Dömma ut häst utan diagnos?

F

Fladde

Hej

Om en häst är halt men man hittar inte några problem(rönkenförendringar, svullnader eller ömhet m.m)
Kan den då dömmas ut?

Vad säger Försäkringsbolaget om det?

Madde-Som vill ha en seriös tråd denna gången :smirk: :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Jag tror det blir svårt att få hästen utdömd utan en diagnos...
Det finns ju en anledning till att den haltar... det är bara att söka vidare...
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

låter som min häst som jag tyvärr var tvungen att tabort tillslut. (förlåt kanske inte så uppmuntrande att höra men..)
hur är hon i musklerna?
för de konstiga med min var att han inte tappade muskler (mer än att han inte reds nånting) men var rund och fin.

vad försäkringbolaget säger vet jag däremot inte
men tycker att dom borde acceptera de om en vetrinär dömmer ut den.
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Hon är fin i musklerna och jag har ute hästmassör 2ggr i månaden.
Sen har en "fys" kollat igenom henne och ornat hennes bäcken där hon hade låsningar.
Men även efter det var hon halt och behandlades då för Knäledsinflamation.
Hon blir halt så fort jag börjar kräva mer när jag rider.

Vi ska till Djursjukhuset på Tisdag för 7 eller 8 besöket :crazy:
Det har hållt på i snart 8 månader och jag har ägt henne i 9 cirka :(
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Ja, det kan den. vad försäkringsbolaget säger beror helt på vad och hur mycket man gjort för hästen, vad man försökt etc. Behandlingar etc är en del, men ibland vill försäkringsbolaget se att hästen får mer TID (vila t ex). Två bolag idag löser in hästar som döms ut och där bolagen anser att hästen kan bli bra bara den får vad den behöver, men inte kan få det hos nuvarande ägare t ex.
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Jag svarade dig i din förra tråd och jag gör väl ett försök igen. Dels är det ju upp till din veterinär att ta ställning till hur behandlingsbar din häst är. Vill vet döma ut hästen tar ju försäkringsbolaget ställning till detta. F-bolaget tittar bla på vad som gjorts med hästen och under hur lång tidsperiod. Ibland kan F-bolaget kräva ytterligare behandlingar.
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Jo jag läste den artiklen.
Vilka bolag var det?
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

break_a_leg skrev:
Jag tror att det är Agria och Sveland som har detta.


Okej..
Jag har Agria.
Men än så ska vi kämpa för en 100% frisk häst!
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Ja. veterinären kan göra bedömningen att hästen inte håller tex som ridhäst, och att pga upprepade behandlingar inte blir bra, även om någon "slutgiltig" diagnos kan göras. du har ju diagnoser på hästen även om det har varit många olika (rygg, knä osv) det kan räcka om som sagt man behandlar och behandlar och hästen ändå inte blir bra.

Har du fått hem c-ponnyn nu?
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

mackan skrev:
Ja. veterinären kan göra bedömningen att hästen inte håller tex som ridhäst, och att pga upprepade behandlingar inte blir bra, även om någon "slutgiltig" diagnos kan göras. du har ju diagnoser på hästen även om det har varit många olika (rygg, knä osv) det kan räcka om som sagt man behandlar och behandlar och hästen ändå inte blir bra.

Har du fått hem c-ponnyn nu?


Okej :crazy:
Hon svarade inte alls på den senaste sprutninge i knäet :(


Nä men ägarna till ponnyn ska ringa idag eller imorgon det var fler som provred i veckan så dom ska betsämma vem som ska ha den.
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Diagnosen är vad jag förstår klar, d v s att det är knäleden som inte reagerar på behandlingen. Hästen kan inte nyttjas som ridhäst p g a hälta från knäleden (som alltså inte går att behandla med resultat).

Hästen kan mycket väl bli utdömd på den diagnosen. Nu har du ju ett försäkringsbolag som är (ö)känt för att hålla liv i hästar på ägarens bekostnad, särskilt när det handlar om livförsäkringar över 50 000 kr. Bli därför inte förvånad om ni kommer att få behandla 1-2 år till innan de går med på utdömning.

Beslutat att ta bort hästen är i slutänden alltid ägarens, frågan är om man vill ha ut försäkringspengarna (försäkringsbolaget godkänner veterinärens utdömning) eller vill gå vidare med nästa häst (det kostar ju trots allt både med behandlingar och de vanliga kostnaderna som uppstallning, skor etc under sjukdomstiden) (dessutom finns det ju en risk att bolaget, om de vägrar livbeloppet första gången, fortsätter neka utdömning och att man i slutänden får betala konvalcenstiden, behandlingarna - bereoende på självrisk etc - och ändå inte får ut livbeloppet).
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Usch låter ju hämskt:(

Så du menar att jag ska fortsätta behandla i 1-2år till innan dom går med på utdömning?
Det låter ju sjukt :mad:

Visst hästen kostar var månad men pengarna man köpte hästen för är också mycket(160.000kr) :crazy:
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Avgörande beslutet har veterinären, som sedan kan rekommendera en utdömning av en häst till försäkringsbolaget. Men det har väl ett X antal personer redan skrivit antar jag. Du kan inte själv ringa till f-bolaget och säga att du vill ha din häst utdömd.
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Det BEHÖVER ju givetvis inte gå så långt, men försäkringsbolaget KAN kräva fortsatt behandling. De kan också kräva vila. Har en bekant (rätt nära din hemort) som fick ha sin häst i vila 1,5 år innan de godkände utdömning. Hennes ekonomi var totaldränerad efter att få betala uppstallning för den sjuka hästen (hon hade den på lösdrift vilket godkänts av bolaget) och parallellt försöka hålla en tävlingshäst.

Det hela slutade med att hon var så knäckt att hon sålde tävlingshästen efter att väl ha fått utdömt sjukligen och har nu lagt av helt med hästeriet. Jag förstår henne. Stod om det i Ridsport för många herrans år sedan...

Det här är ju ett skräckscenario utan dess like, och det är ju absolut inte säkert att det blir så för er. Men bolagen HAR stor makt när det gäller utdömningar.
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Okej:(
Jag vill värkligen slippa avliva Missygumman men så som det se ut nu kommer hon inte hålla :crazy:
Klart hon ska få fler chanser än är det inte över!

Men jag förstår bar inte vad har nästan gjort allt :cry:
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Knapplån.

Avgörande beslut har INTE veterinären.

Det fär FÖRSÄKRINGSBOLAGET som i slutändan bestämmer, de kan gå tvärt emot veterinären. Så det är alltid försäkringsbolaget som bestämemr om de godkänner en livskadeutbetalning eller ej. Dvs om du får några pengar från försäkringen.
 
Sv: Dömma ut häst utan diagnos?

Hör inte till tråden, men jag kan varmt rekommendera dig att ta kontakt med CL här på buke. Hon är helt suvärän på att se saker som en veterinär aldrig skulle upptäcka (snedheter, spänningar etc etc).

Senast igår behandlade hon min pålle och jag bara önskar att jag tagit med videokameran.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
0
· Visningar
96
Senast: eneleh
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 912
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 548
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp