Dom vill bygga järnväg genom mitt hus

Borde inte ni som direkt berörs få möjlighet att köpa tomter till förmånligt pris? Kan man inte framföra det? Ett likvärdigt läge bort från järnvägen
 
Borde inte ni som direkt berörs få möjlighet att köpa tomter till förmånligt pris? Kan man inte framföra det? Ett likvärdigt läge bort från järnvägen
under de 5 åren jag bott här har jag bara sett tomter till salu en gång, och dom ligger inne i ett nybyggt område nära sjön så dom är svindyra. Hade ju aldrig kunnat bygga ett nytt hus för summan jag får för detta heller oavsett vad tomten kostar
 
Jag har hyfsad koll på värdet (under millen) huset är litet, bara 50 kvadrat och dessutom byggt på ett vis som gör det besvärligt att bygga ut. det är främst läget som gör värdet lite högre, det har sålts två hus på vägen senaste året och läget är väldigt poppis (minus järnväg) men dom huset va betydligt större
Fast du behöver det på papper. Jag har hört att de mäklare som är anlitade av TV har gjort ruskigt dåliga värderingar. Ordna en egen snarast.
 
Borde inte ni som direkt berörs få möjlighet att köpa tomter till förmånligt pris? Kan man inte framföra det? Ett likvärdigt läge bort från järnvägen

Fast det förutsätter ju att Trafikverket har mark att sälja. Annars måste de ju expropriera mark från någon annan för att ersätta de som blir drabbade av järnvägen.


Fast du behöver det på papper. Jag har hört att de mäklare som är anlitade av TV har gjort ruskigt dåliga värderingar. Ordna en egen snarast.

Jag förutsätter att Trafikverket anlitar värderingsfirmor och inte mäklare. OM de anlitat mäklare hade jag verkligen protesterat.
 
Jag vet inte om detta kan bli mycket till diskussion egentligen, för mycket av den avgrundsdjupa hopplöshet jag känner är just för att jag inte har något jag över huvud taget kan göra åt det här.

Trafikverket har meddelat att mitt hus ligger i en av de korridorer dom gjort för en ny del av den sk sydostlänken. Detta är bara nåt dom skickat hem papper till mig om, "hej vi kanske lägger en järnväg här, det gör inget va?" snacket har gått ett tag men nu har dom presenterat 3 korridorer, 1 av dom går alltså genom mitt hus, 1 går nära. Dom vill att man ska skicka in åsikter om det men jag känner att vad spelar det för roll? det är inte som att dom kommer bry sig om att det här huset i princip är det enda som gör mitt liv värt att leva :cry:

Jag är sjukpensionär och 2016 köpte jag mitt hus. Jag behövde ett ställe där det va tyst omkring mig, där jag kunde andas och må bättre. Vad gör jag om det här inträffar? Jag vet att man får pengar av järnvägen om den dras rätt igenom huset men med tanke på hur huspriserna sett ut dom senaste åren så är chansen att jag skulle hitta ett liknande hus ens med extra pengar extremt liten, och dras den bara nära så får jag inte en spänn men jag kommer ändå inte kunna bo kvar pga ljudet. Att sätta mig i en lägenhet igen går helt enkelt inte, jag dör hellre.

Nu har dom alltså sagt till mig att ja 2 av 3 alternativ kommer påverka dig enormt. Men vi tänker inte berätta hur det faktiskt blir förs nästa sommar, jag ska alltså gå i månader till med den här ångesten och kan inte göra ett skit, det har gått ett halvår redan där det här malt i mitt huvud och mitt mående blir ju sämre hela tiden.
Nu vet jag inte riktigt var i landet du bor men på mitt område (Borås-Göteborg)
så undrar jag om det ens kommer bli av. De har pratat om att bygga längs några utvalda korridorer och dessutom kom den befintliga ut på remiss för ombyggnad. Dessutom har jag svårt att se nyttan med det om de inte bygger ut den mot Jönköping.
Men jag hade håller med om känslan samt ovissheten. Man har inget som enskild person att sätta emot. Jag har bekanta som också har samma bekymmer, de har hästar och gård på en av de korridorerna. Jag har ingen tröst att ge :(
 
Fast det förutsätter ju att Trafikverket har mark att sälja. Annars måste de ju expropriera mark från någon annan för att ersätta de som blir drabbade av järnvägen.




Jag förutsätter att Trafikverket anlitar värderingsfirmor och inte mäklare. OM de anlitat mäklare hade jag verkligen protesterat.
Det stämmer säkert. Det finns dock vissa som har fått fruktansvärt dåliga värderingar, orimligt låga. Därför har jag ordnat en egen, ifall att.
 
Nu vet jag inte riktigt var i landet du bor men på mitt område (Borås-Göteborg)
så undrar jag om det ens kommer bli av. De har pratat om att bygga längs några utvalda korridorer och dessutom kom den befintliga ut på remiss för ombyggnad. Dessutom har jag svårt att se nyttan med det om de inte bygger ut den mot Jönköping.
Men jag hade håller med om känslan samt ovissheten. Man har inget som enskild person att sätta emot. Jag har bekanta som också har samma bekymmer, de har hästar och gård på en av de korridorerna. Jag har ingen tröst att ge :(

Jag bor i Blekinge, i nuläget är det bara planerat till godstrafik men dom vill utöka till vanligt tåg också i framtiden
 
Vad är problemet med en elledning, mer än att det kanske inte är så fint? Låter det eller medför något problem? (Kanske inte ska dra igång en diskussion om det i just denna tråd, men jag är nyfiken?)
Problemet är främst att det är fult med en stor 400kw elledning, det surrar i den när det regnar och det viner i ledningen när det blåser. Svenska kraftnät hävdar att det inte finns forskning som visar på att strålning är skadlig MEN arbetsmiljölagen som är väldigt stark gör att de inte kan dra ledningen genom industriområdet för man får inte utsättas får strålning på sitt arbete (8 timmar per dag) men vi som bara bor jämte ledningen kan utsättas får strålning 24/7 och då är det inte farligt??

Sen finns det redan en ledningen i närheten med det är ett annat statligt bolag som äger den och de kan tydligen inte samarbeta :crazy:

Vi fattar att vi måste ha elledningar men vi vill att de gräver ner ledningen, det går alldeles utmärkt i andra länder men i Sverige tänker man annorlunda….
 
Problemet är främst att det är fult med en stor 400kw elledning, det surrar i den när det regnar och det viner i ledningen när det blåser. Svenska kraftnät hävdar att det inte finns forskning som visar på att strålning är skadlig MEN arbetsmiljölagen som är väldigt stark gör att de inte kan dra ledningen genom industriområdet för man får inte utsättas får strålning på sitt arbete (8 timmar per dag) men vi som bara bor jämte ledningen kan utsättas får strålning 24/7 och då är det inte farligt??

Sen finns det redan en ledningen i närheten med det är ett annat statligt bolag som äger den och de kan tydligen inte samarbeta :crazy:

Vi fattar att vi måste ha elledningar men vi vill att de gräver ner ledningen, det går alldeles utmärkt i andra länder men i Sverige tänker man annorlunda….

Fast det finns regler om hur nära bostadshus man kan dra ledningar. Blir det för nära antar jag att man måste expropriera. Det finns massor av forskning som visar att strålningen är farlig, men det är när man vistas riktigt nära under längre tider. Påverkan avtar med kvadraten på avståndet så det går fort ner till ingen risk alls med avstånd från ledaren.
 
Problemet är främst att det är fult med en stor 400kw elledning, det surrar i den när det regnar och det viner i ledningen när det blåser. Svenska kraftnät hävdar att det inte finns forskning som visar på att strålning är skadlig MEN arbetsmiljölagen som är väldigt stark gör att de inte kan dra ledningen genom industriområdet för man får inte utsättas får strålning på sitt arbete (8 timmar per dag) men vi som bara bor jämte ledningen kan utsättas får strålning 24/7 och då är det inte farligt??

Sen finns det redan en ledningen i närheten med det är ett annat statligt bolag som äger den och de kan tydligen inte samarbeta :crazy:

Vi fattar att vi måste ha elledningar men vi vill att de gräver ner ledningen, det går alldeles utmärkt i andra länder men i Sverige tänker man annorlunda….
Vilka andra länder gräver ner 400 kV-ledningar? Kraftledningar dras varken genom industri- eller bostadsområden.
 
Det påminner om när de byggde en ny motorväg förbi torpet där jag växte upp. Först skulle de dra den tvärs genom dalen och därmed i princip asfaltera hela tomten med ängar, åker och allt. Men de ändrade sig och drog den på berget vid sidan av istället, och tog bara ett litet hörne av marken. Huset står kvar men nu med ett ständigt vägbrus. Man ser inte bilarna men de hörs. Sedan försvann en påfallande stor del av min barndoms svampställen runt om i skogen, det blev motorväg av allt ihop.

Längre bort tog de husen för en bonde. Strid hette han, och han gjorde skäl för sitt namn, men kom ingen vart. Familjegården asfalterades över och själv bosatte han sig i en barack på hjul som han ställt på ett hörn av det som blev kvar av marken. Där bodde han länge, precis intill en påfart till motorvägen, men sedan tror jag han gav upp och försvann.
 
Problemet är främst att det är fult med en stor 400kw elledning, det surrar i den när det regnar och det viner i ledningen när det blåser. Svenska kraftnät hävdar att det inte finns forskning som visar på att strålning är skadlig MEN arbetsmiljölagen som är väldigt stark gör att de inte kan dra ledningen genom industriområdet för man får inte utsättas får strålning på sitt arbete (8 timmar per dag) men vi som bara bor jämte ledningen kan utsättas får strålning 24/7 och då är det inte farligt??

Sen finns det redan en ledningen i närheten med det är ett annat statligt bolag som äger den och de kan tydligen inte samarbeta :crazy:

Vi fattar att vi måste ha elledningar men vi vill att de gräver ner ledningen, det går alldeles utmärkt i andra länder men i Sverige tänker man annorlunda….
Närmare än 30 meter bör inte huset stå, men visst har man mer avstånd än så till bostadshus?
 
Vilka andra länder gräver ner 400 kV-ledningar? Kraftledningar dras varken genom industri- eller bostadsområden.
Kanske i riktigt tätbebyggda småländer? Det är inte så enkelt att gräva ner högspänningsledningar, det blir både dyrare, kortare livslängd, oftare fel och svårare att laga felen.
 
Vilka andra länder gräver ner 400 kV-ledningar? Kraftledningar dras varken genom industri- eller bostadsområden.
Många andra länder, det har speciellt blivit aktuellt i länder där högspännings ledningar orsakat bränder. I Sverige grävs det också ner men endast kortare sträckor pga att det då är likström i marken och det behövs ställverk där ledningen ”kommer upp” för att omvandla till växelström. Det blir med andra ord dyrare men tekniken finns att även gräva ner växelström.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 473
Senast: verser
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 161
Senast: Cattis_E
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp