Doftallergi? Tips

Diabetikern

Trådstartare
Jag har problem med dofter och det blir bara värre och värre. Parfymer, hårspray (speciellt hårspray) doftljus (dock inte alla) vissa rengöringsmedel mm mm

Köper det mesta parfymfritt och så milt som möjligt. När jag är som känsligast reagerar jag på allt. Verkligen allt. Räcker att någon smörjt händerna med lite handkräm så startar nysattackerna, ögonen kliar, näsan rinner, kliande öron, kliade ansikte osv

Hur i hela friden ska man kunna freda sig? Inte varit så illa men de senaste 5 åren har det bara eskalerat.

Idag reagerade jag på något här på jobbet. Vet ej vad men jag har nu gått igenom en hel toarulle och både ögon och näsa rinner som hejsan. Ingen hejd. Lättar lite när jag kommer utomhus.

Finns det något man kan göra? Något som underlättar?

Något jag inte tänkt på? Jag är även känslig mot damm så nförskaffat en robotdammsugare och vi våtmoppar/torkar av hemma väldigt mycket.

Stallet går bra för då är det utomhus
 
Känns inte som jag har någon bra input egentligen då jag inte alls är lika känslig som du verkar vara. Men mitt kom också ganska sent (bara något år sedan) och eskalerar liksom sakta men säkert, synd eftersom jag alltid gillar parfym osv.

Parfym har jag slutat med helt. Använder heller inga hudkrämer som har någon sorts doft alls, ABSOLUT inga doftljus under några omständigheter. Det enda "lukta gott" jag använder nu för tiden är duscholja med doft. Eftersom den används i duschen där vattnet liksom "fräschar upp" luften och doften inte alls stannar på huden så går det bra :)

Rengöringsmedel är svårt. Såpa brukar ha en ganska mild doft men funkar ändå bra till både golv och bänkytor osv. Bättre än typ Ajax som luktar rätt mycket.

Tvättmedel använder jag flytande via color. Det är inte doftfritt direkt ur flaskan men jag känner på sin höjd en väldigt, väldigt mild doft när tvätten är blöt och inget alls när den börjar torka. Men där finns säkert helt parfymfria alternativ också :)

Våttorkar och dammsuger du ofta tror jag att det går bra att använda bara vatten största delen av tiden om man håller efter :)
 
Jag har problem med dofter och det blir bara värre och värre. Parfymer, hårspray (speciellt hårspray) doftljus (dock inte alla) vissa rengöringsmedel mm mm

Köper det mesta parfymfritt och så milt som möjligt. När jag är som känsligast reagerar jag på allt. Verkligen allt. Räcker att någon smörjt händerna med lite handkräm så startar nysattackerna, ögonen kliar, näsan rinner, kliande öron, kliade ansikte osv

Hur i hela friden ska man kunna freda sig? Inte varit så illa men de senaste 5 åren har det bara eskalerat.

Idag reagerade jag på något här på jobbet. Vet ej vad men jag har nu gått igenom en hel toarulle och både ögon och näsa rinner som hejsan. Ingen hejd. Lättar lite när jag kommer utomhus.

Finns det något man kan göra? Något som underlättar?

Något jag inte tänkt på? Jag är även känslig mot damm så nförskaffat en robotdammsugare och vi våtmoppar/torkar av hemma väldigt mycket.

Stallet går bra för då är det utomhus
Sensorisk hyperreaktivitet. Jag har en lindrig variant och de råd jag fått är att undvika det jag reagerar på..

Jag reagerar mest på cigarettrök men ibland även på avgaser och torr inomhusmiljö.
Jag blir hjälpt av att fukta slemhinnorna vid inomhusjobb med att dricka mycket vatten. Ibland behöver jag också vara beredd med halstabletter då jag kan få hostattacker.
 
Jag har problem med dofter och det blir bara värre och värre. Parfymer, hårspray (speciellt hårspray) doftljus (dock inte alla) vissa rengöringsmedel mm mm

Köper det mesta parfymfritt och så milt som möjligt. När jag är som känsligast reagerar jag på allt. Verkligen allt. Räcker att någon smörjt händerna med lite handkräm så startar nysattackerna, ögonen kliar, näsan rinner, kliande öron, kliade ansikte osv

Hur i hela friden ska man kunna freda sig? Inte varit så illa men de senaste 5 åren har det bara eskalerat.

Idag reagerade jag på något här på jobbet. Vet ej vad men jag har nu gått igenom en hel toarulle och både ögon och näsa rinner som hejsan. Ingen hejd. Lättar lite när jag kommer utomhus.

Finns det något man kan göra? Något som underlättar?

Något jag inte tänkt på? Jag är även känslig mot damm så nförskaffat en robotdammsugare och vi våtmoppar/torkar av hemma väldigt mycket.

Stallet går bra för då är det utomhus
Det finns en nässpray, som lägger sig som en hinna i näsan, som jag blir hjälpt av när det är pollenattacker.
Minns inte vad den heter, men det är bara att fråga på Apoteket, tänker jag.
Nu har jag ju annan allergi, men tänker att om dina slemhinnor i näsan inte blir retade, kanske det blir bättre?
Luftfuktare kanske är något att överväga? Alla slemhinnor gillar ju det.

Har en kollega som lider av din åkomma.
Kan aldrig vara med på aktiviteter. Kan i princip bara gå till matbutiken, på övriga luktar det för mycket, eller kunderna har parfym. Denne älskade att gå i butiker, men har fått börja nätshoppa. Ungdomarna kan inte ha kompisar hemma, för de glömmer ofta att vara doftfria, osv. Ett nedra handikapp. :(
 
Har samma besvär, det är verkligen handikappande och folk i allmänhet verkar ha väldigt svårt att förstå. Jag får symtom med ”svullnad” i halsen/bakom näsan som resulterar i kväljningar eller hosta och torrhet i halsen. Inte så mycket nysningar dock. Mitt blir också bara värre och så även min pollenallergi. Bävar redan nu för våren även om jag älskar att vi går mot ljusare tider.

Har skaffat en luftfuktare till sovrummet som jag tycker är bra, men vaknar ändå och nyser/är torr i halsen...

Har börjat äta Membrasin som ska bara bra mot torra slemhinnor men märker ingen skillnad än. Tar halstabletter och Nasonex när det är som värst.

Det värsta tycker jag är när man inte ved vad man reagerat på, som du beskriver. Men oftast är det någon parfym tror jag. Börjar också bli smått desperat :(
 
Vi har väldigt torr luft här på jobbet. En återfuktare kanske jag ska införkaffa.

Kollegorna har nu flytta allt som kan dofta men det känns ändå lite tungt i bröstet så får se hur länge jag blir kvar.

Bytt ut allt städmedel här på jobbet till grönsåpa för det klarar jag av utan problem.

Skka ta upp detta med min läkare nästa gång jag har tid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp