Dokumentärer värda att titta på.

Ettbarnslandet visar lite hur adoptionsindustrin fungerade då, det är skrämmande och nästan helt okänt 😨
Jag var tillbaka 2017, dvs efter att ettbarnspolitiken "försvunnit" och tyckte att det var hemsk att gå på barnhemmen (min och min brors gamla barnhem) och kolla i alla sängar. Inte ett enda "friskt" barn fanns där, alla var olika och hade en eller flera funktionsvariationer.

Jag är ett av alla barn som adopterats pga ettbarnspolitiken. Jag är kvinna och vem ville ha en kvinna? Betala och försörja någon, som ändå inte kommer att försörja en sen. Vad är meningen med det? Ingen. Det är verkligen hemskt hur den människosynen kunde vara okej såpass länge. Samtidigt som det pratades mer och mer om jämställdhet och hur vi ska bli mer jämställda i världen... :down:
 
Jag var tillbaka 2017, dvs efter att ettbarnspolitiken "försvunnit" och tyckte att det var hemsk att gå på barnhemmen (min och min brors gamla barnhem) och kolla i alla sängar. Inte ett enda "friskt" barn fanns där, alla var olika och hade en eller flera funktionsvariationer.

Jag är ett av alla barn som adopterats pga ettbarnspolitiken. Jag är kvinna och vem ville ha en kvinna? Betala och försörja någon, som ändå inte kommer att försörja en sen. Vad är meningen med det? Ingen. Det är verkligen hemskt hur den människosynen kunde vara okej såpass länge. Samtidigt som det pratades mer och mer om jämställdhet och hur vi ska bli mer jämställda i världen... :down:
Det blir ju tyvärr lätt så när ingen tar ansvar, alla får order uppifrån. Där ville man ju hålla sig väl med partiet, annars kunde det sluta illa. 😔
 
Det blir ju tyvärr lätt så när ingen tar ansvar, alla får order uppifrån. Där ville man ju hålla sig väl med partiet, annars kunde det sluta illa. 😔
Det var nog inte bara partiet som var rådande där, det gick mycket djupare än så. Det fanns en dokumentär på svtplay som heter "de försvunna kvinnorna" som handlar mycket om detta i ett faktiskt globalt perspektiv, men tyvärr verkar den inte finnas kvar längre på svtplay. Kollade just, men hittar den inte. Skrev om den här i 'såg senst-tråden' för inte alls längesen. Men hittar nån den på annan plattform så kan jag rekomendera den.
 
Har precis kollat på denna dokumentären och kan varmt rekommendera den. Den handlar om en tjej som adopterades till Danmark och hade diverse problem med fins adoptivföräldrar. Bland annat sattes hon i fosterhem och bestämde sig senare för att åka tillbaka till Etiopien trots att myndigheterna inte gett henne klartecken att åka.
https://www.svtplay.se/video/23570142/amys-vilja
(Dokumentären går endast att se till 13 Mars)

Sånt här gör mig så ledsen att se och jag funderar på om danmark har samma krav på adoptivföräldrar som sverige har? Visst, relationen blir annorlunda när man adopteras som tioåring och har växt upp på andra sidan jordklotet med två olika sätt att uppfostra barn på. Men mitt hjärta går i bitar av att se vad hon varit igenom 💔
 
Har precis kollat på denna dokumentären och kan varmt rekommendera den. Den handlar om en tjej som adopterades till Danmark och hade diverse problem med fins adoptivföräldrar. Bland annat sattes hon i fosterhem och bestämde sig senare för att åka tillbaka till Etiopien trots att myndigheterna inte gett henne klartecken att åka.
https://www.svtplay.se/video/23570142/amys-vilja
(Dokumentären går endast att se till 13 Mars)

Sånt här gör mig så ledsen att se och jag funderar på om danmark har samma krav på adoptivföräldrar som sverige har? Visst, relationen blir annorlunda när man adopteras som tioåring och har växt upp på andra sidan jordklotet med två olika sätt att uppfostra barn på. Men mitt hjärta går i bitar av att se vad hon varit igenom 💔

Jag ska se den men funderar på om det är samma tjej som jag har sett en dokumentär om tidigare?
Jag minns inte vad den hette men det handlade om ett syskonpar som adopterades till Danmark från ett afrikanskt land, jag tror det var Etiopien men är osäker. Familjen som hade adopterat syskonen ville sen inte ha kvar dem och barnen fick flytta till ett barnhem eller fosterboende. Jag tyckte att det var otroligt hemskt att man kunde behandla barn på det sättet och det fick mig verkligen att fundera över adoptioners för- och nackdelar.

Jag ska Googla och se om jag kan hitta den...

Edit: det var inte samma flicka, jag tänkte på den här som tyvärr inte verkar gå att se längre:
https://webb-tv.nu/adoptionens-pris-ur-play/
 
Jag älskade De överblivna! Speciellt delarna med Huamei Qiu, det är så tydligt att trots att hon är så smart så klarar hon ändå inte att stå emot de starka normer som finns i det samhälle som hon har vuxit upp i.
Tror hon trivs bättre i Europa, gjorde en snabb googling och hon verkar bo och jobba i Tyskland nu.
 
Ja! Helt otroligt hur knappt någon av fruarna hade minsta aning om vad IS höll på med. Alla var minsann bara hemma och lagade mat. :meh:

Ja 😳 Det framkom ju dock även väldigt tydligt att de öht inte vågade berätta något till journalisten. ”Du ska åka hem, vi ska vara kvar här”.

De redogjorde ju även att om de skulle säga något fel så riskerar de att någon attackerar deras tält/hem. Så det är nog att förenkla det hela om någon tror att redogörelser för journalisten var hela sanningen . Även om jag absolut tror att ja - de var hemma och lagade mat och passade barn . Det är rätt etablerat att ”fruar” inom IS oftast har rollen .

Summa summarum : otroligt stark och sevärd dokumentär 👍
 
Senast ändrad:
En föreläsning på urplay.
UR Samtiden - Gör vi skillnad för utsatta barn? : Barndomstrauma påverkar livet
https://urplay.se/program/196431
Väldigt intressant, en forskare har kommit fram till att det är bl.a. större risk för fysiska sjukdomar senare i livet om man varit utsatt för trauma som barn.
Sevärd.
 
Fängelseexperimentet Little Scandinavia
https://www.svtplay.se/video/KBM7Ek...andinavia/1-det-som-vi-gor-idag-fungerar-inte

Dokumentärserie om ett fängelse i Philadelphia som vill prova ett annat sätt att arbeta, så fängelsechefen och några ur personalen åker till Norge, Sverige och Danmark för att studera hur man gör här.
Sen startar de en enhet/avdelning på fängelset där de ska använda ”skandinavisk metodik”.

Del 1 sänds ikväll kl 21. Tror det är 3 delar totalt.
 
Igår såg jag en dokumentär på kunskapskanalen om hemlösa kvinnor i Australien. Oerhört fängslande, det kan vara så lite som gör att man rasar igenom och befinner sig utanför tryggheten.
 

Liknande trådar

Samhälle Alltså jag bara måste tipsa om den här dokumentären om Otto Weidt. Jag har varit fascinerad av honom ända sedan jag var på Museum...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Lager
·
Äldre Jag såg dokumentären på SVTplay nu ikväll och är nu jättesugen på att läsa hans böcker! :bump: Är det någon som läst något av honom...
Svar
5
· Visningar
630
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 078
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp