters status enbart beror på
de boendes status men egentligen är de boende hyvens typer. Så alla har bara inte fattat hur härligt det är i Skarpnäck? Att de bosätter sig på Söder istället är bara för att de vill ha status?
Man bosätter sig på söder för att man sålt in söderdrömmen jävligt bra, lite som att folk som röker gör det för att de ser människor som är coola som gör det eller köper ett visst klädmärke för att någon de beundrar gör det. Man knyter ihop det till en dröm om den man vill vara. Antagligen köper man en lägenhet där för att man vill vara en sådan där person som dricker en kaffelatte samtidigt som man köper färska grönsaker direkt från odlaren på någon farmersmarket och strosar runt och träffar sina andra hipstervänner.
 
Ja, det är jag med på. Jag läste det som att personer på fina adresser väljer boendeadress enbart/mestadels som statusmarkör. Vilket jag motsade mig. Men då missuppfattade jag ditt inlägg. Givetvis är en fin adress alltid en statusmarkör oavsett huruvida det är relevant för den boende eller inte.
Enbart som statusmarkör låter bara orimligt. Det har väl ingen hävdat.
 
Du menar att orters status enbart beror på
de boendes status men egentligen är de boende hyvens typer. Så alla har bara inte fattat hur härligt det är i Skarpnäck? Att de bosätter sig på Söder istället är bara för att de vill ha status?

Du menar att personer ute i orterna inte är hyvens typer, överlag? Jag upplever att fördomarna om orterna är extremt skeva. Så fort det skjuts eller våldtas i orterna så är det ”den farliga orten” men sker det i innerstan så är det ingen som planerar att undvika innerstan för det. Nu sköts det här hos mig på Norr Mälarstrand förra veckan och tror inte att det lär dra ner områdets status. Sen finns det givetvis större problem i vissa förorter, men de är extrem minoritet.
 
Jag är uppväxt i Bagarmossen under 80-talet det var ett var en lugn plats mestadels även om fanns områden i Bagarmossen dvs miljonprogrammets fler bostadshus där det kunde vara bråkigt. Det var inte närheten till Bagarmossen som gav Skarpnäck lågstatus utan det faktum att det byggdes under en period då få vågade investera i fastigheter. Man hade svårt att fylla lägenheterna och de som flyttade dit var således personer som hade svårt att få bostad på annat håll. Ju fler byggnader som kom upp desto bättre blev det men stämpeln blev man inte av med. Min poäng är att områden inte bedöms av hur bra eller praktiska de är, många områden har exakt samma värden (en familjshus, nära kollektivtrafik, natur, skolor etc) som andra, med den skillnaden att människorna som äger/bor i husen har en lägre status. Då får området en lägre status.

@Voeux ååh! Jag bodde i Bagarmossen i 8 år och trivdes så himla bra. Har flera vänner i Skarpnäck. Jag älskar Söderort.
 
@Voeux ååh! Jag bodde i Bagarmossen i 8 år och trivdes så himla bra. Har flera vänner i Skarpnäck. Jag älskar Söderort.

Jag med! Det märks att Södermalm börjar växa utåt dock. Fullt med hipsters överallt :D Men pappa bor kvar och det är fantastiskt att komma ut ibland. Det är en blandning av människor på ett helt annat sätt i orterna än vad det är här inne i stan. Jag gillar det skarpt, känns så levande.
 
Ja och vad jag menar är att man inte kan dra slutsats om någons ambition pga dens yrke/jobb
Man kan ju dra slutsatser om någons ambitioner i yrket/jobbet genom att titta på deras ambitioner i yrket/jobbet, däremot. Det känns för mig rimligt. Utan att lägga någon värdering i det, men jag vill hävda att det möjligt att konstatera faktum.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp