Dokumentera träning

Pancakes

Trådstartare
Dokumenterar ni er träning på något sätt? Hur? Varför?

I mitt första stall hade vi en gemensam stallboken i sadelkammaren där vi skrev ner alla ridpass. Ett år investerade vi i färgpennor och gjorde ett färgkodningssystem som vi följde mer eller mindre slaviskt. Vi gjorde färgglada doodles, anteckningar om väder, underlag, vilka som var med, planerade träningar och tävlingar o.s.v. Kanon att ha översikt och roligt att bläddra tillbaka i.

Idag är jag superdålig på att fylla i min egen kalender, tycker inte att worddokument/blogg känns så himla roligt. Får igång Equilab emellanåt när jag rider men det blir inte samma sak eftersom avsuttna pass inte kommer med och det är svårt att få en översikt för planeringen framåt.

Hur gör du? Har du något system eller håller du allt i huvudet? Fast veckoschema? Något helt annat?
 
Har Ztable som jag använder emellanåt :)
Ibland försöker jag göra schema men oftast blir det lite efter dagsform, och så fyller jag i i appen efteråt
 
Dokumenterar ni er träning på något sätt? Hur? Varför?

I mitt första stall hade vi en gemensam stallboken i sadelkammaren där vi skrev ner alla ridpass. Ett år investerade vi i färgpennor och gjorde ett färgkodningssystem som vi följde mer eller mindre slaviskt. Vi gjorde färgglada doodles, anteckningar om väder, underlag, vilka som var med, planerade träningar och tävlingar o.s.v. Kanon att ha översikt och roligt att bläddra tillbaka i.

Idag är jag superdålig på att fylla i min egen kalender, tycker inte att worddokument/blogg känns så himla roligt. Får igång Equilab emellanåt när jag rider men det blir inte samma sak eftersom avsuttna pass inte kommer med och det är svårt att få en översikt för planeringen framåt.

Hur gör du? Har du något system eller håller du allt i huvudet? Fast veckoschema? Något helt annat?


Jag har haft en enklare träningsdagbok. Inte som är slagen i sten, men där jag skriver upp vad vi gjort och vad planen är framåt. Bra för mig för att ha koll på upplägg och progression, samt när jag haft medis för att vi ska ha koll på varann och hur hästen gått olika dagar. Har jag varit ute på två timmars galopptur så vill jag att nästa dag blir lugnare, etc.

Har inte haft fast veckoschema utan anpassat efter väder och humör. Särskilt på slutet med min senaste som var lite knagglig i kroppen så det var viktigt att känna av hans dagsform och energi.
 
@Pancakes jag antecknar i min papperskalender jag har som kombinerad ”på jobbet/privatkalender”

Skriver bara kort vad jag gjort typ ”trim - fin - bytena bra ” eller ”skogen alla gångarter - pigg”

Jag gör det för att ha en översikt på veckan som helhet och skissar ofta upp generellt hur jag tror veckan kan se ut överlag . Tex om jag vet hästen pga att jag har annat måste vila en specifik dag, så ”skissar” jag upp ett tänkbart upplägg runt det som jag tycker känns bra.
 
Jag bloggar schemat i efterhand och det är guld att ha för att gå bakåt och se hur det varit och vad vi gjort. I stallet skriver jag på en whiteboard vad jag gjort. Gör inga fasta planeringar i förväg mer än i huvudet. baserat på jobb, väder och annat som ska göras.
 
Jag har lite 'fasta punkter' typ tömkörning, körträning, dressyr, bommar, longering, uteritt m.m. som jag vill att vi gör med lite olika intervaller. Mer planering än hur ofta jag gör varje har jag inte utan anpassar efter väder och dagsform :)

Sen skriver jag ner varje ridpass i en almanacka, använder Stallboken. Håller på och testar Equilab nu också.
 
Jag har en vanlig men finare skrivbok.
Skriver lite vad vi gjort och speciella saker jag vill minnas. Datum.
Roligt att läsa men även bra att ha och bra att kunna gå tillbaka till.

Annars har jag haft en vanlig faniljekalender där jag bara skrivit skogen/banan/hopp/arbete från marken etc.
Perfekt för att få överblick över en hel månad i taget.

Använder equilab också men att skriva med penna är absolut det jag föredrar.
 
Jag har en enkel stallsdagbok som bara är ett vanligt rutigt häfte. Skriver upp vad jag gjort (ridit, promenerat, pysslat), hur hästen kändes, väder och vind.. Verkningar, ändringar i foderstaten, det som jag känner för och vill komma ihåg. Roligt att bläddra bakåt och kolla hur det var för t.ex ett år sen, se mönster av olika slag.

Planerar sällan framåt (vilket jag kanske borde), utan det tar jag eftersom och lite hur det känns för dagen. Har inga större tävlingsambitioner utan håller det på hobbynivå bara :)
 
Vi har coops almanacka som vi skriver kort i vad vi har gjort varje dag. Den är bra tycker jag för att det finns plats för flera hästar.
När jag var yngre så hade jag en dagbok och skrev mer utförligt varje dag.
 
Nej aldrig. Jag räknar bakåt. Tex en tävling eller klass som är målet och tills dess ska detta och detta funka och det känner jag när jag rider hur nära eller långt ifrån jag är. Så utifrån hur det känns
planerar jag vidare.
 
Jag skriver upp alla pass av gammal vana, började -96 så det går av bara farten numer :D Tycker att det är roligt att gå tillbaka och läsa ibland. Någon gång har det varit bra att ha när veterinär/kiropraktor/annat varit på besök och något särskilt upptäckts, då har jag ibland kommit ihåg att jo det kändes annorlunda ett pass och så bläddra tillbaka och kunna säga när det var. Försöker skriva någon kommentar om hur det gick/kändes. Skriver också hur långt passet var och antal kilometer om jag ridit ut och haft Equilab igång.

Planerar aldrig framåt, det blir ändå aldrig som jag tänkt. Det enda jag gör är att jag har någon slags tanke närmare tävling att jag bör ha ridit si och så innan den.
 
Just nu gör jag ett försökatt dokumentera träningen med mina egna hästar. Skriver upp alla pass i en anteckningsbok. Noterar hur de ställer upp sig innan och efter, vilket jobb de gjort och om det varit någon speciellt, tex stökig att sadla, svårt att fatta vä galopp, dålugt underlag... Hoppas att kunna utvärdera träningen efter ca 6 veckor. Har sex egna hästar i gång så det blir inte så mycket skrivet om varje pass.
 
Dokumenterade så ofta jag kunde i en dagbok 2017 när jag först fått min ponny, väldigt intressant att läsa efter sådär två år; vi har utvecklats en del helt enkelt. Kan säga att idag är ponnyn väldigt mycket lugnare och litar på ryttarens hjälper! Kul att se utveckling från bådas sida utbildningsmässigt men oxå just det där att ponnyn varit så spänd/stressad och idag är vart hon är!! 🥰
Har fortfarande ett veckoschema där jag skriver upp vad jag ska göra(dressyr/uteritt osv) och sedan kort hur det gick, försöker skriva så ofta jag kan men glömmer oftast.. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp