Dömma ut häst utan diagnos?

Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Har du bara haft hästen i nio månader så kan du väl häva köpet? Dolt fel?
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

*mia* skrev:
Har du bara haft hästen i nio månader så kan du väl häva köpet? Dolt fel?


Jo säkert men antigen blir häste bra eller inte.
Om jag häver kommet kommer hon avlivas direkt jag ger henne ifl en chans.
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Lovisaleonora_ skrev:
Hästen kan mycket väl bli utdömd på den diagnosen. Nu har du ju ett försäkringsbolag som är (ö)känt för att hålla liv i hästar på ägarens bekostnad, särskilt när det handlar om livförsäkringar över 50 000 kr. Bli därför inte förvånad om ni kommer att få behandla 1-2 år till innan de går med på utdömning.


Hör att vi har olika erfarenheter av nämnda bolag.
Har inte hört någon som råkat ut för "tvångsbehandling" från f.bs sida...
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Jag har varit med om det omvända, nämligen att försäkringsbolagets veterinär utan att ha en klar diagnos "erbjöd" utdömning av hästen. Jag blev helt chockad eftersom hästen bara är 5 år gammal. Han har behandlats ca 5-6 ggr för ledinflammationer i kotor och ett bakknä, det vandrar mellan olika leder. Han har svarat på behandling och vila varje gång men det kommer tillbaka efter några månaders arbete som regel. Nu sist så letade man även efter andra ev fel eftersom allmäntillståndet försämrades och hästen svullnade upp i ben och kropp. Otaliga blodprover, ultraljud på hjärtat, "spolning" av lungorna samt då ledbehandling och massage.Allt förutom lederna var helt u.a.Röntgen u.a. När kliniken frågade försäkringsbolaget om scintundersökning så vart det tvärt nej och utdömning kom på tal.

Min teori är att han står i ett lågt livbelopp för sin ras o ålder ( har ej kunnat höja upp honom sedan innan inridning pga alla behandlingar ) bolagen ser enbart till pengar naturligtvis och det är billigare för dem att döma ut och betala livbeloppet än fortsatt behandling! Så mitt tips är att se till att ha ett så högt livbelopp du bara har råd med på din häst för att undvika en sån här cynisk behandling från bolagets sida. Det heter ju att man har si och så högt tak på vetvården eller obegränsat - det är bara det att bolaget kan ju vägra behandling eller rättare sagt inte godkänna klinikens rekommendation beroende på hur kostsamt det är. Förbannad blir man. Man ger väl inte upp på en så ung häst utan en diagnos, eller? :mad:
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

tretjak skrev:
Jag har varit med om det omvända, nämligen att försäkringsbolagets veterinär utan att ha en klar diagnos "erbjöd" utdömning av hästen. Jag blev helt chockad eftersom hästen bara är 5 år gammal. Han har behandlats ca 5-6 ggr för ledinflammationer i kotor och ett bakknä, det vandrar mellan olika leder. Han har svarat på behandling och vila varje gång men det kommer tillbaka efter några månaders arbete som regel. Nu sist så letade man även efter andra ev fel eftersom allmäntillståndet försämrades och hästen svullnade upp i ben och kropp. Otaliga blodprover, ultraljud på hjärtat, "spolning" av lungorna samt då ledbehandling och massage.Allt förutom lederna var helt u.a.Röntgen u.a. När kliniken frågade försäkringsbolaget om scintundersökning så vart det tvärt nej och utdömning kom på tal.

Min teori är att han står i ett lågt livbelopp för sin ras o ålder ( har ej kunnat höja upp honom sedan innan inridning pga alla behandlingar ) bolagen ser enbart till pengar naturligtvis och det är billigare för dem att döma ut och betala livbeloppet än fortsatt behandling! Så mitt tips är att se till att ha ett så högt livbelopp du bara har råd med på din häst för att undvika en sån här cynisk behandling från bolagets sida. Det heter ju att man har si och så högt tak på vetvården eller obegränsat - det är bara det att bolaget kan ju vägra behandling eller rättare sagt inte godkänna klinikens rekommendation beroende på hur kostsamt det är. Förbannad blir man. Man ger väl inte upp på en så ung häst utan en diagnos, eller? :mad:

Fick du inte igenom scinten? KOmpisen råkade ut för samma sak. Låg livförsäkring, ung häst, hög veterinärvård och ett långdraget problem utan klar diagnos. Vet ville scinta och bolaget erbjöd utdömning istället. Ägaren sa nej, fick sin scint och hästen tävlar och tränar för fullt idag.

Det är Agria som har en ny regel att OM prognosen är dålig och behandlingskostnaden vida överskrider livvärdet kan ägaren välja att döma ut hästen istället och få livvärdet. MEN det ska aldrig vara bolaget som tar det beslutet.

Jag har INTE haft minsta problem på det där området. Valacken behandlades för tre gånger livvärdet totalt och dömdes sen ut och livvärdet betalades (tvärkass affär för bolaget). Han har Sveland. Och de betalade glatt och snällt operation i diagnostiskt syfte, a 15 000 kr. Dvs ingen trodde ens OP skulle hjälpa, det var mest för att se om det var lönt att mer behandla.

Unghästen står i Agria, är LÅGT livförsäkrad (10 000 kr) och har 100 000 kr i vetvård. Bolaget har ersatt mer än livvärdet och hon är två år. Inte varit minsta tjafs. Nu är hon inte te x scintad, men hon är behandlad med dyyra medel.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
186
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 110
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 939
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 587
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp