Don Romantic DVH 801

Evergreen

Trådstartare
Vill gärna höra era synpunkter och åsikter om honom!
Ni som valt mellan honom och andra hingstar till era ston, varför valde ni honom/varför inte?

Vad tycker ni om honom exteriört?

Sv: Don Romantic DVH 801

Det är en hingst som jag varit väldigt sugen på. Skulle vilja se honom i verkligeheten, men verkar en ädlare variant av Don Schufro och har ju en härlig uppsyn!

Tycker han är stået vassare än Don Schufro himself faktiskt.Det strålar med hingstkaraktär över Don Romantic dessutom...

Skulle gärna, men jobbets dator medger inte att titta på videofilmer - tyvärr. :(

Evergreen skrev:
Vad tycker ni om honom exteriört?

Tar man bort lådan under framhovarna är det ju tyvärr så att han är väldigt mycket i nerförsbacke med korta framben, rent exteriört. Att han sen inte rör sig i nerförsbacke är en annan femma.

Stämmer. De står verkligen på en ca 15 cm hög "matta". Jag var med när HH skulle fotas inför årets danska katalog (samma fotograf och samma plats) och han som har jättelånga framben blev helkonstig. Vi försökte få fotografen att ta bort det men det "gick visst inte"...

Men Don Romantic är en kanonfin hingst - oavsett lådor under framdelen eller ej!!

Jag såg DR som 3-åring och sedan som 5-åring och det var helt klart stor skillnad. Upplevde att han var ädel och långbent som 3 men blev allt besviken vad gäller hans exteriör som 5-åring. Jag hade helt klart önskat en dm längre framben och jag upplevde att DS var av ädlare typ om man nu kan kalla DS typ för ädel. DR har ju dock en väldigt bra hals och resning och rör sig verkligen i uppförsbacke. Sedan tycker jag nog allt att hans rygg är lite väl lång men bakbenen är ju topp. //Tess

Jag kollade på filmerna.. Jag blev nog mest betuttad i Future Cup.. Hackade filmerna som satan för er oxå eller e det min computer det e fel på?

Men Don Romantico var ju fin... Vilken galopp!

Jag blev väldigt förtjust i hingsten då jag såg honom på en dvd jag fick från Eklunda. Har själv ett sto som är väldigt allround (msv hopp, dress och fältt.) med jättebra gång. I år väntas föl e Quite Easy. Sa lite skämtsamt till min far i dag: Vi kanske skall ta en dressyrhingst nästa gång....du vet den där fuxen jag visade dig (D R)

:idea:
Kul att höra!
Jag tror det med.

Har surfat runt och tittat på & läst om måånga hingstar, men ingen har tilltalat mig på samma sätt som han...

Info från hans bruksprov i Danmark:
"Kåringsbeskrivelse:

Stor, ædel, højtstillet, velrejst hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved på en velansat, lang hals. God forening. Middellang, skrå skulder. Velmarkeret, middellang manke. Smidig overlinie, men lidt lang lænd. Middellangt kryds. Lemmerne passende føre og tørre. Velformede hove. Bevægelsen er særdeles god i skridt. Rummelig, taktfast og særdeles smidig i trav. Smidig med særdeles god bæring og rummelighed i galop. 9-9-8-9-8-8-8-10-10-10

Materielprøve beskrivelse:

Hingsten har gode manerer i stalden med god ædelyst og god foderudnyttelse. Hingsten er energisk med et godt temperament og en god karakter. Hingsten arbejder særdeles villigt med stor udstråling. Særdeles godt sving, smidighed og balance i trav og galop. Springanlæg er middel, bedre teknik kunne ønskes. Hingsten har udviklet sig positivt under prøven. Konkurrenceegenskaber særdeles gode i dressur. Material prøven er aflagt år 2002 på Vilhelmsborg.

Andre bemærkninger:

Fløjhingst i dressurbetonet hold ved Hingstekåringen 2003. Tildelt Aage Ravns Vandrepokal for bedste danskavlede dressurhingst, samt opdrættermedalje i guld"

Ja, förhoppningsvis.
"Allt" är i princip ordnat(semin & så)
Det som avgör är ifall vi får henne triangelmärkt nu i april/maj eller inte...

Mitt sto har fått första dosen med Don Romantic idag.

Jag valde Don Romantic för att jag tycker att han kompletterade mitt sto väl och att han själv har mycket bra gångarter.

Mitt sto (Gauguin de Lully-Presto) är ganska ädelt och inte så lång, 164 cm hög och har bra gångarter. (99789=42 p).

Är det någon som kan förklara siffrorna från kåringen som fanns i denna tråd?

HeJe

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har börjat fundera lite på att köpa ett föl eller åring att utbilda själv från grunden ist för att köpa något mer färdigt pga...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Bison
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: Blyger
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 496
Senast: Murray
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Freazer
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter