Dominant och pigg häst

Låt han gå ut många timmar/dag, minst 10 timmar/dag, hagen ska vara min 0,5 hektar och han ska ha minst 1 kompis i hagen. Gärna träd, buskar och annat i hagen.

Mycket hö, gärna 10-15 kg/dag fördelat på 4 fodringar, fri tillgång på halm, grovfoder gör många hästar lugnare. Behöver troligen inte kraftfoder, utan enbart mineraler, men räkna en foderstat på att hästen ska äta 15 kg hö och se om ni behöver lägga till något.

Börja med att longera eller låta hästen springa av sig löst i paddocken (utan utrusning) innan ni ska rida, sedan skrittar ni för hand till hästen är lugna och först då hoppas ni upp och rider.

Låter som en pigg och aktiv häst med mycket energi. Är det ett varmblods travare?
Låter inte som att hästen kanske ens är utbildad, och att ni kanske kräver mer än hästen förstår/klarar av utbildningsmässigt?
Även fundera om protesterna kan hänga ihop med smärta, hästen kanske behöver träffa en veterinär?
 
Låt han gå ut många timmar/dag, minst 10 timmar/dag, hagen ska vara min 0,5 hektar och han ska ha minst 1 kompis i hagen. Gärna träd, buskar och annat i hagen.

Mycket hö, gärna 10-15 kg/dag fördelat på 4 fodringar, fri tillgång på halm, grovfoder gör många hästar lugnare. Behöver troligen inte kraftfoder, utan enbart mineraler, men räkna en foderstat på att hästen ska äta 15 kg hö och se om ni behöver lägga till något.

Börja med att longera eller låta hästen springa av sig löst i paddocken (utan utrusning) innan ni ska rida, sedan skrittar ni för hand till hästen är lugna och först då hoppas ni upp och rider.

Låter som en pigg och aktiv häst med mycket energi. Är det ett varmblods travare?
Låter inte som att hästen kanske ens är utbildad, och att ni kanske kräver mer än hästen förstår/klarar av utbildningsmässigt?
Även fundera om protesterna kan hänga ihop med smärta, hästen kanske behöver träffa en veterinär?
Yes, han går på lösdrift med fri tillgång på halm i stor hage med kompis, minst ca 12 kg hö om dagen, utfodring kanske var fjärde? Timme, lite osäker men det blir rätt många gånger om dagen☺️
Precis, travare.
Tack!
 
Yes, han går på lösdrift med fri tillgång på halm i stor hage med kompis, minst ca 12 kg hö om dagen, utfodring kanske var fjärde? Timme, lite osäker men det blir rätt många gånger om dagen☺️
Precis, travare.
Tack!
Extremt få 7-åriga travare är passande nybörjar hästar. Det är en ras med mycket energi, och får dem inte utlopp för sin energi blir dem övertaggade.

En travare behöver få springa av sig regelbundet, dem behöver få utlopp för sin energi på ett annat sätt jämfört med tex ett halvblod.

Antingen behöver den ridas regelbundet och börja om från grunden, som att man skulle rida in den på nytt och utbilda den ifrån grunden. Även regelbundet låta hästen springa av sig för att låta den få utlopp för energin.
Även fundera om det kan vara en ide att utreda hästen hos en veterinär innan man gör detta för att vara säker på att hästen är frisk.
 
Extremt få 7-åriga travare är passande nybörjar hästar. Det är en ras med mycket energi, och får dem inte utlopp för sin energi blir dem övertaggade.

En travare behöver få springa av sig regelbundet, dem behöver få utlopp för sin energi på ett annat sätt jämfört med tex ett halvblod.

Antingen behöver den ridas regelbundet och börja om från grunden, som att man skulle rida in den på nytt och utbilda den ifrån grunden. Även regelbundet låta hästen springa av sig för att låta den få utlopp för energin.
Även fundera om det kan vara en ide att utreda hästen hos en veterinär innan man gör detta för att vara säker på att hästen är frisk.
Jag håller med i det mesta, med undantag för att de behöver annan aktivering än ett halvblod. Min (som fyller sju i år) är nöjd med mestadels dressyrridning och uteritter (dock inte lugnt lunkandes, utan hon behöver ridas). Men det är ju inte pass som bara går ut på att trava runt lite, utan hon får uppgifter nästan hela tiden och utbildas fortsatt. Men just att springa av sig är inget krav, det kan täckas upp på andra sätt. Hon blir heller inte trött hur mycket hon än springer, det är när hon måste tänka hon blir trött.
 
Min erfarenhet är att travare trivs bäst när de blir körda regelbundet.
Jag har en kallblodstravare och han är aldrig så nöjd som när han körs, gärna galoppintervaller framför vagnen eller konkörning på ridplanen. Även varmblodstravaren jag tog hand om innan min nuvarande häst lyste upp framför vagnen.
 
Min erfarenhet är att travare trivs bäst när de blir körda regelbundet.
Jag har en kallblodstravare och han är aldrig så nöjd som när han körs, gärna galoppintervaller framför vagnen eller konkörning på ridplanen. Även varmblodstravaren jag tog hand om innan min nuvarande häst lyste upp framför vagnen.
Det här är min upplevelse också! :heart I de allra flesta fall är de vagnshästar i själen på något vis.
 
Verkligen!
Det är det jag gillar mest med travare, att se dom framför vagnen gör mig så glad. Tycker det är synd att så många ridtravare tas ifrån vagnen och bara rids.
Jag har alltid fått till mig att travare inte riktigt passar till ridning till 100%. Men jag har aldrig ridit någon själv eller valt att tycka något om detta men ställer en försynt fråga till er som har bättre koll...
Hur ser ni på det...? Generellt alltså?
 
Jag har alltid fått till mig att travare inte riktigt passar till ridning till 100%. Men jag har aldrig ridit någon själv eller valt att tycka något om detta men ställer en försynt fråga till er som har bättre koll...
Hur ser ni på det...? Generellt alltså?
Många blir trevliga ridhästar om de hamnar hos kunniga ryttare. Problemet är väl att de sällan gör det.
Kallbloden har dock generellt lättare för sig är varmbloden.

Men de är inte några halvblod och ska inte vara det heller.
 
Många blir trevliga ridhästar om de hamnar hos kunniga ryttare. Problemet är väl att de sällan gör det.
Kallbloden har dock generellt lättare för sig är varmbloden.

Men de är inte några halvblod och ska inte vara det heller.
Ok det är vad jag hört också men då undrar man ju lite försiktigt varför så många väljer att ta travare till ridhästar... ? Bara en stilla undran alltså... dömer ingen... bara nyfiken
 
Jag har alltid fått till mig att travare inte riktigt passar till ridning till 100%. Men jag har aldrig ridit någon själv eller valt att tycka något om detta men ställer en försynt fråga till er som har bättre koll...
Hur ser ni på det...? Generellt alltså?
Då får man nog börja med att definera vilken typ av ridning. Dressyr på hög nivå kan nog vara svårt generellt sett, de är oftast inte byggda för det. Men det finns ju alltid undantag. De har inte lätt för samling, men det betyder inte att det på något sätt är omöjligt om man har kunskapen för att få dem att arbeta korrekt.

Som ovan nämnt hamnar de sällan hos kunniga personer och blir därmed inte särskilt bra.

Min bland fler har fler gångarter, och det kan krångla till det med en femgångare. Men det blir även extra roligt när man kan växla mellan fem korrekta gångarter, det krävs bara mycket för att få till det.

En släkting till min fungerar verkligen inte att köra, och då är den tävlad i trav. En fin ridhäst, men trivs inte framför vagn. Men det finns ju tvärtom också, vissa trivs inte med ryttare.
 
Ok det är vad jag hört också men då undrar man ju lite försiktigt varför så många väljer att ta travare till ridhästar... ? Bara en stilla undran alltså... dömer ingen... bara nyfiken
Jag köpte min för att jag ville ha en häst att både rida och köra och stan jag kommer ifrån kryllar av kallblodstravare.
 
Ok det är vad jag hört också men då undrar man ju lite försiktigt varför så många väljer att ta travare till ridhästar... ? Bara en stilla undran alltså... dömer ingen... bara nyfiken

Travare slumpas ju bort för inga priser alls nästan.

De har inte kroppen för sig och behöver stöd för att hitta sin balans som ridhästar, samtidigt som ytterst få utbildade duktiga ryttare köper på sig en semi-inriden travare just eftersom du förstår vilket jobb det är att träna om dem.
 
Jo, vi vet ju inte alls egentligen, men nu provar vi helt enkelt med mer motion, går det inte så går det inte, då får man prova annat:)

Jag hoppas att det går bra för er. Jag förstår att det inte är din häst och du kan inte ta några större beslut. Men ta upp det där med vet.koll, särskilt om den dessutom krånglat tidigare under träning - även det ger ju varningssignaler.

Jag tycker att ni ska försöka släppa det där med att den är dominant och istället se beteendet i sin kontext. Vill den inte gå fram på uteritter? Det är vanligt att osäkra hästar inte vill gå själva, men vågar följa med en annan häst. Vill den inte gå på böjt spår? Det kan finnas många orsaker till det, vanligen fysiska. Etc. Ta bort den förmänskligande delen där ni bara stämplar den som allmänt bråkig.

Vi håller tummarna för att det är överskottsenergi och att den kommer lugna ned sig mer med rörelse och rutin hos er. :)
 
Jag hoppas att det går bra för er. Jag förstår att det inte är din häst och du kan inte ta några större beslut. Men ta upp det där med vet.koll, särskilt om den dessutom krånglat tidigare under träning - även det ger ju varningssignaler.

Jag tycker att ni ska försöka släppa det där med att den är dominant och istället se beteendet i sin kontext. Vill den inte gå fram på uteritter? Det är vanligt att osäkra hästar inte vill gå själva, men vågar följa med en annan häst. Vill den inte gå på böjt spår? Det kan finnas många orsaker till det, vanligen fysiska. Etc. Ta bort den förmänskligande delen där ni bara stämplar den som allmänt bråkig.

Vi håller tummarna för att det är överskottsenergi och att den kommer lugna ned sig mer med rörelse och rutin hos er. :)
Yes! Tack så mycket☺️
 
Jag har alltid fått till mig att travare inte riktigt passar till ridning till 100%. Men jag har aldrig ridit någon själv eller valt att tycka något om detta men ställer en försynt fråga till er som har bättre koll...
Hur ser ni på det...? Generellt alltså?
Beror på vad man menar med "passar till ridning till 100%", dem flesta travare kan gå medel i dressyr och medel i hoppning, vilket är på den nivån majoriteten av hobby ryttaren rider på. Vill man dock rida och tävla på svår/hög nivå är det få travare som har kapacitet att ta sig dit, men det är även få hobby ryttare som rider på den nivån.

Däremot krävs det mer av ryttaren att ta en travare till medel nivå jämfört med tex ett halvblod eftersom en travare inte är avlad för dem gångarterna, hopptekniken, mm.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 038
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp