Dom vill bygga järnväg genom mitt hus

Och jag anser att det går att bygga ut samhället men även se till helheten. Människorna är samhället och de måste vara involverad. I mitt fall finns redan en luftledning men den ägs av ett annat statligt bolag och dessa bolag konkurrerar med varandra så därför måste en ny ledning byggas, helt idiotisk enligt mig.
Det är sånna här påståenden som är helt tagna ur luften utan någon som helst verklighetsförankring. Inga statliga bolag konkurrerar med varandra om kraftledningarna, det finns regler och riktlinjer för hur hög- och lågspänning får dras. Man lägger inte 400 kV tillsammans med underliggande nät. Svk är de som äger 400 kV-ledningarna sedan 1992 efter att Vattenfall bolagiserades.

https://historia.vattenfall.se/stories/hela-sverige-blir-elektriskt/ett-stamnat-blir-till
 
Jag menade att de inte ersätter värdeminskning om järnvägen dras utanför din mark. Jag bor lantligt till med ängar och vatten som utsikt. Utsikt över järnvägen och en bro över älven kommer minska värdet på min fastighet. Det ersätts inte.

Jaha du menade så. Nej det gör de ju inte. Det hade ju blivit en helt ohållbar situation.
 
Det är sånna här påståenden som är helt tagna ur luften utan någon som helst verklighetsförankring. Inga statliga bolag konkurrerar med varandra om kraftledningarna, det finns regler och riktlinjer för hur hög- och lågspänning får dras. Man lägger inte 400 kV tillsammans med underliggande nät. Svk är de som äger 400 kV-ledningarna sedan 1992 efter att Vattenfall bolagiserades.

https://historia.vattenfall.se/stories/hela-sverige-blir-elektriskt/ett-stamnat-blir-till
Inte mina ord utan representanter från SVK, men kul att du är så informerad. Helt otroligt hur en del kan veta vad som är rätt efter lite googlande.
 
Inte mina ord utan representanter från SVK, men kul att du är så informerad. Helt otroligt hur en del kan veta vad som är rätt efter lite googlande.
Om de representerade Svk måste du missat vad det handlade om. Jag har inte sett några länkar alls till dina påståenden om påverkan på kor och får, ingenstans om nedgrävning av kraftledningarna utomlands utom det jag länkade utan det enda du grävt fram är vad ett par gubbar från LRF tycker.

Jag kan också komma med en massa påståenden utan källhänvisning, tror du det ändrar på fakta? Som att när man väljer vem som ska leverera stömmen hem så kommer det elhandelsbolaget och gräver ner en separat kabel till just mitt hus, byter jag så grävs den upp och nästa elmäklare gräver ner en annan kabel. :crazy:
 
Man kommer bygga 2,5 meter högt staket längst med hela rälsen. (Det kommer kosta 50 miljoner per 100 km). Betvivlar att vår lilla grusväg kommer få en undergång faktiskt.
Eftersom järnvägen delar landskapet behöver det finnas passager där de boende kan passera till andra sidan. De vill inte ha några plankorsningar (eller folk som passerar över spåren utan att det finns någon övergång) och därför görs det en hel del tunnlar under järnvägen. Ibland på samma ställe som vägen gått ursprungligen, ibland görs vägar utmed järnvägen för att göra gemensamma passager.
 
Ja det där är verkligen ett gissel… som jag inte har någon bra lösning på. Kanske att man som fastighetsägare skulle ha rätt att kräva inlösen tidigare i processen så fort man kommit förbi en viss punkt. Tex alternativa korridorer. Men samtidigt hjälper ju bara det de som faktiskt kan tänka sig att flytta.

Det finns något som heter tidig inlösen i Lag om byggande av Järnväg (4 kap. §2a) och Väglagen (§55b). Detta gäller under vissa förutsättningar.
 
Om de representerade Svk måste du missat vad det handlade om. Jag har inte sett några länkar alls till dina påståenden om påverkan på kor och får, ingenstans om nedgrävning av kraftledningarna utomlands utom det jag länkade utan det enda du grävt fram är vad ett par gubbar från LRF tycker.

Jag kan också komma med en massa påståenden utan källhänvisning, tror du det ändrar på fakta? Som att när man väljer vem som ska leverera stömmen hem så kommer det elhandelsbolaget och gräver ner en separat kabel till just mitt hus, byter jag så grävs den upp och nästa elmäklare gräver ner en annan kabel. :crazy:
Jag tror att du missat syftet med mina inlägg, dvs att det inte är svart eller vitt. Jag orkar inte leta upp rapporter och ser ingen anledning att lägga tid på det. Vi lever i en demokrati och det jag är kritisk till är när en statlig myndighet inte agerar demokratiskt. Jag tror inte du och jag kan komma till någon koncensus i denna fråga då vi har olika erfarenheter.
 
Jag tror att du missat syftet med mina inlägg, dvs att det inte är svart eller vitt. Jag orkar inte leta upp rapporter och ser ingen anledning att lägga tid på det. Vi lever i en demokrati och det jag är kritisk till är när en statlig myndighet inte agerar demokratiskt. Jag tror inte du och jag kan komma till någon koncensus i denna fråga då vi har olika erfarenheter.
Vad är odemokratiskt? Är inte besluten fattade enligt det system vi har gemensamt överenskommet?
 
Jag tror att du missat syftet med mina inlägg, dvs att det inte är svart eller vitt. Jag orkar inte leta upp rapporter och ser ingen anledning att lägga tid på det. Vi lever i en demokrati och det jag är kritisk till är när en statlig myndighet inte agerar demokratiskt. Jag tror inte du och jag kan komma till någon koncensus i denna fråga då vi har olika erfarenheter.

Fast demokratiskt? Det är det väl? Vi har ju ett demokratiskt styre i landet, som vi röstat fram sedan långt tid tillbaka i ett system.

Jag kan inte se det som realistiskt att några enskilda boende ska få stå i vägen för den stora massans allmännytta. I så fall hade vi förmodligen inte haft elektricitet utan åtnjutit talgdank...
 
Och jag anser att det går att bygga ut samhället men även se till helheten. Människorna är samhället och de måste vara involverad.

Skulle du vilja konkretisera detta? Jag har svårt att förstå hur du menar att det borde fungera i praktiken. Menar du att enskilda människor ska ha veto mot utbyggnad av samhällelig infrastruktur, att man ska kunna säga "nej ni får inte bygga över min mark, ni får bygga någon annanstans" och att det ska bli så då?
 
Vad är odemokratiskt? Är inte besluten fattade enligt det system vi har gemensamt överenskommet?
Det beror på hur man ser på det. Projektet har dragit ut på tiden, för att de olika i instanserna som finns på vägen som ska skydda medborgarna inte har bifallit SVK underlag pga att det finns så många brister. Vilket är bra och demokratiskt, men de olika instansernas beslut grundas på underlag som inkommer och där har SVK mycket större resurser än en kommun, naturvårdsföreningar eller privatpersoner. Så projektet kommer säkerligen att bli av.
 
Fast demokratiskt? Det är det väl? Vi har ju ett demokratiskt styre i landet, som vi röstat fram sedan långt tid tillbaka i ett system.

Jag kan inte se det som realistiskt att några enskilda boende ska få stå i vägen för den stora massans allmännytta. I så fall hade vi förmodligen inte haft elektricitet utan åtnjutit talgdank...
Men det är inte svart eller vitt, se på problematiken med Cementa. Alla vill ha råvaran till betong men skall vi offra grundvattnet? Det är alltid olika intresse som konkurrerar och vem är bäst på att argumentera för sin sak? Det är ju ingen som är helt objektiv.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp