M

mizz_perfect

Jag köpte en häst i mars so mvisade sig vara sjuk redan vid köpet som inte upptäcktes på besikting eller av tidigare ägare. han hr ätid medicin och fått behandling sen i somras. detta har hittills kostat mig ca 10 000kr. han drcker mycket och har olika bakterier. vi ska kolla upp njurarna och göra en utredning då inte mediciner hjälper.

kan jag på något sätt göra så att jag får tillbaka pengarna för hästen som dolt fel? eller måste jag då lämna tillbaka hästen till förra ägaren?

är det någon som är lite insatt i sånt här som kan ge lite råd?
 
Mitt förslag är att du ringer till en advokat och frågar hur du ska gå tillväga. Kolla i Ridsport, där finns det massor av advokater som är insatta i hästjuridik och de flesta har kostnadsfri rådgivning.

Rent generellt så ska de gå att åberopa dolt fel, men då lämnar du ju tillbaka hästen eller får prisavdrag. dock är det inte så troligt att du kan få tillbaka hela köpesumman utan att lämna tillbaka hästen.
Ett annat förslag är att kräva ersättning av veterinäen som inte upptäckte detta fel vid besiktningen (om det är så att rimligen hade kunnat upptäcka felet).
Men ring till en advokat, det är bäst!
Lycka till!
 
Vad har hästen för sjukdom?

Sen undrar du om du måste lämna tillbaka hästen till förra ägaren när/om du får tillbaka dina pengar.
Det är ju förra ägaren du isf anmäler för dolt fel och det är denne som får ta tillbaka hästen och betala tillbaka dina pengar. Så ja.

I vissa fall kan du väl få tillbaka en del av pengarna, som en rabatt, om hästen har ett bestående fel som gör att du kan använda den men begränsat.

Men om inte hästen går att använda alls är det väl bättre att använda försäkringen? Som du skriver visste ju inte förre ägaren om felet, och det är väl snarare om felet är avsiktligt dolt som det är lätt att driva ett sådant mål?

Det verkar vara många som försöker driva "dolt fel-mål" så snart det blir något fel på hästen... Men jag tror inte det är SÅ många säljare som avsiktligt lurar folk, hästar kan bli sjuka ändå...
Men givetvis, har den förra ägaren lurat dig så ska du givetvis dra denne till domstol!

/cranberry
 
Dolt fel är ett fel som inte upptäckts eller borde upptäckts vid en besiktning. Oavsett om säljaren vetat om felet eller inte.
 
Det är viktigt att du kan visa att felet fanns redan när du köpte hästen.

Kan du det så *tror* jag att du antingen kan reklamera hästen eller få tillbaka en viss del av pengarna. Men det låter orimligt att du får tillbaka hela kpeskillingen OCH får behålla hästen.

har du köpt hästen av en privatperon eller en hästhandlare ? Privatpersoner *kan* förhandla bort möjligheten för dig att reklamera hästen.
 
Frågan är nu bara om du inte väntat för länge. Man ska meddela säljaren så snart man blir varse felet.
 
Ett fel måste reklameras omg. när det upptäcks, har du inte gjort det utan väntat tills nu så är det nog rätt kört.
 
Dolt fel är ett fel som inte upptäckts eller borde upptäckts vid en besiktning. Oavsett om säljaren vetat om felet eller inte.

Det där är helt fel! Ett dolt fel är det bara om säljaren inte visste om det och om köparen inte rimligen hade kunnat upptäcka felet. om säljaren visste oom felet och inte talade om det är det bedrägeri, inget annat.
 
Är det inte ganska självklart att OM man vill ha pengar tillbaka av säljaren för hästen så lämnar man också hästen tillbaka.?!?

Man kan väl ändå inte rimligtvis tycka att man ska få hela köpeskillingen tillbaka och behålla hästen.
Märkligt!
 
Om du har köpt hästen av en privatperson är det Köplagen som tillämpas. Den är dispositiv, vilket betyder att den kan avtalas bort.

32§ fel på varan ska meddelas säljaren inom rimlig tid. Efter två år förlorar köparen rätten att åberopa fel på varan.
37§ om det inte går att avhjälpa felet eller göra en omleverans har köparen rätt att kräva skadestånd.

Detta gäller dock inte om det står något annat i ert köpeavtal. Om du däremot har köpt hästen av ett företag gäller Konsumentköplagen, och den är tvingande. Den säger samma sak gällande fel på varan och påföljder vid fel på varan.

Hoppas att det löser sig, och lycka till.

// Ingalill
 
Om man reklamerar för dolt fel är det i princip säljaren som väljer åtgärd. Erbjuder sig säljaren att låta köpet gå tillbaka kan inte köparen i stället kräva ett nedsatt pris. För "normala" varor kan säljaren även ersätta med likvärdig vara men just i fallat hästar har köparen stora möjligheter att hävda att en annan häst inte är likvärdig. Köparen kan i alla fall inte börja "reparera" utan att ha kommit överens med säljaren om val av åtgärd och "verkstad" och sedan kräva ersättning.
 
Du har två år på dig att "reklamera" om du kan påvisa att felet fanns innan köpet gick igenom. Det är väldigt mycket vridande av parargafer så vänd dig till en kunnig advokat. Pm'a mig om du vill ha namn på någon bra. :bump:
 
Och det står även att man SÅ SNART MAN UPPTÄCKT FELET måste ha rapporterat det, annars har man förverkat sin rätt till att klaga.
 
Man har 6 veckor på sig, sedan man anat misstanke om att det är ngt fel, att meddela säljaren om detta.
 
det handlar inte om en häst på 100 000kr direkt. utan en shettis jag köpte för 5000kr så det är väl ingen större skandal. ägaran vet om att han är sjuk och hon säjer att hon inte visste om det från början.

fattar inte varför du ska vara så otrevlig! jag frågade en sak tycker du då att det är hlet dumt så behöver du inte ens svara! :mad:

vi vet inte exakt vad det är för fel på honom. medicinerna hjälper inte och veterinären fattar inte vad det kan vara för fel. han dricker massor och har massa olika bakterier och blodprovet+ ev kronisk infektion. men annars syns det inget alls.
troligtvis har han haft urinvägsinfektion osm ient behandlats som har spridit sig upp i njurarna och ev levern. inväntar nya provar efter medicinkur just nu. han fick docctacilin i 20 dagar 2 gånger om dagen. (vilket inte var populärt)

han drack redan massor när jag fick hem honom från uppfödaran men då rode jag att han bara var turstig av sig första dagarna då han åkt långt. men när han itn eslutade så ringde jag veterinären osm kom hit och tog prover så på den vägen är det. det var i sommras. har nu betalat över 10 000kr i veterinädrvård + medicin. (får endast ut 500 fjuttiga kronor på försäkringen) så vad ska man med försäkring till igentligen när självrisken förstör allt?? :D
 
De ställer ju själv frågan om man måste lämna tillbaka hästen för att få pengarna tillbaka, det tycker jag också Loullo ger ett självklart var på, du kan inte både behålla kakan och äta upp den.

har du reklamerat felet hos förra ägaren och när gjorde du isåfall??
 
Hmm, otrevlig?

Jag tycker inte att jag var otrevlig, jag svarade på din fråga. Jag trodde att det var en självklarhet att om man lämnar tillbaka en häst, eller häver köpet så lämnas hästen tillbaka i samband med att man får pengar tillbaka!

Om hästen kostar 100 tusen eller endast ett par tusen är väl oväsentligt!

Större Skandal?? Vad du menar med det förstår jag inte alls!!

Jag står fast vid att jag tycker det är underligt att ens tro att man ska få behålla hästen och få pengarna tillbaka!
 
Även jag reagerade som Loullo och jag tycker inte heller att svaret var otrevligt. Däremot blev jag aningen irriterad över din fråga, för jag tycker att det är "otrevligt" eller kanske fräckt att ens spekulera i om man kan behålla hästen och få pengarna tillbaka - det säger ju sig själv att man inte kan! Men jag tänkte att du förmodligen inte menade detta utan att jag missförstått.

Men nu undrar jag lite om dina försäkringar:

"har nu betalat över 10 000kr i veterinädrvård + medicin. (får endast ut 500 fjuttiga kronor på försäkringen) så vad ska man med försäkring till igentligen när självrisken förstör allt??"

Hur är detta möjligt? Har du inte missförstått något? Eller har du råkat gå över behandlingsperiodsgränsen vid flera tillfällen? Men som svar på frågan är det ju upp till var och en om man vill ha sina hästar försäkrade. När man tecknar en försäkring är det bra att fullständigt LUSLÄSA villkoren, så slipper man obehagliga överraskningar + kan i vissa fall i viss mån påverka situationen. Om hästen exempelvis råkat ut för någon långdragen historia så kan det vara vettigt att hålla koll på behandlingsperioderna och kanske låta veterinären kolla för säkerhets skull om man känner sig tveksam beträffande hästens tillfrisknande och perioden går mot sitt slut. På det viset kan man spara några tusenlappar jämfört med om man bestämmer sig att verkligen kolla upp för säkerhets skull dagen EFTER att man påbörjat ny behandlingsperiod.

Nu menar jag inte att man skall fuska med sina försäkringar, utan att man skall ha stenkoll på villkoren.

Anneli
 
jag undrade mest hur det går till att reklamera en häst med dolt fel. sen har nog många tolkat det lite annorlunda...

man betalar ju självrisk på 1800kr. om det går över 100 dagar får man betala självrisken igen. vilket har hänt nu två gånger. snart igen om behandligen fortsätter.

men jag har börjat tvivla på veterinären. har plötsligt kommit på att det kanske inte alls är det felet han är behandlad emot...

får be om ursäkt för att jag tyckte du lät otrevlig. hade väl kanske ingen bra dag... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 574
Senast: Piaff
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 209
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 851
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 090
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp