Dokument Inifrån - Vaccinkrigarna (SVT)

Såg precis första delen och jag blir mörkrädd. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan vara så verklighetsfrånvänd att man ens (på den här nivån) tvekar att vaccinera sina barn mot något så beprövat som vaccinet mot röda hund, påssjuka och mässlingen!

Det argumentet jag stör mig allra mest på är "har du läst bi packsedeln"? Kollade upp en vanlig huvudvärkstablett, Ibuprofen Orifarm (källa: fass)

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare):

  • mag-tarmbiverkningar (matsmältningsproblem, diarré, illamående, kräkningar, buksmärtor, förstoppning, väderspänning, blödning från mage och tarm som kan ge svart avföring eller blodblandade kräkningar)
  • trötthet
  • hudutslag
  • huvudvärk och yrsel.

Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare)
:

  • allergisk snuva
  • magsår, tarmsår, inflammation i magslemhinnan, sår i munslemhinnan
  • inflammation i levern (hepatit), gulsot
  • nässelutslag
  • klåda, små blödningar i hud och slemhinnor.
  • ljuskänslighet
  • nedsatt njurfunktion
  • blodbildsförändringar
  • anemi (en minskning av antalet röda blodkroppar eller hemoglobin vilket kan göra huden blek och kan leda till svaghet)
  • överkänslighet
  • myrkrypningar
  • dåsighet, överdriven trötthet
  • andnöd, kramp i luftrören
  • astma
  • sömnlöshet, ångest
  • synrubbningar
  • hörselskador.
  • stickningar eller domningar i huden.

Sällsynta (kan förekomma hos upp till 1 av 1 000 användare):

  • allergisk reaktion, vätskeansamling i kroppen
  • leverskador
  • depression, förvirring
  • synnedsättning, tinnitus (ringande i öronen), yrsel.
  • icke bakteriell hjärnhinneinflammation.
Mycket sällsynta (kan förekomma hos upp till 1 av 10000 användare):

  • Inflammation i bukspottkörteln, nedsatt leverfunktion.

Har rapporterats (förekommer hos ett okänt antal användare):

  • Försämring av sår i tjocktarmen (kolit) och Crohns sjukdom (tarmsjukdom)
  • Högt blodtryck
  • hjärtsvikt
  • hjärtinfarkt.
---
Det här är en del av de biverkningar som kommer av en HUVUDVÄRKSTABLETT. Det finns inget läkemedel som inte har någon biverkan, alls.
Många av de anti-vaccers som är med verkar mest vara surfa på vågen av uppmärksamhet. Ser sig som räddande änglar, münchausen by proxy är den diagnos som far i mitt huvud... Gah, måste lugna ned mig lite innan jag skriver något mer. Blir bara så j'vla förbannad på deras kvacksalveri.

(Ett sista tillägg bara. Jag motsätter mig inte att folk ställer frågor till sjukvården eller andra utbildade människor för att lära sig mer om vaccin, det är bara hälsosamt. Våga ställ fler frågor, men lyssna inte på alla svar, framförallt de som avslutar med "men jag uppmanar dig inte till något, du får ta egna beslut" så som de i serien hela tiden friskriver sig med).
 
Såg precis första delen och jag blir mörkrädd. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan vara så verklighetsfrånvänd att man ens (på den här nivån) tvekar att vaccinera sina barn mot något så beprövat som vaccinet mot röda hund, påssjuka och mässlingen!

Det argumentet jag stör mig allra mest på är "har du läst bi packsedeln"? Kollade upp en vanlig huvudvärkstablett, Ibuprofen Orifarm (källa: fass)

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare):

  • mag-tarmbiverkningar (matsmältningsproblem, diarré, illamående, kräkningar, buksmärtor, förstoppning, väderspänning, blödning från mage och tarm som kan ge svart avföring eller blodblandade kräkningar)
  • trötthet
  • hudutslag
  • huvudvärk och yrsel.

Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare):

  • allergisk snuva
  • magsår, tarmsår, inflammation i magslemhinnan, sår i munslemhinnan
  • inflammation i levern (hepatit), gulsot
  • nässelutslag
  • klåda, små blödningar i hud och slemhinnor.
  • ljuskänslighet
  • nedsatt njurfunktion
  • blodbildsförändringar
  • anemi (en minskning av antalet röda blodkroppar eller hemoglobin vilket kan göra huden blek och kan leda till svaghet)
  • överkänslighet
  • myrkrypningar
  • dåsighet, överdriven trötthet
  • andnöd, kramp i luftrören
  • astma
  • sömnlöshet, ångest
  • synrubbningar
  • hörselskador.
  • stickningar eller domningar i huden.

Sällsynta (kan förekomma hos upp till 1 av 1 000 användare):

  • allergisk reaktion, vätskeansamling i kroppen
  • leverskador
  • depression, förvirring
  • synnedsättning, tinnitus (ringande i öronen), yrsel.
  • icke bakteriell hjärnhinneinflammation.
Mycket sällsynta (kan förekomma hos upp till 1 av 10000 användare):

  • Inflammation i bukspottkörteln, nedsatt leverfunktion.

Har rapporterats (förekommer hos ett okänt antal användare):
  • Försämring av sår i tjocktarmen (kolit) och Crohns sjukdom (tarmsjukdom)
  • Högt blodtryck
  • hjärtsvikt
  • hjärtinfarkt.
---
Det här är en del av de biverkningar som kommer av en HUVUDVÄRKSTABLETT. Det finns inget läkemedel som inte har någon biverkan, alls.
Många av de anti-vaccers som är med verkar mest vara surfa på vågen av uppmärksamhet. Ser sig som räddande änglar, münchausen by proxy är den diagnos som far i mitt huvud... Gah, måste lugna ned mig lite innan jag skriver något mer. Blir bara så j'vla förbannad på deras kvacksalveri.

(Ett sista tillägg bara. Jag motsätter mig inte att folk ställer frågor till sjukvården eller andra utbildade människor för att lära sig mer om vaccin, det är bara hälsosamt. Våga ställ fler frågor, men lyssna inte på alla svar, framförallt de som avslutar med "men jag uppmanar dig inte till något, du får ta egna beslut" så som de i serien hela tiden friskriver sig med).
Det brukar ju också vara så med vaccin att biverkningarna i själva verket är att man får en (mycket lindrig) "släng" av sjukdomen. T ex därför som man kan få feber. Det är man inte beredd att ta, men själva sjukdomen är ok?
En del av påståendena är verkligen horribla. Andra mer logiska, som att barn som inte vaccinerats inte får biverkningar av vaccin (det är bara det att biverkningarna är fabricerade/inte är biverkningar).
Påståendet att alla barn som är vaccinerade är sjuka/skadade är så orimligt att man nästan måste skratta. Men svårt när det är en så allvarlig sak.
 
Förutom problemet att folk blir skrämda att inte vaccinera så blir det mycket svårare att föra en vettig diskussion om de verkliga problem som finns med vaccin. Det blir så polaris vaccinmotståndarna som mer eller mindre hittar på biverkningar.
 
Med tanke på hur anti-vaxxers bland annat utmålar autism som bland det värsta som kan hända en person, och framförallt hens anhöriga, så öh... näe, jag undviker helst att titta på asen för min sinnesfrids skull. Det är liksom väldigt oskönt att bli påmind om att det finns dårar som gärna använder ens existens som skräckexempel.
 
Jag tycker det verkar som om första avsnittet bara skrapade lite på ytan.
I nästa del ska Wakefield vara med, verkar det som. Det ska bli intressant.

Håller med speakern om att antivaxxers bara verkar gå på ”fakta” som de hört, saker som folk upplevt osv.
De har inga vetenskapligt förankrade argument.
 
Hur var den kass?
Jag tyckte innehållet var skrämmande men att det var intressant att få se den, enligt mig, vridna världen och hur folk som lever i den resonerar.
I det jag såg kom inget nytt fram som de som är motståndare till vaccin inte gått ut öppet med. Att då filma under dold agenda som de gjorde är inte försvarligt tycker jag.

Något som haft mycket stor betydelse för att skapa ett misstroende mot vacciner i Sverige är hur vaccineringen mot svininfluensa sköttes och där Anders Tegnell var direkt ansvarig. DN hade en hel serie för några år sedan där de visade på myglet. Inget av det nämndes ens i programmet.
 
I det jag såg kom inget nytt fram som de som är motståndare till vaccin inte gått ut öppet med. Att då filma under dold agenda som de gjorde är inte försvarligt tycker jag.

Något som haft mycket stor betydelse för att skapa ett misstroende mot vacciner i Sverige är hur vaccineringen mot svininfluensa sköttes och där Anders Tegnell var direkt ansvarig. DN hade en hel serie för några år sedan där de visade på myglet. Inget av det nämndes ens i programmet.
Det saknades helt klart information i programmet men jag hoppas det kommer i senare delar iom att det är en serie.
I övrigt så visst är det känd information men det blir så mycket tydligare när man hör det sammanställt från flera källor på det här sättet
 
Något som haft mycket stor betydelse för att skapa ett misstroende mot vacciner i Sverige är hur vaccineringen mot svininfluensa sköttes och där Anders Tegnell var direkt ansvarig. DN hade en hel serie för några år sedan där de visade på myglet. Inget av det nämndes ens i programmet.
Gissar att programmet inte går ut på att påvisa tidigare illa hanterad vaccinationsskandal -nu gäller det är vigla upp och sprida rädsla hos befolkningen så att så många som möjligt vaccinerar sig. En känsla jag har när vaccinering kommer på tal -är att det inte kommer att bli trängsel på vårdcentralerna....
 
I det jag såg kom inget nytt fram som de som är motståndare till vaccin inte gått ut öppet med. Att då filma under dold agenda som de gjorde är inte försvarligt tycker jag.

Något som haft mycket stor betydelse för att skapa ett misstroende mot vacciner i Sverige är hur vaccineringen mot svininfluensa sköttes och där Anders Tegnell var direkt ansvarig. DN hade en hel serie för några år sedan där de visade på myglet. Inget av det nämndes ens i programmet.
Det var del 1 av 3, har du sett alla delar?

Sen när blev enskilda tjänstemän direktansvariga för en myndighets beslut? Eller menar du att Tegnell ensam tog besluten mot mot myndighetens och generaldirektörens önskemål?
 
Med tanke på hur anti-vaxxers bland annat utmålar autism som bland det värsta som kan hända en person, och framförallt hens anhöriga, så öh... näe, jag undviker helst att titta på asen för min sinnesfrids skull. Det är liksom väldigt oskönt att bli påmind om att det finns dårar som gärna använder ens existens som skräckexempel.
Verkligen! Jag skulle fortfarande tycka fördelarna skulle överväga för vaccinering om så 90% skulle "få autism" av det. Skulle så många ha autismspektrum diagnos skulle dessutom samhället antagligen anpassas bättre så att det inte skulle utgöra samma svårigheter heller...
 

Liknande trådar

Fritid Hade nästan glömt att det börjar idag! Kl 20 på SVT1 men första avsnittet finns redan här...
Svar
4
· Visningar
611
Fritid Igår började VM för herrar i Ottawa, Kanada. SVT sänder. Sverige - USA börjar kl 15 så om 6 minuter. :up: Här...
Svar
4
· Visningar
1 071
Senast: Rosett
·
Övr. Hund När jag slog på TV:en idag var det ett intressant program om räddningshundar på SVT 1. Det är ett norskt program som dels följer...
Svar
2
· Visningar
491
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 217
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp