Dogue de bordeaux, någon som har eller haft?

Bexzor

Trådstartare
Vår hyresvärd har en Dogue de bordeaux, och han har charmat oss totalt. Men det är en tung ras med diverse överflöd av hud och ledproblem. Vilket skrämmer mig lite eftersom jag inte vill köpa en hund som ligger i högriskzon att bli sjuk av tex jästsvamp eller dåliga ben. Sen är jag realist och inser att en hunds temperament inte speglar en hel hundras. Vad vet ni konkret om rasen som inte står i faktatexter på nätet, det där "lilla" man sällan pratar om. Vi spånar lite om hund nr 2 om ett par år, så det är inte läge än. Om det ens blir 2 hundar här, det får tiden utvisa :)
 
Jag minns att hundstallet hade en sån hund för några år sedan. De var tvungna att operera nosen på den (andningssvårigheter) innan den kunde omplaceras.
 
Vår hyresvärd har en Dogue de bordeaux, och han har charmat oss totalt. Men det är en tung ras med diverse överflöd av hud och ledproblem. Vilket skrämmer mig lite eftersom jag inte vill köpa en hund som ligger i högriskzon att bli sjuk av tex jästsvamp eller dåliga ben. Sen är jag realist och inser att en hunds temperament inte speglar en hel hundras. Vad vet ni konkret om rasen som inte står i faktatexter på nätet, det där "lilla" man sällan pratar om. Vi spånar lite om hund nr 2 om ett par år, så det är inte läge än. Om det ens blir 2 hundar här, det får tiden utvisa :)
Har aldrig haft någon själv men känt några och träffat fler. Supertrevliga hundar (inte alla givetvis, men överlag). Som är enormt sjuka och kortlivade. Enormt.

Inte de mest lättmotiverade eller drivna hundarna precis, men charmiga som du skriver. Hade hälsoläget varit ett annat skulle jag kunnat tänka mig några om jag tröttnat på träningsbiten av hundlivet, men gode gud vad det är att köpa sig sorg som hälsan ser ut.
 
Jag har inte haft någon själv, men en bekanting hade en. Den fick avlivas mycket ung pga sin dåliga hälsa. (Katastrofusla höfter, korsband som gick sönder, sjuttioelva olika typer av hudproblem... säkert något mer som jag glömt). Lättstressad var den också, å andra sidan skulle väl vem som helst bli det av att ha ont hela tiden... Skulle aldrig våga köpa en sådan ens om jag gillade rasen, just pga hälsoläget. Vad jag läst mig till i RAS-dokument m.m. så verkar det inte direkt som om min bekanting hade otur, utan mer som att det är så rasen är. Jag hoppas dock att jag har fel.
 
En snabb koll på SKKs hemsidor om just douge de bordeaux visar följande:
Det föds ca 100 hundar per år.

Mellan år 2010 och 2017 höftröntgades 221 hundar. Av de röntgade hundarna hade 47 hundar A- eller B-höfter, dvs bra höfter. 75 hundar hade C-höfter, som är bäst av de dåliga resultaten. Det betyder att ungefär hälften av de röntgade hundarna hade D- eller E-höfter, vilket är tveklöst dåliga höfter.

Även problem med armbågarna finns. 227 fick röntgade armbågar. Runt 60% hade fria armbågar, resten inte, och det är ganska jämn spridning på vilken grad de får. Det är inte så att 60% får fria armbågar och resten får grad 1 (som är det bästa av det dåliga) utan det finns lika många med grad 3 (som är det sämsta).

I RAS-dokumentet står bland annat följande:
"Följande åkommor är vanligt förekommande i rasen:
Problem med andning
Hjärtåkomma DCM (Kardiomyopati)
Osteokondros
Hudproblem
Entropion/ektropion (ögon)
Svanskotdefekt, sammanväxta kotor eller stubbsvansar."

Och ja... Att de inte lever speciellt länge är ju inte heller någon nyhet.
 
Rädslor är inte heller helt ovanligt inom rasen.

Jag gillar också ddb, men det är tveklöst en av de mest sjukdomsdrabbade raserna.
 
Oj, tack. Jag kunde aldrig ana att det var en så ohälsosam ras. Vi är eniga här hemma att vi avstår att från att fortsätta kolla i rasen.
Klokt beslut :) Vill du ha hjälp att hitta någon annan lämplig ras för er så finns det garanterat bukefalister som kan ge bra tips, om du skriver vad ni vill ha i en hund osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp