Dominant-testar hela tiden..Hingstig?

E

EricaB

Idag har jag haft en jobbig dag i stallet med min häst.
Han är 7 år, fullblod, valack.
Kan berätta lite bakgrund först.

Köpte honom för över ett år sen, hade rejäla problem i början, han kastade av mej, stegrade när jag ledde honom, ja var allmänt jobbig.
Jag flyttade ut honom till ett litet stall på landet och allt blev frid och fröjd. Han gick superbra hela våren, uppförde sej helt underbart och vi hade inga problem. När sommaren kom gick han på bete och en dag stod han blockhalt i hagen. Hovböld, vilket ledde till operation och vila i två månader.
Började skritta- inga problem.
Bytte stall igen till en ridklubb nära mej, gick bra första tiden sen började det lite igen med bockningar.
Åkte till skara och kollade upp honom, han hade ont i ryggen.
Kisssing spines men vet tror att han har ont pga dåliga ryggmuskler.
Så jag har börjat tömköra och han fullkomligt älskar det!
Har köpt ny sadel som ligger kanon när det är dags att börja rida igen.
Jag tränar mycket att han ska stanna när jag stannar, lös och i grimskaft- inga problem. Ryggar gör han bara jag säger back. Så på något sätt verkar det ändå som han tycker att jag är ledaren.

Men idag var han rent ut sagt för djävlig.
När jag hade gjort honom i ordning för tömkörning tog jag in honom i ridhuset. Pust. Han hoppade runt, kastade sina framben upp och ner. Ville inte lyssna alls. Efter en stund lugnade han sej och det gick hyffsat. Tog in honom i stallet och han brötade mest runt. Puttade på mej mm. Jag backar honom när han gör så, men det är irriterande att jag gång på gång ska visa vem som bestämmer.
In i boxen, skulle ta på honom täcket och det har han aldrig sagt nåt om innan. Han står och äter, tittar surt på mej och när jag kommer in så sparkar han mot mej.

En till sak han gjorde igår när jag gick in i hagen till honom, han började gnägga mörka dova hingstgnägg när jag klappade honom på hakan??? Jag har ingen aning om det betyder "nu ska jag dra över dej" eller att han tyckte det var skönt att bli klappad och visade sin uppskattning.. Det är jättesvårt att veta vad jag ska göra i det läget eftersom jag inte vet vad han vill.

Jag är så trött på det eviga testandet, att jag dag ut och dag in måste bevisa för honom att han är kungen. Eller är det så att han faktiskt är kungen?
Behöver hjälp! Skulle även vilja veta om det finns kurser eller nån bra NH tränare i närheten av Trollhättan, för jag vill inte ha det så här..
TAcksam för tips råd mm.
 
Sv: Dominant-testar hela tiden..Hingstig?

Varva tömkörningen med långa promenader.
Prmenader är avslappnade för hästen,bygger ryggmuskler samt ökar förtroendet för varandra.

Han kanske vill vara ifred när han äter.

Om han inte har en inflammation i ryggen så ta ut en massör som kan känna igenom honom,lösa spänningar.:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 583
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 669
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 623
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp