Dokumentärer värda att titta på.

Två filmer om samma ämne, 'How to reverse desertification'. Den första från TED Talk på ca 20 minuter och ger en bra inledning till ämnet. De andra är inte mer djupgående och visar hur idén faktiskt fungerar i Afrika. :)

 
Den här måste jag bara rekommendera:
Ondskans åklagare - mannen som fällde nazisterna

https://www.svtplay.se/video/20804844/ondskans-aklagare-mannen-som-fallde-nazisterna

Denna handlar om Benjamin Ferencz som 27 år gammal utnämndes till chefsåklagare under Einsatzgruppenrättegången efter andra världskriget. 28 nazister åtalades för mord på över en miljon judar. Det var hans första fall som åklagare och efter det så har han arbetat hela sitt liv för mänskliga rättigheter. 2018 gjordes dokumentären och då var han 98 år. Så sevärd dokumentär om en fantastisk människa med en historia som verkligen berör.
 
Åldringar som handelsvara
Finns på urplay
Handlar om hur äldre människor i Nevada sätts under förmyndare och blir av med sina tillgångar. Åldringarnas barn får inte veta var de är, en del blir satta på psykiatriska avdelningar och övermedicineras.
Skrämmande dokumentär.
 
Räddad av fienden
Finns på svtplay.
Dokumentär om och med en man som överlevde förintelsen.
Sevärd!

Obs! Varning för en del starka bilder på döda människor.
 
Ikarus, dokumentär från 2017 om en cyklist som i ett dopningsexperiment ramlar över en av visselblåsarna i den ryska dopningshärvan. Helt orimligt bra dokumentär som är ett strålande exempel på när verkligheten överträffar dikten. Finns på Netflix.

The Inventor: Out for Blood in Silicon Valley, dokumentär från 2019 om Elizabeth Holmes som blåste allt och alla och skapade ett luftslott utan motstycke. Inte lika spännande som Ikarus, men ändå väldigt bra. Finns på HBO och Amazon Prime.
 
Vill tipsa om en youtube-kanal som fotografen Mark Leita har startat. Det handlar om människor som lever på Skid Row, Los Angeles. Skid row finns i många stater, städer men här utgår det från LA. Vi får se och höra fruktansvärda människoöden, hopplöshet och självdestruktivitet och egna val. Det finns ett par hundra videos, med olika typer av missbrukare, med olika typer av personligheter, med gängledare/medlemmar - kroppsmodifierade - allt man kan tänka sig. Det är människors berättelser om sitt liv, sina val, varför det blev som det blev.

Han gör en introduktion till Mark Leita själv

Kanalen, Soft White Underbelly
https://www.youtube.com/channel/UCCvcd0FYi58LwyTQP9LITpA

En av de mest uppmärksammade berättelserna är Kellys.
Efter att denna video filmats, innan den ens publicerats startade Mark en GoFoundMe till Kelly, utan att tala om det för Kelly själv till att börja med. Han postade sen för några dagar sen denna update med Kelly och genast utbröt ett enormt nätdrev, som säger att Kelly är en scam, att allt är lögn. Att Kelly visst har 'någon' (pojkvän) och en iphone X och allt möjligt. Jag väljer att tro på Mark och Kelly.


Som sagt, det finns ett par hundra porträtt att titta på. Ibland när jag känner mig deppig tänker jag på dessa människor och inser hur jäkla bra jag har det.

Libby är en av mina favoritporträtt här.
 
Senast ändrad:
Kan inget annat än att tipsa om dessa två. Är oerhört tacksam över att ha fått växa upp här i Sverige.

https://www.svtplay.se/video/25189274/ettbarnslandet

https://www.svtplay.se/video/25302819/de-overblivna
Åh, de måste jag se direkt! Är ju född (adopterad) i Kina, så deras historia är viktig för mig, även om jag inte minns något därifrån.

Jag är väldigt glad över att inte ha växt upp där, då jag med största sannolikhet inte överlevt mina första år där.
 
Åh, de måste jag se direkt! Är ju född (adopterad) i Kina, så deras historia är viktig för mig, även om jag inte minns något därifrån.

Jag är väldigt glad över att inte ha växt upp där, då jag med största sannolikhet inte överlevt mina första år där.

Ettbarnslandet visar lite hur adoptionsindustrin fungerade då, det är skrämmande och nästan helt okänt 😨
 

Liknande trådar

Samhälle Alltså jag bara måste tipsa om den här dokumentären om Otto Weidt. Jag har varit fascinerad av honom ända sedan jag var på Museum...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: Lager
·
Äldre Jag såg dokumentären på SVTplay nu ikväll och är nu jättesugen på att läsa hans böcker! :bump: Är det någon som läst något av honom...
Svar
5
· Visningar
632
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 095
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp