Bukefalos 28 år!

Dominant, otrevligt sto

R

Rosseau

För att göra en lång historia kort; Har en häst som kom till mig som 3-åring. Var då mycket aggressivt lagd, sur och otrevlig. Bet fram och sparkade bak vid hantering, och kunde oprovocerat gå till attack. Reste sig ofta högt vid hantering.

Efter ett halvår med hästen, utan framsteg, hade jag i det närmsta utvecklat en allergi mot hästens aggressiva beteenden. Körde därför med nolltolerans på elaka uppföranden, vilket var ett koncept som fungerade. Vid inridningen fick vi dock ett bakslag då hästen blev arg, reste sig och slog över. Utöver detta har vi haft ett par incidenter med hovslagare, massörer och liknande, som mer eller mindre fått fly fältet då hästen fick aggressionsutbrott.

Tog hästen till klinik och gjorde bland annat en exportröntgen, samt röntgade tornutskotten. Utan anmärkning. Vi konstaterade att detta helt enkelt var en mycket arg själ. Hästen är konstaterat fysiskt frisk, i den mån undersökningar kan påvisa detta.

Detta var då två år sedan. Sedan dess har har konceptet nolltolerans fungerat både i ridningen och vid hantering, för mig. Hästen har vid fåtalet tillfällen uppfört sig illa mot mig, men detta har korrigerats direkt och s a s har hästen accepterat det hela utan vidare diskussion. Hästen har tävlat i dressyr med goda resultat, och är i dagsläget högt utbildad för sin ålder. Även möten med hovslagare och annat branschfolk fungerar OK, förutsatt att jag är närvarande och tittar strängt på hästen. Är jag inte närvarande blir hästen arg, och går te x inte att sko. Förutsatt att det är jag som sköter hantering/ridning, är detta numera en mycket välfungerande, glad och trevlig häst.

För en tid sedan blev jag sjuk. Var tvungen att låna in en annan ryttare, som hanterar och rider hästen. Detta har inte fungerat optimalt men om jag har hanterat hästen ett par gånger per vecka, så har hästen uppfört sig OK (dock varit på dåligt humör, men ej elak) med den andra ryttaren.

Nu har vi insett att detta koncept inte fungerar längre. Hästen är arg, så arg, att bara åsynen av den andra ryttaren får hästen att mer eller mindre vilja begå mord. Har försökt att hjälpa till från marken, vilket gav konsekvensen att hästen blev ännu argare och ville slänga av ryttaren och springa till mig. (... Här började vi ana ugglor i mossen.) Hästen sticker, bockar, reser sig samtidigt som öronen är platt strukna bakåt. Cirka vartannat pass är hästen på bättre humör, d v s endast grinig. Då fungerar det bättre.

Nu är vi inne på sista chansen, om hästen skall få motion under min sjukdomstid. (Hästen blir argare, om den vilar.) Har slut på idéer. Att låta någon annan än denna ryttare rida hästen, är inte aktuellt. Denna ryttaren eller ingen. Börjar fundera på varför hästen är så arg. Det är inte enbart en gång hästen fått kommentaren lynnesfel. Detta har jag dementerat omedelbart av förklarliga skäl, direkta lynnesfel existerar inte. Vad är då denna hästs bekymmer? Det är visserligen ett sto, som är dominant, men skall det kunna nå dessa höjder? Hästen är så pass aggressiv att den ståendes i hagen, på regelbunden basis försöker attackera sådant som är på andra sidan av staketet. Hästen kan ej stå med andra hästar i hagen av förklarliga skäl.

Har själv provat att sitta upp på hästen, nyligen, trots min hälsa. Kände mig tvungen att kontrollera att det faktiskt enbart handlar om att hästen är arg, och ingenting annat. Hästen blev då glad och fungerade utmärkt, strålade som en sol.

Hur skall man, korrekt, hantera detta? Funderar på att ta bort hästen om detta uppförande kvarstår. Kan inte riktigt stötta detta moraliskt, som vi håller på med nu. Är många "tänk om..." scenarion som rör sig i mitt huvud......

Tyvärr är jag enormt fäst vid hästen. Annars hade detta varit lättlöst. Kan för allt i min värld inte förstå, hur en så ung häst, kan vara så arg på världen. I min ägo har hästen inte råkat ut för något otrevligt, hästen har en bra tillvaro, bättre än många andra hästar. Finner ingenting i miljön, som skulle kunna orsaka detta uppförande. Att hästen dessutom var (mer) aggressivt lagd när jag köpte den, gör att jag är ganska övertygad om att detta inte beror på att hästen inte trivs.

Tips?...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dominant, otrevligt sto

Jag hade tagit bort den...

Stoet kan ju göra illa folk (allvarligt) och även dig och det låter inte som hästen har ett bra liv (mår bra psykiskt) då hon är så arg och elak, även om du har varit jätteduktig.
Så att ta bort henne i det läget är inte fel av dig
Lycka till i vad du än bestämmer dig för
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Jag skulle definitivt ta bort hästen innan den skadar någon allvarligt. Även om du lagt ned ett fantastiskt jobb på hästen så verkar den ändå rätt farlig för sin omgivning.
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Den där beskrivningen får mitt "elaka" sto att verka snäll :crazy:
Jag förstår att det måste vara jätte svårt för dej att bestämma hur du ska göra med henne.
Det är flera som gett med rådet att ta bort mitt sto, innan hon skadar mej, till och med veterinärer. Men så länge det bara är jag som hanterar henne och inte låter vet/ET/hovis vara själva med henne så funkar det.
Nu vet ju jag att hon haft en tuff uppväxt innan hon till slut hamnade hos mej, därför väljer jag att ha henne kvar.
Har hört att hästar kan bete sig underligt och aggressivt om de har hjärntumörer..?
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Även om jag vet att detta sannolikt kommer att sluta på ett mindre fint sätt, så är jag i dagsläget inte helt redo att "ge upp". Är så mycket arbete och pengar nedlagt på denna häst.

Hästen fungerar för mig. Då borde det finnas hopp, att den skall fungera även för andra? Frågan är bara hur?

Hjärntumör har jag funderat på, men insåg (av erf) att en sådan häst, bör ha andra symtom än att enbart vara elak. Denna häst är, utöver aggressionsbekymmerna, så frisk och sund att den skulle vara ett bra skolexempel på hur en frisk häst bör se ut. Finns inga symptom, över huvud taget, på att något skulle vara fel rent fysiskt.

Nu är det visserligen inte konstaterat rent vetenskapligt såvitt jag känner till, men hästar bör precis som människor kunna ha olika bokstavskombinationer, rent teoretiskt? Vi brukar skämtsamt kalla detta för "huvudvärk", och ge liknelser till bland annat aspbergers och borderline. Hästen har ju ingen social kompetens över huvud taget. Eller så är detta helt enkelt en sadist. Ja, så illa är det, att vi t o m har upplevt att hästen blir nöjd av att vara elak mot något.
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Jag måste bara (återigen) bryta min buke-tystnad här :angel:

Just din beskrivning av att hästen verkar nöjd när den varit elak, samt att den verkar kunna vara elak helt oprovocerat på saker den ser utom räckhåll... alltså, det låter precis som jag själv när jag hade som värst problem med PMS :rofl::o

KAN det vara hormonellt betingat? Har några sådana tester gjorts?
Vet du när hästen "fick" detta otrevliga humör? Kan det sammanfallit med könsmognaden?
Jag skulle rekommendera grundlig genomgång av hormoner, och kontroll av äggstockar och liknande.
Hittas inga fysiska orsaker där skulle jag testa att ge munkpeppar en period för att se vad som händer. Har själv goda erfarenheter av det och har läst/hört om många fler som tycker att det är ett mirakelmedel :)

Lycka till, och all heder åt dig för allt du gör för en häst som många skulle tagit bort redan.
Låt det inte gå för långt bara, ingen ska behöva skadas, och hästen ska heller inte behöva leva med sådana aggressioner om det inte går att göra något åt det.
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Såvitt jag vet så har hästen alltid varit lite annorlunda, redan som föl. Däremot bröt det hela ut mer ordentligt som 2-åring då hon gjorde revolt. Går för övrigt "dåligt temperament" i släkten, men inte på samma nivå som detta.

Konstant PMS är faktiskt en bra beskrivning! Vi har inte kontrollerat huruvida det är något hormonfel, veterinären ansåg inte att det var nödvändigt. Däremot så tror jag faktiskt att det kan vara lönt att kolla upp nu, vi har ingenting att förlora på att köra lite "uteslutningsmetod" i vilket fall. Däremot vet jag inte hur vi skall lyckas undersöka något sådant, då undersökningar gör hästen arg. Svarar inte väl på att bli drogad, heller. Sist jag försökte rutin-kontrollera juvret så var det millimeter från att jag fick en spark i huvudet, bara som ett exempel på hur glad hästen blir när man försöker göra någon form av hälsokoll. (Tur att hästen inte är klantig, ve och fasa om hon någonsin får ett sår som måste rengöras.)

Fler tips om andra saker som bör kollas tas tacksamt emot!

Kanske bör nämna, att jag hanterat och ridit hästen på höga doser smärtstillande under längre perioder utan att det varit någon som helst skillnad. Behöver nog inte ens säga hur övertygad jag var om att det fanns något fysiskt fel på hästen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dominant, otrevligt sto

Precis vad jag tänkte föreslå! I värsta fall så kan vet hormonbehandla hästen, då får du inte tävla. Vet dock inte hur långe det håller i sig, det var x antal år sedan det kom upp på tal på mitt sto som hade jobbiga brunster.
Men det kan ju vara värt att kolla upp i alla fall.
Hellre att ha en häst som fungerar bra, än en som inte mår bra, men som går att tävlas tycker jag.
Lycka till!
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Jag tycker det låter som att det är något fel i huvudet på hästen, i folkmun heter det lynnesfel.
Alltså typ som en del människor har fel i huvudet och inte är "normala", det brukar kallas bokstavssjukdom då.

Men en sak slog mig när du säger att hästen är fullkomligt livsfarlig att veterinärundersöka. Har du sett djursjukhuset? när dom behandlar vilda djur?
Veterinären där har något slags spruta som han "skjuter" djuret med, sen blir de helt paralyserade och går att undersöka. Det kanske är något för din häst?
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Ja, nog borde det gå att droga hästen på något sätt, även om det blir skjuta prick-metoden
.
Är du beredd att göra en fullständig utredning av vad som verkligen är problemet så gör det, annars skulle jag ta bort hästen. Det kan komma akuta situationer när någon annan MÅSTE hantera hästen och det är inte rättvist att denne då ska behöva riskera livet.
Hursomhelst, hormonrubbning kan vara en teori. Hormoner har ju så många fler funktioner än bara när det gäller fertilitet och fortplantning. Hormoner och signalsubstanser kontrollerar tex tillväxt, metaboliska funktioner och hjärnfunktioner, det kan ju finnas någon störning där. Behöver alltså inte alls ha med bara brunst och "märrighet" att göra.
Lycka till med din häst, en eloge till att du ger den chansen!
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

det är ju absolut ingen lätt häst och i många fall kan det vara bättre att ta bort. Men det är inget jag akn avgöra på ett forum :) Det är ett beslut du som "expert" på hästen får ta om det blir aktuellt. Vassa hästar fungerar med rätt träning och hanterning men det är en avvägning man får göra.

det jag kan säga rent hanterningsmässigt är att se till att din medryttare alltid gör på samma sätt, dvs rutiner rutiner rutiner! hon behöver inte göra som du men skapa egna med hästen. ta allt i små steg och beröm beröm beröm när det går bra.

även om det är viktigt att inte acceptera farligt beteenden kan det absolut vara värt att se vad positiv förstärkning kan göra. positiv förstärkning brukar ge mer hållbara relsutat och kan svänga på humöret. Vill du veta mer om det så PM:a

jag tänker faktiskt att det låter som en väldigt osäker häst. Hon har lärt sig hur hon ska vara med dig, ni har byggt en relation och du ahr med största sannolikhet haft tydliga rutiner men med nya människor vet hon inte och de gör annorlunda än du. därav att hovlsagare och sådant går bättre när du är med. Har en mildare variant hemma som hellre "attackerar" än frågar först. Bara riktigt lycklig när hon får vara med mig. Man får instroducera nya människor gradvis helt enkelt och se till att det är människor som klarar av utmaningen att visa sig värdiga. Numer kan de flesta hantera mitt yrväder men det är medveten träning och ajg ahr valt att använda mig av positiv förstärkning i arbetet med henne. har funkat väldigt bra och hon är idag en väldigt lycklig och arbetsvillig häst. dock osäker på nya människor.
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

*kl*

På samma sätt som en hingst blir lugnare och mindre hormonstimm av att bli valack, finns det någon motsvarighet till ston?
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

När hästen röntgades osv, tittades det då efter cystor på äggstockarna?
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Hm, vet att det ska finnas når fodertillskott som man ger till "besvärliga ston", har ej provat, endast sett reklam om det någonstans, kanske kan vara värt att kolla upp, eller nån som har prövat på sina hästar? Om det nu är problemet att hon är "märrig" och inget annat.
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Personligen tycker jag att en hästägare till en aggressiv och potentiellt farlig häst antingen 1. tar bort hästen, eller 2. hanterar och rider den själv.
Hade jag varit i dina skor hade jag förmodligen kämpat vidare, kollat hormonbalansen, och gjort allt för att hitta en annan utväg än att ta bort henne, men det ändrar inte faktum att hästen är farlig. Hade jag behållt en sån häst hade jag aldrig i livet släppt en annan människa i närheten av den utan en grundlig introduktion och hanteringsträning tillsammans tills hästen är lika säker med den nya personen som den är med mig.
Jag vet inte hur långt din sjukdom sträcker sig, men om det är möjligt för dig att göra enklare NH-träning med hästen och/eller longera så prova göra det tillsammans med den nya ryttaren för att se om hästen efter ett tag känner sig mer bekväm med en ny person. Som någon annan nämnde tidigare så kan hon vara osäker på nya människor, så försök få henne säkrare på marken innan hon rids igen, och om det är möjligt så var med den andra ryttaren hela tiden i hanteringen. Du är trygghet, om du visar att du är trygg med att en annan person hela tiden är närvarande och gör samma saker som du är det större chans att hon accepterar den nya personen. (Det beror såklart helt på hur mycket du kan närvara, då jag får intrycket av att du skulle göra det själv om du bara kunde.)

Blev tillfrågad en gång av en bekant om jag kunde hjälpa henne med hennes sto som inte ville gå dit hon ville. (Jag tror jag gick förbi ridbanan när de försökte löshoppa) Jag gjorde lite lätta nh-saker som att flytta, rygga, och ge efter för tryck innan jag skickade ut henne på en volt, strax därpå gick hon till attack, vräkte ner mig på backen och stampade sedan på mig med framhovarna samtidigt som hon försökte hugga efter mig. När jag försökte värja mig med pekpinnen blev det bara värre och hon gav sig på mig med förnyad kraft.
Jag klarade mig undan med blåmärken och skrapsår (hur nu det gick till), och kunde ta mig upp och avsluta det jag började, men när man ser tillbaka inser man hur illa det verkligen kunde ha gått.
Hästen har även efter det skadat personer, som försökt få stoet att göra något hon inte känt för att göra.

Därav min syn "Ta bort hästen eller låt inte andra hantera den."

Men kudos för ditt arbete med hästen hittills! Det är sällan man ser det tålamodet i hästägare nu för tiden...
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Jag skulle sko av den och släppa in den till en väldigt välfungerande stoflock där den fick bli tillrättavisad, tills den förstod att den är häst och måste bete sig som en häst. Där skulle den få gå dygnet runt tills jag blev frisk igen.

Om möjligt skulle jag släppa den ihop med sin mammas flock igen, då kunde den gå med andra tuffa hästar medan du blir frisk. Jag förutsätter att den vuxit upp i flock som föl och unghäst.

Just nu är ju du allt för hästen!
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Vem vill ha en sådan häst i sin hage?

Har redan sätt 2hästar som har fått sin ben avsparkade vid mindre genontänkta ihop släpp och det med hästar som funkar i flock.

Kram
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Jag skulle sko av den och släppa in den till en väldigt välfungerande stoflock där den fick bli tillrättavisad, tills den förstod att den är häst och måste bete sig som en häst.

Så skulle jag med vilja göra, men så kan det ju gå riktigt illa som någon skrev, med avsparkde ben.. Jag skulle också säga att det är detta alternativet eller ta bort den... den verkar mer än lovligt farlig (kanske mer farlig än för sitt eget bästa också om det kommer en dag då den är skadad men ingen kan hjälpa den..)
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

När jag såg rubriken tänkte jag att det är mitt sto. :)

Riktigt så illa som ditt har hon inte varit men hon har varit mycket speciell hela livet vet jag genom tidigare ägare. Aldrig illa behandlad, jag känner uppfödaren och har sett många hästar därifrån. Just den linjen har varit enn del tuffa ston i, men den här var lite extra. Beridaren som red in henne sa att det var en av de svåraste nånsin på grund av hennes envishet och skarpa humör.

Men jag fick henne som fyraåring och då var hon ganska ilsken, och vi har en liknande historia, sparkade hovisen in i väggen (jag är också alltid med vid skoningar och annat) och visar mycket mycket tydligt att hon föredrar mej och jag är den som har rätt att säga till henne. Det är ett mycke extremt stobeteende, för många ston har de sidorna, men inte lika mycket.

Vi har gått igenom henne och även som nämndes här, för cystor och hormoner. Hon har inga cystor men skulle kunna få hormonbehandling för det har en del i hennes sätt att vara har vi konstaterat. Istället ger jag flytande munkpeppar som är det som fungerar bäst. Stroppy mare fungerar också men inte lika bra. Det är en tuff, skarp häst men hormonerna har en del i det aggressiva stingsliga beteendet. Nu med munkppepparen är det mycket bättre. Andra kan rida henne, ytterst få som jag tillåter, men min tränare kan i alla fall sitta upp. Hon visar missnöje men fogar sej med lugn konsekvens från tränaren.
Det är en i grunden snäll häst även om det låter konstigt, men hon är enormt bussig mot mej som hon favoriserar och är löjligt tillgiven mot. Ibland tror jag att hon ser mej som sitt föl:eek:

Vi har fått förslaget att betäcka för att det kan göra skillnad. Samtidigt vill man kanske inte föra de här generna vidare. Det är ett dilemma.

Men jag rekommenderar att kolla det här hormoner och ev cystor som kan ge samma symtom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 611
Senast: liiinnea
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 310
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 579
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp