Dominant och pigg häst

Jag tycker att hästen visar obehag av vissa situationer. Det kan vara smärta, eller något annat som gör att det inte är roligt att göra vissa saker/tolkas som att hästen vill bestämma och blir sur. Självklart vill jag bestämma hur jag ska röra mig om jag får ont av att göra något visst, och klart som tusan jag blir sur om någon försöker övertala mig att göra något som är obehagligt/gör ont.

Veterinärgenomgång absolut måste enligt mig.
 
Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️
Vi har en valack född 2013, användes som ridhäst och kördes litegrann vad jag förstår det som fram till ca 2017, sedan dess har han förmodligen gått som haghäst för det mesta fram till april-20 då han kom till oss för att fortsätta gå som framförallt sällskap.

Han är något extremt dominant och har provat det ena med det tredje både när man varit ute och gått med honom och när man ridit. Reser sig, kastar med huvudet och bockar, bockar kopplar jag dock hellre till ett extremt överskott av energi än dominans då han börjat med det nu i vinter.

Jag upplever att han reser sig när man ”rubbar” hans plan, när han blir frustrerad och inte får som han vill, inte får gå på vilken väg han vill eller i det tempot han vill. Såklart väldigt obehagligt emellanåt. Från marken har vi dock lyckats lösa problemen men det kvarstår fortfarande när man rider, han går som ett ljus sålänge han inte hittat på att han inte alls ska svänga eller stanna tex.

Han tycker det är superkul att komma ut på ridturer, att umgås och att följa med in i stallet, vääärldens socialaste, på gott och ont😉

Vad gör man riktigt? Extrem energi och dominans, inte helt igång heller, eller ja, han har väl varit ut rätt mycket och skrittat sen vi tog hem honom. Men då intresset aldrig varit att träna med honom så har vi inte gjort så mycket mer än så. Han såldes som sällskap/nybörjar- familjehäst🙄
Som sagt, han tycker det är roligt att komma ut och han är alltid snäll, det är bara när det inte går som han tänkt sig som det kör ihop sig för honom.

Har även provat löslongera, han tyckte det var kul i typ ett varv, sen kom han på att någon försökte styra vad han skulle göra, det gick han inte med på och gick och ställde sig i hörnet och surade istället😅
Han funkar egentligen rätt bra som sällskap (har inte börjat med några olater och blir inte heller omöjlig att hantera, hanteringsproblemen vi hade i början kommer alltså inte tillbaka bara för att han får stå) men hade ju varit kul om han hade kunnat funka som en andra-/skogshäst, går det inte så går det inte, men vad hade ni gjort, vad tänker ni?
Du skriver att han tyckte att löslongering var kul i något varv, sen stannade han. Det är en varmblodstravare (?), de brukar vilja springa. Och om en häst som vanligtvis vill springa inte vill det är det antagligen något fel.

Jag tycker också att första steget bör vara en veterinärkoll. Men när han väl är kollad och eventuella skador läkta tror jag inte att ni kan räkna med att han fungerar som enbart skogsmulle. Jag skulle tro att han behöver hållas igång ordentlig med mycket både fysiskt och psykiskt för att vara nöjd.
 
Jag skulle definitivt börja med att kolla upp honom hos veterinär. Är inte alls säkert det nått fysiskt fel men jag har ridit till riktidäga vildhästar och OM detta bara är dummheter från hans sida så går man nog kavla upp armarna och jobba hårt. Vara stentuff. Aldrig ge efter eller upp. Man åker av många gånger o slår sig. Och det är blod svett och tårar. Sen vänder det oftast. Dock kan hans beteende vara så invant nu att han alltid kommer vara lite speciell ändå. Jag skulle ta mig en funderade om det är värt resan och uppoffringarna. Det är ingen liten shettis att handskas med. Man måste vara lika hård som belönande och som sagt troligtvis kommer han nog alltid vara lite "egen" trots att det blir bättre. Ju mer du låter honom jobba upp konditionen så kommer han ju kräva mer... så i början är det kämpigt...
 
Du skriver att han tyckte att löslongering var kul i något varv, sen stannade han. Det är en varmblodstravare (?), de brukar vilja springa. Och om en häst som vanligtvis vill springa inte vill det är det antagligen något fel.

Jag tycker också att första steget bör vara en veterinärkoll. Men när han väl är kollad och eventuella skador läkta tror jag inte att ni kan räkna med att han fungerar som enbart skogsmulle. Jag skulle tro att han behöver hållas igång ordentlig med mycket både fysiskt och psykiskt för att vara nöjd.
Håller med här. Det är nog en häst som kräver mkt... väldigt mkt motion. Han behöver nog få ut allt spring i benen ordentligt för att må bra själv? En tanke bara...
 
Hänger nog inte riktigt med hur länge han varit avställd och från vilken ålder. Men undrar lite hur utbildad han är i ridningen? Förstår han vad ni ber om, dvs kan han hjälperna? Eller är han mest insutten?
 
Trots att man är trådstartare så "äger" man inte tråden, dvs du kan inte säga stopp för diskussion. :)

Sen måste jag säga att jag får lite ont i hjärtat för hästens skull när det är tydligt att veterinärkoll inte var ett önskvärt råd.
Så är det absolut, men men önska och undanbe kan jag alltid då jag känner mig rätt klar.

Jag förstår till fullo att det ser ut så och jag har det i tanken, 100%. Som jag skriver tidigare så äger jag inte hästen i fråga, kan inte ta honom på check själv och känner inte att jag kan diskutera den frågan vidare här mer än att säga ”jag hör vad du säger”, därav lite svar på just de punkterna från mitt håll.
Jag har tyvärr inte heller svar på allt, förutom att han haft dessa beteenden sedan han var föl, brötig redan då.

Får inte med allt och det är svårt att få med en helhetsbild av situationen som gör att det är möjligt för en utomstående att säga så mycket mer än det som redan tagits upp, inser mer och mer att han är så komplex i sig själv att man måste se honom för att få bilden, vilket jag inte kunnat ge här, tyvärr, men jag har tagit till mig massor som jag tar med mig, vi diskuterar hästen mycket sinsemellan och har med mig dessa inputs nu(inkl vetcheck)☺️

Detta blev svårt då jag som ovan nämnt inte har så många svar som jag hade velat, tackar så mycket för hjälpen.
 
Senast ändrad:
Så är det absolut, men men önska och undanbe kan jag alltid då jag känner mig rätt klar.

Jag förstår till fullo att det ser ut så och jag har det i tanken, 100%. Som jag skriver tidigare så äger jag inte hästen i fråga, kan inte ta honom på check själv och känner inte att jag kan diskutera den frågan vidare här mer än att säga ”jag hör vad du säger”, därav lite svar på just de punkterna från mitt håll.
Jag har tyvärr inte heller svar på allt, förutom att han haft dessa beteenden sedan han var föl, brötig redan då.

Får inte med allt och det är svårt att få med en helhetsbild av situationen som gör att det är möjligt för en utomstående att säga så mycket mer än det som redan tagits upp, inser mer och mer att han är så komplex i sig själv att man måste se honom för att få bilden, vilket jag inte kunnat ge här, tyvärr, men jag har tagit till mig massor som jag tar med mig, vi diskuterar hästen mycket sinsemellan och har med mig dessa inputs nu(inkl vetcheck)☺️

Detta blev svårt då jag som ovan nämnt inte har så många svar som jag hade velat, tackar så mycket för hjälpen.
Fast jag skulle säga att man som utomstående absolut kan ge rådet att kolla upp hos veterinär när beteende som kan vara smärtbaserat beskrivs. Helhetsbilden är sällan så komplex att det inte är ett gott råd.
 
Fast jag skulle säga att man som utomstående absolut kan ge rådet att kolla upp hos veterinär när beteende som kan vara smärtbaserat beskrivs. Helhetsbilden är sällan så komplex att det inte är ett gott råd.
Absolut är det ett gott råd, och jag tar med mig det samt tar upp det. Sa aldrig att det inte var ett gott råd utan att jag som utomstående inte kommer kunna diskutera den frågan vidare med er som ger rådet, mer än att ta med mig tankarna ni gett och föra de vidare. Syftade mer på att helhetsbilden är för komplex för att vi ska kunna få ut så jättemycket mer av denna tråd än vad som redan gjorts.
 
Alltså hon ksnske hade problem med samma sak då fast du inte blivit informerad menar jag?
Det verkar som att hon haft samma problem om man kikar på det hon skrivit om honom på Instagram när hon hade honom, vi funderar på att ta kontakt med henne. Var ett brötigt föl och det verkar ha hållit i sig. (Därav att jag inte riktigt vill misstänka skada, även om det såklart kan vara det!) Misstankarna om att han blev avställd pga dessa beteenden är rätt stora. Är även någon annan som ska ha haft honom under en period 17-20 (ingen aning om när eller hur länge) som skulle tränat honom i körning, verkar inte heller gått vägen riktigt.
Okej ja då borde han ju förstå grunderna iaf :)
Jag hade nog satt igång hästen ordentligt och sett om det avtagit när energin får komma ut på rätt sätt :)
vi testar och ser hur det går, vi var ut idag med båda hästarna och det gick bättre. Börjar tro att det blir värre när han inte har full koll på vart han befinner sig och kanske blir tryggare med sällskap? Hade varit gode enkelt om de kunde berätta vad bekymret är!
 
Kan ju vara precis vad som helst.... synen tex. Eller något. Om tidigare ägare också haft problem så är det ju inte lätt. Kanske är han bara en häst som tillsist fått sin vilja igenom och begämt sig för att fortsätta göra vad han kan för att slippa jobba. En häst med ordentligt trots.
 
Kan ju vara precis vad som helst.... synen tex. Eller något. Om tidigare ägare också haft problem så är det ju inte lätt. Kanske är han bara en häst som tillsist fått sin vilja igenom och begämt sig för att fortsätta göra vad han kan för att slippa jobba. En häst med ordentligt trots.
Jo, vi vet ju inte alls egentligen, men nu provar vi helt enkelt med mer motion, går det inte så går det inte, då får man prova annat:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 101
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 496

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp