Dörr som går igen av sig själv.

Hoarfrost

Trådstartare
Jag har en nemesis-dörr i min nya lägenhet som stänger sig av sig själv.
Då det är badrumsdörren och jag har katt, vill jag gärna att den inte gör det (annars kan inte katten gå på toa).
Det handlar inte om att den smäller igen, utan går långsamt långsamt igen, och fastnar sedan på tryckfallet.

Jag har mätt med vattenpass och det är aningen snett, både dörren och karmen gångjärnen sitter i. Det rör sig om kanske 1mm.
Vanligtvis, om det hade varit gamla hederliga gångjärn, hade jag lätt kunnat rikta om lite och fixat dörren. Men detta är någon typ av modern "snap-in" gångjärn som har gångjärnspinnar (både ovanifrån och underifrån på gångjärnet) som skruvas in med en sexkantsnyckel. Jag har testat att skruva loss gångjärnen lite, räta upp dörren, och sen skruva in gångjärnen igen när den är rak men den hamnar snett i alla fall. Har testat att skruva på gångjärnspinnarna hit och dit utan något bra resultat.

Mailade till slut dörrtillverkaren och frågade om råd. Deras svar är att jag ska montera om hela dörrkarmen 🙈 Något jag helst vill slippa då det är badrumsdörr och extra pilligt pga våtrum osv. Deras andra tips är att skruva åt gångjärnspinnarna så dessa sitter hårdare, men att detta påverkar livslängden på gångjärnet.

Nu har jag testat att skruva åt gångjärnspinnarna, och japp, den stänger inte av sig själv längre. Men skulle kanske inte vilja ha det som lösning om jag riskerar att gångjärnen slits ut då. Någon som kanske har någon idé? Tips och tricks?

Det gäller denna typ av dörr och gångjärn:
0104557A.jpg


Här finns en video där de "visar hur man gör", men jag tycker nog att han mest skruvar lite på måfå, sen blir det magiskt rätt:
 

Vi kör på en liten handduk hängd över badrumsdörren, funkar kanon :)
Katt i fråga är för smart i för många aspekter, men i just "öppna dörr även om det är en liten springa så man kan stoppa in tassen och öppna själv" är hon oerhört korkad :D

Dock är hon extremt lättlärd så kanske kan lära in det som trick 🤔
 

Liknande trådar

Hemmet Min balkongdörr han ju sett bättre dagar. Eller, ja, iaf dörrkarmen. Handtaget sitter inte längre fast i karmen och det går inte att...
Svar
2
· Visningar
3 481
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp