Don Primero

Sv: Don Primero

Jag trodde inte ens att det gick att avla på honom längre!
Vad kostar han?

Men jag är fortfarande inne på en hingst med lättare blod.
Jag tror det blir bättre.
Då använder jag hennes avkomma som utgångspunkt :) !


Jag har en gammal favorit - Del Piero.
Såg att han nyligen såldes till Danmark.
Undrar varför? Höll han inte måttet? Till åren och bra betalt?
Jättefin rörlig hingst med en stam som tilltalar mig mkt mkt!

http://www.eurodressage.com/news/dressage/germany/2006/delpiero.html
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Don Primero

"Del Piero's off-spring are ultra-modern in type and presence and he also passes on his extraordinary rideability as well as his calm, wonderfully uncomplicated personality which makes him a great choice for nervous mares or mares with a rideability problem.
The combination of Donnerhall, a stallion of the century, and the highly refining Anglo-Arabian, Matcho, along with the strong performer, Garibaldi II, make his pedigree of special interest. His shiny black color, his fantastic character and interior values which he passes on to his children have made him extremely popular with breeders. In the 2003 FN estimated breeding value statistics, Del Piero ranked 3rd in Germany with 163 points."


Perfekt! Exakt vad jag letar efter.
Någon som känner till en likadan??
 
Sv: Don Primero

Tack för svaret! :)

Ditt och Sara-Idas svar har gjort mig nollställd...vilket jag iofs förväntade mig.
Jag önskar jag hade en vettig bild eller film att lägga in på hästen men det har jag inte så nu har ni bara mitt ord att gå på.

Hon är en av de få hästar som faktiskt (de flesta verkar tycka att deras hästar rör sig bra) har väldigt bra gång med en superstark trav.
Hon har setts/ridits av några tillhörande sveriges dressyrelit så där får ni tro mig.
Dock, iom den avkomman hon har från en hingst med mediokra gångarter, så har hon inte nedärvt sin flashiga gång så hingsten bör:
Vara förärvningsstark i gång, temp, ridbarhet och förädling. I ridbarhet räknar jag även in "lätt för samling".

Mitt stos mamma och mormor är lika små som henne men de har lämnat 160-170cm avkommor.
Mitt sto har två helsyskon och de är 165-166.
Jag själv föredrar en mkh runt 165, min är i minsta laget.

Från råden jag fått känns det som jag kanske iaf skulle välja en hingst med ädlare blod och avstå Don Primero?

Passar Londonderry in på mina önskemål? Ger han trevliga avkommor?

När det gäller pengar så skulle jag inte backa för hohenstein, De Niro osv om jag bara kände att det var ett bra val :) !
Tanken är ju att avkomman ska bli min och i annat fall vill jag att OM jag skulle vilja sälja ska avkomman ska den vara gångbar på marknaden.
Är det ett sto, gärna så välstammat att det finns ett avelsvärde.

Don Frederico vågar jag mig inte på med tanke på att han inte rekommenderas till ston som mitt :) !

Är Don Romantic verkligen en förädlare??

Daytona är för mig mest en våt dröm, har bara sett bilder i stort sett. Men han kan - OM han visar goda sidor vid provet - vara en hit. Don Primero har egentligen alla dressyregenskaper man kan önska sig utom långa ben och nerv, vilket jag kan tänka mig att fullblodet tillför. Om Daytona visar samma goda förärvning som många andra DP-söner har gjort är det en mycket bra hingst. Vet inget om mödernet, men jag ska fortsätta leta. Eftersom han antagligen inte blir här i Sverige särskilt länge (speciellt inte om han visar god nedärvning) kan det vara värt en chansning om man vill åt just DP.

Don Romantic har en viss mängd fullblod i sig, så även om han inte ger en väldigt smäcker avkomma med ditt sto, skulle jag tro att den får längre ben och blir bra i modellen ändå. Har lämnat mycket fina föl här i Sverige. Överlägset flest klass 1-avkommor. (Vill du ha högre fullblodsandel så kan du ju använda Bocelli!).

Rosevelt skulle jag jättegärna använda. Men man lär ju inte hinna se avkommorna innan, så det blir en chansning även det. Du kan ju även fundera över Rotspon, pappan. Han har också nedärvt mycket goda gångarter.

Riccione är en annan favorit, har själv en underbar häst efter honom. Trakehner i blodet där, ger långa ben.

Hotline suktar jag personligen efter (Hofrat-De Niro), han förenar både ädelhet, gång och temperament. Vet inte om någon tar in honom i år, men om nu någon gör det och du är beredd att satsa pengar så... en panghärstamning i a f!

Florencio finns tillgänglig på fryst. Högställd, rör sig som en gud, fantastisk ridbarhet och mycket bra temperament. Nackdelen med honom är att han är lite kort och inte så jätteädel. Däremot har han långa ben. God dräktighet.

Ja, det är de hingstar jag skulle vela mellan... du får väl ställa typen mot kraven på gångarter, helt enkelt. Ju säkrare på gångarterna - något sämre typ, ju bättre typ, desto mer chansning på gångarterna. Och så beror det ju på hur stoet ser ut, förstås!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Don Primero

Jag trodde inte ens att det gick att avla på honom längre!
Vad kostar han?

Men jag är fortfarande inne på en hingst med lättare blod.
Jag tror det blir bättre.
Då använder jag hennes avkomma som utgångspunkt :) !


Jag har en gammal favorit - Del Piero.
Såg att han nyligen såldes till Danmark.
Undrar varför? Höll han inte måttet? Till åren och bra betalt?
Jättefin rörlig hingst med en stam som tilltalar mig mkt mkt!

http://www.eurodressage.com/news/dressage/germany/2006/delpiero.html

Sorry...totalt hjärnsläpp:o
Det var hans son Friendship jag tänkte på.
Blandat med Florestan... Kan jag skylla på dunder förkylning o feber???:crazy:
 
Sv: Don Primero

Det är så lärorikt att läsa dina svar om dessa olika hingstar! :bow:
:bow: Det är ju i dessa banor jag också funderar, men jag känner att jag har för dålig kunskap om de utländska hingstarna (måste läsa på mer :o ) och då är det jättebra med en sån här "sammanfattning" . Sen får man ju förstås gå in och studera de intressanta hingstarna lite närmare.
 
Sv: Don Primero

Riccione är en hingst av klass!
Grattis till ditt sto är hon inte kanonfin så är det inte fy skam att det står e. Riccione på stamtavlan.

Är det någon som tar in Riccione efter Flyinge?

Florencio är en naturbegåvning men jag har hört mer än en gång att Weltmeyer i stamtavlan räcker en gång.
Jag är livrädd för att förlora anlaget för ridbarhet och önskar gärna mer lätthet för samling. Detta är ju något som inte förknippas med W-blodet.

Jag är fortfarande väldigt nyfiken på Rosevelt men läste nyss att hans fertilitet kanske inte var på topp.

Blue Hors har inga hingstar som jag känner ngt extra för just idag...mer än Don Schufro.

Jag ser fram emot Daytonas bruksprov och hoppas att han imponerar lika hårt som Rosevelt.
Kommer du över info om mödernet och fullblodslinjen (som för mig är okänd) så är jag först att vara intresserad :D
Det finns ju en fördel med Flyingehingstar och det är ju levande föl-avgiften!

Fast det känns kymigt ändå med unga hingstar.
Jag vill helst använda en hingst med karriär och där man kan se förärvningen bland avkommorna.
Jag är ju ingen uppfödare och har inte riktigt modet och tiden att ingå i testpanelen...

Jag är glad att jag åtminstonde har en avkomma att utgå fram.
Denna gång vet jag ju lite mer vilka starka sidor som måste finnas hos hingsten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Don Primero

Vet inget om mödernet, men jag ska fortsätta leta.
Jag tycker också att han verkar intressant på pappret och letade därför fram detta om mamman...

http://www.paardenfokken.nl/family.php?horseid=21483

Och moderns avkommor finns här: http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=21483

Det är dock inte säkert att alla avkomor finns upptagna därför så bör man kolla med KWPN om man vill va´säker...fråga då efter info om stofamilj 84....detta är det som finns i denna databasen om stofamiljen iallafall...http://www.paardenfokken.nl/marelines/mareline_show.php?maxniveau=15&marelineid=78

Samma sak här med mormoderns avkommor

http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=21482

mormors mors avkommor:

http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=21481

och slutligen mormors mormors avkommor:
http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=21481


Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Don Primero

Hej!
Jättetack för ditt svar :) !

Rekommenderar de alltså Channon från tyskland?
http://www.svenskahalvblodshingstar.se/channon1082.htm

Jag har kollat på honom tidigare och personligen gillar jag honom inte.
Jag är inte nöjd med hans exteriöra svagheter och hans gångarter är för svaga (skulle vilja ha mer elasticitet och luft från det jag sett).

Sedan är han så ung att man inte vet hur starkt han förärver sig.
I vissa individers fall kan man se mkt på stamtavlan men Rubignon har inte imponerat på mig.
Ok om det hade varit en annan Rubinsteinhingst.
Matchostammade Mazarin känns ok men Good Future har jag inte heller ngn positivare uppfattning om för jag har aldrig fastnat för hans avkommor.
Jag har inte koll på Channons möderne, kanske är det mer imponerande än fädernet?

Vill man ha Rubinstein-blod undrar jag om inte Rubinrot är det starkare kortet. Där kan man väl inte klaga på gångarterna i a f (8910)?;)
 

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 183
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
916
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp