Dominus sadlar

sissu

Trådstartare
Var kan man hitta information om dessa sadlar förutom på Ridin där det inte heller står nåt.

Har letat och letat, nu behöver jag er hjälp.
 
Sv: Dominus sadlar

Vad undrar du?

Jag undrar allt.

Ex. vad är det för bom, hur är den uppbyggd, går det värma om bommen, är det en vettig sadel.

Håller just nu på och provrider än och känner mig mig för första gången väldigt nöjd (hästen med) men jag vet inget om denna sadel och det skrämmer mig lite.
 
Sv: Dominus sadlar

Om du mailar Ridin kan de svara på dina frågor.

Jag tycker sadeln är hyfsat skön. Även om man kommer lite högt från hästen. Lädret är ingen superkvalitet. Men det är värt sitt pris. Det verkar hålla sig bra. Det verkar vara en hyfsad sadel till ett ganska bra pris.

Jag är inte helt säker. Men jag tror det är stålförstärkt träbom på dem. De brukar passa en svängd rygg med lägsta punkten längre fram. Jag tror inte bommen är ändringsbar.

Maila Agneta eller Maria på Ridin så kan de svara mycket bättre än jag kan. Annars kanske Nanni här på Buke vet mer.
 
Sv: Dominus sadlar

Men har inte sadeln nån hemsida nånstans?

Kan även tala om att den passar raka ryggar mycket bra.

Om man kommer högt eller inte och om den är skön är en smaksak.

Tack.
 
Sv: Dominus sadlar

Hittade ett forum utomlands där de berättade att sadlarna inte görs längre så då förstår jag varför man inte hittar nån info.
 
Sv: Dominus sadlar

Om Dominus passar bra har nog inte din häst så rak rygg som du tror, eller så passar inte sadeln...
 
Sv: Dominus sadlar

Märker att du är en av de som besitter myten att Dominus inte passar rakare ryggare.

Kan ju tala om att sadeln jag provat tillhör en häst som har spikrak rygg och sadeln ligger perfekt på den hästen. Innan hade hästen en utprovad wintec för svängda ryggar, varpå hästen blev helt rabiat och började bete sig oridbar. Vid nästa utprovning som jag själv var med så fick hästen sin Dominus(för svängda ryggar?) och han talade om högt och tydligt - JA, TACK och vi människor höll med. Ingen tvekan och efter den dagen har hästen börjat bli sitt rätta jag mer och mer och som han har utvecklats i sin rygg. Från rak till så rak man kan bli.

Så det är nog dags att lägga ner myten att Dominus bara passar svängda ryggar.
 
Senast ändrad:
Sv: Dominus sadlar

Varsågod :p Ne men vill ju också hitta lite vida sadlar (även om våra hästar har olika "ryggtyp").
 
Sv: Dominus sadlar

Vissa hästar väljer sadel oavsett vad man själv tycker. Men en Dominus passar inte en rak rygg. Dom har en väldigt böjd bom. Om sadeln passar och hästen har en rakare rygg så måste den ha en välmusklad och lite högre manke för att sadeln ens ska ligga i balans, men det betyder inte att den passar i övrigt.

Och dessutom, om det är skimmeln du provat den på så är sadeln för smal. För Dominus finns inte i 130 grader. Då kan en sadel se ut att vara tillräckligt rak fast den är alldeles för svängd och alldeles för smal. Att påstå att Dominus är rak är som att påstå att Jaguar är rak. Vilket dom definitivt inte är, även om det finns rakryggade hästar som tydligt visar att det enda dom vill ha på ryggen är Jaguar.
 
Sv: Dominus sadlar

Sa hon som vet allt... Som så ofta så hasplar du ur dig saker som du inte har en susning om. Så jag tänker inte ens besvära mig med att skriva vad som är rätt och fel i det du skriver.
 
Sv: Dominus sadlar

Var och en är salig i sin tro...

Men det hade varit mycket intressant att se en bild på din sadel på din häst!?
 
Senast ändrad:
Sv: Dominus sadlar

Jag kan bidra med en halvkass bild på min gamla Dominus på mitt rakryggade fullblod:
Sunegalopp1.bukemode.JPG

Kan tillägga att när jag fick denna hästen så hade han ryggmuskeinflammationer plus att han har en mild form av KS. Med Dominusen blev ryggen bättre och jag kunde trappa upp ridnngen utan problem. Nu går han med en Prestige Venus som verkligen inte borde passa, men han går bättre än någonsin nu plus att ryggen mår toppen!
 
Sv: Dominus sadlar

Det sägs ju att det skall vara ryggvänliga sadlar, men det vet man aldrig förren man provat.
Va härligt att din häst blev frisk i ryggen.
 
Sv: Dominus sadlar

Du får tycka vad du vill om min kunskap, men om du är så säker på att Dominus är rak så lägg in en bild på din häst med och utan sadel så vi får se.
 
Sv: Dominus sadlar

Lite KL här.

Sen är det ju alltid så att det en tycker är en rak rygg kanske en annan tycker är lite svängd osv. Sen kan ju hästen ha rak rygg men med mycket manke, rak rygg utan manke osv osv och då blir det ju lite skillnad i sadelvalet iaf... Sadlar är ju en hel vetenskap.

Men Dominus har inte raka sadlar, sedan att de funkar på vissa rakryggade hästar iaf må ju vara. Men jag provade en Dominus på min häst som har rygg åt det lite rakare hållet, den var alldeles för svängd.
 
Sv: Dominus sadlar

VAR har jag sagt att Dominus är rak? Nu får du nog ta och ge dig i dina utlägg. Har ingen som helst lust att ha någon sadeldiskussion med dig då du tolkar enbart utifrån ditt huvud vare sig du har fakta eller inte, där du anser dig ha ensamrätten på vad som är rätt eller fel oavsett andras erfarenhet och kunskap.

Det börjar bli med sadlar och gradantal som det är med foder och kvoter, allt därmellan som också kan fungera är fel, det är nog snart en tidsfråga innan folk slutar lägga in bilder för rädslan av "påhopp" hur illa deras sadelval är, hur bra än hästen trivs och fungerar och ser ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Dominus sadlar

*kl*
Tänk till innan ni skriver era inlägg så tråden slipper riskera att stängas alt. tas bort helt och hållet.

/B_A_L, moderator
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
913
Senast: Anna-KarinO
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
566
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
306
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 771
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp