Dold kamera avslöjar misshandeln – slår häst med spade

Påminner mig om ridskolan jag red på som ung. En i personalen började mycket aggressivt slå en häst med grep för att den inte stod still i sin spilta när han mockade. Vi var några elever då som upptäckte att det hände ett flertal gånger mot olika hästar. När vi sa till stallchefen var det som att han inte trodde oss, för den anställda var ju sååå duktig och gjorde ett sååå bra jobb :( Jag hoppas att chefen ändå pratade med den anställda, att chefen bara försökte släta över det inför oss barn eller något.
På min ridskola spöade de upp hästarna helt öppet på lektionerna. En stackars häst som var totalt avstängd av hjälplöshet fick stryk nästan varje lektion för att han var ”slö”😭 Ryttaren fick hoppa av och så höll ridläraren fast honom i tyglarna samtidigt som hon slog honom om och om igen för att han skulle bli ”pigg”. En häst jag red ville inte rygga, då blev han slagen över framknäna med tjockändan på spöet tills han backade. Vet inte om de blev anmälda någon gång. Det är så många år sedan nu
 
Haha nä men jag vet inte om det kanske klarnar om man läser hela artikeln. Ska kolla om det står nåt på St Georg men vill helst inte se själva videon. Kanske stallet tillhör Warendorf på nåt vis 🤷🏼‍♀️
Okej nu fattar jag, Oelde ligger i Landkreis Warendorf så det stämmer att det är i Warendorf län men inte Warendorf stad. Länk till artikel i St. Georg (på tyska) https://www.st-georg.de/news/pferde...f-in-oelde-lette-im-kreis-warendorf-gerettet/
 
Se mitt andra inlägg ovan. I Tidningen Ridsport nämns Warendorf i sammanhanget. Sen ligger nog Oelde typ en tjugo minuter bort. Dock låst artikel så läste bara ingressen.
Fast Warendorf är ju inte bara ett stall/anläggning, lika lite som Flyinge bara är en anläggning.
 
Ja du får gärna hojta om det visas. Är det tyska RTL? Jag har själv inte kanalen men om det visas där kan man anta att hans rykte kommer få sig den törn det förtjänar.
Som jag förstått det är det samma program/kanal som outade Beerbaum förra året.

Fritt översatt nedan - programmet sänds på tisdagar.

Presenter Mareille Höppner reported at the end of tonight's broadcast that an item about 'giant scandal' in equestrian sports is ready for next Tuesday. “This could shock the entire equestrian world.”
 
På min ridskola spöade de upp hästarna helt öppet på lektionerna. En stackars häst som var totalt avstängd av hjälplöshet fick stryk nästan varje lektion för att han var ”slö”😭 Ryttaren fick hoppa av och så höll ridläraren fast honom i tyglarna samtidigt som hon slog honom om och om igen för att han skulle bli ”pigg”. En häst jag red ville inte rygga, då blev han slagen över framknäna med tjockändan på spöet tills han backade. Vet inte om de blev anmälda någon gång. Det är så många år sedan nu

Jag har också sett liknande händelser på min ridskola när jag var liten (90-talet). En gång slog ridläraren en häst med spö på lektion liknande din beskrivning fast med en livrädd unge kvar i sadeln. En annan gång vid en fodring så var hästen som stod i den enda boxen extra sur (förmodligen hungrig, det var ett ganska temperamentsfullt sto som ofta sparkade rejält i väggarna osv, nu kan jag inte låta bli att undra om hon hade ont) och istället för att ta det lugnt vid fodring så slog stallchefen hästen på halsen med metallskopan som användes vid utfodring. :cry: Själv var jag inte så gammal så jag vågade väl inte säga nåt och den allmänna inställningen där och då var att en "sur" häst skulle ha sig en smäll så att så att den slutade "sura". Så oerhört sorgligt och hemskt när jag tänker tillbaka på det!
 
Jag har varit med om en ettåring, ett sto som blev misshandlad med en rasp mot baknä, hals och slutligen huvud efter att hon vrålat rakt ut – jag har aldrig hört en häst låta så – och kastade sig framåt i kättingarna vilket fick henne att gå omkull på cementgolvet. Varför? För att hon försiktigt ställde ned hoven när hon hade svårt att hålla balansen.

Det här var i ett av Sveriges (då) framgångsrikaste travstall och jag har hört många historier om hur hästarna fortfarande behandlas hårt. Jag gick fram emot skötaren som slog hästen för att ta raspen men han stod kvar med den höjd och blängde mellan mig och hästen på backen ett tag innan han drog och i princip släpade in henne i en box och stormade därifrån. Jag kollade till henne efter tio-femton minuter och hon stod bara där och skakade.

Vissa människor ska inte vara i närheten av andra levande varelser.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Klippen fick det att vändas i magen. Den tyske dressyrryttaren och uppfödaren hade ett noga uttänkt sätt att plåga sina hästar, som...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dold handel med friska hästar som skickas till slakt i Mexiko och Kanada skapar starka reaktioner i USA. "Ingen av de här hästarna har...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu har det tyska rättsväsendet sagt sitt gällande den dressyrryttare och uppfödare i tyska Warendorf som filmades när han slog...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu medger Andreas Helgstrand att det begåtts våld mot hästar i hans verksamhet. I en intervju med danska TV2 idag säger han att han är...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp