Dolda fel?

K

knyttet

Kan någon åberopa dolda fel hos en häst för att häva köpet, om personen inte veterinärbesiktigat hästen före köp?

Gäller det att man besiktigat hästen för att ha fullgjort sin undersökningsplikt ELLER kan köpet ändå hävas p.g.a dolda fel om det är ett fel som inte skulle ha upptäckts under en "vanlig" vet.bes trots allt? :confused:

Tyckte att frågeställningen var lite klurig...vad säger ni?
 
Man är inte automatiskt fråntagen möjlighetena att häva ett köp pga dolt fel för att man inte låter veterinärbesiktiga hästen, men det gör knappast saken lättare. Hur ska man förresten veta att veterinären inte upptäckt felet?
 
Det är ju en tanke förstås. Det har ju hänt mer än en gång att distriktaren har missat saker på besiktningen, så man är ju inte garanterad att alla fel upptäcks bara för att hästen har besiktigats. :p

Vad tror du om dräktighet i det sammanhanget?
Bör det upptäckas under veterinärbesiktningen att ett sto är dräktigt även om köparen sagt att hon inte är det?
(mitt fiktiva fall blir allt mer specifikt... :D)
 
Det bör väl vara SÄLJAREN som sagt att hästen inte är dräktig?

Om det är så att SÄLJAREN intygat att hästen inte är dräktig är det solklart att köparen ska kompenseras/köpet gå tillbaka.

Huruvida dräktigheten upptäckts beror väl på hur långt framskriden den var vid försäljningen?
 
Haha...såklart menade jag säljaren! Är nog lite luddig i huvudet idag... :D
 
Mellan näringsidkare-privatperson.
Vilken skillnad blir det i fråga om dolda fel/undersökningsplikt?
 
Ja, man kan häva ett köp eller göra upp om att få ersättning från den "gamla" ägaren trots att vet.besikning inte gjorts. Om det går beror mycket på om man köpt från näringsidkare, då är det lättare, och vad det är för fel på hästen......
Jag har lyckats! :bump:
 
Jag skulle nog göra den bedömningen att eftersom säljaren uttalat att stoet inte var dräktigt...så skulle detta kunna uppfattas som en utfästelse, vilket skulle kunna göra att köparen befrias från undersökningsplikten vad det gäller just detta.

Med en köpare som uttalar sig som Du beskrivit...kan jag inte tänka mig annat än att detta är ett fel som ger köparen rätt att häva köpet...absolut..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 015
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp