Lilljessicah

Trådstartare
Nu börjar jag bli mer och mer förvirrad allt eftersom jag läser i nya trådar. Fler och fler innehåller ordet dominans lite till höger och vänster och jag tror inte på långa vägar att alla menar samma sak.

Jag tycker att vi behöver reda ut begreppet dominans, åtminstonde få en uppfattningen om vad folk menar när de använder ordet.

Vad är dominans i era ögon?
 
Sv: Dominans

Dominans är ett starkt ord och används ofta fel, tänker samma som dig!

Jag tänker på tex när en äldre tik sätter en slyngel valp på plats.

Eller när en slyngelvalp försöker klättra i rang, både bland andra hundar och rider på dem, är för att försöka stoltsera med sin dominans.
Men man ska vara hundmänniska för att kunna tyda det med..


Kitty den underbara clownhunden kunde rida på ryggen på en sovandes Bastard, men då inte av dominans skäl, där hade hon inget att hämta, utan för att det var skönt på musen. :D
Men för andra så såg det nog klockrent ut som att hon tog chansen att leka med "dominans". Struntprat säger jag, hon , eh, lekte med sig själv. :crazy:
 
Sv: Dominans

Jag tänker på tex när en äldre tik sätter en slyngel valp på plats.

Eller när en slyngelvalp försöker klättra i rang, både bland andra hundar och rider på dem, är för att försöka stoltsera med sin dominans.
Men man ska vara hundmänniska för att kunna tyda det med..

Jag håller nog med där..

Själv använder jag mig aldrig någonsin av ordet "dominans" på något vis, så, jag har väldigt svårt att faktiskt tänka ut en betydelse för det.
 
Sv: Dominans

Ja det är lite klurigt, man VET vad det är, men att kunna beskriva det ordentligt så att det inte kan missförstås, är knepigare.

Jag VET när jag ser en hund som försöker "dominera" en annan, men knepigare att förklara det.
Och en hund kan ju även ta över "dominansen" över människor, vilket kan vara läskigt om man har en stor stark hund och en mesig mjäkig ägare.
En hund ska inte behöva ta "ledarskapet", en lycklig hund är en hund som vet att den aldrig behöver ifrågasätta sin plats i ledet, från start.
 
Sv: Dominans

Framförallt tycker jag att det är svårt för att de flesta hundar som brukar beskrivas som "dominanta" är mer sådana som jag beskriver som "osäkra och dåliga på hundspråk".

Som exempel kan nämnas en bekants hund, som när min osäkra tik "morrar" av osäkerhet och med hela kroppen säger "Försvinn, du är läskig", börjar ge sig på min tik för att bråka istället. Ägaren beskriver den tiken som "dominant", jag ser den mer som, ja, osäker och dålig på hundspråk (framförallt sistnämnda).
 
Sv: Dominans

Håller med det som sagts. Använder själv ALDRIG ordet dominant. För det första har jag själv ingen klar bild över exakt vad det är och sen tror jag sällan hundar försöker vara dominanta. Jag hade en bra förklaring på dominans en gång ... Något med otroligt självsäker hund - men jag ska inte uttala mig. Håller dock fast vid att när ordet "dominans" kommer upp i människors meningar är det inte i närheten av sanningen. Oftast är det - som sagts ovan - att hunden är rädd och osäker. Och att hundar skulle klättra i rang stup i f*king kvarten tror jag inte ett skit på det heller.
 
Sv: Dominans

Dominans för mig är en hund som vet om att den är kung av världen. En dominant hund är självsäker, tuff, orädd och tar för sig av allt och alla.
En dominant hund har jag aldrig sett "klättra i rang" med andra hundar, för den anser redan att den är högst i rang och visar det med hela sitt kroppspråk.
Det är svårt att sätta ord på det i detalj.

Jag har en mycket dominant hane här hemma. Han accepterar inte att någon mopsar sig mot honom, eller att någon skulle försöka sig på att bestämma över honom (Nu pratar vi andra hundar, han accepterar självsäkra och trygga människor som ledare). Han är den som bestämmer över alla hundar, oavsett kön och ålder - och alla har hittills accepterat det. Förmodligen pga hans framtoning och attityd, det SYNS att han är boss.
Han är en hund som pekar fuck you åt en, om man gör saker och ting på fel vis. Alla lekar och allt umgänge med andra hundar sker på hans villkor, och efter hans regler.

Ja, det var några ord som beskrev dominans för mig. För mig är det milsvida uttryck och kroppspråk på en dominant eller osäker hund.
 
Sv: Dominans

En dominant hund ar en hund som klattrar/har klattrat up i flocken, om inte till ledare sa fran en mer obetydlig stallning till en hogre "rang".

Min 2 ariga rottis ar dominant over min son's 4 ariga dobie/lab korsning och har altsa med sin 'confidence' och inbyggda sjalvsakerhet kommit till den stallning att hon med en blick flyttar dobien. Hon har inte behovt slass for att komma dit. Hon har visat tendenser att vilja vara (inte aggresive, med mycket dominant) som med en annan hund latt kan leda till aggresivitet sa jag haller ett vakande oga pa henne. Om en annan hund ar aggresive backar hon inte, och da maste jag stiga in och se till att jag skyddar henne sa att hon inte blir attakerad ...och att hon inte har en chance att attakera en hund som hon anser har varit "oforskamd" oavsett hur mycket den hunden har morrat och skallt pa henne.

Nar grannens hundar springer fram och tillbaka langs staketet och morrar och skaller ignorerar hon dom for det mesta men om jag ar nara gar hon ibland (lungt och sansat) fram och staller sig ett par meter ifran staketet dar dom ar. Hon bara star dar med hogt huvud och hog svans tills en av grannen's hundar vander och gar darifran, en lagger sig ner och gnaller, och den tredje springer fortare fram och tillbaka, men morrar mindre.

Hon ar dock inte dominant over nagra manniskor, hon ar mycket mjuk och trevlig. Otroligt lydig och latt att ha att gora med. Jag har vissa problem att hon checkar laget lite for mycket med mig pa SchH faltet sa i "bite work" har vi fatt separera henne fran mig sa hon far vanja sig att ta egna beslut.
 
Sv: Dominans

Anledningen till tråden var att få höra folks egen syn på saken.:)

Främst pga nyfikenehet, men även för att det hela tiden svängs med begreppet utan att någon menar samma sak.
Jag har en klar bild av vad jag menar med dominans, nu använder jag dock aldrig ordet här på buke just pga att det förmodligen aldrig kommer att tolkas som jag gör det.
 
Sv: Dominans

Anledningen till tråden var att få höra folks egen syn på saken.:)

Främst pga nyfikenehet, men även för att det hela tiden svängs med begreppet utan att någon menar samma sak.
Jag har en klar bild av vad jag menar med dominans, nu använder jag dock aldrig ordet här på buke just pga att det förmodligen aldrig kommer att tolkas som jag gör det.
Jag använder inte begreppet öht i samband med hundar.
Tycker att det bara blir missvisande o folk har en konstig inställning till sina hundar, typ att de skulle klättra i rang o annat nonsens.

mvh
 
Sv: Dominans

LOL, att kalla det dominans eller foretrade ar som att kalla en sopgubbe en miljoarbetare... samma sak under annat namn.
 
Sv: Dominans

LOL, att kalla det dominans eller foretrade ar som att kalla en sopgubbe en miljoarbetare... samma sak under annat namn.
Knappast.

"Som jag tidigare nämnt betyder dominans ”företräde” i situationer av begränsade resurser. Ingenting annat. Eftersom det knappast är troligt att vi i våra familjer hamnar i situationer av konkurrens om Doggy eller Royal Canin med vår hund, finns det, som jag ser det, ingen som helst anledning att använda dominans-begreppet i samband med hundhållning och träning."
Per Jensen, professor i etologi
 
Sv: Dominans

Sa nar min rottis gar emellan en manniska och ett annat djur for att fa all upmarksamhet sjalv, vad ar det da? Eller nar en hund inte later en annan leka med nagra leksaker... aven om det ar pinnar i skogen, utan att ta pinnen sjalv?
 
Sv: Dominans

Hon ar den lydigaste mest manniskovanliga hund du kan tanka dig... Hon gillar att kela och gosa... ar aldrig "storig", grinig, eller aggresive. Har aldrig morrat mot en manniska, vagrat slappa leksak, godis eller ben. Aven nar hon har fatt tag pa moss slapper hon genast pa tillsagelse -fast hon ser till att bita ihjal dom forst.
Finns andra djur forsoker hon "uppfostra" dom om dom gor nagot som inte ar tillatet (bade katter och hund hos sonen) hon biter dom pa rumpan. Eller forsoker i alla fall bita rumpan men nar hon blir tillsagd stoppar hon genast, om an nagot motvilligt och med valdigt hogburet huvud. Bade katter och hund slapper om hon vill ha en sak dom hittat och later henne ta den.
Aven med hastarna finns det dar... om jag sager ifran till en hast kommer hon som ett skott och ska vara med och "uppfostra" aven om hon inte biter dom i baken, LOL, men hon skaller och vallar dom i stallet. Aven dar slutar hon vid tillsagelse... (Jag kanner ingen annan hund som ar sa duktig pa "down", hon ligger i tid och otid lite overallt runt agorna.:D)

Grannens radda/aggresiva BC kom in pa var mark och kom emot mig... hukade sig och kom morr/skallande med spottet flygande. Mandy kom farande bakifran och stallde sig precis mitt emellan oss, bara stod dar med hogt huvud och hog svans... Nar BC'n gick till attack trodde hon inte sina ogon, forst tog hon ett par steg sidledes men nar BC'n fortsatte motte hon den. (Hon motte inte forran BC'n var bara ett par steg fran henne)
Jag trodde inte mina ogon heller... sa jag reagerade inte forran hundslagmalet var ett faktum. Nu tog det ju bara en minut aven om det kandes mycket langre.
Anyway, jag plockade upp nagra grenar fran marken och sprang skrikande och viftande emot dom medan jag kastade namnda grenar. BC'n tog ett par steg bakat nar jag var ett par meter bort medan Mandy stod still och bara sneglade pa mig over axeln. Mandy kommer ALLTID pa inkallning, utom da. (forstaeligt, hon tankte inte vanda ryggen till BC'n) However, nar jag borjade att sakta ga emot dom vande BC'n och trottade sakta ivag. Mandy holl perfect avstand till mig, hon var ett par meter framfor och det avstandet holl hon tills vi hade "knuffat" ut BC'n genom en hage den kan ta sig ut genom men Mandy far inte vara in hagarna sa nar den hade gatt ivag en bit kom hon till mig.

Valdigt 'confident' och stadig... Alskar manniskor... men visar tydligt att hon anser sig styra sonens djur. Pa hundklubben har vi hundarna kopplade eller jobbar "off leach" sa det ar svart att se hur dom kommer overens, utom att det finns en miniatyr taxdam som hon ser till att inte komma for nara aven om det innebar att bryta ett komando.
 
Sv: Dominans

Dominans och rangordning hör henna hundar/djur emellan, och det är inget jag tycker vi ska blanda in i våran träning eller vardag med dem.
Särskilt sedan en viss amerikansk hundtränare myntat begreppet väldigt hårt och fått den något okunnige att tro att 90% av allt hundar gör gör de för att dominera och klättra i rang.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 377
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 988
Senast: Anna-Bella
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 504
Senast: Enya
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 470
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp