Dominant och pigg häst

Betagensparv56

Trådstartare
Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️
Vi har en valack född 2013, användes som ridhäst och kördes litegrann vad jag förstår det som fram till ca 2017, sedan dess har han förmodligen gått som haghäst för det mesta fram till april-20 då han kom till oss för att fortsätta gå som framförallt sällskap.

Han är något extremt dominant och har provat det ena med det tredje både när man varit ute och gått med honom och när man ridit. Reser sig, kastar med huvudet och bockar, bockar kopplar jag dock hellre till ett extremt överskott av energi än dominans då han börjat med det nu i vinter.

Jag upplever att han reser sig när man ”rubbar” hans plan, när han blir frustrerad och inte får som han vill, inte får gå på vilken väg han vill eller i det tempot han vill. Såklart väldigt obehagligt emellanåt. Från marken har vi dock lyckats lösa problemen men det kvarstår fortfarande när man rider, han går som ett ljus sålänge han inte hittat på att han inte alls ska svänga eller stanna tex.

Han tycker det är superkul att komma ut på ridturer, att umgås och att följa med in i stallet, vääärldens socialaste, på gott och ont😉

Vad gör man riktigt? Extrem energi och dominans, inte helt igång heller, eller ja, han har väl varit ut rätt mycket och skrittat sen vi tog hem honom. Men då intresset aldrig varit att träna med honom så har vi inte gjort så mycket mer än så. Han såldes som sällskap/nybörjar- familjehäst🙄
Som sagt, han tycker det är roligt att komma ut och han är alltid snäll, det är bara när det inte går som han tänkt sig som det kör ihop sig för honom.

Har även provat löslongera, han tyckte det var kul i typ ett varv, sen kom han på att någon försökte styra vad han skulle göra, det gick han inte med på och gick och ställde sig i hörnet och surade istället😅
Han funkar egentligen rätt bra som sällskap (har inte börjat med några olater och blir inte heller omöjlig att hantera, hanteringsproblemen vi hade i början kommer alltså inte tillbaka bara för att han får stå) men hade ju varit kul om han hade kunnat funka som en andra-/skogshäst, går det inte så går det inte, men vad hade ni gjort, vad tänker ni?
 
Låter som en häst som behöver träna och motionera, dom flesta hästar blir lättare att ha att göra med då. Och vara konsekvent i hanterandet. Vissa hästar fungerar inte bara som haghästar eller skogsmullar riktigt. Finns det någonting som hindrar er från att låta honom få ur sig sin energi? Sådana hästar är ofta väldigt smarta hästar som kan behöva arbeta och tänka och få ur sig energin. Hästen är ju liksom väldigt ung fortfarande, synd att bara låta honom stå.

Vill ni inte träna hästen och göra något så hade jag nog sålt honom till någon som vill ha kul med honom och hans energi, det låter som att det kan bli en rolig träningskompis.
 
Låter som en häst som behöver träna och motionera, dom flesta hästar blir lättare att ha att göra med då. Och vara konsekvent i hanterandet. Vissa hästar fungerar inte bara som haghästar eller skogsmullar riktigt.
Har sagt det jag med (äger inte hästen i fråga för att förtydliga då jag ej riktigt fick med det, utan har ett samarbete med ägaren sen ett år tillbaka), hoppas att han ska tagga ner med tiden helt enkelt. Han får komma ut i skogen på ridturer rätt mycket nu då vi hoppas att det ska gå. Problemet är ju att det är så mycket svårare att nå honom när man sitter på honom än vad det var att komma åt honom från marken, för att få honom att sluta resa sig vid promenader var inte ett superproblem egentligen.
 
Har sagt det jag med (äger inte hästen i fråga för att förtydliga då jag ej riktigt fick med det, utan har ett samarbete med ägaren sen ett år tillbaka), hoppas att han ska tagga ner med tiden helt enkelt. Han får komma ut i skogen på ridturer rätt mycket nu då vi hoppas att det ska gå. Problemet är ju att det är så mycket svårare att nå honom när man sitter på honom än vad det var att komma åt honom från marken, för att få honom att sluta resa sig vid promenader var inte ett superproblem egentligen.
Okej, jag hade en liknade häst och sådana hästar brukar inte tagga ner, det är hästar som oftast vill och behöver arbeta. Dom kan bli farliga om dom inte få ur sig sin energi och blir uttråkade.

Tyvärr så är det så med vissa att det bara är att rida på, sålänge det inte blir för farligt då, men lära sig parrera hästen och försöka få fram den.
 
Okej, jag hade en liknade häst och sådana hästar brukar inte tagga ner, det är hästar som oftast vill och behöver arbeta. Dom kan bli farliga om dom inte få ur sig sin energi och blir uttråkade.
Ja men precis, med tagga ner menade jag mer att med mer motion och stimulans så hoppas vi att hans beteenden dämpas. Upplever nästan att han är så taggad och bara vill framåt(lite tunnelseende nästan) att när man ber honom göra något han inte hade tänkt sig så rubbar man humöret för honom, just för att han blir så taggad över att få komma ut.
En tanke jag har, så hoppas på att nu när han börjar komma igång att det inte blir en så jäkla stor grej för honom att komma ut, låter det rimligt?
 
Det är en relativt unghäst, som ställts av snabbt efter inridning - om uppgifterna i trådstarten stämmer. Född 2013 riden, körd och avställd 2017 (då hästen alltså var 4) sedan såld som sällskap/nybörjar- familjehäst :confused:

Jag hade faktiskt misstänkt att hästen hade en skada med den historien, om den reste sig och bockade. Varför ställdes den av? Typ-exemplet är ju tyvärr en individ som får ont och börjar "konstra" när kraven höjs. Vad vet du om hästens historia? (Det är inte alltid fel på alla hästar - men det är en risk som man inte får bortse ifrån. Och jag har med 20+ års erfarenhet av hästar faktiskt inte mött en konstrande individ där det inte funnits en fysisk förklaring)

Är det en varmblodig travare så handlar det utöver risken att det finns en skada, om ett stort rörelsebehov.
 
Det är en relativt unghäst, som ställts av snabbt efter inridning - om uppgifterna i trådstarten stämmer. Född 2013 riden, körd och avställd 2017 (då hästen alltså var 4) sedan såld som sällskap/nybörjar- familjehäst :confused:

Jag hade faktiskt misstänkt att hästen hade en skada med den historien, om den reste sig och bockade. Varför ställdes den av? Typ-exemplet är ju tyvärr en individ som får ont och börjar "konstra" när kraven höjs. Vad vet du om hästens historia? (Det är inte alltid fel på alla hästar - men det är en risk som man inte får bortse ifrån. Och jag har med 20+ års erfarenhet av hästar faktiskt inte mött en konstrande individ där det inte funnits en fysisk förklaring)

Är det en varmblodig travare så handlar det utöver risken att det finns en skada, om ett stort rörelsebehov.
Har varit en del strul kring hästen, drama om pengar och kostnader bland annat vad jag förstod, och han ska då, efter att de som red honom som ung inte fick längre, flyttat och blivit avställd någon gång efter det, inte säkert han varit helt avställd hela tiden heller, kan ju bara varit tex året innan han kom hit egentligen, men han hade iaf stått ett tag innan han kom.

Fd ägare har sagt något i stil med att han är super med nybörjare = när han får göra lite som han känner, har vi kommit fram till. Blir direkt väldigt upprörd när han inte får bossa runt och bestämma själv. Efter promenader märks det fortfarande att han tycker det är lite jobbigt, måste direkt jaga runt på kompisarna i hagen när han kommer tillbaka, vilket han inte gör om han bara varit upp till stallet och tex blivit borstad en snabbis = inte behövt ”lyda order” på samma vis.
 
Knappt egentligen, har bra hö, men när han får, får han typ mineraler(Kalcium: 13,5 %, Fosfor: 3 %, Magnesium: 6 %, Natrium: 4,8 %, Råaska: 51 %, Kalcium/Fosforkvot: 4,5)
lite magnesium, lucerne och salt

Nyfiken fråga: varför får hästen extra magnesium och salt när det redan ingår i mineralblandningen? Konstaterad brist?
 
Den har kanske varit jättesnäll som unghäst, men nu har den kanske en massa energi och inte haft tydliga ramar ett bra tag. Så jag hade motionerat och lagt upp en plan. Funkar det inte lämna den till någon som kan utbilda hästen
 
Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️
Vi har en valack född 2013, användes som ridhäst och kördes litegrann vad jag förstår det som fram till ca 2017, sedan dess har han förmodligen gått som haghäst för det mesta fram till april-20 då han kom till oss för att fortsätta gå som framförallt sällskap.

Han är något extremt dominant och har provat det ena med det tredje både när man varit ute och gått med honom och när man ridit. Reser sig, kastar med huvudet och bockar, bockar kopplar jag dock hellre till ett extremt överskott av energi än dominans då han börjat med det nu i vinter.

Jag upplever att han reser sig när man ”rubbar” hans plan, när han blir frustrerad och inte får som han vill, inte får gå på vilken väg han vill eller i det tempot han vill. Såklart väldigt obehagligt emellanåt. Från marken har vi dock lyckats lösa problemen men det kvarstår fortfarande när man rider, han går som ett ljus sålänge han inte hittat på att han inte alls ska svänga eller stanna tex.

Han tycker det är superkul att komma ut på ridturer, att umgås och att följa med in i stallet, vääärldens socialaste, på gott och ont😉

Vad gör man riktigt? Extrem energi och dominans, inte helt igång heller, eller ja, han har väl varit ut rätt mycket och skrittat sen vi tog hem honom. Men då intresset aldrig varit att träna med honom så har vi inte gjort så mycket mer än så. Han såldes som sällskap/nybörjar- familjehäst🙄
Som sagt, han tycker det är roligt att komma ut och han är alltid snäll, det är bara när det inte går som han tänkt sig som det kör ihop sig för honom.

Har även provat löslongera, han tyckte det var kul i typ ett varv, sen kom han på att någon försökte styra vad han skulle göra, det gick han inte med på och gick och ställde sig i hörnet och surade istället😅
Han funkar egentligen rätt bra som sällskap (har inte börjat med några olater och blir inte heller omöjlig att hantera, hanteringsproblemen vi hade i början kommer alltså inte tillbaka bara för att han får stå) men hade ju varit kul om han hade kunnat funka som en andra-/skogshäst, går det inte så går det inte, men vad hade ni gjort, vad tänker ni?

Är den genomgången av veterinär?
 
Nyfiken fråga: varför får hästen extra magnesium och salt när det redan ingår i mineralblandningen? Konstaterad brist?
Båda 2 får extra magnesium för att förhoppningsvis komma lite till ro(hoppades att det skulle fungera lugnande som det gör för vissa), funkar inte super, men man ska ju inte heller kunna ge överskott. Salt kom med lite av misstag, de fick det tidigare och tänkte inte ett varv extra☺️
Den har kanske varit jättesnäll som unghäst, men nu har den kanske en massa energi och inte haft tydliga ramar ett bra tag. Så jag hade motionerat och lagt upp en plan. Funkar det inte lämna den till någon som kan utbilda hästen
Det är lite de spåren vi är inne på, men såklart får man ha tanken på skador och annat i bakhuvudet även om jag just nu inte tycker att det verkar så(såklart kan det vara skador ändå) men det är så tydliga mönster i beteendet att jag tror att det är ramarna och motionen han saknar. Det är mer ”nej här tänker inte jag gå” än att han har ont.
Är den genomgången av veterinär?
Nej det är han inte
 
Båda 2 får extra magnesium för att förhoppningsvis komma lite till ro(hoppades att det skulle fungera lugnande som det gör för vissa), funkar inte super, men man ska ju inte heller kunna ge överskott. Salt kom med lite av misstag, de fick det tidigare och tänkte inte ett varv extra☺️

Det är lite de spåren vi är inne på, men såklart får man ha tanken på skador och annat i bakhuvudet även om jag just nu inte tycker att det verkar så(såklart kan det vara skador ändå) men det är så tydliga mönster i beteendet att jag tror att det är ramarna och motionen han saknar. Det är mer ”nej här tänker inte jag gå” än att han har ont.

Nej det är han inte

Då hade veterinärbesök varit första anhalten för mig.
 
Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️
Vi har en valack född 2013, användes som ridhäst och kördes litegrann vad jag förstår det som fram till ca 2017, sedan dess har han förmodligen gått som haghäst för det mesta fram till april-20 då han kom till oss för att fortsätta gå som framförallt sällskap.

Han är något extremt dominant och har provat det ena med det tredje både när man varit ute och gått med honom och när man ridit. Reser sig, kastar med huvudet och bockar, bockar kopplar jag dock hellre till ett extremt överskott av energi än dominans då han börjat med det nu i vinter.

Jag upplever att han reser sig när man ”rubbar” hans plan, när han blir frustrerad och inte får som han vill, inte får gå på vilken väg han vill eller i det tempot han vill. Såklart väldigt obehagligt emellanåt. Från marken har vi dock lyckats lösa problemen men det kvarstår fortfarande när man rider, han går som ett ljus sålänge han inte hittat på att han inte alls ska svänga eller stanna tex.

Han tycker det är superkul att komma ut på ridturer, att umgås och att följa med in i stallet, vääärldens socialaste, på gott och ont😉

Vad gör man riktigt? Extrem energi och dominans, inte helt igång heller, eller ja, han har väl varit ut rätt mycket och skrittat sen vi tog hem honom. Men då intresset aldrig varit att träna med honom så har vi inte gjort så mycket mer än så. Han såldes som sällskap/nybörjar- familjehäst🙄
Som sagt, han tycker det är roligt att komma ut och han är alltid snäll, det är bara när det inte går som han tänkt sig som det kör ihop sig för honom.

Har även provat löslongera, han tyckte det var kul i typ ett varv, sen kom han på att någon försökte styra vad han skulle göra, det gick han inte med på och gick och ställde sig i hörnet och surade istället😅
Han funkar egentligen rätt bra som sällskap (har inte börjat med några olater och blir inte heller omöjlig att hantera, hanteringsproblemen vi hade i början kommer alltså inte tillbaka bara för att han får stå) men hade ju varit kul om han hade kunnat funka som en andra-/skogshäst, går det inte så går det inte, men vad hade ni gjort, vad tänker ni?

Du återkommer hela tiden till att den är dominant och det låter lite som att ni fastnat i det, att det är dominans.

Om du tar bort den tolkningen - Vad finns det då för lösningar? Vet.koll tänker jag liksom fler här kan vara bra att börja med, särskilt med tanke på att den varit avställd, och att den är glad och positiv i början men surnar till just i vissa situationer.

Det kan också mycket väl vara brist på motion och att den blir stallmodig. Sätt att komma runt det är ex att ta den vid hand istället, så att den får jogga bredvid en annan häst och ni minskar risken att den surnar till och vägrar gå.

Det är lätt att skapa en självuppfyllande profetia, särskilt om ni alla "vet" att hästen är dominant och att den bråkar "så fort den inte vill". Ofta är det lättare att försöka hitta lösningar om man försöker ta bort förmänskligande tolkningar av beteenden. Hästar är inte så himla komplicerade.
 
Som flera andra skrivit. Hästen bör kollas av veterinär.
Jag tror inte den är dominant bara för att den vill vara det som du beskriver det. En stor varningssignal är att den varit avställd sen 2017. Varför ställs en frisk/fräsch 4 åring av i 3 år?
Många fastnar i att hästen ”försöker komma undan”. Min uppfattning är att de flesta hästar vill vara till lags och vill göra rätt om dom kan. Orsaken till att dom inte kan och vill är ofta smärta. Jag tycker inte denna hästen ska tränas något innan den är vetcheckad men givetvis ska hästen ”uppföra” sig när den leds från och till hage tex. Är den inte hanterad alls på denna tiden är den förmodligen även lite ouppfostrad men tydliga gränser och tålamod så minns den nog snabbt hur man går fint i snöre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp