Don Primero, Don Romantic el. ngn annan?

poff

Trådstartare
Jag vet varken ut el. in. Hade bestämt mig för Don Romantic till mitt Sack sto, men nu har jag börjat vela... Kanske är bäst att passa på med Don Primero om han fortfarande är fit for fight, el. finns det ngn annan hingst som passar henne bättre? Samtidigt så är vår DR unge så himla fin, så jag skulle verkligen vilja ha en till.

Stoet heter Jawa f.-01 e.Sack- Martini- Flamingo, både mamma Jarrah och mormor Jill är elitston.
Jawa är sent tagen och inte tävlad så mkt, men har vinster i LA:6 dressyr. Vi har haft en del strul med bytena, så hon är inte startad Msv än. Hon har även startat 1,20 hoppning med mkt bra resultat. Planen är att hon under hösten ska starta Msv i bägge disciplinerna och sen betäckas i vår.

Fördelar:
Oerhört vacker & mkt bra typ
Bra skritt
Bra trav med väldigt mkt framben
Arbetsvillig
Vänlig och mkt lätthanterlig

Nackdelar:
Sega bakben i trav, jobbigt med samling
Kort och lite orytmisk galopp
Nervsvag, kan lätt spänna till inne på banan

Jag letar därför efter en hingst som lämnar aktiva, bra bakben i trav och mkt god galopp, gärna med ett "starkt" psyke. Jag vill självklart behålla hennes fina typ i avkomman, men den nedärvs ganska starkt från mödernet.

Här är hon 7 år, men utb. som en 5-åring ungefär. Hon har utvecklats mkt sen dess och hänger framför allt ihop mkt bättre i samlingen nu.

Hoppning 120 cm

Maskeradhoppning, så bortse från ryttaren.
Jawamaskeradhopp.jpg
 
Sv: Don Primero, Don Romantic el. ngn annan?

Jätteflott häst, klokt att avla på henne!

Jag tycker både DR och DP är jättebra val till henne, du tänker helt rätt. Mest en smaksak vilken du bör välja. Se så många avkommor till dem du bara kan så ser du hur de stämplar sina avkommor.

Jag tycker personligen mer om DRs barn. Jag tycker de har lite mer utstrålning, är mer elastiska och har mer tryck i bakbenen. DP lämnar lite mindre än DR, och de jag sett har varit övervägande mörka med få vita tecken.

DP har å andra sidan tävlat själv, funkat och hållt, till skillnad från DR.

Jag lägger min röst (om jag har nån ;) på Don Romantic!
 
Sv: Don Primero, Don Romantic el. ngn annan?

Jag vet inte om jag förvånar någon nu egentligen men för mig ser hon ut precis som ett sto som passar som hand i handske med Florencio..:)
När Du frågade tidigare om nedärvningen så såg jag inte direkt Jawa framför mig...men nu känns det som ett självklart val..:))

Hon påminner en hel del om vår Boette och som jag ser det - med ledning av de föl vi fått - lämnar han massor med gång och framförallt avspänd sådan och ett underbart temperament även om de tenderar att vara väldigt elektriska som små. Det han kräver är ett sto med lite storlek och helst riktigt bra typ också och det har ju Jawa så det räcker. Han nedärver sig lite litet i storleken ibland men till våra två ston är det absolut inte en nackdel.

Framförallt har ju samtliga våra e. Florencio (från båda stona) fått extremt bra galopp, vilket inte är förvånande när det gäller Boettes avkommor (själv 9 på galopp och pappan Bolero 10) men Miramis har tidigare fått kanontrav på alla avkommorna och en galopp som är bra men inte super.

Men..både DP och DR är ju också jättebra val..och kanske är det som Du säger att man bör passa på att använda DP. Den tanken brukar slå mig varje vår och jag är på något sätt jättesugen på att använda honom till Boette men först måste vi helt enkelt få vårt stoföl..:)

Boettes äldsta Don Corleone f.2001 är e. Don Schufro och har visat sig riktigt bra på tävlingsbanorna nu (nyligen debuterat Int I) så det vore inte fel att få en med nästan exakt samma blod genom att använda DP.
 
Sv: Don Primero, Don Romantic el. ngn annan?

Vilket trevligt sto du har! :)

Både DP och DR känns som bra och "säkra" alternativ till henne. Särskilt DP faktiskt skulle jag tycka, då hon är så stark typmässigt och jag tycker att det är där DP är svag i sin förärvning och behöver förärvningsstarka ston. Svårt att säga om hon nedärver sin typ i o m att det blir hennes första föl, men man får ju hoppas, och tro, det :)

Hennes typ, arbetsvilja och luftighet fram och DP-avkommornas (de fina ;) ) schvung, takt, balans och elasticitet och du har en toppenavkomma! Jag är fascinerad över att se mig själv skriva detta för jag är inte övervägande positiv till DP och hans avkommor (även om det naturligtvis finns många fina) men till ditt fina sto tror jag han vore ett bra alternativ :)

En annan som inte kan låta bli att poppa upp i mitt huvud på din beskrivning av vilka egenskaper du vill förstärka är Prestige VDL. Det blir ju importsperma då dock, men färsk. Han tror jag skulle kunna bli ett väldigt roligt alternativ med ditt sto - en liten outsider bland tipsen ;) Han hoppar dessutom väldigt bra!

Bland de yngre alternativen så känns DR-sonen Flash Dancer IM även som ett alternativ? DR blandad med Master-blod genom Tip Top känns spännande tycker jag! Och det var framförallt hans galopp och mekanik som utmärkte sig nere på bruksprovet tycker jag.

Jag såg f.ö ditt DR-sto på fölmönstringen, jag förstår att du är sugen på DR även om det inte är på samma märr :love: Hon var mycket trevlig den lilla!
 
Senast ändrad:
Sv: Don Primero, Don Romantic el. ngn annan?

Tack! Hon är inköpt för avel, men jag ville meritera henne lite först.

Jag frågade precis en domare vad hon tyckte utmärkte DR avkommorna, och svaret var att dom överlag har mkt fin galopp. Hade tänkt fråga exakt samma fråga om DP, men glömde förstås det :grin:...

Ska kolla bilder och läsa mönstringsresultat, så kanske det blir lättare...
Skillnaden på mina två DP & DR u. samma mamma, är att DP ungen har lite "mjukare" bakben än DR ungen. Men DR ungen är mkt snyggare än DPn.
 
Sv: Don Primero, Don Romantic el. ngn annan?

Jag har tittat på Florencio tidigare och tyckt att han borde passa Jawa utmärkt, han har ju en fantastisk galopp!

Enligt Angelica så kan jag i princip lägga på vilken hingst som helst, bara den nedärver bra galopp. Typen är väl ganska säkrad och hon ligger på mellan 168-170 cm.

Var det Miramis som var mamma till fuxen som hade så himla fin galopp? Och finns han på TAI nu? Fryst funkar väl inte då hon är maidensto och kommer vara 9 år i vår.
 
Sv: Don Primero, Don Romantic el. ngn annan?

Ja, hon är fin!
Det känns som sagt att man kanske ska passa på med DP, dom andra borde finnas kvar, men troligtvis inte DP. Den DPn jag har är just väldigt mjuk & schwungfull i sina rörelser och väldigt, väldigt trevlig. Hon är otroligt långbent och ädel, men har en ganska tråkig hals...

Kul att du gillade vår DR, tyvärr var hon på ett uselt humör och vägrade att visa upp sig på fölmönstringen då hon slagit runt två ggr utanför. Men hon är verkligen jätte, jätte fin och jag har sällan sett en fölunge med så enormt mkt utstrålning!

Prestige har jag inte ens funderat över, men han har ju verkligen bakben... Flashdancer får jag läsa på lite om!
 
Senast ändrad:
Sv: Don Primero, Don Romantic el. ngn annan?

Jawa är helt klart en av min favvohästar här på Buke:). Både DR och DP är precis som alla säger väldigt bra val båda två, jag gillar nog DR aningen mer. Men med vad du berättar om hennes psyke att hon lätt spänner sig och rör till det lite mycket så hade jag nog sneglat år Bellisimo M. Som jag har förstått det är han känd för att lämna mycket ridbarhet och avspända hästar. Om man kollar på Santigao och Hannaceicilias helsyskon här på buke verkar Flemminghblodet passar bra ihop med Sack. Och det finns ett par riktigt fina Flemmingh-hingstar i Sverige som Lingh (om han nu blir kvar) och Wladimir OA. Wladimir borde kunna passa bra också pga sitt härliga psyke, ridbarhet och en nia på galoppen:).
 
Sv: Don Primero, Don Romantic el. ngn annan?

Ja fuxfölet som Du såg har Miramis som mamma. Han galopperar fantastiskt bra och travar normalt (när han är i bättre tillväxtfas) nästan ännu bättre.

Med Ditt sto tror jag det kan bli alldeles fantastiskt med Florencio. Och ja..han finns på TAI numer och min erfarenhet är att han fungerar bra på skick.

Avkommorna vi fått har alla rört sig riktigt bra men allra mest nöjd är jag nog ändå med det stabila temperamentet. De har utstrålning och energi men är otroligt bra i huvudet...men detsamma tycker jag ju faktiskt om vår Don Romanticavkomma TsingTao vars mor var åt det mer lättstressade hållet..:))

Så..jag håller med Angelica...Du kan säkert välja och vraka bland hingstarna som nedärver riktigt bra galopp.
 
Sv: Don Primero, Don Romantic el. ngn annan?

Intressanta hingstar du nämner! Men detta gör inte direkt saken lättare... Belissimo känns kul, Vladimir har jag ingen vidare koll på, men får undersöka... När det gäller Lingh, kanske jag skulle höra efter med Mattias som ridit honom en del och som även sett Jawa rätt mkt.

Tack för tipsen!
 
Sv: Don Primero, Don Romantic el. ngn annan?

Jag såg att han kunde trava också, annars var det mest galopp som gällde :D.
Självklart var den andra Florencion också jättefin, fast den röde utmärkte sig nog gångartsmässigt just då!
 
Sv: Don Primero, Don Romantic el. ngn annan?

Vi hade en fölis e. DR - Sack på vårt bete i sommar. Jättre snygg modell, kanske ngt liten, och den rörde sig fantastiskt. Verkade inte vara den mest sociala i gruppen, lite försiktig - men ändå nyfiken.
Gick och dreglade över honom hela sommaren!
 
Sv: Don Primero, Don Romantic el. ngn annan?

Det låter ju lovande... Om det nu skulle bli DR som drar längsta strået!
 
Sv: Don Primero, Don Romantic el. ngn annan?

Har nu kollat igenom visade Florencio avkommor på BLUPen. Dom flesta har 8: or & 9: or på gångarterna, inte illa. Samtidigt så är det kanske så att han använts på mkt bra ston, eftersom han är rätt dyr och bara funnits på fryst förut... Det tåls verkligen att fundera på...
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 026
Senast: Chamsin
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 645
Senast: Nafayette
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 451
Senast: MattiZ
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 548
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp