Donald Trumps andra presidentperiod (2)

BREAKING: MAGA world melts down as the Catholic Church elects American Cardinal Robert Francis Prevost to become Pope Leo XIV — a man who has slammed Donald Trump and J.D. Vance in the past.

Republicans wanted a far-right pope and instead they got a continuation of Pope Francis' legacy...

In February, then-Cardinal Prevost shared a piece on X entitled "JD Vance is wrong: Jesus doesn't ask us to rank our love for others" in which the author pushed back on Vance's claim that Christians should love their family first, then their neighbor, then their community, then their fellow citizens, then the rest of the world.

Vance was attempting to twist Catholic theology to defend his virulent anti-migrant views by suggesting that Christians don't have to prioritize care for anyone beyond their immediate familial circle.

The then-Cardinal also retweeted a message slamming Trump and El Salvadoran Dictator Nayib Bukele for the "illicit" deportation of innocent Maryland father Kilmar Abrego Garcia and the "suffering" caused by MAGA deportation policy.

On top of that, he shared an article from the conservative American Cardinal Timothy Dalton entitled "Why Donald Trump’s anti-immigrant rhetoric is so problematic" which condemned the "nativism" espoused by the MAGA movement. The piece also stated that Christians should see "the immigrant as a gift to our nation" and "welcome the stranger."

Pope Leo XIV is expected to carry on his predecessor's legacy of advocating for action on climate action, upholding social justice, and caring for the global poor. In other words, he will stand for everything that MAGA opposes.

Trump himself has already reacted to the announcement with a pro forma congratulations message on Truth Social that was likely written by a staffer.

"Congratulations to Cardinal Robert Francis Prevost, who was just named Pope. It is such an honor to realize that he is the first American Pope," wrote Trump's account. "What excitement, and what a Great Honor for our Country. I look forward to meeting Pope Leo XIV. It will be a very meaningful moment!"

Once Trump gets a better sense of Pope Leo XIV's beliefs — namely that Christians are called to love and care for all of the people of the world, not just white conservatives — the president will likely be singing a very different tune. If and when that attack comes, we will proudly stand with Pope Leo's love and kindness against Trump's hatred and cruelty.

Alla inlägg (nästan åtminstone) har varit negativa om Trump, finns det något positivt alls som kommit av att han blev president?

Inledningen med eldupphör i Gaza gav ett visst hopp men det visade sig bara vara en chimär, situationen är nu om möjligt ännu värre.

Alla inlägg (nästan åtminstone) har varit negativa om Trump, finns det något positivt alls som kommit av att han blev president?

Inledningen med eldupphör i Gaza gav ett visst hopp men det visade sig bara vara en chimär, situationen är nu om möjligt ännu värre.
Det är nog omöjligt att säga nu, men kanske det går att hitta något med längre perspektiv. Kom igen om 10 år eller så :)

Ja Europa har slutligen bestämt sig för att sluta förlita sig helt på USA i alltför många frågor och frigör sig nu från sitt, mer eller mindre, vasallskap.

Det verkar skära sig mer och mer med Bibi, det är alltid något. Än har det ju dessvärre inte påverkat Gaza positivt än så länge.
https://www.israelhayom.com/2025/05...-middle-east-policy-as-relations-deteriorate/

Whaaat

Öppnade bluesky appen och detta var bokstavligen det första inlägget som mötte mig. När gick vi från att ha "gängmedlemmar" till borgmästare i ICE anstalter? :confused:
Okej, läste till mig lite mer vad som hände. TLDR; två personer från represtanthuset ville utöva sin rättighet till att inspektera den här anstalten (som dessutom verkar bryta mot lagen i den staten) utan förvarning. Den här borgmästaren var med dem. Men då han inte sitter i represtanthuset så fick han inte vara med, lite hetsad diskussion men han gick ut ur området till det allmänna området utanför grinden där det fanns andra protestanter medan representanterna var i byggnaden. Men sedan så kom en man i kostym till borgmästaren och sa att de diskuterade att arrestera honom. Vilket han sa att de inte hade rätt till då han var på allmänt område. Men ett flertal ICE agenter kom och arresterade honom och tog med honom in på anstalten.
(Källa)

Åh och departementet av homeland security släppte ett pressmeddelande där de bl.a. skrev att represtanterna stormade området! ... what liksom.

Jag hann bara titta bort i ett par dagar, och hänger liksom redan inte med vad som händer O_o det hinner hända så mycket på så kort tid!

Ja Europa har slutligen bestämt sig för att sluta förlita sig helt på USA i alltför många frågor och frigör sig nu från sitt, mer eller mindre, vasallskap.
Precis! Jag ser detta som den absolut största vinsten faktiskt! Visst det tvingar Europa till att lägga oerhört stora summor pengar på försvar vilket svider -men hellre det än att fortsätta suga på Usa:s tutte. Själv har jag varit helt omedveten om att Europa struntat i Usa:s upprepade uppmaningar att mer pengar måste satsas på försvar. Kanske för våra statligt stödda medier valt att se det som något oviktigt.att rapportera om. Finns ju så mycket annat viktigt att granska......liksom
Jag har valt att inte grotta ner mig i Usa: nya president men snappar så klart upp lite här och där. Jag tror - Trump gör nödvändiga åtgärder som flera presidenter innan ochså sett som nödvändiga MEN........de varit smarta och förstått vilket gatlopp de skulle få löpa och vilket hat från omvärlden de skulle få utstå. Inte många som har DET modet. Säga sanningen kan vara smärtsamt

Om du ska finna något positivt med Trump måste du kika ut från en helt oväntad blickpunkt.
Ponera att du är Trumps privatekonomi.

Hela planen med att bli president har varit 1. Undvik fängelse, och 2. Berika dig själv och dina närmaste efter oligarkprincipen.

T.ex vad var syftet med att införa kryptovalutan Trumps Meme Coin?
Ja, det var ju att uppskrämda företagsledare och regeringar skulle enkelt kunna skicka osynliga och ospårbara mutpengar för att Trump plötsligt skulle ändra uppfattning i nån passande fråga.

Själv har jag varit helt omedveten om att Europa struntat i Usa:s upprepade uppmaningar att mer pengar måste satsas på försvar.
Det här är inte helt korrekt och sant, då jänkarna envisats med att jämföra äpplen och päron.

Redan långt innan Trump har USA och Europa räknat sina försvarsutgifter på olika sätt. T.ex: En icke föraktfull del av den Amerikanska budgeten har gått till veteranvård. I Europa har vi istället uppfunnit nåt som ligger utanför försvarsbudgeten: social security.
Det finns fler diskrepanser, men veteranvård är den största.

Med detta inte sagt att Europa lagt tillräckligt på försvar, men siffrorna som USA viftat med är som sagt äpplen och päron.

Precis! Jag ser detta som den absolut största vinsten faktiskt! Visst det tvingar Europa till att lägga oerhört stora summor pengar på försvar vilket svider -men hellre det än att fortsätta suga på Usa:s tutte. Själv har jag varit helt omedveten om att Europa struntat i Usa:s upprepade uppmaningar att mer pengar måste satsas på försvar. Kanske för våra statligt stödda medier valt att se det som något oviktigt.att rapportera om. Finns ju så mycket annat viktigt att granska......liksom
Jag har valt att inte grotta ner mig i Usa: nya president men snappar så klart upp lite här och där. Jag tror - Trump gör nödvändiga åtgärder som flera presidenter innan ochså sett som nödvändiga MEN........de varit smarta och förstått vilket gatlopp de skulle få löpa och vilket hat från omvärlden de skulle få utstå. Inte många som har DET modet. Säga sanningen kan vara smärtsamt
För att vara helt tydlig så betyder inte min åsikt att det är bra att Europa sliter sig loss från USA att jag stöttar något av det du säger.
Trump gör inget bra alls! USA har inte varit och är inte intresserade av att Europa ska bli starkare på att försvara sig själv då det går rakt emot USAs intressen. Att Trump driver den linjen är beror på att han är för korkad för att inse att han förlorar mycket av sin makt genom att stöta bort Europa på det sätt han gör. Han verkar tro att USAs inflytande i världen är en gudasänd förmån som är en naturlag och inser inte att han försöker både äta kakan och ha den kvar genom att tro att han kan ha det inflytande han vill (typ världskejsare) utan att betala priset för det.

Det här är inte helt korrekt och sant, då jänkarna envisats med att jämföra äpplen och päron.

Redan långt innan Trump har USA och Europa räknat sina försvarsutgifter på olika sätt. T.ex: En icke föraktfull del av den Amerikanska budgeten har gått till veteranvård. I Europa har vi istället uppfunnit nåt som ligger utanför försvarsbudgeten: social security.
Det finns fler diskrepanser, men veteranvård är den största.

Med detta inte sagt att Europa lagt tillräckligt på försvar, men siffrorna som USA viftat med är som sagt äpplen och päron.
Förutom det så är det oroliga tider och eftersom USA inte är att lita på så behöver Europa även ta med det i beräkningarna.

Trump verkar dessutom ha fått för sig att de allierade i NATO ska betala USA för tjänsterna och inte att det är ett ömsesidigt avtal där även USA förväntas dra sin del av kostnaden. Men ja europa har förlitar sig gör mycket på USA.

Förutom det så är det oroliga tider och eftersom USA inte är att lita på så behöver Europa även ta med det i beräkningarna.

Trump verkar dessutom ha fått för sig att de allierade i NATO ska betala USA för tjänsterna och inte att det är ett ömsesidigt avtal där även USA förväntas dra sin del av kostnaden. Men ja europa har förlitar sig gör mycket på USA.
Det intressanta i den kråksången är att det finns ETT land som åberopat artikel 5 och det är USA. USA kanske ska betala resten av NATO för att de drog in dem i "kriget mot terrorism" efter 11 september som dödat ofantliga mängder civila och skapat stora delar av de flyktingproblem som Europa lider av idag.

Liknande trådar

Samhälle Syftet med den här tråden är att posta roliga bilder relaterade till Donald Trumps andra presidentskap. Syftet är inte att posta en... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 583
  • Låst
Samhälle Kollade på sekvensen med Musk och det han gör är ju att i samband med att han upprepat tackar de i publiken lägger handen på sitt hjärta... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
68 702
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dagen innan valet och stora delar av familjen kämpar hårt med Donald Trumps kampanj. Men favoriten – och tidigare rådgivaren – Ivanka...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka