Dokumentären om KI-läkaren

Själva skillnaden på mord och dråp är ju att mord oftast är mer 'allvarligt' i rättslig mening.
Mord döms man aldrig för om man inte hade uppsåt att ha ihjäl personen, då är det i alla avseenden nå typ av dråp istället (som har fler skalor än mord t.ex vållande till annans död).

Fortsättning följer. Operationer med människor som inte är utförda på djur tidigare.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6507048

"Grupptänkande och tystnadskultur sammanfattas korruption. På de högst profilerade KS & KI. Granskning av funktioner och system i alla är men enskilda individers omdöme har saknats. Vem städar?"
 
Puttar upp den här tråden. Äntligen är han åtalad! Bara hoppas han döms. Fattar inte hur han kan kommit undan allt?
Jag rekommenderar boken https://www.bokus.com/bok/9789100170981/macchiariniaffaren-sanningar-och-logner-pa-karolinska/
Den är väldigt läsvärd just kring detta med hur kunde det fortgå. Problemet är inte så mycket att han hade en ide som inte fungerade, utan att han kunde genomföra det under de former det gjordes och så länge.
Och det diffusa i ansvaret inom läkarkår och sjukvårdsledning som gjort det svårt att peka ut någon som direkt felat. Vill minnas att frågor om gränser resp. samarbete mellan vård och forskning dvs. sjukhus/universitet i verksamheten berördes också. Tror de även var inne på varför det var svårt att sätta dit honom både inom sjukvårdens eget kontrollsystem och genom vanliga rättsväsendet. Prestigebaserad jakt på "fina namn" hos KI spelade även roll.
Två år sedan jag läste, så har inte detaljerna aktuella. Men minns det som en mycket genomarbetad bok som belyste komplexa sammanhang på ett tydligt sätt.
 
Jag rekommenderar boken https://www.bokus.com/bok/9789100170981/macchiariniaffaren-sanningar-och-logner-pa-karolinska/
Den är väldigt läsvärd just kring detta med hur kunde det fortgå. Problemet är inte så mycket att han hade en ide som inte fungerade, utan att han kunde genomföra det under de former det gjordes och så länge.
Och det diffusa i ansvaret inom läkarkår och sjukvårdsledning som gjort det svårt att peka ut någon som direkt felat. Vill minnas att frågor om gränser resp. samarbete mellan vård och forskning dvs. sjukhus/universitet i verksamheten berördes också. Tror de även var inne på varför det var svårt att sätta dit honom både inom sjukvårdens eget kontrollsystem och genom vanliga rättsväsendet. Prestigebaserad jakt på "fina namn" hos KI spelade även roll.
Två år sedan jag läste, så har inte detaljerna aktuella. Men minns det som en mycket genomarbetad bok som belyste komplexa sammanhang på ett tydligt sätt.
Hade missat att det finns en bok! 👍
 
Också missat boken, den ska inhandlas! :)

Hörde att han opererat ett 20-tal människor totalt, det måste väl nästan haft rättsliga följder någonstans i alla fall? :(
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 341
Senast: cili
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 498
Senast: sjoberga
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp