Dominikanska republiken?

Hazel

Trådstartare
Vi gav min mamma en resa i julklapp. Tanken va att hon kunde få åka till nåt ställe över sin födelsedag (i mars) men det är inte tvunget att va just då heller.

Vi har kikat lite på dominikanska republiken. Är det nån som varit där?

Det hon vill ha ut av resan är främst: Vacker natur, god mat och trevlig omgivning. Det får gärna finnas mycket att göra men då är det mest i vacker natur (eller kultur) delen det handlar om. Det är alltså ingen All inclusive hon vill åt.

Andra tips mottages tacksamt! Budgeten är hyfsad däremot vill hon nog inte ha Australien flygtid tror jag.
Thailand och Egypten är inte intressant, om det är "galen trafik" så är nog en förutsättning att det är hyfsat lätt att ta sig runt på andra sätt. Att sitta vid hotellet och bara åka på anordnade utflykter är inte hennes stil
 
Hej!

Om jag förstått rätt bör man inte fnatta ut själv en massa i Dominikanska utan hålla sig till de turer resebyråerna anordnar. På de vi var på var det mycket rom och fest och hög musik, det var generellt mycket hög ljudnivå. När vi var där såg vi bara hotellkomplex med staket runt och grindar för att komma in. Det är vackert, men maten var väl sådär. Jag hade hellre skickat henne till Guadeloupe om det är vacker natur hon vill se - där är det helt underbart, både strand, regnskog och gröna vidder och det är inga problem att hyra en bil och fara runt själv. Mycket att göra fanns det också, canyoning, kajak, choklad- och romfabriker, vulkan att klättra på, biologisk trädgård mm mm.

/Lavinia
 
Costa Rica kanske? Oerhört vacker natur och det finns massor att göra. Maten, jag är rätt kinkig men åt med god aptit :)

(kanske är åt det längsta hållet med flyg..)
 
Costa Rica kanske? Oerhört vacker natur och det finns massor att göra. Maten, jag är rätt kinkig men åt med god aptit :)

(kanske är åt det längsta hållet med flyg..)

Kollade Costa Rica och det känns precis som vad vi är ute efter! Dock kanske lite lång flygtid, men helt klart med på listan!
 
Kollade Costa Rica och det känns precis som vad vi är ute efter! Dock kanske lite lång flygtid, men helt klart med på listan!

Vi hade två mellanlandningar, London och Miami (Stockholm- San José), men jag vet att det finns flyg med en mellanlandning, så blir det kanske lättare :)
Vi hyrde bil i tre veckor och åkte omkring, längsta stoppet var i Tamarindo, men vi började i Quepos på ett alldeles underbart litet ställe (önskar att vi stannade längre där!!), bilade sedan upp till Puntarenas och tog färjan över sundet och stannade ett par nätter i Santa Teresa, sen upp till Tamarindo, avslutade med ett par nätter vid vulkanen i Arenal och sen tillbaka till San José.
Underbar bröllopsresa!
 
Jag har varit i Dominikanska Republiken, visserligen för ca 15 år sedan. Kontrasten mellan turistområden (hotellen) och "baksidan" av hotellområden var stor. Hotellen var lyxiga och färgsprakande men 100 m därifrån levde människorna i plåtskjul. Dessutom var maten dyr för turister men mycket billigare för lokalbefolkningen. Har dock ingen aning om det ser likadant ut nu.
 
Det är helt ointressant att åka till ett ställe där man ska titta på hotellet. Mamma har varit på flera ställen där hon inte ens fick gå runt utan något "förkläde" och det är inte hennes stil. För några år sedan va vi på Azorerna och hon pratar mycket om naturen där. Men hon vill gärna se nåt nytt, men Dominikanska är ute ur leken så att säga.
 
Tillägger att min mamma inte på nåt sätt är ovan vid att resa. Hon är en "kan själv" mamma :love: men hon är inte van vid att leta resa. Mitt jobb är alltså att lägga fram en hel drös med roliga resor sen får hon bestämma vad som låter roligast
 
Tillägger att min mamma inte på nåt sätt är ovan vid att resa. Hon är en "kan själv" mamma :love: men hon är inte van vid att leta resa. Mitt jobb är alltså att lägga fram en hel drös med roliga resor sen får hon bestämma vad som låter roligast
Jag tror inte att någon (annan) tror något annat ;)
 
Om hon gillade Azorerna kanske Madeira kunde vara nått? Inte lika varmt som de resmål som räknats upp i tråden, men väldigt trevlig natur.
 
Om hon gillade Azorerna kanske Madeira kunde vara nått? Inte lika varmt som de resmål som räknats upp i tråden, men väldigt trevlig natur.

Madeira är med på listan! Likadant La Gomera, värme är inte alls det viktigaste, det får gärna va värme men behöver inte va jättevarmt.

Jag har även kikat på Kroatien (finns en jättefin nationalpark där) men då kanske man ska vänta lite längre fram för stadigt väder. Nu har jag petat henne lite i sidan och sagt att det kanske är onödigt att åka till kanarieöarna om nån annan betalar ;) då kan man ju ändå unna sig en "drömresa". Vilket hon helt klart förtjänar
 
Fortsätter på temat vacker natur: Kap Verde. Det går charterflyg till öarna Sal och Boavista, som båda mest består av sand. Dock finns det en (eller flera?) öar som är känd(a?) för sin fantastiska natur. Kommer dock inte ihåg vad ön heter. Har en bekant som gjorde en kombinationsresa med Kap Verde och Senegal, det lät spännande tycker jag och flygtiden var väl en dryg timme.

Om ni väntar till sommaren så håller jag med om Kroatien, gillar även norra Italien runt Gardasjön.
 
Har en bekant som gjorde en kombinationsresa med Kap Verde och Senegal, det lät spännande tycker jag och flygtiden var väl en dryg timme.
Senegal är asfint! Men kan nog vara lite småsvårt att resa själv i om man inte är afrikavan.
 
Senegal är asfint! Men kan nog vara lite småsvårt att resa själv i om man inte är afrikavan.

Jag tänkte skriva att hon har nog varit i Senegal men det va min otroligt dåliga geografi som kickade in :angel:

Men! det är exakt sådana här uppgifter jag är ute efter.

Hur är det med Vietnam? jag har fått tipset om det flera gånger men sen vet jag liksom inte riktigt. Jag får inte grepp om resmålet på nåt vis. Sri Lanka verkar också jättefint
 
Barbados :love:
Så otroligt vackert, västsidan och den östra sidan är helt olika varandra. Det blåser en svag bris mest hela tiden och det känns aldrig för varmt. Vattnet är klart och varmt och det finns en del riktigt fina snorklingsställen. Maten är helt fantastisk! Allt ifrån fina restauranger till tanten som lagar massor av lunchmat hemma och sen säljer Bajansk husmanskost från sin lilla bil. :love:
Ön ligger ovanpå ett korallrev av något slag och deras vatten är så rent att det går att dricka ur kranen. Finns massor av olika utflyktsmål, alltifrån gamla sockerplantager till gamla grottor med stalaktiter och stalagniter.
Skulle man göra illa sig på resan finns utmärkt sjukhus i huvudstaden. Går att flyga nonstop från Arlanda.
 

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 156
Äldre Nu behöver jag er hjälp :) Jag och min sambo vill åka utomlands till våren (Typ Maj?) men vi vet inte vart vi vill åka. Vi har inte...
Svar
4
· Visningar
773
Senast: fryckan
·
Kropp & Själ Eftersom jag redan hunnit planera ungefär varje timme av resan till island i maj så behöver jag nu satsa på vintersemestern 2016. Min...
2
Svar
20
· Visningar
1 617
Senast: Raderad medlem 68338
·
Äldre Det börjar bli hög tid för oss att boka bröllopsresan nu (gifte oss i höstas men det fanns inget roligt då) eftersom vi tänkte åka i maj...
Svar
19
· Visningar
1 352
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp