Don Primero

B

**BORTTAGEN**

har ett sto e Weltmeyer undan fullblod, kan Don Primero passa
 
får man fråga vad det är för xx bakom?
Weltmeyer har ju fungerat mycket bra med xx.

Och kombinationen Weltmeyer/Donnerhall, har enligt expertis
givit många goda avkommor!
Som Celles Don Cavallo.
Eller varför inte detta sto?
http://www.oldenburger-pferde.com/web.cobalt/Pferde/auktion/auktionspferd.php3?lang=en&type=pferd&nr=37


Don Primero har ju en golden cross i Donnerhall/Pik Bube, så det här låter ju bara helt supert!

Nu har jag inte sett några index på ett tag, men sist jag såg dem, toppade DP allt i Tyskland.

Lycka till!
 
Mitt sto är född i Danmark. Morfadern är en fullblodshingst som heter Tilden XX som enligt uppgift är en irländsk fullblodshingst.
 
Jag tror att det är en alldeles utmärkt komb ! Jag vet ett sto med Weltmeyer blod (fullblod på mödernet där med förresten) som är betäckt med DP.
 
Sv: Don Primero

Jag hänger på denna tråd och slänger ut en fråga till de som anser sig kunna svara :) !

Jag tycker ridbarhet och temp är a & o.
Har ett mkt gott öga till vad Don Primero (& DS) har lyckats producera.
Men jag tycker att den bästa exteriören och vackraste avkommorna kanske inte har detta fäderne.

Jag undrar närmare gällande DP:

Han är en gammal hingst av äldre typ.
Hur är han i sin exteriörförärvning och finns det en typ av ston man märkt att han INTE bör användas på?

Om jag skulle leka med tanken att använda honom på warsteiner-amiral-ceylon sto, vad säger ni då?
(Jag tycker själv att han känns fel, jag bara spånar lite och vill att ni ska hjälpa mig).

Stoet är korrekt, 160cm.
Hennes "enda" svaghet torde vara exteriören då hon är omodern i typen dvs inte är ädel. Är mer åt det lågställda hållet (hon har dock på visning enbart fått fin kritik för sin exteriör med pluss för halsen - betyg 8 fö).
Intåad.
Mitt kritiska öga tycker hon har kotor åt det veka hållet, andra är tveksamma.
Ridbarhet, temp, samarbetsvilja och gångarter lämnar inget mer att önska - det har jag referenser på.

Hon har en rätt fin klass1 avkomma efter BHR men den avkomman visar att ett lättare blod eller hingst med ännu starkare nedärvning på högställdhet vore önskvärd.

Jag har kollat på Hohenstein, Dionysos och Rosevelt (Sistnämnda har ju inte hunnit visa hur han förärver sig).

Det jag stirrar mig blind på är DP´s fina prägling på avkommorna -temp (vänliga och samarbetsvilliga) och ridbarhet.

Hjälp mig!
Det blir ett föl till mig själv så jag vill verkligen att det ska vara så bra förutsättningar som möjligt.
 
Sv: Don Primero

Hejsan !

Jag har själv ett sto med Weltmeyer i stamtavlan, och jag vet att man rekommenderar Rubinstein blodet ifrån Hannoveranar verbandet.

Har själv bott i Tyskland, 3 mil ifrån Celle, i tio års tid, och jag har haft en god kontakt med mkt duktiga avels intresserade människor.

Vi har i Sverige idag en högrest, snygg hingst som man har rekomenderat mig ifrån Tyskland att använda och det är Channon 1082.
Han är efter Rubignon (Rubinstein - Donnerhall)
u. Chanti ( Mazarin - Good Future)

Mkt hög ridbarhet 888
hopp 7,0 77
Gång 8,5 989

Står hos Lindevik, Linköping.

Lotta.
 
Sv: Don Primero

DP har förärvt sig mycket väl, men jag har sett några ganska små avkommor efter honom. Med tanke på att ditt sto är 160 så hade jag nog inte valt honom. Vill du ha Donnerhallblodet så hade jag nog valt en annan hingst, Don Frederico t ex är själv 172 cm, jag har sett ett par riktiga kanonhästar efter honom, b la en svenskägd som vunnit motsvarande 3-årschampionatet i Tyskland.

Jag har själv en Rubinrothäst med ett helt underbart psyke och en mycket hög ridbarhet, så jag gillar Rubinsteinblodet som sägs nedärva denna ridbarhet. Av de hingstar du nämnde hade jag därför valt Rosevelt då han även har en mycket bra exteriör samt att han även har det tilltalande Lauries Crusador xx blodet bakom sig, Rosevelt är 166 cm.
 
Sv: Don Primero

Hej!
Jättetack för ditt svar :) !

Rekommenderar de alltså Channon från tyskland?
http://www.svenskahalvblodshingstar.se/channon1082.htm

Jag har kollat på honom tidigare och personligen gillar jag honom inte.
Jag är inte nöjd med hans exteriöra svagheter och hans gångarter är för svaga (skulle vilja ha mer elasticitet och luft från det jag sett).

Sedan är han så ung att man inte vet hur starkt han förärver sig.
I vissa individers fall kan man se mkt på stamtavlan men Rubignon har inte imponerat på mig.
Ok om det hade varit en annan Rubinsteinhingst.
Matchostammade Mazarin känns ok men Good Future har jag inte heller ngn positivare uppfattning om för jag har aldrig fastnat för hans avkommor.
Jag har inte koll på Channons möderne, kanske är det mer imponerande än fädernet?


När det gäller av matchningar mot Weltmeyerblodet så har jag för mig att Boleroblodet är en Golden Cross?
För tre år sedan var jag seriöst intresserad av Ängagårdens Baroncelli
http://www.ingo-pape.com/en/hengste/baroncelli/contentrechts.html
men han finns ju inte kvar.
Köparen av fölet valde dock BHR istället till avkomman.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Don Primero

*kapar tråden lite*

Du som verkar hemma med tyska stamtavlor. :D
Mitt hannoveranarsto som är e:feinergraf Med både graphit och grande bakomsig.
Och har argentan som morfar.
Funderar på don primero på henne med, är jag helt galen då? :D
Hon är 174cm och rätt högrest, så en lite mindre hingst är inget problem! Men är det en galen kombination? Du vet inte vad tyskarna rekomederar för sorts blod till en gammal tysk stam?

andrea
 
Sv: Don Primero

DP har förärvt sig mycket väl, men jag har sett några ganska små avkommor efter honom. Med tanke på att ditt sto är 160 så hade jag nog inte valt honom. Vill du ha Donnerhallblodet så hade jag nog valt en annan hingst, Don Frederico t ex är själv 172 cm, jag har sett ett par riktiga kanonhästar efter honom, b la en svenskägd som vunnit motsvarande 3-årschampionatet i Tyskland.

Jag har själv en Rubinrothäst med ett helt underbart psyke och en mycket hög ridbarhet, så jag gillar Rubinsteinblodet som sägs nedärva denna ridbarhet. Av de hingstar du nämnde hade jag därför valt Rosevelt då han även har en mycket bra exteriör samt att han även har det tilltalande Lauries Crusador xx blodet bakom sig, Rosevelt är 166 cm.

Hej :) !!

Jag behöver absolut inte ha Donnerhallblodet.
Det är förärvningen jag är ute efter!
Jag vill kunna leta fram en hingst som kan vara så säker som möjligt kompatibel med mitt sto i förhoppning att säkerställa och gärna förbättra exteriör, temp och ridbarhet.

Jag har tittat på Rubinrot tidigare, gillar honom, hans förärvning men det är ingen hemlighet att han dräktighetssiffror är under genomsnittet.

Rosevelt känns hyfsat som ett bra val både som individ och till linjer sätt.
Förärvningen vet vi ju inte så mkt om eftersom han är så ung...
 
Sv: Don Primero

Don Primero har lämnat lika mycket stort som smått, hans pappa är ju ändå 172 cm.
Jag ska ta honom till mitt sto e Chapman- Hartung- Ceylon i år. Hon är 163cm men har bara lämnat avkommor större än 165.

Men till mitt Warsteiner sto 157 cm skulle jag inte chansa med honom.

Don Primero är kanske av den äldre modellen men har lämnat avkommor av det högställda slaget.
Däremot skulle jag inte ta honom till ett sto över 170cm då risken är överhängande att få en väldigt stor avkomma, då Donnerhall blodet nedärver storleken rätt starkt.

Hade jag ett sto över 170 cm skulle jag inte tveka att ta Hermes, som har gått från klarhet till klarhet.
Men han är ju också ung så jag vet inte hru han förärver sig.
 
Sv: Don Primero

Men inte kan väl Channon passa alla ston? Känns som att du rekomenderat honom i alla trådar där någon vill ha en gångartshingst!? Jag är dessutom nyfiken på vem i Tyskland som rekomenderar honom och vad de överhuvudtaget sett av honom? Inget jag sett av honom har imponerat på mig, men det är ju min personliga åsikt...
 
Sv: Don Primero

Hej!

Fick ditt pm.

Don Primero skulle jag tveka lite till med ditt sto eftersom han lämnat lite osäkert vad gäller storlek. Hur ser det ut bakom ditt sto på mödernet? Smått där också? Warsteiner brukar väl lämna lite större annars? Har du lite större bakom ditt sto kanske du vågar chansa? Det kan ju vara värt det när vi nu har en så bra hingst här.

Dionysos har jag sett själv, men jag har inte sett några avkommor och vet inte riktigt vad han nedärver.

Hohenstein är ju ett helt annat kort. Hohenstein med W-blod har ju lämnat mycket bra! Men det handlar ju om lite mer pengar. Sen finns ju flera Hohenstein-söner tillgängliga. Vissa bättre än andra! ;)

Hur rör sig stoet? Som typförbättrare och förädlare tycker inte jag det finns så många som matchar Londonderry. Om du ändå kan tänka dig import. Hans bakbensaktivitet har diskuterats, men jag har sett många med fantastika gångarter.

Don Romantic kanske kan vara ett alternativ? Eller Don Frederico!!

Nu får jag lite hjärnsläpp och kommer inte på vilka Florestan-hingstar vi har godkända här. Men där har du ju långbentheten och ädelheten hos de flesta.

Nu har du lite att fundera på! :)

Mvh C
 
Sv: Don Primero

Hej!

Fick ditt pm.

Don Primero skulle jag tveka lite till med ditt sto eftersom han lämnat lite osäkert vad gäller storlek. Hur ser det ut bakom ditt sto på mödernet? Smått där också? Warsteiner brukar väl lämna lite större annars? Har du lite större bakom ditt sto kanske du vågar chansa? Det kan ju vara värt det när vi nu har en så bra hingst här.

Dionysos har jag sett själv, men jag har inte sett några avkommor och vet inte riktigt vad han nedärver.

Hohenstein är ju ett helt annat kort. Hohenstein med W-blod har ju lämnat mycket bra! Men det handlar ju om lite mer pengar. Sen finns ju flera Hohenstein-söner tillgängliga. Vissa bättre än andra! ;)

Hur rör sig stoet? Som typförbättrare och förädlare tycker inte jag det finns så många som matchar Londonderry. Om du ändå kan tänka dig import. Hans bakbensaktivitet har diskuterats, men jag har sett många med fantastika gångarter.

Don Romantic kanske kan vara ett alternativ? Eller Don Frederico!!

Nu får jag lite hjärnsläpp och kommer inte på vilka Florestan-hingstar vi har godkända här. Men där har du ju långbentheten och ädelheten hos de flesta.

Nu har du lite att fundera på! :)

Mvh C

Håller med om det mesta, men håller Don romantic före Don Frederico. DF passar inte oädla ston, utan rekommenderas till lätta ston med mycket fullblod i. Don Romantic förbättrar gångarterna. Lite tråkig färg, kanske, men annars tror jag att han är ett mycket bra val.

Hohenstien är jag tveksam till som gångartsförbättrare. Han är mest en föräldare i mina ögon som ger vackert huvud, hals och långa ben.

Svårt att hitta mr Right, men jag röstar fortfarande på Daytona om han får bra poäng på bruks samt Don Romantic om TS vill ha ett lite mer beprövat alternativ.
 
Sv: Don Primero

Hej!

Fick ditt pm.

Don Primero skulle jag tveka lite till med ditt sto eftersom han lämnat lite osäkert vad gäller storlek. Hur ser det ut bakom ditt sto på mödernet? Smått där också? Warsteiner brukar väl lämna lite större annars? Har du lite större bakom ditt sto kanske du vågar chansa? Det kan ju vara värt det när vi nu har en så bra hingst här.

Dionysos har jag sett själv, men jag har inte sett några avkommor och vet inte riktigt vad han nedärver.

Hohenstein är ju ett helt annat kort. Hohenstein med W-blod har ju lämnat mycket bra! Men det handlar ju om lite mer pengar. Sen finns ju flera Hohenstein-söner tillgängliga. Vissa bättre än andra! ;)

Hur rör sig stoet? Som typförbättrare och förädlare tycker inte jag det finns så många som matchar Londonderry. Om du ändå kan tänka dig import. Hans bakbensaktivitet har diskuterats, men jag har sett många med fantastika gångarter.

Don Romantic kanske kan vara ett alternativ? Eller Don Frederico!!

Nu får jag lite hjärnsläpp och kommer inte på vilka Florestan-hingstar vi har godkända här. Men där har du ju långbentheten och ädelheten hos de flesta.

Nu har du lite att fundera på! :)

Mvh C

Tack för svaret! :)

Ditt och Sara-Idas svar har gjort mig nollställd...vilket jag iofs förväntade mig.
Jag önskar jag hade en vettig bild eller film att lägga in på hästen men det har jag inte så nu har ni bara mitt ord att gå på.

Hon är en av de få hästar som faktiskt (de flesta verkar tycka att deras hästar rör sig bra) har väldigt bra gång med en superstark trav.
Hon har setts/ridits av några tillhörande sveriges dressyrelit så där får ni tro mig.
Dock, iom den avkomman hon har från en hingst med mediokra gångarter, så har hon inte nedärvt sin flashiga gång så hingsten bör:
Vara förärvningsstark i gång, temp, ridbarhet och förädling. I ridbarhet räknar jag även in "lätt för samling".

Mitt stos mamma och mormor är lika små som henne men de har lämnat 160-170cm avkommor.
Mitt sto har två helsyskon och de är 165-166.
Jag själv föredrar en mkh runt 165, min är i minsta laget.

Från råden jag fått känns det som jag kanske iaf skulle välja en hingst med ädlare blod och avstå Don Primero?

Passar Londonderry in på mina önskemål? Ger han trevliga avkommor?

När det gäller pengar så skulle jag inte backa för hohenstein, De Niro osv om jag bara kände att det var ett bra val :) !
Tanken är ju att avkomman ska bli min och i annat fall vill jag att OM jag skulle vilja sälja ska avkomman ska den vara gångbar på marknaden.
Är det ett sto, gärna så välstammat att det finns ett avelsvärde.

Don Frederico vågar jag mig inte på med tanke på att han inte rekommenderas till ston som mitt :) !

Är Don Romantic verkligen en förädlare??
 
Sv: Don Primero

Vad är det som gör att Daytona vunnit din röst :) ?
http://www.flyinge.se/pdf/NyhetsbrevNov.pdf

Jag blir osäker när det dels är en så ung hingst och jag inte känner till mödernet??
Du kanske har mer info?


Tittar jag på Rosvelt
http://www.svenskahalvblodshingstar.se/rosevelt1110_information.htm

Så verkar han ha allt, kanonhärstamning och ett kanonbruksprov!
Har han hunnit få sin första årgång och hur såg den ut isf?

Jag känner mig tveksam till Don Romantic...måste nog läsa på lite.
www.gransbostuteri.com
 
Sv: Don Primero

Jag menade Florestan själv.
Han har väl verkligen visat att han nedärver sig bra.Han är framförallt känd för att nedärva sin otroliga ridbarhet. Han har ju lämnat dubbeltalanger o mycket fina hingstar. Bla French kiss som vann unghäst VM 2004, Fielmann, Friendship(Figaro Rs far),Florecio I,Future, för att nämna några.
Han har avkommor som vunnit det mesta.

Ps.Florestan skulle ju passa ypperligt till Weltmeyerblod då detta blod är känt för att lämna skarpa hästar. har själv en Warsteiner märr som tyvärr är en bärare av detta skarpa blod. Hon har en mycket trevlig avkomma efter Figaro R. Hade betäckt med Florestan direkt om jag vetat att hon kunde bli dräktig(hon tog sig inte trots 6 brunster året innan).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 180
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
915
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp