Dominant sto

jis

Trådstartare
*Långt inlägg*
Nu behöver jag er hjälp. Jag är så ledsen just nu.
Mitt sto har sparkat min valack ganska så rejält. Inget som kräver veterinärvård men det blev flera stora fläckar där pälsen skavdes bort och huden blöder. Han kommer få rejäla blåmärken där.
:(

Stoet är väldigt dominant. Det innebär för de mesta inga problem eftersom valacken är så undergiven och finner sig bra i detta. De kommer bra överrens och putsar varandra i hagen, gnäggar efter varandra när man tar ut den ena mm.

Problemet blir när jag tex har ridit valacken och ska släppa ut honom i hagen igen (de går i lösdrift).
Då står stoet intill hagöppningen och väntar på honom. När jag öppnar grinden och går in med honom blir det trångt och han måste ju vända sig om för att jag ska nå att stänga grinden.
Då ställer han sig ju med rumpan mot henne och det blir hon förbannad av.
Det är ju hon som är högst i rang och när han vänder rumpan mot henne så ser hon det som att han provocerar och utmanar hennes ranghöghet.
Då börjar hon bråka, nafsar eller sparkar mo honom.
Men idag gick det över gränsen och hon sparkade som en galning, bakut flera gånger.

Detta är ju livsfarligt både för mig och valacken. Men jag vet inte hur jag ska lösa det.

På något sätt måste jag lära henne att hon ska hålla sig undan från grinden när jag ska gå in med honom, så att de inte hamnar så nära varandra.

Men hur gör jag det?
Hon är ganska dominant och respektlös överlag så jag kämpar för att hon ska respektera mig som ledare.

Snälla hjälp mig!
 
Jag ska prova det.
Men jag är så orolig över hur det ska gå nästa gång jag släpper in honom i hagen. :(
Detta får bara inte hända igen... :(
 
Jag hade byggt en liten 3x3 meters hage vid insläppet.. Då kan du först gå in med din valack, släppa honom i den. Gå ut själv(ev med långpass i handen) öppna grinden in till stora hagen och hålla stoet på avstånd medans valacken går in i stora hagen.
 
*Långt inlägg*
Nu behöver jag er hjälp. Jag är så ledsen just nu.
Mitt sto har sparkat min valack ganska så rejält. Inget som kräver veterinärvård men det blev flera stora fläckar där pälsen skavdes bort och huden blöder. Han kommer få rejäla blåmärken där.
:(

Stoet är väldigt dominant. Det innebär för de mesta inga problem eftersom valacken är så undergiven och finner sig bra i detta. De kommer bra överrens och putsar varandra i hagen, gnäggar efter varandra när man tar ut den ena mm.

Problemet blir när jag tex har ridit valacken och ska släppa ut honom i hagen igen (de går i lösdrift).
Då står stoet intill hagöppningen och väntar på honom. När jag öppnar grinden och går in med honom blir det trångt och han måste ju vända sig om för att jag ska nå att stänga grinden.
Då ställer han sig ju med rumpan mot henne och det blir hon förbannad av.
Det är ju hon som är högst i rang och när han vänder rumpan mot henne så ser hon det som att han provocerar och utmanar hennes ranghöghet.
Då börjar hon bråka, nafsar eller sparkar mo honom.
Men idag gick det över gränsen och hon sparkade som en galning, bakut flera gånger.

Detta är ju livsfarligt både för mig och valacken. Men jag vet inte hur jag ska lösa det.

På något sätt måste jag lära henne att hon ska hålla sig undan från grinden när jag ska gå in med honom, så att de inte hamnar så nära varandra.

Men hur gör jag det?
Hon är ganska dominant och respektlös överlag så jag kämpar för att hon ska respektera mig som ledare.

Snälla hjälp mig!

Jag öppnar alltid grinden mot hästarna i hagen, dom som inte flyttar på sig när jag ber om det åker på en elkyss av grinden.
 
Gör en fålla som du kan öppna leda in valacken stänga och sen öppna den andra tråden/grinden in i hagen. Du behöver bara två stolpar och en bit tråd.

Vi va tvungna att göra så för ett av våra ston tyckte det va kul att tränga sig förbi och rymma om hon fick tillfälle.
 
Jag hade byggt en liten 3x3 meters hage vid insläppet.. Då kan du först gå in med din valack, släppa honom i den. Gå ut själv(ev med långpass i handen) öppna grinden in till stora hagen och hålla stoet på avstånd medans valacken går in i stora hagen.
Så gjorde vi när en stor nordsvensk inte var snäll vid grinden
 
*Långt inlägg*
Nu behöver jag er hjälp. Jag är så ledsen just nu.
Mitt sto har sparkat min valack ganska så rejält. Inget som kräver veterinärvård men det blev flera stora fläckar där pälsen skavdes bort och huden blöder. Han kommer få rejäla blåmärken där.
:(

Stoet är väldigt dominant. Det innebär för de mesta inga problem eftersom valacken är så undergiven och finner sig bra i detta. De kommer bra överrens och putsar varandra i hagen, gnäggar efter varandra när man tar ut den ena mm.

Problemet blir när jag tex har ridit valacken och ska släppa ut honom i hagen igen (de går i lösdrift).
Då står stoet intill hagöppningen och väntar på honom. När jag öppnar grinden och går in med honom blir det trångt och han måste ju vända sig om för att jag ska nå att stänga grinden.
Då ställer han sig ju med rumpan mot henne och det blir hon förbannad av.
Det är ju hon som är högst i rang och när han vänder rumpan mot henne så ser hon det som att han provocerar och utmanar hennes ranghöghet.
Då börjar hon bråka, nafsar eller sparkar mo honom.
Men idag gick det över gränsen och hon sparkade som en galning, bakut flera gånger.

Detta är ju livsfarligt både för mig och valacken. Men jag vet inte hur jag ska lösa det.

På något sätt måste jag lära henne att hon ska hålla sig undan från grinden när jag ska gå in med honom, så att de inte hamnar så nära varandra.

Men hur gör jag det?
Hon är ganska dominant och respektlös överlag så jag kämpar för att hon ska respektera mig som ledare.

Snälla hjälp mig!

Såna här saker är skälet till varför jag alltid lär in att när jag säger det ska hästen flytta sig. De får heller inte korrigera varann om jag är i närheten. Då ska de överlåta sånt till mig. Annars kan en människa råka hamna emellan och skada sig.

I ditt fall tycker jag du ska jobba vidare med att stoet ska akta dig. Det behövs oavsett i all hantering för att man inte ska behöva riskera skada sig mer än nödvändigt.
Det tränar du bäst i en annan situation där du slipper oroa dig för lös häst etc med.
Se till att du bestämmer ett visst avstånd du vill ha till stoet och inte låter henne tränga sig närmare än så.
Såna här hästar brukar man om man själv vet vad man gör rätt fort kunna få att fatta hur man vill ha det och följa det.
Så har du problem med det tycker jag absolut du kan kontakta en problemlösare, som kan visa dig hur du ska göra.

Men tills du fått ordning på det tycker jag förslaget om fålla är bra. Släpp din valack där som sagts. Sen går du in och tar stoet och flyttar henne så att du på säkert avstånd kan öppna och släppa in valacken.

Om du använder pisk eller sätter grinden mot stoet måste du vara beredd på att stoet kan reagera så att hon går i försvar mot det och se till att du inte gör det när du och hon står så att hon kan råka sparka dig(eller andra hästen).
 
Jag öppnar alltid grinden mot hästarna i hagen, dom som inte flyttar på sig när jag ber om det åker på en elkyss av grinden.

Så gör jag med..den som inte aktar sig, får grinden på sig och en stöt.
På så sätt kräver jag mitt utrymme, inte att jag tvingar hästen att kräva utrymmet..det är väldigt lätt hänt annars att det smäller om man skickar in en ranglåg häst och tvingar den flytta på en ranghög..inte konstigt alls.
Jag vill bestämma ordningen och tappar man kontrollen över den tar hästarna över och är det trånga utrymmen är olyckan lätt framme.
I överlag släpper jag aldrig in en häst i hagen förns jag fått det space jag krävt..de ska gå undan ett par meter först innan jag öppnar grinden - detsamma gäller när jag tar ut


Som tidigare skrivit: Långpisk med också för att mota bort ifall det behövs.

Sluss är också en bra idé..men gör den inte för trång för då kan samma situation uppstå. Det ska finnas bra med utrymme i den så att i händelse ska häst + människa ha utrymme att ta sig undan
 
Senast ändrad:
Sluss o den behöver inte vända rumpan till som stoet reagerar på.
Sen kan du gå in o flytta på stoet utan att vända på val.
Ge honom utrymme att kunna sticka iväg.

Klart att hon blir förbenad över att han varit borta.
Det går över sen.

Du slipper även lera i grindhålet o vid frysgrader... knöggel.

Jag ser detta som en normal/ naturlig företeelse o inget problem av vikt.
 
Senast ändrad:
Jag har en valack som är snäll 95% av alla gånger.
Han gillar att komma ut och ridas och köras men han har en jäva temperament,
ja han kan inte bara bli farlig han är farlig för sparkar eller springer rakt på en för att träffa om han inte vill något.
Det är mest på våren när nygräset börjar komma fram. Annars är han "snäll" eftersom att han är en pigg häst som blir än värre om han bara går i hagen.
Han bryr sig inte ett dyft om att stå själv och bli lämnad ensam i stall eller i hagen, kommer när han vill. Använder man spö, eller annat blir han rent livsfarligt .han har skadat sin förra ägare allvarligt, än idag kan h*n inte röra sina armar och ben som h*n vill.

Hans förra ägare sa att också att rasen kan spela roll. korsning mellan frisisk och halvblod med fullblods mormor.
Men hästen var svårt traumatiserad hos uppfödare och h*n försökte med NH tränare . Men tex kunde vända huvudet mot motsatt håll i galoppsen lärt sig komma undan med att sparka ner och anfalla människor, .

Han får helt enkelt vara. Jag struntar i vad andra säger.
Jag vill inte risker mitt liv eller någon annans.
Dock blir han inte värre, jag ser på honom när det är en sån dag, då får det vara .
Jag skulle dock aldrig sälja honom utan då går han till slakt.
Det är bara jag som hanterar honom och han går med min syskonbarn häst som är oridbar pga kissingspines och sadeltång från helvetet, kastar sig baklänges med sadel eller ryttare . dock går körning bra.
Den valacken är dock alltid snäll och gillar människor. Mitt syskonbarn som är 19 år vet vad som gäller och är med på att tex lämna hagen.

En häst som plöstligt ändrar beteende skulle jag låta vetten kolla på.
Men.
Lite vad jag försöker säga är att var NOGA med tränare!. Ta inte någon billigt snabbfixare. Eller prova något och det blir värre.
Och känner du att du inte kan hantera någon situation så är det bättre att låta hästen vara och ta hjälp än att du skadar dig.
 
Jag hade liknande problem i en hage för ett gäng år sen. Jag fick helt enkelt vara otroligt konsekvent att flytta den andra (ranghögre) hästen bort från grinden, i början med långpisk, innan jag släppte ut min. Efter en tid räckte det med att vifta med handen så gick ledarhästen (eller de andra) undan utan knot. De gick då undan till det avstånd de nu lärt sej att jag krävt.
Ingen av de andra tjejerna gjorde såhär, men när jag kom visste alla hästarna ändå vad som gällde.

Däremot släppte/släpper jag min häst med näsan in mot hagen sas, jag vände honom aldrig runt utan jag öppnade tillräckligt för honom och lät honom fortsätta in i hagen bara medan jag stod kvar i grindhålet. Eftersom han definitivt skulle rusat åt det hållet han stod vänd om han blev trängd, alltså ut genom grinden, genom staketet eller över mej om jag hade vänt honom inne i hagen. För mej var det inte ens ett alternativ.

Nu funkar det ju inte att släppa alla hästar så, en annan häst i hagen drog ju all världens väg på det sättet men var lugn och beskedlig om han fick vända sej mot grinden innan släpp.

En sluss är ett väldigt bra alternativ.
 
Jag har en valack som är snäll 95% av alla gånger.
Han gillar att komma ut och ridas och köras men han har en jäva temperament,
ja han kan inte bara bli farlig han är farlig för sparkar eller springer rakt på en för att träffa om han inte vill något.
Det är mest på våren när nygräset börjar komma fram. Annars är han "snäll" eftersom att han är en pigg häst som blir än värre om han bara går i hagen.
Han bryr sig inte ett dyft om att stå själv och bli lämnad ensam i stall eller i hagen, kommer när han vill. Använder man spö, eller annat blir han rent livsfarligt .han har skadat sin förra ägare allvarligt, än idag kan h*n inte röra sina armar och ben som h*n vill.

Hans förra ägare sa att också att rasen kan spela roll. korsning mellan frisisk och halvblod med fullblods mormor.
Men hästen var svårt traumatiserad hos uppfödare och h*n försökte med NH tränare . Men tex kunde vända huvudet mot motsatt håll i galoppsen lärt sig komma undan med att sparka ner och anfalla människor, .

Han får helt enkelt vara. Jag struntar i vad andra säger.
Jag vill inte risker mitt liv eller någon annans.
Dock blir han inte värre, jag ser på honom när det är en sån dag, då får det vara .
Jag skulle dock aldrig sälja honom utan då går han till slakt.
Det är bara jag som hanterar honom och han går med min syskonbarn häst som är oridbar pga kissingspines och sadeltång från helvetet, kastar sig baklänges med sadel eller ryttare . dock går körning bra.
Den valacken är dock alltid snäll och gillar människor. Mitt syskonbarn som är 19 år vet vad som gäller och är med på att tex lämna hagen.

En häst som plöstligt ändrar beteende skulle jag låta vetten kolla på.
Men.
Lite vad jag försöker säga är att var NOGA med tränare!. Ta inte någon billigt snabbfixare. Eller prova något och det blir värre.
Och känner du att du inte kan hantera någon situation så är det bättre att låta hästen vara och ta hjälp än att du skadar dig.

Fast det behöver inte vara fysiskt fel på hästen heller eller ett stort problem.

Det finns många något ranghögre hästar som inte tål helt enkelt att en ranglåg flyttar på dem eller kommer för nära..som denna situation och då smäller det, för att man "tvingar" den ranglåga in i den andres space.
Jag har sett det många gånger och man måste vara tydligare med vad man kräver, samt mer uppmärksam genom att aldrig släppa in eller ta ut hästar i trånga utrymmen alt trånga situationer..man får se till att de andra håller sig borta och accepterar vad som gäller.
Man måste i det läget förhindra att det händer och avhysa den ranghöga först från utrymmet man måste ha tillgång till.

Hästarna tycks i övrigt kunna gå i lag utan problem, troligtvis är min gissning för att det trånga inte uppstår/de kan hålla sig ifrån varandra när de ber om det och ranglåg kan gå undan..Det går inte när en är lös och den andra sitter fast.
 
Håller med @tuaphua här. Jag är alltid noga med att mina hästar ska flytta på sig så fort jag vill det. De får inte stå i vägen när jag ska ta eller ut en annan häst från hagen och de får aldrig "bråka" med varann när jag är i närheten. Det är absolut nolltolerans på det!
 
*Långt inlägg*
Nu behöver jag er hjälp. Jag är så ledsen just nu.
Mitt sto har sparkat min valack ganska så rejält. Inget som kräver veterinärvård men det blev flera stora fläckar där pälsen skavdes bort och huden blöder. Han kommer få rejäla blåmärken där.
:(

Stoet är väldigt dominant. Det innebär för de mesta inga problem eftersom valacken är så undergiven och finner sig bra i detta. De kommer bra överrens och putsar varandra i hagen, gnäggar efter varandra när man tar ut den ena mm.

Problemet blir när jag tex har ridit valacken och ska släppa ut honom i hagen igen (de går i lösdrift).
Då står stoet intill hagöppningen och väntar på honom. När jag öppnar grinden och går in med honom blir det trångt och han måste ju vända sig om för att jag ska nå att stänga grinden.
Då ställer han sig ju med rumpan mot henne och det blir hon förbannad av.
Det är ju hon som är högst i rang och när han vänder rumpan mot henne så ser hon det som att han provocerar och utmanar hennes ranghöghet.
Då börjar hon bråka, nafsar eller sparkar mo honom.
Men idag gick det över gränsen och hon sparkade som en galning, bakut flera gånger.

Detta är ju livsfarligt både för mig och valacken. Men jag vet inte hur jag ska lösa det.

På något sätt måste jag lära henne att hon ska hålla sig undan från grinden när jag ska gå in med honom, så att de inte hamnar så nära varandra.

Men hur gör jag det?
Hon är ganska dominant och respektlös överlag så jag kämpar för att hon ska respektera mig som ledare.

Snälla hjälp mig!
Hej, jag har liknande problem. Jag har löst det med två ingångar:-) Står hon vid den ena så går jag till den andra. Funkar överraskande bra! När hon har begripit detta så blir det sluss som flera andra föreslagit. Din egen säkerhet går först!
 
Hej, jag har liknande problem. Jag har löst det med två ingångar:-) Står hon vid den ena så går jag till den andra. Funkar överraskande bra! När hon har begripit detta så blir det sluss som flera andra föreslagit. Din egen säkerhet går först!

Jag har också två ingångar men går jag till den andra så följer hon med dit.
 
Såna här saker är skälet till varför jag alltid lär in att när jag säger det ska hästen flytta sig. De får heller inte korrigera varann om jag är i närheten. Då ska de överlåta sånt till mig. Annars kan en människa råka hamna emellan och skada sig.

I ditt fall tycker jag du ska jobba vidare med att stoet ska akta dig. Det behövs oavsett i all hantering för att man inte ska behöva riskera skada sig mer än nödvändigt.
Det tränar du bäst i en annan situation där du slipper oroa dig för lös häst etc med.
Se till att du bestämmer ett visst avstånd du vill ha till stoet och inte låter henne tränga sig närmare än så.
Såna här hästar brukar man om man själv vet vad man gör rätt fort kunna få att fatta hur man vill ha det och följa det.
Så har du problem med det tycker jag absolut du kan kontakta en problemlösare, som kan visa dig hur du ska göra.

Men tills du fått ordning på det tycker jag förslaget om fålla är bra. Släpp din valack där som sagts. Sen går du in och tar stoet och flyttar henne så att du på säkert avstånd kan öppna och släppa in valacken.

Om du använder pisk eller sätter grinden mot stoet måste du vara beredd på att stoet kan reagera så att hon går i försvar mot det och se till att du inte gör det när du och hon står så att hon kan råka sparka dig(eller andra hästen).
Hur får man hästarna att förstå att de inte får korrigera varandra när jag är med då?

Jag har haft med mig ett rep som jag svingar runt för att visa henne att hon ska hålla sig borta. Det har fungerat bra och hon fattade snabbt.

Men så fort jag släpper valacken så ska hon gå efter och liksom "valla" honom eller gå fram och flytta på honom.
Jag skulle vilja att hon väntar med det iaf tills jag är utanför hagen. Hur gör jag det?
 
När man släpper kontrollen för att gå ut ur hagen, ja då bryr jag mej inte längre.
Men när jag är runt min häst och fortfarande är 'med' då gäller noll bråk. Kommer någon häst och vill köra undan min så är det stop, jag motar undan den. Helt enkelt. Det gör jag konsekvent till jag är klar i hagen sas.
Det brukar de fatta fort.

Sen får man ju kanske vara lite beredd, det finns ju dom som svarar upp när man kommer och ska bestämma sådär vad ledarhästen får göra och inte göra och befinna sej när en annan är i hagen, och då behöver man ju vara säker på att kunna reda ut situationen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Hästhantering Har ett litet stall med två hästar, min egen och en inakordering. De har känt varandra i över ett halvår nu, men kan inte gå ihop utan...
Svar
13
· Visningar
1 952
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 591
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp