Dömd till dagsböter – hade för många hästar

En man i Kalmar län stallade upp ett par extra hästar under en kortare tid, då hästarnas ägare inte hade tillräckligt med mat till dem sommaren 2018. Nu straffas mannen för brott mot djurskyddslagen, då han endast haft tillstånd att hålla tio hästar.
 
”Det fanns andra alternativ” jo man kan ju alltid ta bort hästarna men det känns ju inte rimligt. Antar att det i det här fallet är en granne eller bekant som behövt hjälp och då har man valt det mest praktiska alternativet. Låter ju helt befängt att bli dömd för djurskyddsbrott för att man hjälper till så att hästar inte svälter.
 
Samtidigt så borde man ju ha koll på sina tillstånd..
Klart man ska ha koll på sina tillstånd men för mig känns det mer som om man letar fel om någon "råkar" bryta mot sina tillstånd just den sommaren vilket gör att ett par hästar slipper svälta. Visst kan det funnits andra lösningar som domstolen säger men det hela känns mer som "ha ha jag kunde sätta dit dig" än intresse för djurvälfärden. Jag tänker då inte på domstolen utan på Lst som bör varit de som räknade djuren.
 
Klart man ska ha koll på sina tillstånd men för mig känns det mer som om man letar fel om någon "råkar" bryta mot sina tillstånd just den sommaren vilket gör att ett par hästar slipper svälta. Visst kan det funnits andra lösningar som domstolen säger men det hela känns mer som "ha ha jag kunde sätta dit dig" än intresse för djurvälfärden. Jag tänker då inte på domstolen utan på Lst som bör varit de som räknade djuren.
Jag har inte koll på omständigheterna. Någon måste ju tex ha anmält - varför? Jag tänker att lst har bättre saker att göra med sin tid än att jävlas med folk, väljer att tro att det fanns goda skäl tills motsatsen visats 😊
 
Har jag totalt glömt. Har ju lånat ut bete 3 månader i sommar, måste meddela att max 3 kan flytta hit sina hästar på bete från det stallet.

Hålla på med massa pappersarbete orkar jag inte.
 
En man i Kalmar län stallade upp ett par extra hästar under en kortare tid, då hästarnas ägare inte hade tillräckligt med mat till dem sommaren 2018. Nu straffas mannen för brott mot djurskyddslagen, då han endast haft tillstånd att hålla tio hästar.
Hur kan det inte vara en nödsituation att hästar inte har mat. Sommaren 2018 var det över +40° i större delen av norra Europa under lång tid. Det vädret måste ju även drabbat södra Sverige på något sätt i form av torra beten eller?
 
Hur kan det inte vara en nödsituation att hästar inte har mat. Sommaren 2018 var det över +40° i större delen av norra Europa under lång tid. Det vädret måste ju även drabbat södra Sverige på något sätt i form av torra beten eller?
Det var katastrofal foderbrist i landet och många bönder fick slå ut delar av sina besättningar pga detta. Tror det var 6 månader + i kötid till slakt av nöt. Vet en grisbonde som på fb sålde sina grisar för struntsummor pga att h*n inte hade foder till dem. Hästfolk importerade foder utifrån av ibland tvivelaktig kvalitet.
Så ja Sverige var också drabbat.
 
Har faktiskt inte haft en tanke på att söka tillstånd när jag lånat ut bete till andra under några månader.

Har inte sökt några tillstånd alls då det inte behövs i normalfallet då jag normalt bara har mina hästar här och som max 4 hästar så långt ifrån 9 egna som jag kan ha utan tillstånd.
Det står ju i artikeln att den här personen var medveten om tillståndet.
 
Det var katastrofal foderbrist i landet och många bönder fick slå ut delar av sina besättningar pga detta. Tror det var 6 månader + i kötid till slakt av nöt. Vet en grisbonde som på fb sålde sina grisar för struntsummor pga att h*n inte hade foder till dem. Hästfolk importerade foder utifrån av ibland tvivelaktig kvalitet.
Så ja Sverige var också drabbat.
Det gör ju verkligen det här rättsfallet ännu mer bizarro 🤐
 
Har faktiskt inte haft en tanke på att söka tillstånd när jag lånat ut bete till andra under några månader.

Har inte sökt några tillstånd alls då det inte behövs i normalfallet då jag normalt bara har mina hästar här och som max 4 hästar så långt ifrån 9 egna som jag kan ha utan tillstånd.
Man kan ju dock tolka "lagtexten" som att tillfälliga hästar inte behöver ha tillstånd? Sommarbete borde väl kunna räknas som tillfälligt? Är ju lite dubbelt här eftersom det står bete i första meningen. Men kanske gäller om man tar emot hästar på bete varje år?

Tillstånd behövs när du....:
"förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall eller tar emot hästar på bete. Avsikten måste dock vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning"
 
Man kan ju dock tolka "lagtexten" som att tillfälliga hästar inte behöver ha tillstånd? Sommarbete borde väl kunna räknas som tillfälligt? Är ju lite dubbelt här eftersom det står bete i första meningen. Men kanske gäller om man tar emot hästar på bete varje år?

Tillstånd behövs när du....:
"förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall eller tar emot hästar på bete. Avsikten måste dock vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning"
Tillfällig ser jag mer som en långhelg men chansar inte på 3 månader.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 564
Senast: Gunnar
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 188
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 939
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp