Dörr istället för ramp....

S

Sudd

Ni som har dörr bak i transporterna istället för ramp att gå upp på...Hur tycker ni det fungerar..???
Om ni har haft svårlastade hästar, går dom i lättare då ? Eller om dom har slängt sig ut, tar dom det lugnt då ???

/// Nyfiken i en strut !
 
Jag saknar inte lämmen för fem öre!
Sååå sköööönt att slippa lyfta den där förbaskade lämmen!

Mina pållar är lättlastade vare sig det är lämlöst eller med läm.
Men gammelpållen hade ofta bråttom ut med läm, han liksom stampade allt han orkade när han backade, blev tvärspänd, och halkade ofta.
Ett problem som HELT försvunnit nu när jag "kör lämlöst".
 
Jag har combidörrar (dörrar som kan användas som läm om man vill istället). Dörrar är skitbra, helst till unghästar som inte är lastade innan. De slipper stå på en läm och tveka, utan hoppar rätt in i stället. Och dörrarna ramar in vid sidorna när man lastar så hästan känner sig inne redan innan den hoppat in.
Och som svar på din sista fråga; mitt ena sto har full nittio ut om man har lämmen, men med dörrar så är hon mkt försiktig, annars hade hon "stått på huvudet".

Kan verkligen rekommendera dörrar, de använder jag även till sto med föl, det är inga problem där heller! :banana:
 
Jag har en kombinerad dörr/ramp på min transport, men av någon "dum" anledning så har jag inte fått arslet ur vagnen och börjat använda dörren...fast jag har en lite knölig häst att lasta..Han blir ofta stående på rampen som fastvuxen och vill inte gärna gå in sista biten förrän någon kommer med linan bakom rumpan. Det enda jag tänker på är om dom får för sig att slänga sig ut ändå...då kan det ju gå riktigt illa...eller gör dom inte det..!?
Är väl jag som är feg kanske.
Jag vill kunna lasta min häst själv också..ibland kan han gå rakt in efter mig, men när jag går ut på andra sidan mellanväggen så backar han ut och jag kan inte stänga bommen bakom...tänkte om det var bättre att använda dörren istället, då kan kanske han inte backar ut så fort...
Vad tror ni ?!?!
 
Jag har inte dörr på min transport, men jag ska ha dte på nästa transport. Inget snack om saken!

Valacken kan vara överjävligt vrång att lasta med ramp, och vill gärna kasta sig ut. Både under lastning och när man ska lasta av. Med dörr istället för ramp är han så lättlastad så.

Så det är helt klart en fördel för alla svårlastade hästar jag mött!

Även lättlastade hästar verkar tycka det är trevligt att slippa rampen och går på snällt med step-up också. Från gamla rutinerade åkare till föl och unghästar.

Jag tillhör DEFINITIVT de som är dörrfrälsta. Dock skulle jag inte vilja ha en HELT utan ramp, utan jag vill ha ramp som tillval. OM de bryter benet och måste åka eller något.

En del hästar tycker också väldigt illa om att lastas ur med ramp.

Ett annat tips är att titta efter de två märken som har LÅG instegshöjd, både med och utan ramp, det gör en avseevärd skillnad på ramphatande valacken, men dörr (step-up) är oslagbart. Från hysteriskt svårlastad till extremt lättlastad med ett handgrepp =)

Valacken kastade sig ut med dörr EN gång, sen har han nogsamt låtit bli det. Det var inte lika "kul" att kasta sig ut när där inte fanns någon ramp. Han kastar sig å andra sidan inte (upptäckte jag i fredags) med transport med LÅG instegshöjd och ramp heller, dte blir en mycket mindre lutning på rampen då.
 
Vad är det för märkte du har kört med ?
Jag har en Henra med chassihöjd 40 cm att klättra upp på tycker det verkar helt okey..men det finns ju andra med lägre höjder också..Henran finns ju även med 34 cm höjd.
 
Henra ;) 39 cm instegshöjd om mans ka vara exakt.

Fautras har också låg instegshöjd vet jag, men de har jag inte provat.

Ifor har högre instegshöjd men inte vållat någon av hästarna problem. Varken svårlastade valacken, stoet, unghästen elelr ens fölis. De kastar sig bara ut en gång med Ifors insteg med ;)

Men Henran godkände ramphatande valacken med ramp med =)
 
ja, det kanske bara är 39 cm...har inte mätt. Det var bara vad dom sa.
Kul att höra att det är fler som kört med Henran...jag är supernöjd med transporten i övrigt.
 
Jag tycker absolut att du ska våga prova dörren på din pålle! Tror inte han kommer att slänga sig ut (inte mer än en gång i alla fall).
I början när de backar ut så trevar de bakåt mkt sakta och när det första bakbenet "trampar i luften" så går de gärna framåt igen, då brukar jag ge tryck på bringan så vågar de backa ut. :)

Lycka till!
 
Okey, får ta mig i kragen och prova..kanske redan ikväll. :crazy:
Rapport kommer sen.

/ Sudd
 
Jag har inte heller mätt, men det är 39 cm enligt importören/generalagenten i Sverige. Men de skriver 40 cm för skillnaden är så liten. Tror de lite större Henrasläpen har en istegshöjd på 42 cm eller något, men skillnaden är ju så marginell så jag tror inte hästen märker det ;)

Jag blev helfrälst på henran, och jag SKA ha ett sådant. Tyvärr var pappa inte lika frälst, så jag får vänta ett tag tills jag sparat ihop till handpenningen själv =/
 
När vi renoverade vårat släp så gjorde vi dörrar bak istället för ramp.

Min gamla häst var svårlastad. Tog allt mellan 20 minuter och 1½ timme att lasta henne med ramp. Men när vi provade att lasta henne utan första gången tog det mindre än 5 minuter. Hon stannade och kollade och tog sedan ett kliv in. Hade inte funderat över hur det skulle gå att ta ut hästen igen vid det tillfället. Glad över att hon gick in så fort bara :)
Pållen brukade ha brått ut och nästan springa baklänges. Vilket hon också försökte när det inte var någon ramp. Alltså satte hon sig nästan på rumpan och såg mycket paff ut. Det gjorde hon en gång. Sen tog hon det lugnt när hon skulle ut i fortsättningen.
 
Lånar tråden lite...

Ni som har svarat har väl alla stora hästar? F n har ju vi b-ponny, som gärna tar sig av "vanligt" släp med raketfart bakåt. Kan detta med dörr vara något för oss också?
 
Jag har 147 cm D-ponny. =) Så stor kan han inte räknas som. Unghästen var 155 när hon lastades med step-up. Stoet är 148, fölis var typ 1.20 =)

det ÄR obehagligare att kasta sig bakåt när de "ramlar" ner och inte har rampen att skotta på med. Oavsett storlek.

Så ponny eller stor häst är sak samma. det FINNS säkert de som glatt kastar sig med step-up med, men de jag vet har raskt lagt ner de ideerna att slänga sig med raketfart (som t ex araben gör, det är full fart och full kraft ut bakåt. Jag hade kunnat ge en bra slant för att få hans min på bild första - och sista - gången han gjorde det med step up och insåg att någon snott rampen ;))
 
Fast frågan är om jag är tillräckligt kaxig för att testa detta...Jag vet ett par som har ett sådant släp, jag får väl fråga om jag kan få prova med deras!
 
DU behöver inte göra så mycket. DU paketerar in hästbenen ordentligt i transportskydd, leder på kraken och står sedan och elakt bara tittar på när den kastar sig ut. Du behöver inte ens hålla emot, LÅT den kasta sig..

Men soms agt, för säkerhets skull, paketera benen =)

Apropå lastning med step up. Detta är en tvåårig unghäst, andra gången hon lastas utan ramp... =) (Hon var HELT okomplicerad att lasta med ramp med dock kanske ska sägas)


Trailern är en Ifor, ganska hög instegshöjd. Och som sagt, det varexakt samma trailer som valacken kastade sig ur EN gång och sen kom på det var en himla dum ide..

http://hem.passagen.se/xyplex/stepuplast.jpg

(Om det inte fungerar, ta bort http://)
 
Var iväg och tränade idag i ridhus och han gick på direkt hemma med rampen inga problem..men när vi skulle hem så var det inte så lätt..han bara stod som fastlimmad på lämmen...dumma mig glömde bort att jag hade dörren..självklart skulle jag ju ha provat med att ändra till dörr istället. Vi fick ta linor och pytsa in honom..Tog väl kanske 20 min att lasta. Hmmm..ska iväg och tävla nästa helg så vi får väl se hur det går.
En annan sak jag har tänkt på är att jag tror att han är otroligt kissnödig när vi ska hem. han kissar inte om jag håller i honom eller när jag sitter på, när vi kommer hem vill han först rusa in i boxen och kissa innan jag får ta av transportskydd och grejer. Lika när vi varit ute och ridit då är han jättekissis när vi kommer hem, måste in och kissa först innan jag kan sadla av.
Han är alltid jättelätt att lasta hemma men inte när man ska åka hem..vet inte om det kan ha något med det att göra.
 
:eek: :eek: Det låter som jag borde köpa ett släp med dörrar när det blir dags för transportköp! Har faktiskt aldrig hört att svårlastade hästar ska ha lättare för släp utan ramp, men ni är övertygande :cool:
Min häst passar lätt in i gänget här, hon står antingen på lämmen i en halvtimme som fastvuxen eller går hon in/halvvägs och kastar sig bakåt, otäckt. När vi lastar ut kastar hon sig alltid huvudstupa bakåt, oavsett mutor och alla mattes försök att hålla emot... AVSKYR att lasta ut henne, får ont i magen varje gång :(

Vad får man ge i runda slängar för såna släp då? Är det bara nyare släp som har dörrar? Finns det i många märken?
 
Jag har en Henra som jag är supernöjd med..Kan rekomendera den..Prislapp runt 60.000 för en spritt ny. Det är inte standard med kombinerad dörr/ramp men kostar bara 1200 extra.
Min har dock inte bråttom ut, bara seg at få in..dumma mej och inte prova dörren när man har en.
 
Tja, det finns begagnade men de är ganska sällsynta.

Henra Amazone (enhästars) kostar med dörrramp som enda extra utrustning 51 200 kr.

Tvåhästars 61 200 kr.

Boj Bravo minns jag inte vad prislappen ligger på MEN de tar 6000 kr för dörr/ramp kombination. Vet inte om man kan ragla in med sitt gamla Boj och "uppgradera" det.

Ifor ligger lite dyrare, tror du får räkna med 60 - 65 000 kr med dörr. Knappt 60 000 kr utan iaf.

Fautras vill du inte veta priset på,d et är dyrt ;)

Cheval Liberté har också dörr/ramp-alternativ. Priset ungefär kring Henrans prisklass.

Vntar du en fem år kommer det med all säkerhet dels finns ännu fler med dörr (Förr var det bara Fautras och Ifor, nu kommer som du ser mer och mer), och då börjar det nog bli med släp med dörr/ramp kombination ute på marknaden.

Fautras har fö BARA dörr, en nackdel om man vill kunna lasta med ramp någon gång (vid benbrott t ex).

Och jo, är otäckt när de kastar sig mitt i lastningen, precis det min herre gör. Går in, kommer sen på "jag ska ut" och vräker sig ut =/

Fast som sagt, han kastade sig INTE med Henrans låga ramp!! :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står...
Svar
11
· Visningar
1 050
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 362
Senast: HannaZ
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 381
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp