Dokumentera preststioner, hur?

kopparberg

Trådstartare
Jag ska visa mitt sto för stamboksföring på fölvisningen i augusti. Jag har ska ju då ha en förteckning över hennes prestationer. Hur får jag det? :confused: Är det bara att skriva ner tävlingsresultat från Ridsportförbundets hemsida? Och mina mindre resultat (placeringar tom LB dressyr på lokal nivå), ska de med? Mitt sto har tävlat tom 1,30 med placeringar, men det räcker väl knappast med att förra ägaren som fick de resultaten intygar det skriftligt?
 
Sv: Dokumentera preststioner, hur?

Hej! Du skall ringa Ridsportförbundet och be om ett livs resultat/start intyg, tror att det kostar ett par 100 kr. Jag gjorde det för ett par år sedan och kompletterade min ansökan med. :) Resultaten från tävlingar är kanske äldre än vad TDB funnits och förr i tiden fick man ju varje år en resultatbok...
 
Sv: Dokumentera preststioner, hur?

Du går in på SvRFs hemsida, på tävling och slår upp resultaten på din häst. Heter hon E..... .. .. ..... så slå upp 2006 då hon har en placering i 1.20, skriv ut sidan och skicka med den.
 
Sv: Dokumentera preststioner, hur?

Det är inte lönt att ta med några placeringar under 1.20 hopp / LA dressyr för de påverkar ändå ingenting ang värdebokstav.
Det går bra att skriva ut resultatlistor från nätet alternativt om de finns med i sammanställningen från SvRf som går att ta fram via lic.nr på nätet. Enbart om de är äldre än vad som finns på nätet man behöver be om utdrag från SvRf och betala pengar för det.
 
Sv: Dokumentera preststioner, hur?

Vad jag förstått kan man inte stamboksföra över huvud taget om man inte antingen intygar att hästen tävlat (oavsett nivå) eller gör ridprov?

Eller kanske det inte är någon större idé att krångla och stamboksföra ändå? Gör det kanske ingen skillnad ändå? Jag vill bara ha henne exteriörbedömd, men kan man få det på annat sätt utan att stamboksföra?
 
Sv: Dokumentera preststioner, hur?

Jag misstänker att resultat "fallit bort" för min häst! För när jag köpte henne så kollade jag upp tävlingsresultaten på Ridsportförbundets hemsida, sedan gick jag även i på klubbarnas hemsidor och kollade resultaten. Men när jag på skoj senare kollade resultaten så fanns det bara någon enstaka placering med på förbundets sida?! :confused:
 
Sv: Dokumentera preststioner, hur?

Jag lånar din tråd eftersom jag också undrar över samma sak. Problemet är att mitt sto har vinster i svår hoppning i Danmark. Hur får man s.a.s. papper på de resultaten?

Mvh JV
 
Sv: Dokumentera preststioner, hur?

Det ska du vara glad för då DK har en utmärkt hästdatabas :bow:och även har infosport,så det är plätt lätt :) Till skillnad från svenska register.
 
Sv: Dokumentera preststioner, hur?

Jag använder både svenska och danska databaserna ganska ofta och de svenska är mycket bättre enligt min mening.;)
 
Sv: Dokumentera preststioner, hur?

Vad jag förstått kan man inte stamboksföra över huvud taget om man inte antingen intygar att hästen tävlat (oavsett nivå) eller gör ridprov?

Eller kanske det inte är någon större idé att krångla och stamboksföra ändå? Gör det kanske ingen skillnad ändå? Jag vill bara ha henne exteriörbedömd, men kan man få det på annat sätt utan att stamboksföra?

Vad är det som är krångligt? Att skriva ut ett papper?
 
Sv: Dokumentera preststioner, hur?

Vad jag förstått kan man inte stamboksföra över huvud taget om man inte antingen intygar att hästen tävlat (oavsett nivå) eller gör ridprov?

Eller kanske det inte är någon större idé att krångla och stamboksföra ändå? Gör det kanske ingen skillnad ändå? Jag vill bara ha henne exteriörbedömd, men kan man få det på annat sätt utan att stamboksföra?
Ja du har fattat rätt att det numera är obligatoriskt för ston att de är ridbara. Vilket då kan dokumenteras med någon form av intyg från tävling. Kan vara vad som helst nästan med t ex resultatlista går bra. Men även godkänt ridprov på treårs eller kvalité fungerar.
Har man inte något sådant så får man göra ett enkelt ridprov. Jag måste t ex göra det för jag har ett sto som ska stamboksföras som är mycket riden men har gått som handikaphäst och därför inte har något resultat att visa upp.

Stamboksföra gör man nog mest av två anledningar dels för att föra raser vidare (till alla stamboksnördas glädje, så att de har stamböcker att plöja ner näsan i ;) ) Men också för att i framtiden ev kunna få en hingstavkomma godkänd för avel. För det krävs att stoet är stamboksfört.

Finns det plats vid visningstillfället brukar det kunna gå att få hästen bedömd. Fast här där jag bor brukar det aldrig finns plats över utan tvärt om det är knappt att de som vill får plats.
 
Sv: Dokumentera preststioner, hur?

Jag använder både svenska och danska databaserna ganska ofta och de svenska är mycket bättre enligt min mening.;)

Nja det finns en stor skillnad och det är att de danska är mkt mer kompletta, de har förstått att det är viktigt att alla resultat verkligen finns med och inte som här att hälften saknas. Har faktiskt aldrig varit med om att resultat som skulle varit med har saknats på någon häst i Danmark. I sverige får man vara glad om någonting finns med, har inte en enda häst som har med alla sina resultat som skulle varit med.
 
Sv: Dokumentera preststioner, hur?

Jag är beredd att hålla med dig om att de svenska resultaten är knepiga att hitta. Jag har egentligen inte haft en enda häst med alla resultaten registrerade bortsett från de som inte alls har tävlat, där stämmer det bra :D
Om danskarna är bättre så är det ju toppen!

Vet du hur jag går tillväga för att få resultaten?

Mvh JV
 
Sv: Dokumentera preststioner, hur?

Du får flörta med Dobbis tror i alla fall att hon har ett aktivt abonnemang på hestedata (jag har inget just nu), dock skulle jag gissa att hon behöver skriva ut sidan med tävlingsresultaten och skicka till dig då jag gissar att det behöver synas att det verkligen är utskrivet därifrån för att räknas som giltigt. Alternativet är att du letar upp hur du tecknar pröveabonnemang (de har ändrat lite fram och tillbaka hur man gör det så har inte koll på aktuellt) man får 1 vecka fritt på pröveab. och själv går in och letar upp henne och skriver ut resultaten. Du kan ju även gå in och kolla på infosport om de finns med (äldre finns inte där) har dock aldrig använt utskrift därifrån så vet inte hur de ställer sig till dessa i giltighet. Ytterligare en annan väg borde nog vara att ringa landskontoret och be dem skicka till dig, ingen aning om de tar betalt och hur mkt har alltid själv skrivit ut från hestedata när jag har behövt verifiera tävlingsresultat.
 
Sv: Dokumentera preststioner, hur?

Japp, om inte mer än en tävling står med. Detektivarbete med att skriva ut kopia på kopia från hemsidors tävlingsresultat känns meningslöst om stamboksföringen inte ger mig något alla fall.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 289
Avel Lyfter ut inlägget om detta från annan tråd, detta är ju värt att ha en egen tråd om. Tycker själv att det är i stort sett identiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 039
Senast: poff
·
Avel Jag försöker följa med i diskussionerna om svensk avel, försöker lära mig av de som kan (de som hållit på länge) med avel. Har förstått...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 729
A
Hästmänniskan Jag undrar vad det är för skillnad på att vara c-tränare (i dressyr/hoppning) eller diplomerad ridlärare samt vilket utav dem som anses...
Svar
2
· Visningar
2 139
Senast: alittledream
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp