Doftkänslighet och att duscha utan tvål (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Jag fattar verkligen inte det där. Vem vill gå runt och stinka skölj och/eller tvättmedel?
Folk som är invanda med den lukten anser att det inte "känns rent" om det inte luktar av det som i deras hjärna är "ren-lukten"

Jag har hört professionella städerskor prata om hur otillfredsställande det är att arbeta med miljövänliga, parfymfria medel. För det känns inte som de fått det rent om det inte luktar "rent". Och de tänker man ju skulle ha lite mer kunskap om vad rent resp. smutsikt faktiskt är och hur man avgör skillnaden...
 
Förmodligen tycker ju inte de själva att det "stinker", precis som människor som bara tvättar sig med vatten själva tycker att de doftar fräscht..

Så om man inte luktar parfym är man inte fräsch?

Jag använder bara tvål när jag är smutsig, vilket inte händer så ofta. Har aldrig hört/upplevt att andra tycker att jag luktar ofräscht. Använder oparfymerad deo dessutom. Ingenting i min värld är parfymerat. Lukten av parfym stör mig (för att återkoppla till tråden).
 
Så om man inte luktar parfym är man inte fräsch?

Jag använder bara tvål när jag är smutsig, vilket inte händer så ofta. Har aldrig hört/upplevt att andra tycker att jag luktar ofräscht. Använder oparfymerad deo dessutom. Ingenting i min värld är parfymerat. Lukten av parfym stör mig (för att återkoppla till tråden).
Det är din tolkning.

I min värld är det iaf skillnad på att vara fräsch och att lukta fräscht och jag vet heller ingen normalfuntad vuxen människa som skulle tala om för någon annan att den inte luktar speciellt tilltalande.
 
Det är din tolkning.

I min värld är det iaf skillnad på att vara fräsch och att lukta fräscht och jag vet heller ingen normalfuntad vuxen människa som skulle tala om för någon annan att den inte luktar speciellt tilltalande.

Så lukta fräsch = lukta parfym?

Jag har en öppen dialog med min partner, han skulle definitivt säga till om jag luktade ofräscht.
 
Det är din tolkning.

I min värld är det iaf skillnad på att vara fräsch och att lukta fräscht och jag vet heller ingen normalfuntad vuxen människa som skulle tala om för någon annan att den inte luktar speciellt tilltalande.
Jag vågade berätta för min bekant att hon luktade som att det var mögel i tvättmaskinen för många år sedan. Hon blev jätteglad för att jag vågade och än idag 17 år senare är vi vänner och ser fram emot att göra knasiga grejor på ålderdomshemmet.
 
Klart man inte luktar neutralt, man luktar människa. Jag fattar inte vart du vill komma?
Jag måste erkänna att jag inte tycker att lukten av "bara" människa är så himla angenäm 😅 Jag tycker helt enkelt inte att det luktar gott! Jag föredrar människor som duschar och använder parfymerade tvålar/schampon, sätter på sig rena kläder som tvättats med sköljmedel och sen använder lite rakvatten och parfym.
 
Jag måste erkänna att jag inte tycker att lukten av "bara" människa är så himla angenäm 😅 Jag tycker helt enkelt inte att det luktar gott! Jag föredrar människor som duschar och använder parfymerade tvålar/schampon, sätter på sig rena kläder som tvättats med sköljmedel och sen använder lite rakvatten och parfym.
Åh fy så hemskt. Som doftöverkänslig tycker jag överdriven användning av parfym är jättejobbig.
 
Jag måste erkänna att jag inte tycker att lukten av "bara" människa är så himla angenäm 😅 Jag tycker helt enkelt inte att det luktar gott! Jag föredrar människor som duschar och använder parfymerade tvålar/schampon, sätter på sig rena kläder som tvättats med sköljmedel och sen använder lite rakvatten och parfym.

Och jag tycker det är ganska avstötande med folk som luktar som en halv parfymaffär.

Att inte använda tvål är inte samma sak som att inte duscha. Att inte använda sköljmedel är inte samma sak som att man inte har rena kläder.
 
Jag måste erkänna att jag inte tycker att lukten av "bara" människa är så himla angenäm 😅 Jag tycker helt enkelt inte att det luktar gott! Jag föredrar människor som duschar och använder parfymerade tvålar/schampon, sätter på sig rena kläder som tvättats med sköljmedel och sen använder lite rakvatten och parfym.
Och jag tycker tvärtom. Jag accepterar en mild parfym på "det mesta", men det känns som att normen har blivit "ju mer desto bättre!". En kompis hade en helt vanlig handkräm som hon till slut bad om ursäkt när hon tog fram när hon åkte bil med mig för att den hade så mycket parfym i sig.

Jag tycker att svag "fräsch" parfym är helt okej, men många stinker verkligen!

Jag påtalade faktiskt för en nära släkting att hen använde för mycket parfym då jag åkte i samma bil. För andras skull!
 
Jag måste erkänna att jag inte tycker att lukten av "bara" människa är så himla angenäm 😅 Jag tycker helt enkelt inte att det luktar gott! Jag föredrar människor som duschar och använder parfymerade tvålar/schampon, sätter på sig rena kläder som tvättats med sköljmedel och sen använder lite rakvatten och parfym.
Helt med dig här!
Är antagligen för att jag är van vid det och uppvuxen med att det är så människor bör lukta. Det köper jag. Men det ändrar inte det faktum att jag gillar lukten av parfymerade grejer.
 
Åh fy så hemskt. Som doftöverkänslig tycker jag överdriven användning av parfym är jättejobbig.
Jag tycker att det är en fråga om mängd. Jag tycker att det är alldeles för mycket när någon använder så mycket att man fortfarande känner lukten när personen har gått ut ur rummet. Jag har däremot inga problem med normal dosering sköljmedel och normalt användande av parfym eller rakvatten.
 
Jag tycker att det är en fråga om mängd. Jag tycker att det är alldeles för mycket när någon använder så mycket att man fortfarande känner lukten när personen har gått ut ur rummet. Jag har däremot inga problem med normal dosering sköljmedel och normalt användande av parfym eller rakvatten.
Men de hör ju inte ihop? Jag är inte doftöverkänslig men jag fattar inte, det blir ju ett sammelsurium av 3-4 olika dofter på en och samma person. Förklara 😊
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 734
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 349
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 917
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 639
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp