Bukefalos 28 år!

Aslan

Trådstartare
Hur går jag till väga om jag vill ha reda på en dom? Om domen kommer exempelvis måndag klockan 8, kan vem som helst ringa in (jag antar att man ringer till den tingsrätt där rättegången hölls?) eller måste det vara den åtalade? Vad behöver jag för att i så fall för att få reda på en dom om jag kan ringa?
 
Hur går jag till väga om jag vill ha reda på en dom? Om domen kommer exempelvis måndag klockan 8, kan vem som helst ringa in (jag antar att man ringer till den tingsrätt där rättegången hölls?) eller måste det vara den åtalade? Vad behöver jag för att i så fall för att få reda på en dom om jag kan ringa?

Domar är offentliga handlingar, men vissa delar i en dom kan vara sekretessbelagda beroende på målet handlar om.

Precis som du säger så ringer du till tingsrätten där huvudförhandlingen hölls. Tingsrätten måste kunna leta fram domen på något sätt så någon sorts information behöver du ha. Namn kan funka, personnummer fungerar förstås, men allra enklast är om du har ett målnummer. De brukar vara väldigt hjälpsamma när man ringer in, och om du vet precis när domen skulle meddelas plus lite namn på antingen åtalad eller målsägande brukar det gå bra.

Går du bet totalt kan du höra av dig så kan jag försöka få fram domen genom de databaser jag har tillgång till genom min utbildning, men det är några dagars fördröjning då. :)
 
Aha! Jag har både för och efternamn, dock inte hela personnumret tyvärr. Men då finns det ändå en chans att jag kanske kan få fram någon information! Tack så hemskt mycket för hjälpsamheten! :)
 
Aha! Jag har både för och efternamn, dock inte hela personnumret tyvärr. Men då finns det ändå en chans att jag kanske kan få fram någon information! Tack så hemskt mycket för hjälpsamheten! :)
Personnumret kan du kolla upp på ratsit.se eller birthday.se Man måste regga sig men det är ju snabbt gjort, birthday är nog enklast.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag blev utsatt för ett sexuellt ofredande för drygt två år sedan och nu ska det tydligen bli rättegång. Jag har inget målsägarbiträde...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 807
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Jag skulle behöva få reda på om en person har skulder hos Kronofogden. Hur går man till väga? Kan man ringa till Kronofogden och få reda...
Svar
9
· Visningar
1 832
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag blev utsatt för en våldtäkt för två år sedan, anmälde det inte efteråt då jag mådde för dåligt. Men nu har jag bearbetat det mycket...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: DenDär
·
  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 045
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp