Dom vill bygga järnväg genom mitt hus

Hazel

Trådstartare
Jag vet inte om detta kan bli mycket till diskussion egentligen, för mycket av den avgrundsdjupa hopplöshet jag känner är just för att jag inte har något jag över huvud taget kan göra åt det här.

Trafikverket har meddelat att mitt hus ligger i en av de korridorer dom gjort för en ny del av den sk sydostlänken. Detta är bara nåt dom skickat hem papper till mig om, "hej vi kanske lägger en järnväg här, det gör inget va?" snacket har gått ett tag men nu har dom presenterat 3 korridorer, 1 av dom går alltså genom mitt hus, 1 går nära. Dom vill att man ska skicka in åsikter om det men jag känner att vad spelar det för roll? det är inte som att dom kommer bry sig om att det här huset i princip är det enda som gör mitt liv värt att leva :cry:

Jag är sjukpensionär och 2016 köpte jag mitt hus. Jag behövde ett ställe där det va tyst omkring mig, där jag kunde andas och må bättre. Vad gör jag om det här inträffar? Jag vet att man får pengar av järnvägen om den dras rätt igenom huset men med tanke på hur huspriserna sett ut dom senaste åren så är chansen att jag skulle hitta ett liknande hus ens med extra pengar extremt liten, och dras den bara nära så får jag inte en spänn men jag kommer ändå inte kunna bo kvar pga ljudet. Att sätta mig i en lägenhet igen går helt enkelt inte, jag dör hellre.

Nu har dom alltså sagt till mig att ja 2 av 3 alternativ kommer påverka dig enormt. Men vi tänker inte berätta hur det faktiskt blir förs nästa sommar, jag ska alltså gå i månader till med den här ångesten och kan inte göra ett skit, det har gått ett halvår redan där det här malt i mitt huvud och mitt mående blir ju sämre hela tiden.
 
Så otroligt sorgligt! Förstår att du är ledsen. Hur pass nära är det risk att de lägger den?

Sitter i likande sits faktiskt, de vill dela Skåne med en höghastighetsbana. Ett av alternativen är 300 meter från vårt hus :( Det kommer höras :( Våra promenadmöjligheter kommer påverkas också, kommer inte kunna komma åt skogen alls :(

Det innebär också att det i så fall blir precis bredvid stallet där jag har mina hästar = inga möjligheter att motionera hästar utöver på ridbana. De kapar rid- och körvägarna om den hamnar där. Allt för att storstadsborna ska kunna åka mellan Malmö - Stockholm…
 
Så otroligt sorgligt! Förstår att du är ledsen. Hur pass nära är det risk att de lägger den?

Sitter i likande sits faktiskt, de vill dela Skåne med en höghastighetsbana. Ett av alternativen är 300 meter från vårt hus :( Det kommer höras :( Våra promenadmöjligheter kommer påverkas också, kommer inte kunna komma åt skogen alls :(

Det innebär också att det i så fall blir precis bredvid stallet där jag har mina hästar = inga möjligheter att motionera hästar utöver på ridbana. De kapar rid- och körvägarna om den hamnar där. Allt för att storstadsborna ska kunna åka mellan Malmö - Stockholm…

Det ena alternativet är genom huset, alternativ 2 är max 100 meter ifrån
 
Jag vet inte om detta kan bli mycket till diskussion egentligen, för mycket av den avgrundsdjupa hopplöshet jag känner är just för att jag inte har något jag över huvud taget kan göra åt det här.

Trafikverket har meddelat att mitt hus ligger i en av de korridorer dom gjort för en ny del av den sk sydostlänken. Detta är bara nåt dom skickat hem papper till mig om, "hej vi kanske lägger en järnväg här, det gör inget va?" snacket har gått ett tag men nu har dom presenterat 3 korridorer, 1 av dom går alltså genom mitt hus, 1 går nära. Dom vill att man ska skicka in åsikter om det men jag känner att vad spelar det för roll? det är inte som att dom kommer bry sig om att det här huset i princip är det enda som gör mitt liv värt att leva :cry:

Jag är sjukpensionär och 2016 köpte jag mitt hus. Jag behövde ett ställe där det va tyst omkring mig, där jag kunde andas och må bättre. Vad gör jag om det här inträffar? Jag vet att man får pengar av järnvägen om den dras rätt igenom huset men med tanke på hur huspriserna sett ut dom senaste åren så är chansen att jag skulle hitta ett liknande hus ens med extra pengar extremt liten, och dras den bara nära så får jag inte en spänn men jag kommer ändå inte kunna bo kvar pga ljudet. Att sätta mig i en lägenhet igen går helt enkelt inte, jag dör hellre.

Nu har dom alltså sagt till mig att ja 2 av 3 alternativ kommer påverka dig enormt. Men vi tänker inte berätta hur det faktiskt blir förs nästa sommar, jag ska alltså gå i månader till med den här ångesten och kan inte göra ett skit, det har gått ett halvår redan där det här malt i mitt huvud och mitt mående blir ju sämre hela tiden.

Jag beklagar. Tyvärr har man inte så jättemycket att komma med när intressen som infrastruktur eller kommunal planering behöver ens mark. Marknadspris + 25% brukar vara standard vid expropriering, men det räcker ju tyvärr inte alltid för en ny bostad med likartade förutsättningar.

Kanske kan du få dem att gå med på en "nyckel mot nyckel"-ersätting. Dvs de köper eller bygger ett hus åt dig som ersätting. Du är sakägare med möjlighet att överklaga, så det kan vara smidigare för trafikverket att ge efter än att processen försenas för en sån struntsumma.
 
Jag beklagar. Tyvärr har man inte så jättemycket att komma med när intressen som infrastruktur eller kommunal planering behöver ens mark. Marknadspris + 25% brukar vara standard vid expropriering, men det räcker ju tyvärr inte alltid för en ny bostad med likartade förutsättningar.

Kanske kan du få dem att gå med på en "nyckel mot nyckel"-ersätting. Dvs de köper eller bygger ett hus åt dig som ersätting. Du är sakägare med möjlighet att överklaga, så det kan vara smidigare för trafikverket att ge efter än att processen försenas för en sån struntsumma.

Mitt hus kostade 655´ 2016 idag är det kanske uppe runt 850-900 så inte ens om jag skulle få dom +25% känns det säkert att jag skulle hitta nåt annat liknande :( bygger dom bara i närheten så drar det ner värdet på mitt hus (som nu ligger lantligt men nära stan) samtidigt som jag inte kan bo kvar på grund av ljudet och får ännu mindre pengar till ett annat hus. Det känns helt hopplöst

Det är just att jag inte har nåt att säga till honom som känns värst. Jag förstår att dom inte bryr sig vad jag tycker, även om det förstör hela mitt liv.
 
Mitt hus kostade 655´ 2016 idag är det kanske uppe runt 850-900 så inte ens om jag skulle få dom +25% känns det säkert att jag skulle hitta nåt annat liknande :( bygger dom bara i närheten så drar det ner värdet på mitt hus (som nu ligger lantligt men nära stan) samtidigt som jag inte kan bo kvar på grund av ljudet och får ännu mindre pengar till ett annat hus. Det känns helt hopplöst

Det är just att jag inte har nåt att säga till honom som känns värst. Jag förstår att dom inte bryr sig vad jag tycker, även om det förstör hela mitt liv.

Smält det hela en stund först :heart Du har precis fått reda på att du kan komma att bli av med ditt hem, det är ju hemskt.

Och svara ska du absolut göra även om det känns meningslöst, det kan vara av betydelse i framtiden att du redan från början meddelat dina synpunker och eventuella krav. Du bör ju ha i alla fall tre veckor på dig att komma med synpunkter?
 
Jag vet inte om detta kan bli mycket till diskussion egentligen, för mycket av den avgrundsdjupa hopplöshet jag känner är just för att jag inte har något jag över huvud taget kan göra åt det här.

Trafikverket har meddelat att mitt hus ligger i en av de korridorer dom gjort för en ny del av den sk sydostlänken. Detta är bara nåt dom skickat hem papper till mig om, "hej vi kanske lägger en järnväg här, det gör inget va?" snacket har gått ett tag men nu har dom presenterat 3 korridorer, 1 av dom går alltså genom mitt hus, 1 går nära. Dom vill att man ska skicka in åsikter om det men jag känner att vad spelar det för roll? det är inte som att dom kommer bry sig om att det här huset i princip är det enda som gör mitt liv värt att leva :cry:

Jag är sjukpensionär och 2016 köpte jag mitt hus. Jag behövde ett ställe där det va tyst omkring mig, där jag kunde andas och må bättre. Vad gör jag om det här inträffar? Jag vet att man får pengar av järnvägen om den dras rätt igenom huset men med tanke på hur huspriserna sett ut dom senaste åren så är chansen att jag skulle hitta ett liknande hus ens med extra pengar extremt liten, och dras den bara nära så får jag inte en spänn men jag kommer ändå inte kunna bo kvar pga ljudet. Att sätta mig i en lägenhet igen går helt enkelt inte, jag dör hellre.

Nu har dom alltså sagt till mig att ja 2 av 3 alternativ kommer påverka dig enormt. Men vi tänker inte berätta hur det faktiskt blir förs nästa sommar, jag ska alltså gå i månader till med den här ångesten och kan inte göra ett skit, det har gått ett halvår redan där det här malt i mitt huvud och mitt mående blir ju sämre hela tiden.

Vi är också i en järnvägskorridor (norrbotniabanan), har varit det i 5år och tidigast om ytterligare ett år förväntar vi oss få veta om vi kommer bli inlösta eller inte, men det kan hundlika gärna ta många fler år.

Det störiga är att vi inte kan flytta innan vi vet hur det blir eftersom det såklart inte går att sälja för ett vettigt pris och samtidigt vill man inte göra saker med gården som inte höjer värdet på ett bra sätt så man sitter liksom i limbo.

Hade dock inte haft något emot att bli inlöst NU för marknadsvärde + 25% som är standard.
 
Vilken fruktansvärd sits! Jag känner så med dig, jag har samma behov av tystnad som du och bara tanken får mig att må dåligt.

Jag har liten förståelse för hur de bara kan erbjuda 25% över marknadsvärdet. De borde självklart se till att man får samma förutsättningar som ens boende ger en nu och självklart ska de betala flytten. Det här är ett enormt intrång på den personliga integriteten och det ska de såklart också betala för.

Jag förstår att orken tryter men du ska absolut skicka in dina åsikter och du ska absolut kräva att de ordnar ett motsvarande boende till dig som du har nu. Har du kanske någon som skulle kunna hjälpa dig om du inte orkar själv?
 
Jag bor i korridoren för norrbotniabanan, den kommer gå några hundra meter från vårt hus. Under byggnadstiden kommer de ta halva min ridbana för omledning av väg. De kommer ha en byggnadstid på ungefär fem år.

Vi har landat i en tacksamhet över att vi ändå kommer kunna bo kvar, det här är vårt drömboende och själva järnvägen tänker jag att jag kan leva med, men byggnadstiden kommer bli skitjobbig. Jag upplever dock att de ändå lyssnat på oss. För någon vecka sen hade vi ett möte om min ridbana. De sa att det var en unik situation längs norrbotniabanan och har sagt att de kan anlägga en ny ridbana på annan plats och dessutom återställa befintlig ridbana när de är klara. Vi hade lite åsikter om att de tänkte ta en bit av vår mark permanent, den får vi behålla. Vi hade åsikter om ändrad utfartsväg, det har de också lyssnat på.

Än så länge finns tre alternativ för dig. SKRIV IN och argumentera för varför de ska välja det tredje alternativet. De måste lyssna på dig också.
 
Förstår verkligen att det känns hopplöst att ”slåss” mot myndigheter, man känner sig så liten i jämförelse.

Samtidigt ska du självklart säga vad du tycker!
Att bara tiga still och låta sig köras över är helt klart ännu mer själadödande.
Så jag hoppas att du ska hitta styrkan att höja din röst. Och vem vet, det är troligen fler som blir påverkade av detta. Kanske kan ni tillsammans påverka mer än man först tror.
 
Jag vet ju hur underbart fint du bor och detta är hjärtslitande. Förhoppningsvis är järnvägsbygget långt borta i framtiden och bara på ett tidigt planeringsstadium.

Men. Jag har erfarenhet av samma situation och det är hopplöst att slåss mot auktoriteter av det här slaget. Vi slogs som galningar när de ville dra en väg tvärs över min mammas fina trädgårdstomt, sedan de tagit bort 2 av 3 övergångar och grannarna ville slippa köra en omväg. SOM vi stred. Men vi hade inte en chans. Björkallen fälldes, halva trädgården rök och ett plank smälldes upp.

Nu ska Norrbotniabanan dras precis där intill, också, och vi har inte längre kvar huset men förfasas ändå över de olika alternativen - man tänker i ett av dem skövla en av stans finaste små byar. Men de boende har noll att säga till om. Diskussionerna är ett spel för galleriet och inget de i slutänden tar minsta hänsyn till. Förlåt men ja, jag är bitter.

Orkar du så börja redan nu se dig om efter ett nytt hus. Vänj dig vid tanken (lätt att säga, jag vet...). OM planerna för bygget ligger långt i framtiden så är det ju ingen omedelbar panik, men försök ställa om tankarna om du kan. Jag förstår till 100% att detta är en tragedi, men du har tid på dig.

VEM hade för övrigt trott att det skulle dras en järnväg där?! För jä*ligt.
 
Jag har liten förståelse för hur de bara kan erbjuda 25% över marknadsvärdet. De borde självklart se till att man får samma förutsättningar som ens boende ger en nu och självklart ska de betala flytten. Det här är ett enormt intrång på den personliga integriteten och det ska de såklart också betala för.

Man får samma förutsättningar. så gott det går såklart. Affektionsvärden går ju tyvärr inte att ersätta men Trafikverket ersätter flyttkostnader, lagfartskostnad för nya huset, ränteskillnadsersättning etc. utöver marknadsvärde +25%. Ibland hjälper de t o m till med att hitta nytt boende om man så önskar.
 
Skulle det gå att flytta själva huset till en ny tomt i lugnt område?
I Malmberget och Kiruna har de flyttat en hel del hus, både stora och små, pga gruvornas utbredning.
 
Jag vet inte om detta kan bli mycket till diskussion egentligen, för mycket av den avgrundsdjupa hopplöshet jag känner är just för att jag inte har något jag över huvud taget kan göra åt det här.

Trafikverket har meddelat att mitt hus ligger i en av de korridorer dom gjort för en ny del av den sk sydostlänken. Detta är bara nåt dom skickat hem papper till mig om, "hej vi kanske lägger en järnväg här, det gör inget va?" snacket har gått ett tag men nu har dom presenterat 3 korridorer, 1 av dom går alltså genom mitt hus, 1 går nära. Dom vill att man ska skicka in åsikter om det men jag känner att vad spelar det för roll? det är inte som att dom kommer bry sig om att det här huset i princip är det enda som gör mitt liv värt att leva :cry:

Jag är sjukpensionär och 2016 köpte jag mitt hus. Jag behövde ett ställe där det va tyst omkring mig, där jag kunde andas och må bättre. Vad gör jag om det här inträffar? Jag vet att man får pengar av järnvägen om den dras rätt igenom huset men med tanke på hur huspriserna sett ut dom senaste åren så är chansen att jag skulle hitta ett liknande hus ens med extra pengar extremt liten, och dras den bara nära så får jag inte en spänn men jag kommer ändå inte kunna bo kvar pga ljudet. Att sätta mig i en lägenhet igen går helt enkelt inte, jag dör hellre.

Nu har dom alltså sagt till mig att ja 2 av 3 alternativ kommer påverka dig enormt. Men vi tänker inte berätta hur det faktiskt blir förs nästa sommar, jag ska alltså gå i månader till med den här ångesten och kan inte göra ett skit, det har gått ett halvår redan där det här malt i mitt huvud och mitt mående blir ju sämre hela tiden.
Usch, väldigt tråkigt. Sitter i en liknande sist. Inom några hundra meter så planeras det för 400kw elledning, ny järnväg samt breddning av nuvarande 70 väg. Detta har varit tal om i flera år och flyttas fram hela tiden. Angående elledningen har vi en förening som slåss med näbbar och klor men tyvärr så håller jag med @Otherside om att ”samverkan” bara är ett spel för galleriet. Men jag tycker ändå att du skall kämpa, det är en bra grej att stå upp för sig själv!
 
Jag sällar mig till dem som tycker att du ska kämpa! Har själv erfarenhet av att kämpa mot och så småningom lyckas avstyra en bergtäkt ca 800m från mitt och familjens dåvarande hus. Fallet var uppe i miljödomstolen och vi som var närboende lyckades lägga fram vår sak på ett övertygande så att företaget som ansökt om täktverksamhet fick avslag. Så det kan absolut vara värt att kämpa, särskilt när det finns flera alternativ. Ju fler som hör av sig och säger att "dina" två alternativ är dåliga, desto större chans att det blir det tredje alternativet som inte påverkar dig!
 
Usch, väldigt tråkigt. Sitter i en liknande sist. Inom några hundra meter så planeras det för 400kw elledning, ny järnväg samt breddning av nuvarande 70 väg. Detta har varit tal om i flera år och flyttas fram hela tiden. Angående elledningen har vi en förening som slåss med näbbar och klor men tyvärr så håller jag med @Otherside om att ”samverkan” bara är ett spel för galleriet. Men jag tycker ändå att du skall kämpa, det är en bra grej att stå upp för sig själv!
Och under tiden kan vi inte konsumera el till rimliga priser. Hoppas verkligen att elledningen inte försenas en dag till.
 
Usch, väldigt tråkigt. Sitter i en liknande sist. Inom några hundra meter så planeras det för 400kw elledning, ny järnväg samt breddning av nuvarande 70 väg. Detta har varit tal om i flera år och flyttas fram hela tiden. Angående elledningen har vi en förening som slåss med näbbar och klor men tyvärr så håller jag med @Otherside om att ”samverkan” bara är ett spel för galleriet. Men jag tycker ändå att du skall kämpa, det är en bra grej att stå upp för sig själv!

Alltid lätt att säga när jätteledningen inte dras utanför ens eget fönster.
Vad är problemet med en elledning, mer än att det kanske inte är så fint? Låter det eller medför något problem? (Kanske inte ska dra igång en diskussion om det i just denna tråd, men jag är nyfiken?)
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp