Bukefalos 28 år!

Dogo Argentino

S

Sunnan

Har blivit erbjuden att få en dogo argentino, 1½ år, hanhund som inte fungerar i den hundflock han är i nu, en flock på 7 individer av olika raser, då han vaktar dem så han själv inte kan äta eller sova så bra.

Jag har tidigare erfarenhet av omplaceringar, och bruks.

Någon med erfarenhet av rasen?
Skulle vara intressant att veta mer om sjukdomar och kennlar i Sverige.
Att hunden är vaktig och hård vet jag.

Denna hund har placerat sig högt på Stoa Stockholm, och utställningsintresserad är jag.

Någon med tankar kring en omplacering av denna ras?

mvh
 
Jag har nu bestämt mig för att ta denna hund till mitt hjärta och ge honom all den tid och kärlek jag kan.

Jag hoppas bara att röntgen av höfter och armbågar är ok, resultatet kommer snart.

Skall bli intressant att lära känna denna ras och förhoppningsvis komma och träna mycket.

mvh/ Anita
 
Vi hade med en en gång på vår räddningsträning, den var jättefin men lite avaktande och osocial, tydde sig mycket till sin husse.
Så den passade inte så bra till just räddning , men den verkade annars trevlig :) och väldigt vacka är dom!
lycka till med den!
 
Är själv väldigt intresserad av just den rasen men har ingen erfarenhet alls. Du får gärna berätta mer om hunden när du får hem den..... är ju nyfiken. Nån gång ska jag också skaffa en Dogo Argentino, de är ju så vackra. :love:
 
Jga sja fota honom och berätta om honom så gott jag kan :)

det jag vet redan nu är att ahn är bortskämd, stressad och morrar när man klipper klorna :crazy:
men annars är han tydligen väldigt, väldigt fin och mysig

det ordnar sig säkert.

Jag träffar honom på måndag.

mvh/ Anita
 
min tik skriker och morrar och hugger i luften när jag klipper klorna. har provat allt, från fjäsk till hårda tag. men nu har jag kommit på nåt som funkar. jag vänder runt henne på rygg i soffan så att hon ligger ganska fast och sen får hon en godis efter varje klo. funkar faktiskt väldigt bra.
 
Tack för tipset!

jag måste sluta skriva så slarvigt.

Vi får se vad det är för kille, och hur jag ska ta itu med problemet. Ditt knep kan ju vara användbart, bara han och jag lär känna varandra.

mvh/ Anita
 
NU har jag träffat honom, och han är jättefin. Går bar ihop med både andra hanar och tikar.

Dock envis, som tusan, lös i magen och mager.
han är dock väldigt stark.

kommer bli tålamodsprövande tror jag, men hemskt roligt.

jag tycker dock att rasen är ganska ful :o

Jag ska hämta honom på söndag, måste fota och visa er.

mvh
 
Jag har bara träffat en, hon var jättetrevlig och inte speciellt jaktig. :)

Hur kan du tycka de är fula? :D De är ju så SNYGGA :love:
 
Vad spännande! Ser fram emot bilder och nyheter. Det är en ras som jag funderat över hur den är, och inte vet så mycket om. Ingenting alls faktiskt, när jag tänker efter... :)
 
Jag och min hund Conny går och tränar hos en tjej som har dogo. Hennes hund är fantastisk och har hjälp Conny med hur man beter sig mot andra hundar och så vidare.
Hon verkar väldigt öppen och trygg mot både människor och djur, även fast Conny är väldigt hårdhänt mog henne så jagar hon aldrig upp sig själv. :love:
 
men vet du?

de är lite lika bullar, men lugnare. Det är ju avlat bullterrier, bulldogg, dogue de bordeaux m.m. i rasen

Han är glad som en bulle, men mycket mera "stabil" eller vad jag nu ska säga.

men nog är bullarna sötare!

Han är dock så trevlig och snäll, så jag oroar mig inte längre att han ska vara aggresiv, det enda jag oroar mig för är hur jag ska få bort hans skällande på andra hanhundar. Vill inte förstärka beteendet heller.

han går dock i en flock nu med 3 tikar, dobberman, och grand danois
samt 2 hanar, dobberman, pitbull, och det är inga problem, så hemsk mot andra hanar är han inte.

men attans stark, och olydig. Det gäller att ha ordning på en sån här hund, som väger lika mycket som jag, och är så musklad och stark.

Hna har fantastisk utstrålning.

Jag måste fota honom på måndag, och berätta hur han fungerar, nu vet jag ju inte riktigt, har bara träffat honom 2 timmar, men jag är nöjd.
 
Jag kan tänka mig att en tik är ypperlig, då de är så stabila och tål ganska hårda tag.

De är ganska charmiga faktiskt, men jag är inte helt såld ännu
 
Jag brukar få hjälpa vissa hundägare med att klippa klorna på deras bråkstakar. Om hunden tycker det är väldigt jobbig så brukar jag faktiskt klippa klorna när de står. Precis som när man kratsar hovarna på en häst. Fungerar faktiskt förvånande bra på även de riktigt besvärliga. :)
 
När jag jobbade på djurklinik så fick vi ibland sätta hunden mot en vägg och "kratsa" hovarna.

det ägaren sa idag var att det går bara att klippa när han själv vill, för när han inte vill så kämpar han emot och drar åt sig benet och han är så stark så det går inte att klippa.

detta är ett beteende som jag verkligen vill motverka, vill inte ha en hund som gör saker "när den själv vill".

det är dock svårt, hunden är idag 2 år gammal och sådant här borde ha gjorts upp när hunden var en valp.

Har du några tips?

guu, det var ändå 3 år sedan jag hade hund, och det märks. alla små ting blir så hemskt nya och ovana :o

Trissa:

Dogon är förövrigt lika envis som en bullterrier, så jag känner mig hemma :D
 
Om han inte har alldeles för kraftiga klor kan du ju prova att fila. :) Det gör jag på min hund, det tar lite längre tid men hon tycker inte alls det är obehagligt utan ligger och halvsover medan jag gör det.
 
De hundar som absolut inte fungerar att klippa klorna på på vanligt eller ovanligt sätt börjar jag om helt från början.

Jag hade en blandrastik som jag hjälpte till med förut. Hon högg bara man visade klotången. :crazy:

Stackarn var livrädd.

Henne började jag med att lära in tass. Mkt mkt belöning. Sen skulle jag få ta i alla klor en och en, belöning vid varje. Så klickade jag in henne och lärde henne att klotången betyder godis om man trycker näsan mot den.

Vi tränade in att när klotången "klickar" så får man godis och lek.

Nästa steg var att klippa i luften nära tassen och få belöning.

Vidare med att få lägga klotången emot klon. Sen tillslut fick jag klippa en pyttebit och belöning. Så höll vi på i ca en månades tid med mer eller mindre daglig träning. Nu är det inga problem utan snarare veckans höjdpunkt.

Det gäller att belöna men inte dalta direkt vid belöning. Säg snarare Bra killen nu var du duktig istället för åh, snutti-nutti-dutti. :D Om du förstår vad jag menar.

Alla hundar behöver nog lite olika tillvägagångssätt. Men jag anser att det är lika bra att ta den långa vägen och få en hund som faktiskt tycker det är helt ok med kloklippning än att få kämpa varje vecka 10 år framåt.

Min egen hund har jag inga som helst problem med och min valp när hon levde klipptes var 4-6 dag. Hon hämtade ibland klotången när hon var godissugen. :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 331
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 444
Senast: lizan
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 100
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 326
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp