Bukefalos 28 år!

Doggy hundmat..

Lilljessicah

Trådstartare
Jag jämför foder fram och tillbaka och är lite fundersam över varför just Doggy är så billigt.
Det är ganska snarlikt innehåll i alla dom vanliga tycker jag.
Doggy,Pedigree,m.m.
Har någon erfarenhet av Doggy som fodergiva?
 
Sv: Doggy hundmat..

Lågprisfoder såsom Doggy innehåller mer spannmål än de dyrare "märkesfodren". Dessutom kan det vara billigare/sämre proteinkälla. Kollar man på innehållsförteckningen står det ju bara procentandelen protein, inte vilken typ av protein det är. Ett foder med 30% protein kan ha sämre näringsvärde än ett med 20% protein pga att det inte innehåller de "rätta" proteinerna.
 
Sv: Doggy hundmat..

Hur vet man vilket sorts protein det är? Jag är jättekass på hundmats biten,mkt enklare med hästfodret. Om det står råprotein tex? Min hund fick en provpåse med Doggy för vuxna små hundar,och hon ÄLSKAR dom...jag har haft dom som godis. Men jag ska byta till vuxenfoder nu och funderade på den sorten eftersom hon gilar dom så mkt. Hon är en väldigt kräsen hund i vanliga fall.=) Är det dumt att vänja över henne till Doggy och se om jag märker någon skillnad på henne? Hon har plåtmage men är som sagt väldigt kräsen,det måste vara små,krispiga,välsmakande bitar..hehe.
Hjälp!?
 
Sv: Doggy hundmat..

hundar är gjorda för att äta kött, inte spannmål. doggy är så billigt för att det innehåller en hel massa spannmål. men de har också en variant som de kallar proffessional som är helt i klass med andra djuraffärsfoder.

jag hade satsat på ett foder av högre kvalitet, eller varför inte färskfoder om hon nu är så kräsen?
 
Sv: Doggy hundmat..

kl.
fast de doggyfoder jag köper,svart säck och senior har ju inte spannmål som förtsta ingrediens,alltså kan ju inte spannmålsinnehållet vara så stort då?

jag har funnit de fodren vara helt ok för mina hundars behov
 
Sv: Doggy hundmat..

På vissa fodersorter står det mer precist vilka aminosyror fodret innehåller. Men står det bara råprotein kan det vara svårt att veta, på samma sätt som det kan vara svårt att veta vad de olika aminosyrorna innebär om man inte är väldigt påläst...

Man brukar behöva ge en större mängd av de billigare fodren eftersom de innehåller så mycket "utfyllnadsprodukter" såsom spannmål. Därför ska man inte låta sig luras av det billiga kilopriset eftersom man måste ge en större mängd av det.
 
Sv: Doggy hundmat..

cillamuffins skrev:
doggy är så billigt för att det innehåller en hel massa spannmål. men de har också en variant som de kallar proffessional som är helt i klass med andra djuraffärsfoder.

Så professional är alltså ett bra foder?
 
Sv: Doggy hundmat..

Jag var in på doggys hemsida nu och dom har ju ett foder som heter Robur som skall vara en bättre variant av Doggy. Är detta ett bra foder?!
 
Sv: Doggy hundmat..

jag har robur och är nöjd. det är lätt att få tag på (faktiskt en ganska viktig faktor), inte särskilt dyrt och hundarna gillar det.
 
Sv: Doggy hundmat..

Sorry.. Har ingen erfarenhet av doggy.. Min hund är däremot sjukt allergisk mot pedi. (samt bajsar som bara den) men äter Friskis (lamm o ris) och det går jätte bra. Fin i pälsen, pigg och bajsar bra.
 
Sv: Doggy hundmat..

Jag ger min Doggy Junior, tycker att det fungerar jättebra.
Mina rumskompisar ger sin Royal Canin, och deras hund är nästan alltid riktigt risig i magen.
 
Sv: Doggy hundmat..

Min hund kliar av sig all päls då hon får doggy.
Hon har plåtmage annars.
Nutro och Royal Canin e de hon fått de närmaste åren.
 
Sv: Doggy hundmat..

Hmm..Vad svårt det blev.. Jag måste nämligen byta till ett "vuxen" foder nu. Det måste vara små,krispiga kulor.Med så kulor menar jag mindre än 1cm. Självklart är det ett + om det inte är allt för dyrt,men jag lägger heldre mer pengar på ett bra foder än på ett dålig,såklart!! Så hjälp,vad ska jag testa för foder? Doggy var inte att rekommendera då? Så svårt när någons hund kliat av sig päsen och någon anans funkar jättebra på det. Så är det ju alltid men man blir inte klokare tyvärr..hmm
 
Sv: Doggy hundmat..

Vi ger våra hundar Purina och de mår jättebra på det. Gammelgubben som brukade bli stel i lederna efter motion, har helt blivit fri från de problemen sen vi bytte till Purina.

Det finns lite olika storlek på kulorna. Ta lite provpåsar och se om hunden vill ha det innan du köper en hel säck...

Det hör ju inte direkt till de billigaste fodren, men som sagt behövs oftast en mindre mängd av dessa märken än lågprisfodren eftersom de inte innehåller lika mycket "bukfylla".

Känner du någon som är medlem i Jägareförbundet kan du dessutom få rätt bra rabatt om du lånar dennes medlemskort ;)
 
Sv: Doggy hundmat..

Min fick "dyrt foder" som valp och unghund, men eftersom man då inte kan ge så mycket och hon vill ha massor med mat bytte jag till Doggy...

Då kan hon få lite större portioner och hon har mått bra av det än så länge (ungefär tre år tror jag hon har ätit det nu...)
 
Sv: Doggy hundmat..

Hur funkar hon på Doggy? Märkte du någon skillnad? Det foder hon får nu ska hon ha 3 dl av om dan. Räknade ut att med Doggy blir det ungefär 4dl så det blev ju inte så stor skillnad. Hon älskar Doggy som godis,med jag vill ju att det ska tillgodose alla hennes behov,alla hundars behov egentligen.=)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 658
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 637
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 075
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 972
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp