Dörr inuti boxen

ellabostrom

Trådstartare
Hej. Jag undrar vad ni tycker om att ha en dörr inuti boxen??
alltså en dörr som går ut. Hästen har inte heller något fönster utan det sitter en dörr där.
Är det lagligt? Vad tycker ni om det?
 
Är det tänkt att dörren används dagligen?

Sitter den fast ordentligt, inte används och inte riskerar att skada genom spikar eller liknande så hade jag inte sagt något. Har stått i boxar där det inte varit något fönster men det har varit öppet in mot stallet. Och någon box hade en dörr som inte användes och var barrikaderad.
 
Är det tänkt att dörren används dagligen?

Sitter den fast ordentligt, inte används och inte riskerar att skada genom spikar eller liknande så hade jag inte sagt något. Har stått i boxar där det inte varit något fönster men det har varit öppet in mot stallet. Och någon box hade en dörr som inte användes och var barrikaderad.
Dörren används när hästarna ska ut på morgonen sen sätts en planka för.
 
Smidigt. Lite brittiskt om man byter till delad dörr. Jag tror det finns någon svensk ryttare som jag läst någon artikel om någon gång som har en egen liten individuell hage utanför egna boxdörren så det blir som en minimal lösdrift. Kanske lite mer arbete eftersom man måste kratta eller sopa på två ställen men kanske mindre arbete eftersom framsidan kan vara prydlig jämnt.
 
Hej. Jag undrar vad ni tycker om att ha en dörr inuti boxen??
alltså en dörr som går ut. Hästen har inte heller något fönster utan det sitter en dörr där.
Är det lagligt? Vad tycker ni om det?
Det finns ingen lag på att det ska vara fönster i var box. Någon form av dörr finns i alla boxar, jag kan inte se något fel i att ha en extra.

Om det är bra eller dåligt beror helt på andra omständigheter.
 
Kan inte se att det skulle vara olagligt med 2 dörrar i stället för 1 i boxen. Om inte annat bättre vid brand då inge behöver springa in i stallet utan kan ta ut hästarna från utsidan.
 
Min första tanke var att det måste vara mycket praktiskt om man har en häst med fång. I övrigt ser jag inga problem med det, sålänge dörren är säker men det gäller ju hela stallet :)
 
Smidigt. Lite brittiskt om man byter till delad dörr. Jag tror det finns någon svensk ryttare som jag läst någon artikel om någon gång som har en egen liten individuell hage utanför egna boxdörren så det blir som en minimal lösdrift. Kanske lite mer arbete eftersom man måste kratta eller sopa på två ställen men kanske mindre arbete eftersom framsidan kan vara prydlig jämnt.
Det skulle jag vilja ha utanför mina uteboxar men det finns inte plats :(
 
Hur är dörren uppbyggd? Är det en dörr med plank/brädor så kan det väl fungera. Är det en ytterdörr så kan det vara farligt. Dörrar har bara en tunn hdf-skiva, under den är det oftas bara isolering/cellplast. Tunn träregel runt dörrbladet. Om hästen sparkar i dörren så kommer den att fastna med hoven i dörren. En enkel hdf klarar inte en hästspark.
Dessutom tänker jag att dörrhandtaget kan fastna i hästen om de har täcken?
 
Ett stall jag tillbringat mycket tid i har en dörr i en av boxarna och ut så att man kan tömma skottkärran ner i deras container utan att behöva gå ut ur stallet. Superlyxigt!

(Boxdörr innanför, så ingen risk att hästen kommer ut)
 
Hade så i förra stallet, suveränt med hagen utanför. 2 hästar i varsin box med dörr ut i vinterhagen / kvällshage sommar. Dom hade varsin box och gick in till varandra när det behövdes lite klihjälp.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
567
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 051
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp