SaraMara

Trådstartare
Hur gör man för att få läsa domar, behöver man ta sig till den tingsrätt/hovrätt där domen "utdömts" eller finns de publicerade mer centralt?
 
Ring till tingsrätten och be att få ta del av den domen som du är intresserad av. Du kan antingen läsa den där eller beställa den, men då kostar det pengar. (Såvida du inte arbetar på någon myndighet för då är det gratis).
 
Behöver man veta exakt nummer på domen för att få den?

/sara - expert på knasiga frågor :o
 
Alla hovrättsdomar finns också i databasen rättsbanken som brukar vara tillgänglig på de flesta bibliotek.
 
Det är bra om du kan numret, men annars kanske du kan personnumret på den dömde? Eller om personen ifråga har ett relativt ovanligt efternamn? Eller datum för beslutet? Beror ju på hur stor tingsrätt/hovrätt det är. Om du ska söka i databas så behöver du nog någon av de uppgifterna.
Jag hade nog ringt till hovrätten ifråga och bett dem leta upp domen, kopiera den och skicka den.
 
Okej. :) Tack. Ovanligt efternamn är det knappast förstås (hur mycket mer vanligt kan det bli än ett -sson namn :smirk:)... Men jag brukar vara en hejare på att söka i databaser ändå - så det löser sig nog. Får leta upp närmsta bibliotek och kika.

Går de att skriva ut tro - om man betalar?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var i tingsrätten under hösten där gärningsmannen dömdes, jag var målsägande. Nu fick jag hem en dom från hovrätten som inte ändrar...
Svar
2
· Visningar
686
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel
Dagbok Jag skrev ett dagboksinlägg för ett år sedan som jag aldrig publicerade. Det handlade om sorgen efter min älskade katt jag precis fått...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: clusia
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 479
Senast: Jerseyite
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 755
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp