Donationsregistret

BuenoBull

Trådstartare
Har ni anmält er? Varför/varför inte?

Ämnet kom på tal här hemma igår. Min sambo donerar allt utom sina ögon. Registrerade mig nyss och donerar allt till både transplantation samt medicinskt ändamål. Förut ville jag inte donera, jag tyckte att om jorden redan var överbefolkad så varför skulle vi göra allt för att rädda alla? Men det som fick mig att ändra inställning (förutom att min gamla inställning är rent puckad) är min syster. Hon föddes med allvarligt hjärtfel och behövde en ny hjärtklaff när hon var under året. Det kändes lite dubbelmoral att vara tacksam för att någon person därute valde att donera så att min syster kunde leva vidare och samtidigt själv inte vilja donera.

Så hur gör ni? :)
 
Sv: Donationsregistret

Jag har fyllt i kort för donation. Jag kommer inte att ha nytta av mina organ efter min död, så varför inte låta någon annan ha det?
 
Sv: Donationsregistret

Ja, jag har anmält mig till registret för att mina nära inte ska behöva ta ställning till en sådan tung sak, och för att jag ska vara garanterad att min vilja blir uppfylld.

Jag ska inte donera. Jag är inte religiös, men jag äcklas något fruktansvärt av tanken på att få min kropp uppklippt och mina organ tagna, och hoppas verkligen inte heller att jag dör under sådana omständigheter att jag måste obduceras.
 
Senast ändrad:
Sv: Donationsregistret

Jag lämnar blod, har lämnat stamceller genom Tobiasregistret och självklart har jag anmält att mina organ kan användas när jag inte behöver dem längre.
 
Sv: Donationsregistret

Jag tycker inte om tanken på att ge bort mina organ men jag tycker det är väldigt egoistiskt att inte donera, så jag har valt att göra det.
Jag tycker inte man ska rädda alla människor men när tex barn och unga människor behöver ett nytt organ så tycker jag verkligen det ska finnas tillgängligt.

Jag vet själv hur mycket jag skulle önska att det fanns om jag hade ett barn som behövde organ, eller om jag själv eller min sambo behövde det efter olycka eller sjukdom.

Kan man tänka sig att ta emot organ om det behövs tycker jag det är självklart att man ska donera också.
 
Sv: Donationsregistret

Jag är anmäld. De får gärna ta vad de kan från mig, men jag är tacksam om jag få dö först ;)

Jag hoppas att jag kan få ett organ om jag skulle behöva, och för att det ska fungera krävs det ju att det finns de som vill ge också. :) Dessutom - jag ska ändå kremeras så mina organ kommer ju "försvinna" hur eller hur (kremeras jag inte så lär de ruttna bort). Så jag lär inte ha så mycket användning för dem (jag räknar iskallt med en ny uppsättning till nästa liv :p ).
 
Sv: Donationsregistret

kl

Jag har inte anmält mig .. vet inte vad jag tycker. Självklart vill man hjälpa människor men jag blir illamående över tanken att ge bort organen eftersom jag/ingen vet vad som händer efter man dött. Kanske finns där ett annat liv och då vill jag gärna ha organen kvar
 
Sv: Donationsregistret

Jag är registrerad som donator för att jag anser att när jag väl är död så är det ju bra om man ändå kan komma till nytta och hjälpa någon att få ett bättre liv. (och dessutom är det ju lite coolt att officiellt vara död fast en del av mig får fortsätta leva i någon annan):D
 
Sv: Donationsregistret

Jag registrerade mig i donationsregistret en kort tid efter jag fyllt 18 år. Valet var enkelt efter att ens kompis lillasyster dött pga hjärtfel, hade hon fått ett nytt hjärta hade hon överlevt.

Tyvärr kan jag inte lämna blod pga lågt blodvärde, annars hade även det varit självklart. Stamceller har jag övervägt att donera men aldrig fått tummen ur, det kräver ju lite större insats.
 
Sv: Donationsregistret

Registrerade mig redan som ung tonåring. Jag donerar allt till allt :).

Brukade även lämna blod och plasma men fick sluta pga att jag har för dåliga värden för blod, och blev förkyld med feber efter varje gång jag lämnade plasma.
 
Sv: Donationsregistret

Jag vill men får inte donera :( är för sjuk och äter för många mediciner.

Annars anser jag att rent moraliskt ska man vara villig att donera om man är villig att ta emot organ.
 
Sv: Donationsregistret

Donerar allt utom ögon (och ögondelar) samt hud. Om jag längre fram i tiden får är ju en annan femma, men jag har gett de möjligheten iaf :)
 
Sv: Donationsregistret

Jag har inte heller anmält mej eftersom jag inte har kommit underfund med vad jag själv skulle tycka om jag fick en annan persons organ. På sätt och vis lever jag nog i förnekelse, har jag inte varit med om det behöver jag inte ta ställning till det och då finns det inte. Låter egentligen som en dum inställning men jag har faktiskt ingen aning om vad jag tycker.

Lämnar inte heller blod eftersom jag blir illamående av nålar. Dessutom har "blodpåsen", som satt fast i min arm och som jag var tvungen att bära med mej överallt, satt sig i minnet. Jag var knappt 8år och hade brutit armen. Men jag tycker det konstigt nog är bra och modigt av folk att lämna blod :)
 
Sv: Donationsregistret

Jag har inte heller anmält mej eftersom jag inte har kommit underfund med vad jag själv skulle tycka om jag fick en annan persons organ.

Fast måste man "ge för att få"?. Själv vill jag inte ta emot någon annans organ (inte heller blod, läskigt och nej, jag är inget jehovas) men kan gärna ge både blod och organ :)
 
Sv: Donationsregistret

Jag vill men får inte donera :( är för sjuk och äter för många mediciner.

Annars anser jag att rent moraliskt ska man vara villig att donera om man är villig att ta emot organ.

Hm, vad synd. Hur vet man om man inte får donera? Är det någon läkare som berättat det för dig? Jag registrerade mig med e-leg och då klickar man ju bara i vad man vill donera och till vilket ändamål och sedan skickar man iväg.
 
Sv: Donationsregistret

Ja, jag har anmält mig till registret för att mina nära inte ska behöva ta ställning till en sådan tung sak, och för att jag ska vara garanterad att min vilja blir uppfylld.

Jag ska inte donera. Jag är inte religiös, men jag äcklas något fruktansvärt av tanken på att få min kropp uppklippt och mina organ tagna, och hoppas verkligen inte heller att jag dör under sådana omständigheter att jag måste obduceras.

Det har jag inte tänkt på, det är ju en bra anledning att ta ställning också.
 
Sv: Donationsregistret

kl

Jag har anmält mig till Donationsregistret, utan reservationer.

Jag resonerar som de flesta här, att om jag kan göra nytta efter min död så är det bara bra. Om det finns "något" efter döden tror jag inte man har nytta av sin gamla kropp, den tror jag att man lägger av som ett gammalt klädesplagg. Oftast tror jag inte på ett liv efter detta, men tanken att själen går vidare föresvävar mig ibland.:)
 
Sv: Donationsregistret

Både jag och yngsta sonen har anmält oss, för några år sen.

Kan man tänka sig att ta emot organ (själv eller för anhörig!) så anser jag att man bör kunna donera, oerhört egoistiskt tänkande annars:mad:

Jag kommer inte att ha någon nytta av dem då, och kan det rädda någons liv så är det bra
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp