Doftkänslighet och att duscha utan tvål (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Själv älskar jag dofter såsom parfym och parfymerade handkrämer, men är sparsam efter att ha arbetat med känslig kollega i många år. Måste vara oerhört jobbigt att vara allergiker och bli förbisedd hela tiden, oavsett allergi/känslighet. Man får se efter varandra.
Tack för att du tänker så!

Jag har satt mig på flyget och fått en parfymerad stinkbomb med mig. Jag fick både migrän och tungt att andas. Synd att jag var för feg för att be om en annan plats.
 
Jag har inga problem med parfym och andra "luktegott"-dofter, tycker det är trevligt när man träffar någon som har en trevlig parfym tex men det ska vara i måttliga mängder. Förra veckan hade jag besök på jobbet av en äldre herre som hade så mycket parfym att det luktade herrparfym i entrén i 3 timmar efter att han gått, I kid you not. Det var lite i överkant kan jag tycka. Jag är en sån som vänjer mig vid dofter snabbt och har ibland svårt att avgöra hur jag själv luktar. Det var inte förrän alldeles nyligen egentligen som jag fick reda på att jag brukade ha för mycket parfym på mig. Brukade på ren slentrian kunna ta på 2-3 "duschar" med parfym från flaskan på morgonen men fick berättat för mig att jag luktade för mycket parfym, nu sätter jag 1 "dusch" på halsen bara och sen får det räcka och har inte fått några kommentarer om det efter det så jag antar att det är mer lagom men jag tycker det är riktigt svårt att avgöra vad som är lagom på en själv.
 
Jag har inga problem med parfym och andra "luktegott"-dofter, tycker det är trevligt när man träffar någon som har en trevlig parfym tex men det ska vara i måttliga mängder. Förra veckan hade jag besök på jobbet av en äldre herre som hade så mycket parfym att det luktade herrparfym i entrén i 3 timmar efter att han gått, I kid you not. Det var lite i överkant kan jag tycka. Jag är en sån som vänjer mig vid dofter snabbt och har ibland svårt att avgöra hur jag själv luktar. Det var inte förrän alldeles nyligen egentligen som jag fick reda på att jag brukade ha för mycket parfym på mig. Brukade på ren slentrian kunna ta på 2-3 "duschar" med parfym från flaskan på morgonen men fick berättat för mig att jag luktade för mycket parfym, nu sätter jag 1 "dusch" på halsen bara och sen får det räcka och har inte fått några kommentarer om det efter det så jag antar att det är mer lagom men jag tycker det är riktigt svårt att avgöra vad som är lagom på en själv.
2-3?! Herregud det är ju mängder.
 
2-3?! Herregud det är ju mängder.
Uppenbarligen är det väl det men hur ska man veta? Med den fegiskulturen vi har i Sverige där ingen vågar säga något utan hellre gnäller/snackar skit till sina övriga kollegor/vänner/familj osv istället för att prata med personen det gäller så är det inte konstigt att folk går runt och luktar för mycket, ofta utan att vara medvetna om det öht.
 
En av sonerna har sedan han var liten haft en allergi dar ogonen kliar och svider om det ar starka dofter, man tander vanliga hederliga ljus vid jul, jag stekte pankakor men inte sill :cautious: och en mangd andra grejor. Vi har alltsa inte haft ljus tanda hemma pa hur lange som helst ... jag tander EN advents stake for att fa "trappan av ljus" men det ar nar han inte ar har och endast i "trappbyggar syfte":p
 
Lite nyfiken nu på vad folk här tycker om otyget doftljus? :D

De allra flesta innehåller skräpparfym och luktar kemiskt tungt på samma sätt som tex sköljmedel. Om det är bra parfym gillar jag, fast jag använder dem sällan utan brukar ha dem i lådor med kläder som jag inte vill ska lukta källare.

Inte förtjust.
(Hyacinter vid jul däremot.. Ju fler och starkare doft desto bättre! :love:)

Fy sjutton! Få saker får mig lika illamående som hyacinter, och jag brukar ändå gilla doftande grejer.

2-3?! Herregud det är ju mängder.

Det beror ju på vilken parfym det är. Jag har parfymer där ett sprut är för mycket för att gå ut bland folk (men min lika parfymintresserade partner älskar den), den flaskan bor till vardags i en teburk med dubbellock för att inte doften ständigt ska kännas i bakgrunden. Andra kan jag använda 2-3 och sen träffa doftkänsliga vänner som inte känner något förrän jag stoppar handleden under näsan på dem. Skin scents har helt klart sin plats i parfymgarderoben. Av den anledningen vill jag inte ha tydligt parfymerade schampon och dylikt, för där kan jag inte kontrollera vilken projektion doften har.

Däremot avskyr jag lukten av många parfymfria krämer. Decubal använder partnern, och jag tycker det luktar rent vedervärdigt (om än inte så starkt). Jag förstår att man behöver den typen av krämer, men i min näsa förpestar den. På samma sätt tycker jag att många människor luktar otrevligt (om man luktar nära, icke att förväxla med lukten av otvättad), medan de flesta hästar luktar gott.
 
Jag gillar luktagott, både parfym, doftljus, hudkrämer med doft etc 😍 Får dock otroligt ont i huvudet av taxfreebutiker, Lush och andra affärer så att shoppa själva luktagottet är lite svårt... Har bekanta med astma, så där är jag disciplinerad och låter bli dofter helt om jag ska träffa dem.

Sen finns det ju en anledning till att tonårspojkar badar i Axe ibland. Jag märkte när min äldste kom in i puberteten på allvar att han plötsligt luktade svett rejält när han sovit, tränat osv. Inget som berodde på dålig hygien, för killen är renlig som en katt och har länge tyckt att duschande och hårfix är viktigt. Han verkade helt enkelt få en annan arom av omklädningsrum, typ, med åldern. Så han trivs bäst med både duschtvål och deo med tydlig doft nuförtiden. Han tycker dock att hans jämnåriga luktar lite väl mycket Axe ibland, och vi pratar om att använda doft med måtta.
 
Jag vill i övrigt inte kalla mig för bra exemplar. Är doft på min tvål, schampo och balsam men har inte upplevt att någon fått andnöd pga det. Vid bröllop eller liknande kan jag spruta på mig lite bodymist. Då syftar jag på ett halvt sprut typ, sprutar i luften framför mig och går sedan genom.

Sköljmedel använder jag inte längre (gillar dock lukten). Använder ättikssprit istället, har förvisso typ 5 onödiga droppar lavendelolja i (känner inte ens doften, pga 7dl vatten, 2 dl ättika).
 
Jag gillar luktagott, både parfym, doftljus, hudkrämer med doft etc 😍 Får dock otroligt ont i huvudet av taxfreebutiker, Lush och andra affärer så att shoppa själva luktagottet är lite svårt... Har bekanta med astma, så där är jag disciplinerad och låter bli dofter helt om jag ska träffa dem.

Sen finns det ju en anledning till att tonårspojkar badar i Axe ibland. Jag märkte när min äldste kom in i puberteten på allvar att han plötsligt luktade svett rejält när han sovit, tränat osv. Inget som berodde på dålig hygien, för killen är renlig som en katt och har länge tyckt att duschande och hårfix är viktigt. Han verkade helt enkelt få en annan arom av omklädningsrum, typ, med åldern. Så han trivs bäst med både duschtvål och deo med tydlig doft nuförtiden. Han tycker dock att hans jämnåriga luktar lite väl mycket Axe ibland, och vi pratar om att använda doft med måtta.
Jag har äldre bröder. Klagade alltid på att de luktade illa, deras rum luktade illa, deras grejer luktade illa, sen klagade jag på att de hade för mycket parfym, och sen kom jag själv i puberteten och huga vad jobbigt det var! Det är ju inte bara att en svettas mer utan det är typ fettigt svett som verkligen måste skrubbas av, alla lakan och tröjor blev helt solkiga på bara en dag eller två. Jag lyckades dock utan axe-monströsa dofter, men tror att många killar trubbas av av att använda sånt i ren panik. Jag hade 'tur' som tränade mycket och därmed kunde duscha och byta kläder minst två gånger om dagen. Och tacka vet jag riktig deo, och inte bara 'armhåleparfym' som säljs på ica.
 
Jag har äldre bröder. Klagade alltid på att de luktade illa, deras rum luktade illa, deras grejer luktade illa, sen klagade jag på att de hade för mycket parfym, och sen kom jag själv i puberteten och huga vad jobbigt det var! Det är ju inte bara att en svettas mer utan det är typ fettigt svett som verkligen måste skrubbas av, alla lakan och tröjor blev helt solkiga på bara en dag eller två. Jag lyckades dock utan axe-monströsa dofter, men tror att många killar trubbas av av att använda sånt i ren panik. Jag hade 'tur' som tränade mycket och därmed kunde duscha och byta kläder minst två gånger om dagen. Och tacka vet jag riktig deo, och inte bara 'armhåleparfym' som säljs på ica.

Ja rätt produkter klarar nog av att även hålla ”hormonlukt” stången utan att försöka dölja den i billig luktagott.

Jag har vissa dagar problem (stress + hormoner) och då fungerar inte random deo särskilt bra utan det måste vara typ asdyr krämdeo.
 
Jag gillar luktagott, både parfym, doftljus, hudkrämer med doft etc 😍 Får dock otroligt ont i huvudet av taxfreebutiker, Lush och andra affärer så att shoppa själva luktagottet är lite svårt... Har bekanta med astma, så där är jag disciplinerad och låter bli dofter helt om jag ska träffa dem.

Sen finns det ju en anledning till att tonårspojkar badar i Axe ibland. Jag märkte när min äldste kom in i puberteten på allvar att han plötsligt luktade svett rejält när han sovit, tränat osv. Inget som berodde på dålig hygien, för killen är renlig som en katt och har länge tyckt att duschande och hårfix är viktigt. Han verkade helt enkelt få en annan arom av omklädningsrum, typ, med åldern. Så han trivs bäst med både duschtvål och deo med tydlig doft nuförtiden. Han tycker dock att hans jämnåriga luktar lite väl mycket Axe ibland, och vi pratar om att använda doft med måtta.

När jag ska köpa parfym och är lite osäker brukar jag besöka tex Kicks, spraya de intressanta på remsor och ta med hem så jag kan lukta i lugn och ro.
Känns som jag ska kvävas i den typen av butiker 😅
 
Jag har äldre bröder. Klagade alltid på att de luktade illa, deras rum luktade illa, deras grejer luktade illa, sen klagade jag på att de hade för mycket parfym, och sen kom jag själv i puberteten och huga vad jobbigt det var! Det är ju inte bara att en svettas mer utan det är typ fettigt svett som verkligen måste skrubbas av, alla lakan och tröjor blev helt solkiga på bara en dag eller två. Jag lyckades dock utan axe-monströsa dofter, men tror att många killar trubbas av av att använda sånt i ren panik. Jag hade 'tur' som tränade mycket och därmed kunde duscha och byta kläder minst två gånger om dagen. Och tacka vet jag riktig deo, och inte bara 'armhåleparfym' som säljs på ica.
Ja, att genomgå testosteronpubertet har verkligen gett mig nya perspektiv... stackars självmedvetna tonårskillar 😔

Allmänt:
Jag hatar parfymdofter. Får huvudvärk och nyser/hostar av starka dofter och är plågsamt medveten om andras doft när de besökt mitt hem.

I samband med att jag började testosteronbehandling har jag dock fått börja med starkare tvål och deo, annars luktar allt gammalt kattpiss efter ett par timmar 😬😳🙃
 
Ja rätt produkter klarar nog av att även hålla ”hormonlukt” stången utan att försöka dölja den i billig luktagott.

Jag har vissa dagar problem (stress + hormoner) och då fungerar inte random deo särskilt bra utan det måste vara typ asdyr krämdeo.
Ja, att genomgå testosteronpubertet har verkligen gett mig nya perspektiv... stackars självmedvetna tonårskillar 😔

Allmänt:
Jag hatar parfymdofter. Får huvudvärk och nyser/hostar av starka dofter och är plågsamt medveten om andras doft när de besökt mitt hem.

I samband med att jag började testosteronbehandling har jag dock fått börja med starkare tvål och deo, annars luktar allt gammalt kattpiss efter ett par timmar 😬😳🙃
Naturlig Deo säger jag bara :D Så himla bra, den dödar verkligen all lukt och finns parfymfri. Går också att 'raggarduscha' med den i nödfall och den tar verkligen bort lukten istället för att bara 'täcka över'. Helt såld på den!
 
Jag har äldre bröder. Klagade alltid på att de luktade illa, deras rum luktade illa, deras grejer luktade illa, sen klagade jag på att de hade för mycket parfym, och sen kom jag själv i puberteten och huga vad jobbigt det var! Det är ju inte bara att en svettas mer utan det är typ fettigt svett som verkligen måste skrubbas av, alla lakan och tröjor blev helt solkiga på bara en dag eller två. Jag lyckades dock utan axe-monströsa dofter, men tror att många killar trubbas av av att använda sånt i ren panik. Jag hade 'tur' som tränade mycket och därmed kunde duscha och byta kläder minst två gånger om dagen. Och tacka vet jag riktig deo, och inte bara 'armhåleparfym' som säljs på ica.
Jäpp, sonens deo kostar väldigt mycket mer än min. Jag klarar mig med grejer från Ica, han behöver annat för att hantera hormondoften. Byter kläder i himla takt gör han också, vilket påminner mig om att jag borde ut till tvättstugan typ nu 🙂
 
Jäpp, sonens deo kostar väldigt mycket mer än min. Jag klarar mig med grejer från Ica, han behöver annat för att hantera hormondoften. Byter kläder i himla takt gör han också, vilket påminner mig om att jag borde ut till tvättstugan typ nu 🙂
Ja alltså folk som har småbarn säger att de måste tvätta ofta men när vi var fyra killar i åldern 13-26 i huset gick fan tvättmaskinerna non-stop :laugh:
 
Amen på det, har två hormonstinna grabbar här hemma och får vädra rummen efter dom. Dom tvättar sig varje dag. Men ändå så luktar dom. Doftfritt tvättmedel här hemma på grund av allergisk hud på en.

jag och dottern är storkonsumenter av bodyshops produkter. Framför allt deras handkrämer.
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 864
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 359
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 919
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 706
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp