Dokumentären om KI-läkaren

Såg alla dokumentärerna i sträck efter jag läst tråden här.
Fy fan! Jag blev så illa berörd. :crazy: Har gått och tänkt på det i flera dagar nu.
Stackars patienter som blev utsatta för honom och hans storhetsvansinne.

Det är ofattbart hur han kunnat lura så många patienter, chefer och högt uppsatta läkare.
Snacka om masspsykos! :eek:
Man kan ju undra hur det kan ens hända!
Och att ingen reagerade när bevis lades upp på bordet och han blev helt avslöjad. :confused:

Jag jobbade själv på den thoraxkliniken (KS) ett kort tag på 90-talet.
Redan då var det lite udda kultur. Ex opererade vissa kirurger barn fast man på statlig nivå hade bestämt att alla såna operationer skulle skötas samlade på Sahlgrenska.
Bara massa prestige!

Kanske svaret finns där.
Man skyddar varandra och täcker upp.
Prestige och att hålla varandra om ryggen, som för övrigt läkare är väldigt bra på.
I det här fallet hade det spårat ut så långt så det fanns till slut ingen återvändo.
Därav den totala förnekelsen väldigt länge från den där KI läkaren som var rektor. Kanske!

Man kan knappast tala om patienten i fokus. :(

Jag tycker alla inblandade som möjliggjorde den här galningens framfart skulle åtalas och få fängelsestraff. Inklusive honom själv också förståtts.
"Kejsaren är naken"
 
Skönt att han fick avgå nu, bara har inte blir anställd på en likadan tjänst någon annanstans. Hua!

Efter ett extrainsatt styrelsemöte på torsdagskvällen kom beskedet att styrelsen har fortsatt förtroende för Karolinska institutets rektor Anders Hamsten, enligt styrelsens ordförande Lars Leijonborg.
Men mitt förtroende för KI ligger på noll just nu. >:(

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article22208380.ab


TT: Varför får han inte sparken med en gång, varför vänta?

– Vi saknar arbetsrättslig grund för att avskeda Macchiarini.

Men va?:O Är grovt tjänstefel och flera mord inte tillräckligt??
 
Riktigt så enkelt är det inte @Sporthorse , för tjänstefel kan man få varningar o om felaktigt utförda arbetsuppgifter inte rättas till så kan detta leda till avsked. Polisutredning pågår under misstanke om vållande till annans död.

Han har inte kvar sin tjänst som överläkare i thoraxkirurgi på KS, däremot har han kvar ett tidsbegränsat förordnande som forskare på KI. Två helt olika saker även om de gått att kombinera (vilket brukar vara praxis).
 
Det är ju för fan inte riktigt klokt! :banghead:
Hade han varit sjuksköterska (kvinna) hade han rykt för så länge sen. :rage:

En sjuksköterska på mitt arbete fick sparken efter hon stulit mat (?) och även misstänkts för att ha tagit mediciner.

Det är tydligen väldigt olika!
 
Något jag reagerade på, bland hundra andra saker, var att det kändes som att kvinnan i Ryssland inte ALLS var införstådd i vad operationen gick ut på. Allting gick så otroligt fort, vilket verkar vara standard för alla dessa operationer. Om jag ser till mig själv när jag skulle genomföra min större operation var jag tvungen att gå hos flertalet olika läkare, sjuksköterskor, psykiatriker osv innan jag ens var beviljad operationen och här ställde hon bara upp i en tävling. Under intervjun så kändes det som att hon nästan levde i förnekelse och bara tänkte på de kosmetiska fördelarna med operationen, hon hade ju för tusan till och med läppstift när hon rullades in i salen!
 
Skönt att han fick avgå nu, bara har inte blir anställd på en likadan tjänst någon annanstans. Hua!

Efter ett extrainsatt styrelsemöte på torsdagskvällen kom beskedet att styrelsen har fortsatt förtroende för Karolinska institutets rektor Anders Hamsten, enligt styrelsens ordförande Lars Leijonborg.
Men mitt förtroende för KI ligger på noll just nu. >:(

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article22208380.ab


TT: Varför får han inte sparken med en gång, varför vänta?

– Vi saknar arbetsrättslig grund för att avskeda Macchiarini.

Men va?:O Är grovt tjänstefel och flera mord inte tillräckligt??

Fast du. Mord är en väldigt allvarlig anklagelse och jag tror verkligen inte att syftet var att ha ihjäl patienterna. Det finns absolut ingenting som tyder på det i det material jag tagit del av.
 
Fast du. Mord är en väldigt allvarlig anklagelse och jag tror verkligen inte att syftet var att ha ihjäl patienterna. Det finns absolut ingenting som tyder på det i det material jag tagit del av.
Vållande till annans död är bla brottsrubriceringen som utreds. Men om man som läkare inte inser att det inte finns grunder att låta relativt friska människor med ett långt liv framför sig tävla om en plaststrupe, som hittills ALDRIG lett till ett längre liv, utan snarare lett till att man ruttnar inifrån och dör, då ska man fan inte vara läkare.

Idioti och elakhet ger väldigt ofta samma resultat. Kalla det vad du vill.
 
Vållande till annans död är bla brottsrubriceringen som utreds. Men om man som läkare inte inser att det inte finns grunder att låta relativt friska människor med ett långt liv framför sig tävla om en plaststrupe, som hittills ALDRIG lett till ett längre liv, utan snarare lett till att man ruttnar inifrån och dör, då ska man fan inte vara läkare.

Idioti och elakhet ger väldigt ofta samma resultat. Kalla det vad du vill.

Vållande till annans död, grovt tjänstefel, forskningsfusk och grov vårdslöshet är något helt annat än mord. Det var mest det jag ville påpeka.
 
Vållande till annans död, grovt tjänstefel, forskningsfusk och grov vårdslöshet är något helt annat än mord. Det var mest det jag ville påpeka.
Tror du inte jag fattar det? (Efter att dessutom ha länkat en artikel där det STÅR skrivet i samma inlägg??) Eller har du behov av att korrigera precis allt du ser som inte stämmer på buke? Jag vet mycket väl vad han är misstänkt för, och ska vi vara petiga så var det Grovt vållande till annans död, lite annan sak än bara vållande till annans död. Om vi nu ska vara så petiga, vilket vi ska.
 
Tror du inte jag fattar det? (Efter att dessutom ha länkat en artikel där det STÅR skrivet i samma inlägg??) Eller har du behov av att korrigera precis allt du ser som inte stämmer på buke? Jag vet mycket väl vad han är misstänkt för, och ska vi vara petiga så var det Grovt vållande till annans död, lite annan sak än bara vållande till annans död. Om vi nu ska vara så petiga, vilket vi ska.

Du skrev mord. That's another ball game. Det är inte ens att likna med grovt vållande till annans död eller allt annat som det faktiskt kan ha handlat om med de uppgifter som finns so far.

Det är inte att vara petig. Inte i min värld. Det är en avgrund av skillnad mellan de begreppen. Så ja, jag tycker det är viktigt att sortera begreppen i det här fallet.
 
Du skrev mord. That's another ball game. Det är inte ens att likna med grovt vållande till annans död eller allt annat som det faktiskt kan ha handlat om med de uppgifter som finns so far.

Det är inte att vara petig. Inte i min värld. Det är en avgrund av skillnad mellan de begreppen. Så ja, jag tycker det är viktigt att sortera begreppen i det här fallet.

Jag fattar detaljen men i princip så mördade han dem ju. Det är ju via hans hand dem dog bara att det inte skedde direkt utan dagar/veckor senare... I mitt tycke iaf.
 
Den belgiska läkaren som intervjuades i dokumentären likställde hans operationer med mord.
Han sa att han citat "att han hellre skulle bli arkebuserad än att opereras av denne läkare".
Anledningen han angav var att det skulle vara en skonsammare med omedelbar avrättning än att långsamt kvävas ihjäl som hans patienter hade gjort.
Oavsett vad man vill kalla det så har ju operationerna orsakat att patienterna dött i komplikationer som kan direkt härledas till operationen.
Det finns ju inte en enda operation som varit "lyckad".

Jag tycker det är konstigt att han fick hålla på så länge!
Ofattbart och skrämmande!
 
Nu har jag också sett alla tre delar. Det som slår mig är hur många människor som var inblandade och inte satte stopp. Det måste ju ha krävts rätt många signaturer av olika personer för att få genomföra sådana operationer?
 
Jag fattar detaljen men i princip så mördade han dem ju. Det är ju via hans hand dem dog bara att det inte skedde direkt utan dagar/veckor senare... I mitt tycke iaf.

Nej, jag vänder mig starkt mot den beskrivningen eftersom den kräver ett uppsåt att döda. Jag tror att den omnämnde läkaren gärna ville tro att han hjälpte patienterna, att han gav dem en chans och att han skulle revolutionera sjukvården med sin metod. I ivern att komma vidare så doldes resultat, patienter övertygades och hela entouraget kring honom drogs med i skiten. Därför funkar inte termen mord alls. För mig är mord något helt väsensskilt.

Det som hänt är på sätt och vis mycket otäckare än om kirurgen hade mördat några patienter, eftersom det är så många instanser med mycket makt inblandade.
 
Nej, jag vänder mig starkt mot den beskrivningen eftersom den kräver ett uppsåt att döda. Jag tror att den omnämnde läkaren gärna ville tro att han hjälpte patienterna, att han gav dem en chans och att han skulle revolutionera sjukvården med sin metod. I ivern att komma vidare så doldes resultat, patienter övertygades och hela entouraget kring honom drogs med i skiten. Därför funkar inte termen mord alls. För mig är mord något helt väsensskilt.

Det som hänt är på sätt och vis mycket otäckare än om kirurgen hade mördat några patienter, eftersom det är så många instanser med mycket makt inblandade.
:bow:
 
Nej, jag vänder mig starkt mot den beskrivningen eftersom den kräver ett uppsåt att döda. Jag tror att den omnämnde läkaren gärna ville tro att han hjälpte patienterna, att han gav dem en chans och att han skulle revolutionera sjukvården med sin metod. I ivern att komma vidare så doldes resultat, patienter övertygades och hela entouraget kring honom drogs med i skiten. Därför funkar inte termen mord alls. För mig är mord något helt väsensskilt.

Det som hänt är på sätt och vis mycket otäckare än om kirurgen hade mördat några patienter, eftersom det är så många instanser med mycket makt inblandade.
Nej, håller inte med att det saknas uppsåt. Däremot håller jag med om att det som hänt är otäckare änvanligt eftersom läkaren och de ansvariga för finansiering representerar skattefinansierad institutioner nämligen sjukvården och universiteten. Dessutom verkar det ha brutits mot läkaretiken och metoden med djurförsök innan test på människa.

Uppsåt, pengar, makt och ära. Kanske en plats i Nobelstiftelsens styrelse.

Duger inte det? Jag tycker det är mord, frågan är, när är en kriminellt ansvarslös. kan vara frågan?
 
Nej, håller inte med att det saknas uppsåt. Däremot håller jag med om att det som hänt är otäckare änvanligt eftersom läkaren och de ansvariga för finansiering representerar skattefinansierad institutioner nämligen sjukvården och universiteten. Dessutom verkar det ha brutits mot läkaretiken och metoden med djurförsök innan test på människa.

Uppsåt, pengar, makt och ära. Kanske en plats i Nobelstiftelsens styrelse.

Duger inte det? Jag tycker det är mord, frågan är, när är en kriminellt ansvarslös. kan vara frågan?

Du menar att det fanns uppsåt att döda patienterna?
Att PM medvetet opererade patienterna för att han ville döda dem?

Nä, det är väl ändå lite väl magstarkt.
 
Du menar att det fanns uppsåt att döda patienterna?
Att PM medvetet opererade patienterna för att han ville döda dem?

Nä, det är väl ändå lite väl magstarkt.

Det är magstarkt och en helt felaktig analys enligt mig.

Det är en avgrundsravin mellan påståendet:

1. PM opererade patienterna för att han ville ha ihjäl patienterna. (mord)

2. PM opererade patienterna för att ta sin metod vidare , trots kunskap om de stora riskerna och avsaknaden av belägg för att metoden fungerar. PM visste att de med signifikant sannolikhet skulle dö som konsekvens av operationen. (ej mord)

Om man tror på (1) så är det ju mord, men då tror jag man har en del att lära om narcissism och hur människor fungerar alternativt tagit del av annan information än den jag har tagit del av.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 206
Senast: cili
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 350
Senast: sjoberga
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp