Dom vill bygga järnväg genom mitt hus

Jag tror att du missat syftet med mina inlägg, dvs att det inte är svart eller vitt. Jag orkar inte leta upp rapporter och ser ingen anledning att lägga tid på det. Vi lever i en demokrati och det jag är kritisk till är när en statlig myndighet inte agerar demokratiskt. Jag tror inte du och jag kan komma till någon koncensus i denna fråga då vi har olika erfarenheter.
Fast du kommer ju med rena lögnerna i dina påståenden!
 
Eftersom järnvägen delar landskapet behöver det finnas passager där de boende kan passera till andra sidan. De vill inte ha några plankorsningar (eller folk som passerar över spåren utan att det finns någon övergång) och därför görs det en hel del tunnlar under järnvägen. Ibland på samma ställe som vägen gått ursprungligen, ibland görs vägar utmed järnvägen för att göra gemensamma passager.
Som jag skrev så betvivlar jag att de kommer göra det med grusvägen som används idag. Där finns en asfalterad väg en liten bit bort som de lär hänvisa de boende till. Men det vore livsfarligt att rida där pga att alla kör som idioter på den vägen.
 
Men min önskan om att du förtydligar vad du menar med att myndigheterna behöver se till helheten och människan är relevant även i TS fall. Bör en enskild person kunna stoppa ett infrastrukturutbyggnad om hen anser sig alltför negativt påverkad?
Nej, det är ju inte möjligt. Men detta är ett dilemma gällande järnväg, större vägar, elledning, gruvnäringen etc. Olika intressen ställs mot varandra även kortsiktiga mål kontra långsiktiga mål. Se bara på det som händer nu på Gotland och Cementa. Ibland är det inte den som har ”bäst” argument utan den som har störst resurser att argumentera för sin sak.

Jag tycker absolut att ts skall skicka in sina synpunkter, det är det som är brukligt i en demokratiskt process. Jag vet inte vilka behov som ligger bakom den eventuella järnväg som planeras i ts fall, det kanske är välgrundade argument. Men det ts kan försöka påverka är ju ändå att det alternativ som gör minst skada, blir det som väljs.

Det finns några i tråden som skriver att enskilda inte skall få motsätta sig beslut om utveckling men det är en rättighet i en demokrati. Att få vara kritisk och ifrågasätta myndigheters arbete och beslut är också en rättighet som vi har i Sverige. Så här i backspegeln så finns det väl ett och annat ”nödvändigt” projekt som kanske inte skulle genomförts för att kostnaden för människor och miljö varit för hög tex tunneln genom Hallandsåsen.

I min kommun ska det också byggas en järnväg, det finns redan en men det skall byggas en till. Det mest logiska borde vara att bygga fyra spår men en lokal förening har under flera år lobbat för att en ny järnväg skall dras några km norrut delvis i tunnlar, alltså väldigt mycket dyrare än fyrspår. Och nu ser det ut som de även fått kommunen och Trafikverket att köpa deras argument. Behöver jag berätta var folket i föreningen bor….ja just det, jämte den nuvarande järnvägen.
 
Så tragiskt :( tycker att du ska stå på dig och lämna in dina synpunkter, chanserna till bättring blir i alla fall inte sämre av att lämna in din åsikt.
 
Nej, det är ju inte möjligt. Men detta är ett dilemma gällande järnväg, större vägar, elledning, gruvnäringen etc. Olika intressen ställs mot varandra även kortsiktiga mål kontra långsiktiga mål. Se bara på det som händer nu på Gotland och Cementa. Ibland är det inte den som har ”bäst” argument utan den som har störst resurser att argumentera för sin sak.

Jag tycker absolut att ts skall skicka in sina synpunkter, det är det som är brukligt i en demokratiskt process. Jag vet inte vilka behov som ligger bakom den eventuella järnväg som planeras i ts fall, det kanske är välgrundade argument. Men det ts kan försöka påverka är ju ändå att det alternativ som gör minst skada, blir det som väljs.

Det finns några i tråden som skriver att enskilda inte skall få motsätta sig beslut om utveckling men det är en rättighet i en demokrati. Att få vara kritisk och ifrågasätta myndigheters arbete och beslut är också en rättighet som vi har i Sverige. Så här i backspegeln så finns det väl ett och annat ”nödvändigt” projekt som kanske inte skulle genomförts för att kostnaden för människor och miljö varit för hög tex tunneln genom Hallandsåsen.

Låter som att du missförstått vad andra skrivit och att du inte blir tolkad som du avsett. Jag tycker det låtit på dig som att du menar att myndigheter idag inte lyssnar på eller väger in enskilda medborgares behov eller önskemål när de beslutar om tillåtlighet för utbyggnad av infrastruktur. Du har skrivit att processen måste vara demokratiskt, vilket jag (med flera) tolkat som att den inte är tillräckligt demokratiskt som den är idag. Men du kanske menar att det processen är demokratiskt redan idag? Då myndigheter redan väger in negativ påverkan på enskilda, och redan idag SKA välja alternativ som sammantaget påverkar så lite som möjligt med rimlig hänsyn till vad som är ekonomiskt och tekniskt möjligt. Men om TS slipper bli påverkad, så kommer någon annan bli påverkad istället. Det är avvägningen som behöver göras och det ingår i den demokratiska process vi har idag. Men du låter kritisk mot detta, och verkar som att du vill att enskilda människor ska ha STÖRRE inflytande än idag, eller?

Ingen i tråden har vad jag läst ansett att TS (och andra i samma sits) INTE borde nyttja sin medborgerliga rättighet att med egna ord beskriva hur hen blir påverkad (viktigt att göra detta inom de tider som anges vid utskicket!). Och det tycker jag också, och jag tycker också att det vore bra att fixa en egen värdering utöver den som Trafikverket kommer att göra OM järnvägen dras så att den påverkar TS.

I min kommun ska det också byggas en järnväg, det finns redan en men det skall byggas en till. Det mest logiska borde vara att bygga fyra spår men en lokal förening har under flera år lobbat för att en ny järnväg skall dras några km norrut delvis i tunnlar, alltså väldigt mycket dyrare än fyrspår. Och nu ser det ut som de även fått kommunen och Trafikverket att köpa deras argument. Behöver jag berätta var folket i föreningen bor….ja just det, jämte den nuvarande järnvägen.

Ja, det blir ju både bra och dåligt, beroende på vad man tittar på. De närboende vid gamla järnvägen slipper markintrång och ökad trafik. Å andra sidan innebär det ökade kostnader och mer mark som behövs för den nya järnvägen och fler områden som kommer blir bullerstörda, fler som får en barriär i form av en järnväg där de brukar röra sig.
 
Så otroligt sorgligt! Förstår att du är ledsen. Hur pass nära är det risk att de lägger den?

Sitter i likande sits faktiskt, de vill dela Skåne med en höghastighetsbana. Ett av alternativen är 300 meter från vårt hus :( Det kommer höras :( Våra promenadmöjligheter kommer påverkas också, kommer inte kunna komma åt skogen alls :(

Det innebär också att det i så fall blir precis bredvid stallet där jag har mina hästar = inga möjligheter att motionera hästar utöver på ridbana. De kapar rid- och körvägarna om den hamnar där. Allt för att storstadsborna ska kunna åka mellan Malmö -
Vad är problemet med en elledning, mer än att det kanske inte är så fint? Låter det eller medför något problem? (Kanske inte ska dra igång en diskussion om det i just denna tråd, men jag är nyfiken?)
El ledning stålar. Det är inte bra och ökar cancer risken och för andra sjukdomar .
 
Jag vet inte om detta kan bli mycket till diskussion egentligen, för mycket av den avgrundsdjupa hopplöshet jag känner är just för att jag inte har något jag över huvud taget kan göra åt det här.

Trafikverket har meddelat att mitt hus ligger i en av de korridorer dom gjort för en ny del av den sk sydostlänken. Detta är bara nåt dom skickat hem papper till mig om, "hej vi kanske lägger en järnväg här, det gör inget va?" snacket har gått ett tag men nu har dom presenterat 3 korridorer, 1 av dom går alltså genom mitt hus, 1 går nära. Dom vill att man ska skicka in åsikter om det men jag känner att vad spelar det för roll? det är inte som att dom kommer bry sig om att det här huset i princip är det enda som gör mitt liv värt att leva :cry:

Jag är sjukpensionär och 2016 köpte jag mitt hus. Jag behövde ett ställe där det va tyst omkring mig, där jag kunde andas och må bättre. Vad gör jag om det här inträffar? Jag vet att man får pengar av järnvägen om den dras rätt igenom huset men med tanke på hur huspriserna sett ut dom senaste åren så är chansen att jag skulle hitta ett liknande hus ens med extra pengar extremt liten, och dras den bara nära så får jag inte en spänn men jag kommer ändå inte kunna bo kvar pga ljudet. Att sätta mig i en lägenhet igen går helt enkelt inte, jag dör hellre.

Nu har dom alltså sagt till mig att ja 2 av 3 alternativ kommer påverka dig enormt. Men vi tänker inte berätta hur det faktiskt blir förs nästa sommar, jag ska alltså gå i månader till med den här ångesten och kan inte göra ett skit, det har gått ett halvår redan där det här malt i mitt huvud och mitt mående blir ju sämre hela tiden.
Klart du ska höra av dig till Trafikverket. Du ska givet skriva som annat inlägg nyckel till nyckel huslösning. De bygger eller köper annat hus med lugnt läge i stället för ditt nuvarande hus.

Jag känner med din oro och hopplöshet det för med sig.Ge inte upp! Stå på dig och var enveten till tusen!
 
Tänkte åtminstone uppdatera tråden nu när vi (typ) har fått besked.. Trafikverket själva hade ju sagt att vi som bor i korridorerna skulle få besked sommaren 2022, jag har alltså gått hela sommaren igenom och oroat mig för det där brevet, vi har inte hört ett pip, ingen info på sidan för projektet heller.

Idag skickar en vän ett meddelande till mig och berättar att trafikverket har meddelat val av korridor

Till SVT

Vi har alltså fortfarande inte fått nån information men nu har dom ändå valt en korridor, och för mig valdes den absolut bästa korridoren, den som ligger längst ifrån mitt hus även om jag lär påverkas av själva bygget (när järnvägen väl är klar tror jag inte det kommer märkas så mycket här)

Det känns såklart jätteskönt även om jag tycker dom skött det katastrofalt dåligt. Tog mig flera minuter med hjärtat i halsgropen innan jag faktiskt fattade vilken korridor dom valt utifrån klippet
 
Tänkte åtminstone uppdatera tråden nu när vi (typ) har fått besked.. Trafikverket själva hade ju sagt att vi som bor i korridorerna skulle få besked sommaren 2022, jag har alltså gått hela sommaren igenom och oroat mig för det där brevet, vi har inte hört ett pip, ingen info på sidan för projektet heller.

Idag skickar en vän ett meddelande till mig och berättar att trafikverket har meddelat val av korridor

Till SVT

Vi har alltså fortfarande inte fått nån information men nu har dom ändå valt en korridor, och för mig valdes den absolut bästa korridoren, den som ligger längst ifrån mitt hus även om jag lär påverkas av själva bygget (när järnvägen väl är klar tror jag inte det kommer märkas så mycket här)

Det känns såklart jätteskönt även om jag tycker dom skött det katastrofalt dåligt. Tog mig flera minuter med hjärtat i halsgropen innan jag faktiskt fattade vilken korridor dom valt utifrån klippet

Vad skönt för dig!

Det behöver ju inte vara så att Trafikverket på eget initiativ ringt upp SVT för att berätta nyheten. Utan snarare att trycket från media på sådant här är hårt i frågot med stort allmänintresse och när det väl går att hitta i offentlig diarieföring eller inte går att förneka på direkt fråga är det en omöjlighet att dölja. Det går väldigt mycket fortare för SVT att få ut sin nyhet än för en myndighet att kommunicera som myndigheter ska med flera tusentals sakägare. Det kanske till och med då är vettigt att använda sig av public service för att nå så många som möjligt samtidigt. Men info på hemsidan borde de ju såklart haft så fort nyheten var ute.
 
Vi bodde tidigare ca 100 m från järnvägen där tågen gick ett par gånger i timmen i full fart och även godståg. Dock inte höghastighetståg. Vi hade extra tjocka isolerade fönster som bekostades DÅ av järnvägen. Vet inte om dom bekostar sånt nu. Vi hörde aldrig tågen, man tänkte imte ens på dom när dom kom om man satt i trädgårn men man reagerade om inte tågen kom av någon anledning. Hade även hästarna i hagen kant i kant med tågbanan.

Kan det vara ett alternativ för dig att dom får stå för extra isolering av huset om banan kommer 100m från huset?
 
Som jag skrev så betvivlar jag att de kommer göra det med grusvägen som används idag. Där finns en asfalterad väg en liten bit bort som de lär hänvisa de boende till. Men det vore livsfarligt att rida där pga att alla kör som idioter på den vägen.
Den lokala ridskolan i kommunen jag bor i har liknande problem. Det finns lite skrittvägar i skog direkt intill, men ganska begränsat om man jämför med vad det hade kunnat vara. Däremot finns det hur många mil grusvägar och skog runtomkring - åt ena hållet begränsat av en mer och mer trafikerad 80 väg med dålig sikt och åt andra hållet en järnväg där den enda övergången (över järnvägen, ingen tunnel) inom 6-7 kilometer kräver att man rider någon kilometer genom tätortens centrum.
 
Vi bodde tidigare ca 100 m från järnvägen där tågen gick ett par gånger i timmen i full fart och även godståg. Dock inte höghastighetståg. Vi hade extra tjocka isolerade fönster som bekostades DÅ av järnvägen. Vet inte om dom bekostar sånt nu. Vi hörde aldrig tågen, man tänkte imte ens på dom när dom kom om man satt i trädgårn men man reagerade om inte tågen kom av någon anledning. Hade även hästarna i hagen kant i kant med tågbanan.

Kan det vara ett alternativ för dig att dom får stå för extra isolering av huset om banan kommer 100m från huset?

Jag tror det blir längre än 100 meter, dessutom med gott om skog imellan nu. Det är än sålänge bara godståg som planeras och dom går ju betydligt mer sällan. Järnvägen kommer dras längsmed stora vägen i princip.
 
Det här belyser konflikten när Sverige ska bygga ut både tågtrafiken och elnätet. Individer hamnar i kläm och får se sitt hus/gårdar/livskvalitet försämras betydligt. Samtidigt är det nödvändigt att det görs så fort som möjligt för klimatet. Det blir lite tyvärr lite NIMBY över det hela. Och många projekt försenas av att individer och lokala grupper överklagar i all oändlighet.

Jag har ett exempel utanför dörren. På Årstafältet finns det en minigolfbana, tistlar och en central för frukt och grönsaker. Planen i 15 år plus är att bygga samman Liljeholmen och Årsta. Kommunikationer finns redan, pendeln, tvärbanan, så det enda som behöver göras vad gäller infrastruktur är att dra busslinjer. Men, det har överklagats i det oändliga. Det ena byggföretaget efter det andra gav upp. Nu har man äntligen börjat bygga, lagom till lågkonjunkturen naturligtvis.

Slussen överklagade man ännu längre. Egentligen var den ursprungliga slussen en kortsiktig lösning men sedan var det oändliga överklagande innan man kunde sätta igång med den extrema viktiga ombyggnaden. När man nu satt igång ville vissa underentreprenörer inte ha något att göra med pelarna på bron som går från gamla stan till slussen eftersom cementen där var som sand och smulades sönder när man petade lite på den.
 
Jag hade hus ca 80 meter från där järnvägen ska gå nu. Är evigt tacksam över att jag hann sälja i tid. Hoppas kommunen löser det för ridskolan som måste flytta då järnvägen dras rätt igenom deras anläggning. Dock är den här utbyggnaden ett måste för att bygden ska överleva men ja, jag är glad att jag flyttat (av många anledningar förvisso men hade aldrig blivit av med huset i nuläget).
 
Jag har bott precis bredvid pendeltågspåret i över 30 år. Idag har vi även bullerplank.
Vi tänkte så lite på tåget så när de byggde dubbelspåret frågade folk oss om tåget börjat gå igen. Vi hade inte ens märkt varken att det var uppehåll eller när det började gå igen.

Först när vi flyttade in var det träsyll och då skakade huset när tåget gick förbi. Gäster brukade hoppa högt :rofl:
Efter ett par år byttes till modern syll i betong och då försvann skakningarna och en hel del av ljudet (som vi ändå inte märkte av direkt)
 
Jag växte upp i ett hus med järnvägen bara ... kanske 20 meter från huset? Bakom en häck och en rad med björkar. Jag brukade sitta på en gren och se tåget susa förbi nästan rakt inunder. När jag var riktigt liten var det ånglok (!!!) och min pappa fällde ner en stoppskylt så tåget stannade och han hoppade på och åkte till jobbet i stan. Övriga tåg var malmtåg till Rönnskärsverken och de vägde en hel del...! När de körde förbi skakade hela huset. Men jag var så van att jag aldrig ens tänkte på det!

Det värsta var när min hund blev påkörd, och två av våra katter..... Det var riktigt, riktigt hemskt.

I vuxen ålder blev tåget elektriskt men också bara godståg, varken rälsbuss, persontåg eller dressiner. När min sambo sov i huset första gången flög han nästan ur sängen varje natt då tågen körde förbi, han vande sig aldrig vid skakningarna och oväsendet!

Idag hade jag aldrig köpt hus intill en järnväg. Men då tänkte jag inte på det. Den nya Botniabanan dras även genom min barndomsby i norrland och kommer att förstöra väldigt mycket.....
 
Det här belyser konflikten när Sverige ska bygga ut både tågtrafiken och elnätet. Individer hamnar i kläm och får se sitt hus/gårdar/livskvalitet försämras betydligt. Samtidigt är det nödvändigt att det görs så fort som möjligt för klimatet. Det blir lite tyvärr lite NIMBY över det hela. Och många projekt försenas av att individer och lokala grupper överklagar i all oändlighet.

Jag har ett exempel utanför dörren. På Årstafältet finns det en minigolfbana, tistlar och en central för frukt och grönsaker. Planen i 15 år plus är att bygga samman Liljeholmen och Årsta. Kommunikationer finns redan, pendeln, tvärbanan, så det enda som behöver göras vad gäller infrastruktur är att dra busslinjer. Men, det har överklagats i det oändliga. Det ena byggföretaget efter det andra gav upp. Nu har man äntligen börjat bygga, lagom till lågkonjunkturen naturligtvis.

Slussen överklagade man ännu längre. Egentligen var den ursprungliga slussen en kortsiktig lösning men sedan var det oändliga överklagande innan man kunde sätta igång med den extrema viktiga ombyggnaden. När man nu satt igång ville vissa underentreprenörer inte ha något att göra med pelarna på bron som går från gamla stan till slussen eftersom cementen där var som sand och smulades sönder när man petade lite på den.
Ja det är svårt men samtidigt så tycker jag att det är bra att människor är kritiska och överklagar då det är en demokratiskt rättighet. Se tex på vindkraftverk som för några år sedan förskönades och de som överklagade sågs som miljöbovar. Idag vet vi att ett vindkraftverk har flertalet negativa konsekvenser på närmiljön samt deras effektivitet ifrågasätts alltmer.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 475
Senast: verser
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp