Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

H

hackam0re

Min häst avled i helgen, och det känns fruktansvärt med tanke på att han inte hade någon anledning till det. Jag var dock inte där.. Det jag vet är att han kvällen innan verkade frysa och skaka när de skulle ta in honom (han hade stått i tunt ofodrat regntäcke i hagen hela dagen och det var väldigt blåsigt och regnigt). De lyssnade på magen och eftersom den knappt lät något, bara väldigt lite, gick de ut på promenad med honom. De gick i nästan en timme innan de ställde in honom i boxen igen. Där bajsade och, med viss svårighet, kissade han. Drack även lite vatten.

Vid midnatt blev han tilltittad och läget var oförändrat, förutom att han hade bajsat lite igen.

På morgonen hittades han död. ): Jag kan verkligen inte förstå det eftersom han bara var nio år gammal.

Är det någon som hört talas om något liknande? Vi har funderat över både det ena och det andra, bla blödning, hjärtfel, förgiftning... Tempen togs på honom också, och den låg på 38,8 ungefär, så det kan ju inte handlat om att han var nedkyld, eller?

Vila i frid, mitt hjärta.
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Har du talat med en vette nu i efterhand? Dom måste ju ha en humm om vad som kan ha skett.

Hemskt ledsen för din skull:(
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Nej, jag har faktiskt inte fått tag på någon vet ännu.

Jag letar förresten efter förgiftningssymptom på idegran, men kan inte påstå att jag hittar mycket. Är det någon som vet?
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Inte fått tag på en vette? Efter så många dagar måste väl det finnas någon som är tillgänglig? Det skedde i helgen sa du?
Jag kritiserar inte utan blir väldigt förvånad.
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Jag beklagar!


Hittade denna info på SVA:s hemsida:

GENERELL INFORMATION

Idegran är en av de giftigaste växterna i Europa och många förgiftningsfall på häst finns rapporterade. Särskilt ”barren” (egentligen blad) är giftiga, men hela växten är giftig. Flera alkaloida substanser och cyanogena glykosider finns i idegran. Trädgårdsavfall är en känd riskfaktor, eftersom giftigheten inte avtar i avklippta eller fallna grenar eller torra blad. Dödlig dos 0,2-0,4 g blad/kg kroppsvikt för häst.

FÖRGIFTNINGSSYMPTOM

Rörelse- och cirkulationsstörningar, ataxi, stapplighet, utvidgade pupiller, konvulsioner, snabb sedan svag puls, upphetsning följt av kollaps och dödsfall via andningsförlamning. Alkaloiderna absorberas mycket snabbt från mag-tarmkanalen och påverkar hjärtat. I flera fall har dödsfall skett inom några timmar efter konsumtion av idegran, utan föregående symptom. Dödsfall kan också inträffa inom några minuter efter konsumtion. Symptom kan också synas under 3-4 dagar före dödsfall eller återhämtning.
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Jag skulle obducera istället för att spekulera.

beklagar sorgen:cry:
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Beklagar din förlust :cry: Förlorade min bästa vän i våras efter en kort tids sjukdom (4 dagar). Lite liknande symtom som din men min häst hade lite mera feber. Veterinär gissar på hjärtat då han visserligen var lite äldre, man hörde dock aldrig något konstigt vid undersökningarna.

Valde att inte obducera hästen, försäkringsbolaget krävde det inte och jag kände (egoistiskt må tyckas) att jag inte ville betala för en obduktion som skulle ske hemma på gården innan han begravdes.

Lever fortfarande i ovissheten om vad som eg hände men en sak vet jag och det är att han dog snabbt. Från det att han lagt sig ner i boxen tills det att han var död tog inte med än någon minut. Veterinären blev mycket chockad när h*n hörde att han dött. Var inte alls väntat.
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

vad fruktansvärt - stackare :cry:

finns det ngn speficik anledning som gör att du ens misstänker idegran? de är rätt sällsynta vilt växande.... har ni fodrat med gran i hagen, dvs erbjudit grankvistar som sysselsättning?
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Jag skulle gissa på två saker utifrån det som står här.
Ekollonförgiftning om det finns ekar i närheten. Har haft liknade symptom med skakningar på en häst med det.
Inreblödning. Där har jag varit med om två stycken där bägge skakat fast inte av kyla utan av smärta. Den ena tog en natt innan hon dog och det krävdes obduktion för att kunna fastställa orsaken. Den andra lyckads vi få stopp på blödningen utan att veta det genom att hon inte fick vatten. Så hon levde hela natten. På morgonen kom veterinären ut igen och skulle förbereda henne för en resa till djursjukhus för vidare undersökning. Så vetten gav henne dropp eftersom hon inte druckit under natten. Inte ens halva droppet han gå in innan hästen skadade till, vände ögonen och i stort sett störtade död ner över veterinären. I hennes fall syntes att hon hade en inreblödning då det kom blod ur henne. Så veterinären kunde fastställa dödsorsaken på plats.
Bägge dessa hade väldigt diffusa symptom så i inget av fallen var det någon som tänkte på en blödning utan det misstänktes kolik i första skedet.

Har sett kor som dött av idegran och det gick väldigt fort mycket fortare än med hästen här i tråden.
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Jag är hemskt ledsen för din förlust:cry:

Vi hade en häst i stallet som dog helt oväntat i vintras. När jag nattade och släckte vid 21 på kvällen åt han och var precis som vanligt. På morgonen efter, vid utsläppet kl 7 var han död:cry: Det hade förmodligen hänt ganska nyligen, då han fortfarande var varm...
Han hade ätit och druckit precis som vanligt, och han hade inte rullat runt eller stökat i boxen, det såg ut som om han bara tippat över på sidan och somnat in. Det rann blod ur munnen och näsborrarna, så vi misstänker att det var något som brast inuti:( Han obducerades dock aldrig, så helt säkert får vi aldrig veta.
Relativt ung, 10 år, fd travhäst som hjärtkollats och undersökts noggrant flera gånger under sin karriär, och han hade inte utsatts för någon ovanlig träning eller liknande dagarna innan. Mycket märkligt och mycket, mycket sorgligt:(
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Det har varit mycket prat på den senaste tiden om hästar som avlidit till följd av förgiftning p g a mögel i grovfoder, kraftfoder och t o m i gräset. Jag vet inte var i landet du bor men i landets norra delar i synnerhet har man haft ovanligt många dödsfall bland hästar. Symptomen har varit kolik oftast men även vinglighet och darrningar.

Jag hoppas att du pratar med en veterinär, en obduktion är väl dock det enda som man kan göra för att få ett säkrare svar. Beklagar din sorg.
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Vet förstås inte varför hästen dog.
Med tanke på uppmätt temp 38.8, hade hästen ju feber och var alltså inte nedkyld.

Svårt att tro att hästen, om den varit i övrigt frisk, skulle dö av en dags skruttväder. Borde vara någon annan orsak än vädret, kan dock inte alls spekulera i vad.

Någon föreslog obduktion: det är väl det rimliga om du vill ha svaret!
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

beklagar sorgen.

om det nu ändå ska gissas och spekulera så lägger jag min gissning på tarmvred
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Jag har varit med om hästar som kastat sig o brytit nacken av magplågor, samt en där det blev hål från buken upp till bröstkorgen.

Det tänker jag alltid på när folk longerar sina kolikhästar:eek:
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Du skrev att den kissade med vissa problem?? Urinvägsinfektion som inte blir behandlad kan till slut gå till hjärnan och då dör djuret. Svårt annars att säga vad som hänt utan obduktion.
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Vad ledsamt :cry:

Vårt sto som dog helt överraskande förra året gjorde det pga sprucken tarm.
Hästen ville inte röra sig, hade feber och buken var uppsvälld. Annars inga yttre tecken.

Kvällen före reds hästen normalt o var då helt sig själv, ett halvt dygn senare stod hon orörlig i hagen och det blev ilfärd till kliniken.

Efter några timmars övervakning + dropp på lades hon operationsbordet där det snabbt konstaterades att inget fanns att göra då hela buken var fylld av tarminnehåll o därmed kraftigt inflammerad. Hade nog självdött vilken minut som helst, antagligen redan tidigare utan droppen mm. Hästen obducerades för att orsaken till sprickan i tarmen skulle fastställas, men ingen vettig orsak hittades.

Så visst kan det ofta gå snabbt och orsakerna tycks kunna vara många olika. Som de andra sagt - ganska så omöjligt att veta utan obduktion.
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Står i nyaste Ridsport om en ny sjukdom som har kommit nu i vinter
 
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Jag är verkligen tacksam för alla svar. Obduktion var inte riktigt aktuellt, dels pga ekonomin.

Det jag glömde skriva var att han verkade ha dött utan att kämpa i boxen. Det fanns inga spår efter att han har vandrat runt eller liknande. Han hade bara lagt sig ner, och jag tycker att Masse:s beskrivning stämmer ganska bra överens, alltså att det kan ha handlat om ekollonförgiftning.

Så otroligt otroligt dumt att något sånt kan orsaka så stor skada. ):
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 968
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
947
Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 257
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 150
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp