dom har blåst mig!!

D

dashy

i juni månad hämtade jag hem mitt nya stjärnskott. enligt säljaren hade han gått 140hoppningar,tävlat fälttävlan & även gått rätt bra i dressyren. han såldes billigt pga av att han stått i 1,5år pga tvist i domstol med tidigare köpare. jag tog hem hästen, han började beté sig konstigt tillåfrån men jag tänkte väl att han bara hade en dålig dag. nu har jag haft honom i 4månader å fick ett spännande samtal från den tidigare köparen. hästen har fel i båda fram,stora problem med ryggen & även elischia. dom har alltså blåst både mig å den tidigare köparen på en häst som har väldigt ont. hur fan kan man kalla sig hästmänniska om man gör nått sådant?! det undrar jag. när jag fått allting bekräftat kommer jag att berätta säljaren namn & varna, inte för att vara elak så utan mest för att jag tycker så satans synd om hästen/hästarna.
jag har inte betalt hela hästen ännu så logiskt sätt kan jag bara lämna tillbax honom, men det skulle kännas otroligt fel. vad fasiken gör man?! väldigt upprörd dashy..
 
Sv: dom har blåst mig!!

Gjordes ingen veterinärundersökning/besiktning av hästen när du köpte den?
 
Sv: dom har blåst mig!!

jag tog hem honom,skulle ha honom på prov i en månad å sen göra besiktningen hemma, men efter dag nr 2 skadade han sig i hagen å blev återigen stående. efter ca 1,5 månad kunde jag börja rida honom igen. allt känndes då bra med honom så vi bestämde att jag skulle köpa honom, jag betalade en liten kostnad & resterande pengar ska sättas in när hästen är besiktad. men nu väntar jag på att få klinikpapprerna fån gamla köparen. när jag kollat igenom dom tänkte vi ta honom till klinik på nytt å kolla igenom hela hästen.
(vilka långa inlägg jag gör hela tiden ;) )
 
Sv: dom har blåst mig!!

Bara det där hade ju gjort att jag tvekat köpa, oavsett hur billig han var. Varför står hästen pga det och varför var det en tvist i domstol?

för att hästen såldes till gamla köparen, vi kan kalla henne pia.
pia köpte hästen som tävlingshäst men märkte att hästen var dålig. tog den till klinik å märkte då alla fel, hon krävde återköp men det vägrade säljaren, då gick det till domstol.pia vann det målet.
jag skulle få köpa honom billigt pga att han hade stått i 1,5år å för att dom inte "orkade/ hade inte tid" att lägga ner på honom.
säljaren sa till mig att dom tidigare hade varit i tinget pga att enligt henne blev pia rädd för hästen.
 
Sv: dom har blåst mig!!

Ett tips är att skriva stor bokstav vid ny mening och dela upp texten. Lite svårt att förstå texten då allt bara flyter ihop. :idea:

Men annars hoppas jag det löser sig!

Lycka till!
 
Sv: dom har blåst mig!!

Ett tips är att skriva stor bokstav vid ny mening och dela upp texten. Lite svårt att förstå texten då allt bara flyter ihop. :idea:

Men annars hoppas jag det löser sig!

Lycka till!

förlåt jag har lite dyslexi så har svårt för att stava å dela upp det ;) sorry men hoppas ni fattar ändå :o;)
 
Sv: dom har blåst mig!!

Okej ingen fara, det är förståligt :laugh:

Men om du bara tänker på efter varje punkt så är det stor bokstav så är det finemang. :laugh:

Inget illa menat, vill bara tipsa lite :idea:
 
Sv: dom har blåst mig!!

Det är så oerhört viktigt att man gör en ordentlig besiktning av den häst man vill köpa. Tyvärr verkar försäljningen av skadade hästar bara öka och öka, många importerar billiga (varför är de billiga?) hästar som säljs vidare här för dyra pengar:devil:. En fruktansvärt tråkig utveckling som kräver detektivöga när man letar häst..
Du har alltid möjlighet att häva köpet via Konsumentköplagen (om du köpt av en näringsidkare) och då är det säljaren som ska bevisa att hästen var felfri när du köpte den.
Jag tycker att du ska lämna tillbaka hästen, även om det känns fel. Du har förmodligen lagt ut mkt pengar och de kastar du i sjön om hästen inte går att använda till det som du köpt den för.
Jag lider med dig och tycker att säljaren ska skämmas!!:mad::mad:
 
Sv: dom har blåst mig!!

jag trodde folk som ville blåsa folk yrkade på snabba affärer, inte med uppdelade betalningar och provmånader. Då finns ju risken att du "upptäcker" felen, vilket du inte bör göra om dom vill blåsa dig.

När du skriver att du fortfarande inte betalat hästen du haft sen i juni låter det snarare som att du inte hade tänkt betala den alls och nu letar fel på den.
 
Sv: dom har blåst mig!!

förlåt jag har lite dyslexi så har svårt för att stava å dela upp det ;) sorry men hoppas ni fattar ändå :o;)

Det är väl inte svårare att ha stor bokstav i början av en mening än att sätta punkt efter meningen?

Har ingenting med stavning att göra.

/KT
 
Sv: dom har blåst mig!!

jag skulle juh ha honom på prov i en månad först men han blev skadad i hagen, en spark bara men blev stående igen, så därför förlängde vi prövotiden.:grin:
å jag letar inte fel utan jag började märka på honom att han rörde sig konstigt, gjorde skumma saker ibland när man red mm så då började jag misstänka att det va nått lurt så nu när "pia" ringde så fick jag juh allt bekräftat,han har juh ont.
 
Sv: dom har blåst mig!!

när jag fått allting bekräftat kommer jag att berätta säljaren namn & varna, inte för att vara elak så utan mest för att jag tycker så satans synd om hästen/hästarna.
QUOTE]

Nej, det ska du inte, inte här på Bukes i alla fall. Det är emot forumreglerna. Sorry!
 
Sv: dom har blåst mig!!

jag tog hem honom,skulle ha honom på prov i en månad å sen göra besiktningen hemma, men efter dag nr 2 skadade han sig i hagen å blev återigen stående. efter ca 1,5 månad kunde jag börja rida honom igen. allt känndes då bra med honom så vi bestämde att jag skulle köpa honom, jag betalade en liten kostnad & resterande pengar ska sättas in när hästen är besiktad. men nu väntar jag på att få klinikpapprerna fån gamla köparen. när jag kollat igenom dom tänkte vi ta honom till klinik på nytt å kolla igenom hela hästen.
(vilka långa inlägg jag gör hela tiden ;) )

Besiktningen måste du ju göra INNAN du tar hem hästen? Annars är den verkningslös iom att säljaren kan hävda att hästen lika gärna kunnat få skadan under den tid hästen stått hos dig.

Har du inte besiktat hästen innan köp får du tyvärr stå ditt kast för det låter ju som skador som skulle ha framkommit vid en sådan?

Hur ser avtalet ut? Är hästen din först när hela betalningen har erlagts? För du har inte betalat hela hästen än?
 
Sv: dom har blåst mig!!

Hur vet du att hästen inte har friskförklarats? (inte från E. men för benen och ryggen).

Har du köpt hästen från privatperson? I så fall finns bara ett ord: UNDERSÖKNINGSPLIKT. Särskilt med tanke på att du haft starka indikationer på att något varit fel (hästen stått länge, tvist - allt bara SKRIKER att något är fel!).

Billigt är också en sak som ska beaktas vid eventuell hävning av köpet.

Jag har svårt att se att du har blivit blåst. Du har fått veta så pass mycket att du själv borde varit intresserad av att fullfölja din undersökningsplikt. Om hästen dessutom blivit skadad hos dig (inte kunnat besiktigas) finns ju ännu mindre anledning för säljaren att ta tillbaka hästen. Den är ju inte i samma skick som när den lämnades ut.

Enda chansen här ser ut att vara om det är konsumentköplagen som gäller för köpet. D v s säljaren är näringsidkare och du är privatperson.

Sammanfattningsvis; undersökningsplikt är väldigt bra att känna till. Vill man veta att hästen är frisk (inte bara tro och hoppas) - gör en ordentlig klinikbesiktning. OCH undersök påstådda meriter.
 
Sv: dom har blåst mig!!

Nu har även jag registrerat mej.

Till dasys hjälp är att de har ett litet företag de som försöker bli av med hästen till henne.

Då förstår ni att det är jag som är "pia"

Och ett tips skriv aldrig på ett hemgjort avtal.
Det är alltid något man glömmer att ta upp och om det skulle vara något med hästen. Typ om det ej går att försäkra hästen efter köpet trots besiktning på klinik.

De hade inte gjort fullständig besiktning. Enl försäkringsbolaget.
Böjprov med longering. Bara böjprov på rakt spår.

Till det hela hör att jag ej var med på besiktningen den dagen. För han stog 30 mil från mej. Och man litar ju på att klinikerna vet vad som skall göras.
 
Sv: dom har blåst mig!!

Men det tycker jag kliniken borde haft koll på, att många bolag idag kräver både böjprov och därefter arbetsprov (longering) . Och om hästen klarar böjprov på rakt spår är ju chansen stor att den även klarar böjprov för att sen longeras. Det är ju bara att göra en ny besiktning i så fall.

Och beträffande de problemen hästen har haft så kan den ju vara friskförklarad innan du köpte den? Inte många hästar som tävlat har varit helt fria från skador, det betyder inte att de måste vara totalt värdelösa utan med vila kanske de kan komma tillbaka.

Det verkar vara flera frågetecken som behöver rätas ut här.
 
Sv: dom har blåst mig!!

Men det tycker jag kliniken borde haft koll på, att många bolag idag kräver både böjprov och därefter arbetsprov (longering) . Och om hästen klarar böjprov på rakt spår är ju chansen stor att den även klarar böjprov för att sen longeras. Det är ju bara att göra en ny besiktning i så fall.

Och beträffande de problemen hästen har haft så kan den ju vara friskförklarad innan du köpte den? Inte många hästar som tävlat har varit helt fria från skador, det betyder inte att de måste vara totalt värdelösa utan med vila kanske de kan komma tillbaka.

Det verkar vara flera frågetecken som behöver rätas ut här.

Till saken är den att säljaren har avsiktligt undan hållit information om hästen och även höjt den till skyarna angående vad den har utfört.

Det är lätt att vara efterklok. Och söka informationen på nätet.

Har man ej råkat ut för något sådant här är det ej lätt att förstå hur sårad, ledsen och förbannad man blir både på sig själv och på säljaren att man kunde vara så blåögd.:cry:
 
Sv: dom har blåst mig!!

Blåögd är ordet!
Vill inte klanka ner på någon och det är synd att folk måste gå på en nit för att bli noggranna i sina hästköp.

Men.... Senaste hästköpet jag såg gick till på följande sätt:
Hästen stod i boxen när köparna kom.
Den sadlades och dom tog ut den i paddocken, efter fem minuter var dom tillbaka?!
-Jo, hon har fastnat för hästen?! Hur mycket ville du ha för den?
-Okej, vi sätter in pengarna på kontot. Kör du hem hästen till oss?
-Hejdå!
:eek:

Inte för att era affärer gått till så här, vad vet jag.
Men det är f-n inte konstigt att folk blir blåsta.

Man måste åtminstånde göra en ordentlig vet. besiktning. Bra att kolla med försäkringsbolaget vad dom vill ha kollat och helst vara med själv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 384
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 207
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp