Dogo Argentino

Jozze

Trådstartare
Nu tror jag att jag har bestämt mig, men man vet ju aldrig vad som händer då jag inte kommer att skaffa hund åtminstone de närmaste ett eller två åren. Men jag har helt fastnat för dogo argentino, en ras som jag fluktat på länge men nu är helt såld på. Det enda som talar emot är storleken, eftersom jag vant mig vid det behändiga formatet som dvärgpinshrar utgör :D Men tidigare har jag ju alltid velat ha en stor hund, så jag får väl bara vänja mig tillbaka (har haft mellanstor tidigare).

Är rejält sugen på en valp som är till salu just nu; efter jättefina föräldrar. Tyvärr kan jag inte skaffa hund än, samt att de bara har hanar kvar och jag bör skaffa en tik. Men jag bevakar kenneln som en hök ;)

Är det någon här som har en dogo som kan berätta om den? Vad gör ni tillsammans? Hur är de? Bilder! Osv.
 
Sv: Dogo Argentino

Nu har jag ingen dogo, men jag svarar ändå :angel:

Svärmor har en dogotik som är 7 år nu och mysigare hund får man leta efter. En riktig soffpotatis som är vääääldigt morgontrött (innan klockan 12 får man mer eller mindre släpa ut henne :crazy:) Hon ska jämt ligga i knät på folk, vilket kan bli rätt jobbigt när man sitter och glor på film :S
Är väl kanske inte den ultimata rasen att ha om man vill tävla lydnad i dom högre klasserna, för det går inte fort när hon ska göra nåt.


Har träffat ett par andra dogos och dom har väl vart lite si och så när det gäller den mentala biten.. och tänk på att det finns vääääldigt mkt HD-problem i rasen.

Ett par bilder på damen oxå då.


Det va nåt mer jag tänkte skriva, men kommer inte på va d va just nu så vi tar d sen :D
 
Senast ändrad:
Sv: Dogo Argentino

Min bror har en Doggo tik som heter Charnel.
Super go tjej en riktigt softis-
När man ropar på henne så komer hon lunkande sakta sakta och hon älskar att bli kliad på magen (gör man inte så så börjar hon yla).

Charnel var en omplacerings hund hon kom till min bror när hon var 1 år och då hade hon redan haft 4 andra hem.
När hon kom var hon tryg och hon viar fortfarande agrissivitet mot visa hundraser(antagligen hundar som hon har blivit illabehandlad av i dom andra hemmen)

Charnel som är 3 år nu mår bättre idag och har återhämtat sig bra.
Min bror tränar lydnad med henne och spårar lite då och då.

Doggo var min dröm ras i några år oxå.
Där är lite att jabba med med en sådan ras.
Höfterna och även dövhet är ganska vanligt hos rasen.
Det är oxå en ras som räknas som (kamphund) dom är förbjudna i Norge och (England har jag för mig)
Annars en lojal och härlig hund, användes i argentina för att jaga pumor..det finns en hel del olika raser (i rasen) bland annat Bullterrier och Grand Danois och Mastiff och pointer finns i rasen.


Får man fråga vilken kennel du har valt?
 
Sv: Dogo Argentino

Vad fin hon var! :love:

Till båda:
Hmm, nu har två sagt att de är lite sega. Det var inte så trevligt att höra, det är inte riktigt intrycket jag har fått.

Lydnad är jag inte direkt intresserad av, annat än vardagslydnad. Däremot viltspår, som de ju ska vara duktiga på, och så är de ju trots allt vildsvinshundar, så kanske att de går att jaga med? Undrar hur många som jagar med dessa skönheter? På den kennel jag har spanat in verkar åtminstone de flesta ha testats för vildsvin och några även för björn i hägn.

Jag vet att mentaliteten sägs vara lite si och så. Därför ska jag hälsa på och umgås med en hel del dogos innan jag helt bestämmer mig, men det är som sagt en tid kvar innan det är aktuellt.
Även HD-problemen känner jag till, så jag ska noga kolla upp HD-statistik på föräldradjur och längre bak.

Hur är de att ha med sig? De är ju ganska stora, men verkar vara lugna och coola. Mäniskoälskare? Mer reserverade? Enmanshund/familjbeskyddare?

Kenneln jag spanat in är Blanco Pirata :)
 
Sv: Dogo Argentino

Vad jag hört så har dom överlag väldigt mkt hälsoproblem, dövhet är vanligt (hur kul är det med en döv hund.. :crazy: ), och även att dom kan vara lite lömska..

Men snygga är dom ju. :p
 
Sv: Dogo Argentino

Ja, dövhet, HD-problem och brister i mentaliteten förekommer. Men ang dövhet så BAER-testas ju alla dogovalpar, liksom alla dalmatinervalpar. Är det inte vanligare med dövhet på vita hundar överlag?
Så länge hunden inte är döv på båda öronen ska det ju inte vara några problem, men de ska ju inte avlas vidare på.

Lömsk, hur menar du då?

Ja, visst är de otroligt snygga! :love:
 
Sv: Dogo Argentino

Just det, jag glömde att tillägga att svärmors hund är allergisk mot det mesta :crazy:

Att ha med sej henne är inga problem, hon är lugn hela tiden.
Vet inte om jag kan kalla henne reserverad, mer ointresserad av att hälsa på allt o alla som hon inte känner.
Vaktar gör hon ju, men inte överdrivet mkt... är inte ofta man hör henne skälla eller liknande.

Viltspår ska nog inte vara några problem, dom flesta verkar tycka det är jättekul. :)

Sen att dom är sega.. hon är trots allt 7 år gammal, så det kanske inte är så konstigt.. men man kan jämföra henne med tjuren ferdinand... ingen stress här inte :D
man får motivera henne rätt mkt för att det ska bli lite fart i tanten :D
 
Sv: Dogo Argentino

men man kan jämföra henne med tjuren ferdinand... ingen stress här inte :D
Det lät bättre! :D

Tråkigt att hon är allergisk :( Ännu en sak att kolla upp hur vanligt det är.

Inte reserverad och inte alltför social låter bra! Och inte skällig låter ännu bättre! :D

Inga fler bilder på tanten? :love:
 
Sv: Dogo Argentino

Sambon tjatar om att hund nummer två ska vara en Dogo.
Jag säger prompt nej.
Inte för att jag inte tycker att de är otroligt vackra, och de dogos jag har träffat har vart väldigt trevliga, men vi har redan en hund modell större, och jag är inte så stor att jag orkar med två tunga hundar.

Men som sagt, de jag träffat har vart trevliga. Skulle inte kalla dem reserverade, mer att de är lite "Don't care" mot folk de inte känner.
Typ som om de lyfter på ögonbrynet åt folk som fjäskar, om du förstår vad jag menar.
 
Sv: Dogo Argentino

Som sagt så här jag vant mig vid dp-storlek, då pojkvännen har en dp, och insett hur behändigt det är med liten hund. Därför tvekar jag lite inför storleken (tikarna ska ju min vara 60 cm i manken!), men jag har alltid tidigare velat ha stor hund, så jag får väl leta fram storhundsbegäret igen ;)

Skönt med hundar som är lite laid back. Det är ju inte roligt om de är för reserverade, men inte heller översociala. Så din beskrivning låter lovande ;)
 
Sv: Dogo Argentino

Jag hade aldrig jagat med en sån hund och speciellt inte vildsvin. Anledningen är simpel, hunden är stor och tung och hinner inte undan om grisen rusar, resultatet blir en uppskuren hund och det är aldrig roligt...
Sen att testa dem för grisar/björn är ju rena skämtet jämfört att verkligen jaga det med dem. Hägnat vilt lär sig fort att hantera hundarna som testas och reagerar oftast väldigt väntat, ett vilt djur som är skadat/stressat är en helt annan sak.

Så jag hade definitivt lagt ner tanken på att jaga gris med den, det är alldeles för stora risker. Jag har ju weimaraner som är betydligt mindre än dogo, men jag undviker också gris av just den anledningen att de inte är tillräckligt små och smidiga.

Jag har sett alldeles för många hundar med uppskurna bukar...
 
Sv: Dogo Argentino

De är ju, så vitt jag läst mig till, avlade för en annan typ av jakt än den som bedrivs i Sverige. Så du har nog rätt i att de är för stora och tunga; en spets väger ju drygt hälften så mycket.

Synd att jag tjatat på svågern att det minsann "inte är någon kamphund, det är en jakthund" :D Förvisso har jag känt till att de använts till en helt annan jaktmetod, men en gnista hopp levde nog än...

Men viltspår är de ju duktiga på, och den dag jag väl börjar jaga har jag antagligen alldeles för liten mark för att kunna släppa hund ändå, så det spelar mindre roll :)
 
Sv: Dogo Argentino

De är ju, så vitt jag läst mig till, avlade för en annan typ av jakt än den som bedrivs i Sverige. Så du har nog rätt i att de är för stora och tunga; en spets väger ju drygt hälften så mycket.

Nu vet jag inte så mycket om dogons jaktsätt, men läste att de skulle ställa viltet och det är ju som vilken grishund som helst. Men likadant var det ju med ex RR och weimaraner och de anses idag för stora. Prova kan man ju göra, men jag är dessutom tveksam till att den sortens skärpa finns kvar i hunden med tanke på att den egenskapen kanske inte har varit den mest önskade.
 
Sv: Dogo Argentino

Dövhet är som (skrivet) vanligt hos ljusa hundar ..vet inte vad det beror på men det förekommer hos Doggon men lika mycket hos Dalmatiner.
Även så har dom som ljusa hudnar lätt att bräna sig i solen.
Men allergi har jag inte hört någonting om.


Reserverade hmm...nä jag tycker inte av min bror tik och av dem jag har träffat tyckas vara speciellt reserverade.
Tror att det beror mycket på hur man är som person,uppfostran osv..men rasmässig så har jag inte fått den uppfattningen av att dom är reserverade.

hehe deta med att dom är slöa är ju inte att dom är almänt slöa utan deta är som sagt stora hundar som väger en del=).

Oh ja jakt är ju som sagt vad dom är skapta för /dagens doggo i allfall) så en kanin är ju inga svårigheter att fånga.
Därför har man lite annleding att va lite orolig när man har en dogo och två husky`s på öppet fält med 40 kaniner som lurar=)

Jag kan väl säga som så här att en dogo i rätt händer (inte hos någon kille på 15 bast som fått hunden imp från italien utan stam och som har rasen för att den är tuff) så är det en PERFEKT familje hund , att det sedan finns dem som blandar pitbull med Dogo(ser dem som lika till sättet) är ju bara fånigt.
Jätte trevlig ras för den som har tid och VET vad det innebär att ha hund det är ingen första hund.

Gott val av kennel kan bara säga (från min bror sida) att du har gjort ett bra val, Hoppats det blir bra
 
Sv: Dogo Argentino

Oh ja jakt är ju som sagt vad dom är skapta för /dagens doggo i allfall) så en kanin är ju inga svårigheter att fånga.
Därför har man lite annleding att va lite orolig när man har en dogo och två husky`s på öppet fält med 40 kaniner som lurar=)

Fast en kanin kan ju nästan vilken jycke som helst jaga och lära sig att fånga:D
 
Sv: Dogo Argentino

Så här står det ju i Om Rasen på www.dak.nu:
De hade en vision om en stoviltshund som skulle klara att attackera, ställa vildsvin, vara modiga och starka nog för att jaga puma och jaguar, samtidigt som de ville ha en hund som skulle vakta hemmet och fungera socialt inom familjen.

Dock har jag läst någon annanstans att man i Argentina bl a använder sig av en jatteknik där hundarna springer i flock och attackerar bytet, flera stycken på en gång. Därför avlade man bort all hundaggresivitet i rasen, eftersom de skulle vara tvungna att samarbeta.

Såhär står det under Rasstandard:

Rasens anpassningsförmåga har gjort den mycket användningsbar bl.a har den använts vid jakt på storvilt.

I övrigt nämner väl dak.nu ingenting om att det är en jaktras, så viltspår får det bli ;)
 
Sv: Dogo Argentino

Nu skulle det förvisso bli min förstahund på så sätt att jag aldrig ensamt ägt en, men familjen har haft hund liksom pojkvännen och hans familj har, så totalnybörjare är jag inte :)

Flo-Jo skrev:
Gott val av kennel kan bara säga (från min bror sida) att du har gjort ett bra val, Hoppats det blir bra
Har han en vovva därifrån? :) Vad heter hon, om du vill skriva ut det?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 838
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Vi har tidigare haft 2-3 hundar tillsammans under årens lopp och jag tycker det är trevligt att ha mer än en vovve. Vi har haft...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 095
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 452
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp